رفع آلودگي هواي تهران؛ فعلا ١١ميليون دلار كمك

سفیر ژاپن در تهران با حضور در معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران کمک ۱۱‌میلیون دلاری دولت ژاپن برای حل آلودگی هوای تهران را طی تفاهمنامه‌ای به شهرداری تهران در قالب تجهیزات آزمایشگاهی تجزیه و تحلیل آلودگی هوا اعطا کرد. همزمان سفیر آلمان در ایران با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیدار و پیرامون مسائل مختلف محیط‌زیستی و توسعه همکاری‌های دو‌جانبه گفت‌و‌گو کرد. معضلی آلودگی هوای تهران به حدی نفس‌گیر شده که زندگی پایتخت‌نشینان را مختل کرده است. از تنگی نفس و تعطیلی مستمر مدارس گرفته تا اجرایی کردن طرح زوج و فرد از درب منازل. این روزها تهران حال و روز خوشی ندارد. آن چنان که ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها برای درمان آلودگی هوا به کمک شهرداری تهران آمدند، چرا که معضل آلودگی هوا به‌عنوان یک مساله زیست‌محیطی همکاری‌های بین‌المللی را می‌طلبد و امید است که از این طریق روزهای سالمی پیش روی ساکنان تهران باشد. معاون شهردار تهران با بیان اینکه همکاری فیمابین دولت ایران و ژاپن به زمینه تامین تجهیزات اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل آلاینده‌های هوای تهران محدود نمی‌شود، بیان کرد که جایکا پروژه‌های زیادی را در کشورمان اجرایی کرده است. محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه در راستای کاهش آلودگی هوای تهران این تفاهمنامه به امضا رسیده است، تصریح کرد: مجری این طرح در ایران «شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری» و مجری این همکاری در دولت ژاپن نیز «آژانس جایکا» خواهد بود. معاون شهردار تهران با بیان اینکه سابقه همکاری ایران و جایکا به سال ۱۹۹۶ می‌رسد که در آن برای اولین‌بار جایکا در برنامه مقابله با آلودگی هوا شرکت کرد و نتیجه آن ارتقای استاندارد بنزین بود، گفت: به‌طوری که در پی آن همکاری، اکنون سرب به سطح سالم رسیده است و این امر نتیجه تجارب موفق قبلی بوده است. او با بیان اینکه موسسه جایکا پروژه‌های متعددی در زمینه محیط‌زیست اجرا کرده است، گفت: همکاری جایکا و شهرداری تهران در دوره جدید از سال ۲۰۱۷ شروع شد و این همکاری‌ها در راستای ارائه تجهیزات فنی در دوره جدید خواهد بود. به‌گونه‌ای که در پروژه دوم کمک‌های تحقیقاتی بر اساس ارائه تجهیزات کامل درباره اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل منابع آلایندگی خواهد بود و در پایان پروژه اولین آزمایشگاه بررسی آلایندگی موتورهای دیزلی خواهیم داشت. پورسیدآقایی با بیان اینکه با حضور سفیر ژاپن و موافقت دولت ژاپن تجهیزات آزمایشگاهی کاملی برای اندازه‌گیری ذرات معلق و آلایندگی خودروهای دیزلی سنگین و اندازه‌گیری سموم در سواری‌های بنزینی به شهرداری تهران اعطا می‌شود، گفت: ارزش این موافقتنامه 3/11‌میلیون دلار است که ظرف مدت سه سال از سوی ژاپن این آزمایشگاه تجهیز خواهد شد و به موازات آن کارشناسان ژاپنی نیز آموزش‌های لازم را ارائه خواهند کرد. معاون شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر در ایران آزمایشگاهی که با دقت بالا خروجی خودروها به‌ویژه موتورهای دیزلی را آزمایش کند نداریم، ادامه داد: این آزمایشگاه کمک می‌کند تا خروجی اگزوز موتورهای دیزلی را بررسی کنیم تا بر پایه آن بتوانیم تصمیم‌گیری بیشتری کنیم.
کمک بلاعوض ژاپنی‌ها
سفیر ژاپن در ایران عنوان کرد که امروز کمک بلاعوضی در راستای تامین تجهیزات اندازه‌گیری دقیق از طرف دولت ژاپن به شهرداری تهران ارائه می‌شود. هیرویاسو کوبایاشی افزود: یکی از پروژه‌هایی که توسط ژاپن در ایران انجام شد، مشارکت در برنامه احیای دریاچه ارومیه است که نمونه بارز همکاری بین دو کشور است. او با بیان اینکه دولت ژاپن ۱۱‌میلیون دلار را برای تامین تجهیزات اندازه‌گیری آلاینده‌های تهران تحت عنوان کمک بلاعوض به شهرداری تهران خواهد داد، گفت: این پنجمین پروژه کمک از زمان انعقاد برجام تاکنون است؛ چرا که پرواضح است به‌دلیل توسعه سریع شهرنشینی و مختصات زمین‌شناسی تهران، آلودگی هوا به یک چالش تبدیل شده که اثرات مخربی بر زندگی مردم دارد و امیدواریم با اجرای این برنامه علاوه بر حفاظت از محیط‌زیست به کاهش آلودگی هوا نیز کمک شایانی شود. همزمان رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن با بیان اینکه تهران به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور هر روز با کیفیت پایین هوای محیط، دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: صرف‌نظر از دلایل مربوط به کیفیت پایین هوا باید آلودگی هوا برطرف شود و در یک قرن گذشته بسیاری از کشورها با اینکه با چنین مشکلی مواجه بودند؛ اما توانستند این مشکل را حل کنند. به گزارش ایسنا، یوکی هارو کوبایاشی افزود: سابقه همکاری جایکا با شهرداری تهران در زمینه کنترل آلودگی هوا به مدت‌ها قبل بر می‌گردد و پروژه موجود در قالب همکاری فنی با عنوان توسعه ظرفیت کنترل آلودگی هوا در شهرداری تهران در حال اجرا است و در این راستا ضروری است که تهران به تجهیزات به روزی مجهز شود تا ابزار اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل را در اختیار داشته باشد.
پیشنهاد آلمان برای ایجاد گفت‌و‌گوی حقوقی


همزمان سفیر آلمان در ایران با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیدار و پیرامون مسائل مختلف محیط‌زیستی و توسعه همکاری‌های دو‌جانبه گفت‌و‌گو کرد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت که بخش عمده آلودگی هوا در شهرها ناشی از تردد خودروهای فرسوده به‌ویژه تردد شبانه کامیون‌های فرسوده در شهرها و تولید ذرات زیر 5/2 میکرون بر اثر احتراق ناقص سوخت در این خودروها است. عیسی کلانتری افزود: رئیس‌جمهوری مصمم به رفع چالش‌های محیط‌زیستی به‌ویژه آلودگی هوا است و به همین دلیل تصمیمی مبنی بر نوسازی کامیون‌ها اتخاذ شد که آلمان نیز می‌تواند در این مسیر به ایران کمک کند. او اظهار کرد: ایران از اشتراک تکنولوژی و دانش نوین در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و مدیریت پسماند استقبال می‌کند و آلمان می‌تواند همان‌طور که در گذشته در زمینه تجهیزات و آموزش کشاورزی با ایران همکاری داشت، همکاری‌های خود را در زمینه مقابله با آلودگی هوا ادامه دهد. همزمان سفیر آلمان با اشاره‌ به علاقمندی شرکت‌های خودروسازی آلمان برای توسعه همکاری با ایران در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل داشت و گفت: در زمینه آب هم هماهنگی‌های لازم برای بازدید تیم کارشناسی ایران از تلاش‌های آلمان در این حوزه صورت گرفته است. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست، میشاییل کلور برشتولد پیشنهاد داد: زمینه‌سازی برای شکل‌گیری گفت‌و‌گوی حقوقی پیرامون حقوق محیط‌زیست نیز در همکاری‌های میان ایران و آلمان لحاظ شود.