جزئیات تکان‌دهنده یک پرونده جاسوسی موشکی در پوشش حفاظت از یوز ایرانی!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی دیروز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در نوزدهم دی‌ماه سال جاری حسب گزارش کتبی یکی از نهادهای امنیتی که به دادسرای شهید مقدس ارجاع شده است، به موجب دستورات قضایی و با آغاز تحقیقات انجام شده، مشخص گردید متهمان پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد ماموریت‌های سه‌گانه‌ای را شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع‌آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور، دنبال می‌کرده‌اند.
جعفری دولت‌آبادی افزود: در تحقیقات انجام شده برخی متهمان به انجام سفرهای متعدد به سرزمین‌های ‌اشغالی از جمله به منظور شرکت در کنفرانس منارید که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان نموده‌اند که هدف کلی پروژه مشترک سازمان سیا و موساد، ایجاد بحران در برخی از حوزه‌های زیست محیطی ایران بوده و اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق عوامل پنهان به آمریکا انتقال می‌یافته و در همین راستا دو نفر از افسران سازمان اطلاعات آمریکا با هویت معلوم در پوشش‌های مختلف به ایران و برخی از استان‌های کشور سفر کرده‌اند که از جمله اهداف آن‌ها، ایجاد موسسه‌ای در قالب فعالیت‌های زیست محیطی بوده و طبق اسناد موجود، این موسسه در حدود یک دهه قبل در ایران با طراحی آمریکایی‌ها برای تحقق اهداف مدنظر سرویس‌های اطلاعاتی سازمان سیا و موساد و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده در حوزه‌های دفاعی و موشکی کشور ایجاد شده است.
وی ادامه داد: حسب محتویات پرونده، یکی از متهمان اصلی، با مشخصات اختصاری «م.ط» دارای تابعیت سه‌گانه ایرانی، آمریکایی و انگلیسی و عضو و پشتیبان مالی موسسه ایرانی حیات وحش بوده و هم‌چنین دیگر عضو موثر و مدیر این موسسه کاووس سیدامامی دارای تابعیت مضاعف کانادا و از مرتبطان اصلی افسر اطلاعاتی آمریکا در ایران بوده به نحوی که این افسر اطلاعاتی در سفر به ایران در منزل کاووس سیدامامی استقرار می‌یافته است. این شبکه در پوشش اجرای پروژه‌های علمی و زیست محیطی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز اقدام می‌نموده است.
دادستان تهران اظهارداشت: طبق تحقیقات انجام شده اعضای این شبکه در برخی از مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست محیطی نصب کرده بودند که در واقع پوششی برای رصد فعالیت‌های موشکی کشور بوده و تصاویر و اطلاعات ثبت شده را برای بیگانگان ارسال می‌نموده‌اند.


جعفری دولت‌آبادی افزود: پس از بازداشت کاووس سیدامامی و ارائه اسناد و اطلاعات موجود به وی در فرآیند تحقیقات، از بازجوی خود برای پاسخ به سؤالات، فرصتی درخواست نموده بود که مورد پذیرش قرار گرفته اما پس از مراجعه متهم به محل نگهداری خود در بازداشتگاه، با تدارک مقدمات، در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی نمود.
 وی ادامه داد: به محض اطلاع دادستان، قاضی ویژه امور جنایی به زندان اعزام و ضمن بررسی موضوع، پرونده قضایی تشکیل و مقرر شد در انجام تحقیقات از کلیه مطلعین موضوع تسریع شود. همچنین به خانواده متوفی اطلاع‌رسانی شده و پس از مشاهده جسد توسط همسر و برادر متوفی، علیرغم عدم درخواست ایشان برای کالبدشکافی، با تاکید دادستان تهران کالبدشکافی انجام و مقرر شد جسد جهت تدفین در اختیار خانواده متوفی قرار گیرد.
به گفته دادستان تهران، اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.
سر این رشته کجاست؟
اعلام خبر جاسوسی در قالب فعالیت‌های به اصطلاح زیست محیطی طی چند روز گذشته تعجب و حیرت مردم و حتی برخی مسئولان را برانگیخت، اما کیهان در سال‌های اخیر با انتشار گزارش‌هایی از تحرکات مشکوک برخی افراد دو تابعیتی یا مرتبط با کشورهای بیگانه در حوزه‌هایی همچون محیط زیست و حیات وحش خبر داده بود. فروش مجوز شکار برخی از گونه‌های در معرض خطر ایرانی به شکارچیان خارجی و ایرانی نیز از اقدامات مطرح شده در گزارشات کیهان بود.
یکی از موارد مشکوک که به صورت زنجیره‌ای از اقدامات به هم پیوسته طی سال‌های اخیر در حوزه محیط زیست به چشم می‌خورد پروژه صیانت از یوز ایرانی است. در این زمینه شاهد فعالیت‌های پررنگی همچون برگزاری سمینار، ساخت سریال تلویزیونی و مستند، درج تصویر یوز ایرانی بر روی لباس و اتوبوس تیم ملی فوتبال و سخنرانی و... بوده‌ایم که به نظر با توجه به اتفاقات اخیر، این تحرکات نیازمند بررسی دقیق‌تر و موشکافانه است چرا که وقتی نصب دوربین در دامن طبیعت و با توجیه فعالیت زیست محیطی در اصل با هدف رصد اطلاعات مهم امنیتی همچون فعالیت‌های موشکی بوده است از دیگر اقدامات مشابه برخی افراد یا ان‌جی‌اوهای فعال در چنین عرصه‌هایی نباید با غفلت گذشت.
البته این نکته قطعا از ذهن مردم و مسئولان و نهادهای امنیتی دور نخواهد بود که چطور و از چه طریقی برخی افراد به اصطلاح فعال در حوزه محیط زیست تا این اندازه در سایه غفلت یا کم‌توجهی یا خدای نکرده تسامح مسئولان مربوطه توانسته‌اند آزادانه در مسیر ضربه زدن به کشور و خوش‌خدمتی و جاسوسی برای دشمنان انقلاب حرکت کنند.
نکته دیگر اظهارات و تحرکات برخی افراد از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس، روزنامه‌ها و... در پی اعلام خبر دستگیری متهمان این پرونده و همچنین خبر خود کشی یکی از آنها در بازداشتگاه بود که طبق معمول در فضایی یک جانبه و دور از توجه به شواهد و قرائن و در راستای زیر سؤال بردن برخی نهادهای امنیتی و دستگاه قضا مطرح شد. البته با روشن شدن ابعاد بیشتری از این پرونده و مشاهده تصاویر مرتبط با خودکشی کاووس سیدامامی در زندان توسط تعدادی از نمایندگان، به نظر می‌رسد این افراد باید سنجیده‌تر و در راستای مصلحت کشور سخن بگویند.
البته از تحرکات پر حجم رسانه‌های خارجی و معلوم‌الحال از جمله بی‌بی‌سی فارسی در ماجرای دستگیری این افراد و خودکشی یکی از آنها جای تعجب نیست و هرچه این تحرکات بیشتر باشد نشان‌دهنده سنگینی ضربه وارده نهادهای امنیتی کشور و دستگاه قضا به بدخواهان کشور و انقلاب است.
 کیهان در گزارش آتی خود بیشتر از این پرونده خواهد نوشت.
برادر کاووس سیدامامی
با ‌اشاره به خودکشی برادرش:
رسانه‌های مریض
ما را تحت فشار گذاشته‌اند
تا خلاف واقع بگوییم
برادر کاووس سیدامامی با بیان اینکه خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن کاملا مشهود است، از رسانه‌ها خواست با خبرسازی ودامن زدن به شایعات موجب آزرده شدن خانواده مرحوم نشوند.
کامران سیدامامی، برادر کاووس سید امامی که در روزهای گذشته به اتهام همکاری با یک شبکه جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات به نفع بیگانگان در بازداشت خودکشی کرده است در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: ما در حال حاضر داغداریم و از رسانه‌ها خواهش داریم که به شایعات دامن نزنند.
وی ادامه داد: واقعا تعدادی از رسانه‌ها مریض هستند و دائما ما را تحت فشار گذاشته‌اند که مجبور به بیان خلاف واقع شویم.
سیدامامی ادامه داد: بنده و همسر مرحوم جنازه را دیده‌ایم و با اصرار معاون دادستان که جنازه را نگاه کنید و همه موارد را بررسی کنید این کار را کرده‌ایم و به جز آثار حلق‌آویز شدن که در روی جنازه معلوم است و این موضوع در فیلم زندان هم کاملا مشخص است هیچ مسئله دیگری وجود ندارد و خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن کاملا مشهود است.
وی ادامه داد: از رسانه‌ها خواهش دارم که با خبرسازی موجب آزرده شدن خانواده مرحوم نشوند من شخصا مایل به کالبد شکافی مجدد نیستم.جزئیات کامل‌تر از فیلم خودکشی سیدامامی
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با‌اشاره به برخی اظهارنظرها درمورد معلوم نبودن زمان خودکشی کاووس سیدامامی در فیلم پخش شده برای نمایندگان مجلس گفت: با توجه به اظهارنظر عجولانه برخی از نمایندگان مردم درمورد خودکشی کاووس سیدامامی برخلاف رویه موجود که پرونده وقتی در دادسرا به نتیجه می‌رسید اطلاعات آن اعلام می‌شد، تعدادی از نمایندگان از سه فراکسیون مجلس به هیئت‌رئیسه آمدند و سازمان اطلاعات سپاه به نوعی ناچار شد و پیشنهاد داد که فیلم زمان خودکشی سیدامامی در زندان را به نمایندگان نشان دهند.
وی افزود: آنچه که در این فیلم پخش شد این بود که کاووس سیدامامی با حالت کاملا مضطرب بود و بعد از چند بار قدم زدن در سلول پیراهن خود را بیرون آورد و پس از اینکه پیراهن خود را به حالت طناب دور گردن خود بست و آن را چند بار گره زد و کشید.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: پس از آن کاووس سید امامی به داخل سرویس بهداشتی می‌رود اگر چه زمان ورود او به این بخش در فیلم مشخص است اما از آنجایی که طبق قوانین زندان‌ها در داخل سرویس‌های بهداشتی دوربین کار گذاشته نمی‌شود اقداماتی که در این مکان وی مرتکب شده در فیلم نیست.
امیرآبادی خاطرنشان کرد: سیدامامی مجدد از سرویس بهداشتی خارج می‌شود و وسیله‌ای را که در دست داشت چند بار به طرف سقف پرتاب می‌کند تا شاید لامپ یا دوربین را بشکند و فیلمش برداشته نشود.
وی افزود: پس از این رفتار پیراهن را از گردن خود باز کرد پتوی خود را به گونه‌ای روی تخت گذاشت که گویا کسی روی تخت خوابیده است و مجدد به داخل سرویس بهداشتی می‌رود. عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: درست است زمان خودکشی به دلیل اینکه داخل سرویس بهداشتی بوده و در آنجا دوربینی گذاشته نشده مشخص نیست اما مقدمات کار که در فیلم نشان داده شده بیانگر این موضوع است و طبق توضیحاتی که مامورین به ما دادند وی پس از ورود دوباره به سرویس بهداشتی خود را حلق‌آویز می‌کند.
امیرآبادی با‌اشاره به پرونده کاووس سید امامی در قوه قضائیه خاطر نشان کرد: طبق گفته مامورین پرونده سید امامی در بحث مسائل جاسوسی، پرونده‌ دارای ابعاد مختلف و پیچیده‌ای است و افرادی که در ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌اند اعترافاتی داشته‌اند که با سرویس‌های جاسوسی خارج از کشور ارتباطاتی داشته‌اند و عنوان کرده‌اند که به واسطه پروژه‌های زیست محیطی در کنار مناطق حساس و حیاتی کشور رفت‌وآمدها را رصد کرده و زیر نظر داشتند و با برخی محیط‌بانان در این رابطه ارتباطاتی را برقرار کردند.
به گزارش فارس، وی افزود: طبق گفته مامورین ابعاد پرونده وسیع است و همچنان رصد اطلاعاتی در مورد ابعاد مختلف آن در حال انجام است. مامورین به ما گفتند که دلیل اینکه موضوع مربوط به سید امامی در این مقطع به نمایندگان مجلس انتقال داده می‌شود این است که نمایندگان در جریان بخشی از کار قرار گیرند و زمانی که می‌خواهند اظهارنظر داشته باشند با علم و اطلاع اظهارنظر کنند و بی‌جهت کاری نکنند که موجب تشویش اذهان عمومی جامعه شوند و موجبات نگرانی مردم را فراهم آورند.