حالا قهرمانی جهان را می‌خواهیم




حامد جیرودی



تیم ملی فوتسال ایران در پانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا برای دوازدهمین بار به قهرمانی رسید تا بار دیگر خود را به عنوان قدرتمندترین تیم فوتسال قاره کهن معرفی کند. اما این قهرمانی برای تیمی که در دوره قبل مسابقات جام جهانی به مقام سوم رسیده، به انگیزه خوبی تبدیل شده تا بتواند به رؤیایی بزرگ‌تر یعنی قهرمانی جام جهانی 2020 بیندیشد. هدفی وسیع که در ذهن و فکر بازیکنان تیم ملی فوتسال رخنه کرده و آنها حالا در فکر قهرمانی جهان هستند. این آرزویی است که علیرضا صمیمی، محمدرضا سنگ سفیدی و حسین طیبی در گفت‌وگویی که با «ایران» داشتند، به آن اشاره کردند.
صمیمی: یک سر و گردن از تیم‌های آسیایی بالاتریم
علیرضا صمیمی، دروازه‌ بان تیم ملی فوتسال درباره جام ملت‌های آسیا و قهرمانی این دوره از رقابت‌ها، چنین توضیح داد: «خوشبختانه ما توانستیم بازی‌ها را خیلی خوب شروع کنیم و در ادامه هم حریفان‌مان را شکست دهیم و قهرمان شویم. ما نشان دادیم که یک سر و گردن از تیم‌های آسیایی بالاتر هستیم. چرا که فکرمان جهانی است. هدف‌مان حضور در فینال جام جهانی است و می‌خواهیم ثابت کنیم که ایران در رنکینگ جهانی می‌تواند بالاتر از این هم بیاید.» وی درباره دروازه‌ بانی خودش و اینکه چه شرایطی داشته هم صحبت کرد: «این رقابت‌ها آیتم برترین گلر آسیا را نداشت. چون من کمترین گل خورده را داشتم که این را هم مدیون مربی خوبم امیر فراشی هستم. او در تمرینات خیلی به من کمک کرد و همچنین دوست خوبم سپهر محمدی که با کمک هم توانستیم کمترین گل خورده جام را داشته باشیم. بالاخره وظیفه سنگینی روی دوش ماست و توقع زیادی از گلرهای ایرانی می‌رود و باید بهترین باشیم و گل نخوریم.»
صمیمی درباره اینکه آیا تصمیم دارد لژیونر شود یا خیر؟ چنین واکنشی داشت: «لیگ فوتسال ایران، جزو لیگ‌های خوب دنیا محسوب می‌شود و در بین 4، 3 لیگ برتر است. قطعاً من هم دوست دارم در تیم خوبی بازی کنم اما باید از تیم فعلی خودم که مس سونگون و قهرمان ایران است و در جام باشگاه‌های آسیا حضور دارد، بهتر باشد. فکر می‌کنم تیم‌های بالای جدولی اسپانیا یا روسیه خیلی خوب باشند و دوست دارم در آن تیم‌ها هم بازی کنم.» وی درخصوص سؤالی مبنی بر اینکه اگر خبرنگار بود، چه تیتری برای تکرار قهرمانی ایران در جام ملت‌ها می‌زد، این پاسخ را داد: «شیر همچنان شیر است یا عادت ما به قهرمانی.» البته شاید خیلی‌ها فکر کنند این قهرمانی راحت به دست آمده اما این طور نیست و فشار روانی زیادی روی ما بود. برای اینکه در آسیا فقط باید قهرمان شویم تا مردم راضی شوند.»
سنگ سفیدی: نگاه و اهداف ما از آسیا بالاتر است
محمدرضا سنگ سفیدی، بازیکن تیم ملی فوتسال هم که در این رقابت‌ها حضور داشت، به خبرنگار «ایران» گفت: «ما در سال 2014 در ضربات پنالتی به ژاپن باخته بودیم و خاطره بدی از این تیم داشتیم و به دنبال فرصتی بودیم تا آن باخت را جبران کنیم و چه جایی بهتر از بازی فینال که به لطف خدا و کمک بچه‌ها و کادر فنی توانستیم ببریم و به قهرمانی برسیم.» وی ادامه داد: «ایران درحال حاضر سلطان فوتسال آسیاست و همه تیم‌های برتر دنیا هم به ایران احترام می‌گذارند. نگاه و اهداف ما از آسیا بالاتر است و به قهرمانی جام جهانی 2020 فکر می‌کنیم و امیدوارم با برنامه‌ریزی مدون، بتوانیم به آن برسیم.» سنگ سفیدی درباره وضعیت خودش یادآور شد: «من در یک سال گذشته در تیم ملی بودم اما نمی‌دانم اسمش را بدشانسی بگذارم یا خیریت؛ مصدوم بودم و در بازی‌های داخل سالن آسیا هم محروم بودم. برای همین کمی از تیم دور شده بودم. در 3 بازی اول هم از عملکرد خودم راضی نبودم اما با صحبت‌هایی که آقای ناظم الشریعه با من داشت، توانست از لحاظ ذهنی من را برگرداند و در بازی با ازبکستان، تایلند و ژاپن از خودم راضی بودم اما باید دید نظر کادر فنی چیست.» این بازیکن درخصوص اینکه چرا لژیونر کمی در اروپا داریم؟ چنین واکنشی داشت: «اول اینکه حسین طیبی از ایران در تیم «غیرت» بازی می‌کند که قهرمان اروپاست و بازیکنان برزیلی آرزو دارند که در غیرت بازی کنند. بعد هم این به خواست خود بازیکن برمی‌گردد. لیگ ایران هم سطحش خیلی بالاست و وقتی برزیلی‌ها می‌آیند در لیگ ایران بازی می‌کنند، این نشان از کیفیت بالای لیگ ما دارد. ضمن اینکه از نظر مالی هم تفاوت چندانی با سایر لیگ‌ها ندارد و به خود بازیکن بستگی دارد که در این شرایط بماند یا برود.»
طیبی: امیدوارم به اندازه همین قهرمانی‌ها به فوتسال احترام بگذارند
حسین طیبی که با 14 گل عنوان آقای گلی این دوره از جام ملت‌های آسیا را به دست آورد، درباره قهرمانی تیم ملی به خبرنگار «ایران» گفت: «خدا را شکر می‌کنم که توانستیم از عنوان قهرمانی‌مان دفاع کنیم و جام را به ایران بیاوریم تا دل مردم شاد شود. در این دوره، تیم‌ها پیشرفت خوبی داشتند. فوتسال در آسیا روز به روز پیشرفت می‌کند و تیم‌ها مربیان خارجی آورده‌اند و خودشان را به فوتسال روز دنیا نزدیک کرده‌اند. برای همین این قهرمانی بیشتر از 2016 به ما چسبید. تیم‌های مدعی و در کل همه را بردیم و هیچ جای حرف و حدیثی را هم باقی نگذاشتیم. این قدرت فوتسال ایران را نشان می‌دهد و همه تیم‌ها در آسیا و جهان به ما احترام می‌گذارند.» وی درباره آقای گلی‌اش هم چنین نظر داد: «از اول هدف ما قهرمانی بود و بازی به بازی جلو می‌رفتیم. خدا را شکر کنارش بحث آقای گلی هم برای من پیش آمد. من در جام ملت‌های 2014 ویتنام هم آقای گل شده بودم. در جام ملت‌های 2016 دو گل کم آوردم اما در 2018 جبران کردم و عنوان آقای گلی‌ام را پس گرفتم که این موضوع با زحمت تک تک بچه‌ها به دست آمد که این آقای گلی را هم به مادرم تقدیم می کنم.» طیبی درباره وضعیت آینده تیم ملی هم خاطرنشان کرد: «همان طور که می‌دانید، ما جام جهانی 2020 را در پیش داریم و قبل از آن هم جام ملت‌ها که 4 تیم اول آن به جام جهانی راه پیدا می‌کنند و برای همین کار سخت‌تر است. برای همین اگر ما می‌خواهیم در رنکینگ جهانی جایگاه بهتری را کسب کنیم یا مقام بهتری در جام جهانی داشته باشیم و به قهرمانی فکر کنیم، باید شرایط تغییر کند و از لحاظ امکاناتی خیلی بهتر شود. بازی تدارکاتی با تیم‌های بزرگ خیلی به ما کمک می‌کند. امیدوارم نگاه مسئولان به فوتسال ویژه‌ تر شود. چون واقعاً ما فوتسالی‌ها مظلوم واقع شده‌ایم و امیدوارم به اندازه همین قهرمانی‌ها برای بچه‌های فوتسال احترام و شخصیت قائل شوند.» این لژیونر فوتسال ایران که در تیم غیرت قزاقستان بازی می‌کند، درباره اینکه آیا از دیگر تیم‌های مطرح اروپایی هم پیشنهاد دارد یا خیر، چنین واکنشی داشت: «درباره تیم مطرح باید بگویم که غیرت قهرمان اروپاست و اگر 4 تیم مطرح فوتسال در دنیا را بخواهید نام ببرید، مطمئن باشید یکی از آنها غیرت است. شرایط درحال حاضر خیلی خوب است و راضی هستم و حالا باید دید در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد.»


خداحافظی فرهاد توکلی بعد از قهرمانی
فرهاد توکلی ستاره فوتسال ایران که در جام ملت‌های آسیا خوش درخشید، از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. وی در دیدار پایانی فوتسال جام ملت‌های آسیا مانند سایر بازی‌ها یکی از بازیکنان تأثیرگذار ایران بود و یک گل نیز به ثمر رساند. این بازیکن 29 ساله بعد از اتمام مسابقات، با انتشار عکس و متنی کناره‌گیری خود از تیم ملی را اعلام کرد و نوشت: «تبریک به همه مردم ایران و فوتسال دوست‌های عزیز. خدایا شکرت. امروز آخرین بازی ملی من بود و خوشحالم که سهم کوچکی در بزرگ‌ترین افتخارات فوتسال کشورم در کنار طلایی ترین نسل تیم ملی داشتم. با تشکر از همه کسانی که من را در این مسیر کمک کردند. آرزوی موفقیت برای تیم ملی در آینده. زنده باد ایران.» این خداحافظی در حالی رخ داده که توکلی هنوز توان بازی در تیم ملی را دارد. البته گفته می شود که نزدیکان وی تلاش می‌کنند وی را از تصمیم خود منصرف کنند و حتی حسین طیبی هم در گفت‌و‌گویی که داشت اعلام کرد که او را به تیم ملی برمی گردانند. برخی اخبار تأیید نشده حکایت از برنامه‌ریزی توکلی برای ادامه زندگی خارج از ایران دارد. حسین شمس سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال در این باره  گفته: «توکلی بهترین عقب‌گیر آسیا و یکی از بهترین‌های دنیا است. فدراسیون فوتبال و هم‌تیمی‌هایش باید هرکاری که می‌توانند بکنند را انجام دهند تا توکلی از تصمیمش منصرف شود. او اگر می‌خواهد در خارج از کشور زندگی کند عیبی ندارد. حتی اگر آن طرف دنیا هم باشد، فدراسیون در هر بازی تیم ملی برایش بلیت می‌گیرد تا در بازی‌های تیم ملی شرکت ‌کند.»