مردم از مدیران شومن خسته شده اند

آفتاب یزد- گروه سیاسی: محمدباقر قالیباف یکی از رکوردداران مدیریت شهری تهران است. او 12 سال شهردار تهران بود و کارنامه‌ای به جای گذاشت که حرف و حدیث‌های بسیاری را در پی داشت. در این مدت طولانی چهره تهران تغییرات زیادی داشت. پل‌ها و تونل‌های بسیاری ایجاد شده، برخی به حمل و نقل روان کمک کرد و برخی نیز تنها ظاهر خود را برجای گذاشت اما تهران در این سال‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه شد. عدم تجهیز مناسب آتش نشانی یا نیازهای برف روبی تا در زمستان با بارش برف و باران تهران فلج نشود، بخشی از نقاط ضعف بود. اما بی تردید برج‌های سربه فلک کشیده‌ای که یکی بعد از دیگری چهره تهران را تغییر داد و البته محیط زیست را بیش از پیش با چالش روبه رو کرد مهمترین نقطه ضعف قالیباف است که تا سال‌ها اثر آن بر شهر باقی خواهد ماند. حالا محیط زیست آنچنان آسیب دیده که عادت کنیم در زمستان هوای پاک غنیمتی است که به سادگی به دست نمی‌آید. با این حال هرچه بود گذشت و با انتخابات امسال و شکست مطلق اصولگرایان، لیست امید به شورای شهر تهران راه یافت. امید بسیاری به تغییرات در پایتخت است
هرچند به این زودی بعید است اتفاقاتی خیره کننده دیده شود. اما مواردی همچون پس گرفتن سوله‌های بحران از کاربری‌های غیر و همچنین ممنوعیت‌هایی در تراکم فروشی که نفس‌های تهران را بند آورده بود موجب شد تا کار آغاز شود. از قضای روزگار، محمدعلی نجفی در سال اول شهرداری خود با یکی از بی‌سابقه‌ترین برف‌های پایتخت در سال‌های اخیر روبه‌رو شد. برفی که فرصتی شد تا هجمه‌ها علیه او آغاز شود. هرچند به نظر می‌رسد در سطحی کلان و سیستماتیک در مدیریت بحران با چالش روبه رو هستیم اما شهرداری کج دار و مریز توانست ماجرا را ختم به خیر کند و بعد از دو یا سه روز شرایط تقریبا به حالت عادی برگشت. اما این فرصتی بود تا مخالفان اصلاحات و نجفی شدیدترین حملات ممکن را نسبت به شهرداری او انجام دهند. چند روز بعد از این اتفاقات «آفتاب یزد» با داریوش قنبری معاون پارلمانی شهردار تهران گفت و گو کرده که در ادامه می‌خوانید.

چرا بارش برف در روزهای اخیر تبدیل به یک موج رسانه‌ای علیه شهرداری شد و به ویژه رسانه‌های اصولگرا با موضوعاتی مانند حضور ضعیف محمدعلی نجفی، شخص شهردار را مورد هدف قرار دادند؟


متاسفانه مدیریت در کشورمان از نگاهی صحیح مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. پیش از این مدیرانی کار نابلد در راس مدیریت شهرداری تهران بودند که با برخی اقدامات به دنبال نقش بازی کردن و فعالیت‌هایی بودند که از یک شومن برمی‌آمد. رفتارهایی پوپولیستی در مواقعی که برف می‌بارید همچون ایستادن و عکس گرفتن در کنار ماشین‌های برف‌روب یا در حوادثی دیگر که کلاه ایمنی می‌گذاشتند و در محل حضور می‌یافتند، شکل متفاوتی از مدیریت را نشان داد. درحالی که مدیریت به این حرکات نمایشی نیست. یک مدیر باید بتواند برنامه ریزی صحیحی را برای بهبود هرچه سریع‌تر بحران‌ها داشته باشد. در همین بارش برف اخیر تهران چنین رویکردهایی نظیر عکس گرفتن کنار ماشین برف روب یا عکس هنگام ریختن شن و ماسه در خیابان را برخی به شهردار تهران پیشنهاد دادند اما محمدعلی نجفی پاسخ جالبی داد که من بازیگر نیستم و به دنبال بررسی شرایط و انتخاب بهترین تصمیمات هستم تا شرایط به سرعت عادی شود. شهرداری نیز در ماجرای اخیر تا آنجایی که امکانات را در اختیار داشت به وظایف خود در اسرع وقت اقدام کرد و هیچ خیابان اصلی
یا اتوبانی بسته نشد و البته نواقصی وجود داشت از جمله به دلیل کمبود امکانات نتوانستیم در همان روز اول به کوچه‌ها یا خیابان‌های فرعی کمک رسانی کامل را انجام دهیم.

این حجم از انتقادات به شهرداری نجفی را چطور ارزیابی می‌کنید. با گذشت حدود شش ماه چقدر می‌توانیم مدیریت جدید را
در حوادث مختلف دخیل بدانیم؟متاسفانه برخی افراد از برف برای دست‌یابی به اهداف سیاسی خود استفاده کردند. غافل از اینکه مردم مدیریت این گروه را پیش از این تجربه کرده و به خوبی با میراث و سبک مدیریتی آنها آشنا هستند. اما حالا پرادعا به دنبال تخریب مدیریت جدید هستند درحالی که مردم به خوبی در اردیبهشت امسال با رای کامل به لیست اصلاح طلبان نشان
دادند که خواهان ادامه مدیریت پیشین نیستند. یک باران ساده نیز در دوره قبل با آب گرفتی و خطرات مختلف همراه می‌شد. در واقع مردم از مدیریتی که به دنبال ظاهرسازی بودند خسته شدند و وظیفه اصلی مدیر، برنامه ریزی صحیح و تصمیمات مناسب در سطح کلان است تا یک سیستم منظم و کارآمد شکل بگیرد. نجفی مانند برخی به دنبال این نیست که از شهرداری به پاستور برسد و رئیس‌جمهور شود؛ به همین دلیل هم به جای رویکردهای تبلیغی به دنبال روش‌های مرسوم مدیریتی در اتاق فکر خود است تا شرایط تهران را تغییر دهد.

در موضوع زلزله چندی پیش در تهران نیز شاهد بودیم خبرهایی درباره نجفی مطرح شد از جمله اینکه او در هنگام زمین لرزه در تهران نبوده و در سفر کیش به سر می‌برده است. این موضوع چقدر صحت داشت؟
همانطوری که خود آقای نجفی نیز سفر کیش را تکذیب کرد بار دیگر لازم است تاکید کنم چنین دورغ پردازی‌هایی با اغراض سیاسی دنبال می‌شود. معلوم نیست این‌گونه خبرها را از کجا می‌آورند. گفته شد عکس‌هایی از نجفی در زمان زلزله دیده نشده است درحالی که خوشبختانه در تهران اتفاقی رخ نداده بود که نیاز باشد شهردار به سرکشی نقاط آسیب دیده برود. بنابراین شهردار در محل کار خود باقی ماند تا با برنامه ریزی لازم شرایط را برای اینکه مبادا حادثه‌ای بدتر رخ دهد بسنجد و اقدامات لازم را پیش بینی کند. به محض وقوع زلزله تمام واحدهای شهرداری به حالت آماده‌باش درآمدند و شرایط تحت کنترل قرار گرفت. همان‌هایی که می‌گفتند نجفی غایب است، از پوشش خبرهای او ابا دارند.
پوشش خبری شهرداری و محمدعلی نجفی در چند ماه اخیر همواره مورد مناقشه بوده است. آیا همچنان در این مورد با صداو سیما مشکلات و اختلافاتی وجود دارد؟
بله چنین مشکلاتی همچنان وجود دارد. در گذشته کوچکترین فعالیت و اقدام شهرداری بسیار پررنگ پوشش داده می‌شد. فکر می‌کنم یک نگاه سیاسی وجود دارد تا اقدامات مدیریت جدید شهری
به خوبی منعکس نشود و یک سری رویکردهای خاص را برای خود تعریف کرده‌اند که با تمسخر مدیریت جدید و القای ناکارآمدی، اهداف خود را دنبال کنند. شبکه‌هایی که تا دیروز یکپارچه به مجیزه‌گویی و ثنای اقدامات مدیریت سابق شهری می‌پرداختند و چشمان خود را روی مسائل و مشکلات شهری می‌بستند امروز به بدترین شکل به تخریب مدیریت شهری جدید می‌پردازند. درحالی که در گذشته با تراکم فروشی‌های بی حساب و کتاب، آینده تهران را به حراج گذاشتند، امروز نگاهی طلبکارانه داشتند. شاید تصور می‌کنند با چنین روش‌هایی می‌توانند برای سبد رای خود در انتخابات آتی امتیازاتی را جمع کنند اما مردم یقینا تحت تاثیر این جوسازی‌ها قرا نمی‌گیرند و به خوبی نیات این گروه‌ها را می‌شناسند.
چنین رویکردهایی را از سوی صداوسیما در حوزه‌های فعالیت دولت بیشتر مشاهده می‌کردیم. شاید کمتر تصور می‌شد که حوزه مدیریت شهری که بیشتر فضایی اجتماعی دارد و به خدمت رسانی مستقیم به مردم ارتباط دارد اسیر این نوع رفتارها از سوی رسانه‌ها شود، چرا این رسانه رفتاری شبهه برانگیز را دنبال می‌کند؟
به راستی باید افسوس خورد برای رسانه‌ای که از بودجه مردم و بیت المال تغذیه می‌کند و چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهد و با برنامه‌هایی خارج از عرف به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در مردم است. تعداد بسیاری شبکه رادیو و تلویزیونی ایجاد کرده‌اند اما از تهیه خوراک و برنامه‌های مناسب برای آن عاجز هستند. چه بهتر بود که تعداد این شبکه‌ها کمتر می‌شد اما برنامه‌هایی حرفه‌ای و در راستای اصل بی طرفی می‌ساختند. امروز بعد از این حوادث برای ما روشن شد که برخی مجریان و دست اندرکاران برنامه‌های رادیو و تلویزیون مدیر بحران هستند و با ژست‌هایی از بالا به پایین، مدیریت بحران شهری را نقد می‌کردند. امروز صداوسیما نقش زیادی در ایجاد آگاهی در جامعه ایفا نمی‌کند. امروز بیش از 140 شبکه زیرمجموعه صداوسیما در حال فعالیت هستند اما برنامه‌های تولیدی چندان در مسیر رضایت کامل مردمی و اقبال عمومی حرکت نمی‌کند.