مجیدابهری رفتارشناس

خردجمعی به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین سامانه‌های مردم سالاری همواره مورد قبول و احترام باورمندان به مکاتب مختلف می‌باشد. یکی از مظاهر خردجمعی شوراها هستند که فلسفه آنها براساس بهره‌گیری از دانش علمی و آگاهی‌های اجتماعی شهروندان در اداره شهرها بوده و شهرداران نیز به عنوان پارلمان شهری از این نهادها حداکثر بهره‌گیری و استفاده را کرده و خواهند کرد. متاسفانه گاه شاهد نکات و مسائلی هستیم که هدفمندی این نهادها را به چالش کشیده و مردم را نسبت به عملکرد آنها دچار تردید می‌نماید. عدم تجانس تخصص‌های موجود در شورا و گاه زاویه گیری‌ها با شهردار محترم باعث می‌شود که مردم دچار دودلی گشته و نسبت به آینده شهر ناامید شوند. حتی در برخی مواقع، شورای شهر در مسائلی ورود می‌کند که از وظایف اصلی خود به دورافتاده است. نام‌گذاری خیابان‌ها از وظایف اصلی شورای شهر می‌باشد و کمیته‌ای به همین منظور در شورا وجود دارد، اما اینکه اسامی شخصیت‌ها گذاشته شود یا نه؟
خود سوالی است که باید با توجه به ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی‌مان ارزیابی گردد. نام‌گذاری دیرهنگام بزرگراه نیایش به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کار مناسبی نبود چرا که یک بزرگراه دورافتاده که سال‌های سال به نام نیایش شناخته می‌شد به نام ایشان شد. در واقع فقط در تابلوها تغییر نام یافته است و هچنان این بزرگراه را به نام نیایش می‌شناسند. یا در زمینه انتصابات شهرداری، گفتگوها گاه به تضاد رفتاری بیشتر شباهت پیدا می‌کند تا نظریات مشورتی. متاسفانه در روزهای اخیر که باز خدا را شکر اصل غافلگیری به دادمان رسید، برف و یخبندان باعث مشکلات مختلفی اعم گرفتار شدن مردم در برف، ترافیک شدید و شکستن درختان شد. آنهم در حالی که سازمان هواشناسی یک هفته قبل اعلام کرده بود که برف در راه است. این بار بهانه بعضی از دست‌اندرکاران این بود که سازمان هواشناسی میزان حجم برف را پیش‌بینی نکرده است. اما نکته اینجاست که شهردار تهران مشکلات مختلفی را پیش‌روی خود دارد، بنابراین لازم است در اولین گام سازمان‌هایی که در شهرداری به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند را حمایت کند.
اعضای شورای شهر تهران باید بدانند که تهران یک کشور با هزاران مشکل است . از بافت فرسوده تهران گرفته تا فضای شهر، آلودگی هوا و ... بنابراین لازم است که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به این نکات توجه کرده و عنایت ویژه به آسیب‌های اجتماعی به ویژه در زمینه کودکان خیابانی و زنان بی‌سرپرست و توانمندسازی آنها داشته باشند. اگر شورا توجه کافی به جایگزینی ناوگان فرسوده شهری نکند آلودگی تنفسی فراتر از این خواهد رفت. بسیاری از اعضای شورا گاه و بی‌گاه به ‌بازدید مراکز و مناطق مختلف می‌روند و از نزدیک با مشکلات و مسائل آشنا می‌شوند که در جای خود بسیار زیبا است اما باید به این نکته توجه داشت که بهره‌گیری از کارشناسان و نخبگان دانشگاهی به عنوان مشاور در کنار کمیسیون‌های مختلف به خصوص کمیسیون فرهنگی، حمل و نقل، سلامت و بهداشت می‌تواند کمک مناسبی به مردم تهران حتی شهرداری و شورای شهر کند.
به هر حال طوری نباشد که وقتی 4 سال عمر شورای شهر فعلی به اتمام رسید فقط مقداری حرف، صورتجلسه و وعده و وعید در بایگانی محفوظ بماند و شهردار انرژی خود را صرف خنثی‌سازی حرف و بحث و پاسخگویی به مکاتبات کند.