شفاف سازی روی صندلی داغ



ظهر دوشنبه خبر مناظره شبانه علی کریمی و محمدرضا ساکت روی خروجی سایت‌ها قرار گرفت. دوستداران فوتبال و مردم چند ساعتی را انتظار کشیدند تا برنامه «90» طبق روال دوشنبه شب‌ها روی آنتن رفت. برنامه‌ای که مهم‌ترین بخش آن به مناظره علی کریمی و محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال اختصاص داشت. در این برنامه کریمی سؤالاتی مطرح کرد که ساکت
به آنها پاسخ داد. البته بارها کریمی در حین مناظره تأکید کرد که از پاسخ‌ها قانع نشده و قضاوت را به مردم سپرد. بخش‌هایی از این مناظره را مرور می‌کنیم:


کریمی: یکی از صحبت‌هایم، بحث «ایران نوین» است؛ 69 میلیارد تومانی که فدراسیون برای آن خسارت داده! چرا از کنار حق باشگاه‌ها گذشتید؟ چطور می‌شود فدراسیون برای این مسائل
69 میلیارد تومان متضرر شود؟
ساکت: در تبلیغات محیطی که در سال‌های 93 تا 95 انجام شد، جهش زیادی در بحث درآمدزایی صورت گرفت. تعهداتی که به دلیل مشکلات ورزشگاه‌ها وجود داشت، مشکلاتی را در این قرارداد از سوی فدراسیون و باشگاه‌ها به وجود آورد؛ خسارت بیشتر از اینها بود؛ عددی که الان بدهکار هستند نزدیک 20 میلیارد تومان است؛ ایران نوین مبلغ بدهی را به صورت زمین به سازمان لیگ داده شده.
کریمی: این زمین‌هایی که می‌گویید، کجاست؟
ساکت: در شمال، تهران و ورامین است اما سازمان لیگ اعلام کرده زمین قبول نمی‌کنم.
کریمی: حق پخش در بازی‌های مقدماتی جام جهانی در سال 94 توسط شرکت ایتالیایی 72 هزار دلار بوده است؛ هنوز معلوم نیست این پول در حساب چه شخصی رفته است. الان این پول کجاست؟
ساکت: آقای تاج و بنده در آن مقطع در این سمت نبودیم. رئیس فدراسیون، کمیته اخلاق را موظف کرد که رسیدگی کند؛ 6 ماه است درخصوص این پرونده برای دریافت حق پخش بازی عمان و هند در کمیته اخلاق بررسی‌ها انجام می‌شود.
کریمی: سؤالی در مورد قرارداد فدراسیون با سامانه پیامکی 6090 دارم که در زمان تاج بسته شد که یک سال هم طول نکشید و فسخ شد؛ این پول به کجا رفته است؟
ساکت: حدود 2 میلیارد تومان در سال‌های 93 و 94 درآمدزایی داشت.
کریمی: هزینه‌هایی که از جام جهانی قبلی و همین جام جهانی گرفتید، چه شد؟ پول‌هایی که به حساب هوشنگ مقدس ریختید؛ پول به حساب شخص دیگری رفته و یک نفر دیگر هم پول ریخته که به حساب مقدس آمده و این اتفاق در سال 92 بوده.
ساکت: کفاشیان به دلیل تحریم‌ها این کار را انجام داده و درست است. پول به حساب مقدس ریخته شد و به حساب فدراسیون برگشت داده شد.
کریمی: آقای خطیر که در فدراسیون بود و با نماینده فیفا به کمپ تیم ملی رفت و با آقای اوسیانو دعوا کرد، به کجا رفت؟ سمت سباستین در تیم ملی چیست؟ دلیل اخراج مربیان ایرانی از تیم ملی چه بود؟ به چه عنوانی سباستین در کادر فنی تیم ملی است و سمت ایشان چیست؟ بدنساز است یا مربی؟ آیا حق طبیعی هر مربی است که مدیر رسانه‌ای را هم انتخاب کند؟
ساکت: اخراج نبوده است؛ آقای کی‌روش در یک مقطعی احساس کرد این کار لازم است صورت بگیرد. آیا یک سرمربی حق ندارد همکاران خود را انتخاب کند؟ نکونام همین الان با کی‌روش در ارتباط است. در فدراسیون اگر رئیس هر چیزی را صلاح بداند، انجام می‌دهد. از سردار آزمون و میلاد محمدی بپرسید در بازی ایران و کره که آسیب دیدید و نرفتید، کدام مربی کار ارتقای شما را انجام داد و به بازی با سوریه رسیدید؟ همین آقای سباستین بود.
کریمی: یک مربی ایرانی قرارداد بست ولی کمتر از یک ماه اخراج شد چون ایشان در لهستان بودند؛ سفارت اتریش از فدراسیون استعلام گرفت که همانجا آقای تاج گفتند آن فرد سوء استفاده کرده است؛ اصلاً اگر مربی ایرانی نیاز نیست، چرا قرارداد بستند؟
ساکت: هر زمان کی‌روش تشخیص دهد، بهترین تصمیم را برای تیم ملی می‌گیرد.
کریمی: اگر قرارداد حق پخش با صدا و سیما بسته شود، به نفع صدا و سیما خواهد بود چون در قراردادهای فدراسیون همیشه طرف دوم سود می‌کند (طعنه کریمی به قراردادهای سالیان اخیر فدراسیون).
ساکت: خواهش می‌کنم صدا و سیما پیگیر این موضوع باشد.
در این لحظه کی‌روش هم پیامکی به فردوسی‌پور ارسال کرد و پاسخ داد: سباستین مدرک بدنسازی دارد.
کریمی: کی‌روش علاوه بر قرارداد برای هر مسابقه پاداش 10 هزار دلاری گرفته؛ چرا باید از پاداش فیفا هم درصد بگیرد؟ در قرارداد یک مربی خارجی چند روز مرخصی آمده است؟
ساکت: قرارداد کی‌روش محرمانه است؛ بهتر است واقعیت‌ها گفته شود. کی‌روش با هماهنگی تاج به مرخصی می‌رود.
آیین‌نامه بدون تاییدیه فیفا
کریمی: آیین‌نامه فدراسیون طوری تنظیم شده که به نفع شما باشد. مثلاً کسی می‌تواند کاندیدای ریاست شود که 10 سال مدیر باشد. من مثلاً اگر بروم 10 سال شرکتی ثبت کنم می‌توانم رئیس فدراسیون شوم اما اگر تجربه فوتبالی داشته باشم نمی‌توانم.
ساکت: آیین نامه سال 90 اصلاح شده و البته تغییری هم به نفع کسی نکرده.
کریمی: اساسنامه ایران تأیید فیفا را دارد؟
ساکت: بله دارد.
در اینجای بحث براساس خواسته فردوسی‌پور قرار شد تأیید اساسنامه توسط فیفا، روی سایت فدراسیون گذاشته شود. البته دقایقی مناظره ادامه پیدا کرد تا دوباره بحث اساسنامه مطرح شد این بار ساکت با گفتن این جمله: «به من اطلاع دادند که به فیفا ارسال شده و چون مخالفتی نشده پس مورد تأیید است.» از پاسخ قاطع خود که پیش‌تر مطرح کرده بود، عقب نشینی کرد.
 پیامک کی‌روش به فردوسی‌پور
لطفاً پاسخ من را بدهید؛ هیچ تردیدی وجود ندارد که استعداد را می‌توانید بخرید ولی شخصیت را نمی‌توانید؛ در لحظه‌ای مناسب جواب بی‌احترامی و دروغ‌های بزدلانه را خواهم داد؛ این شخص (علی کریمی) احترامش را از دست می‌دهد و 124 بازی ملی خود را از یادها می‌برد.
کریمی: اگر آدم بزدلی بودم، الان با دبیر فدراسیون فوتبال چنین مناظره‌ای نمی‌توانستم داشته باشم؛ همباشگاهی‌ها و همبازیان من باید درباره بازی‌های ملی من صحبت کنند؛ من به ایشان بی‌احترامی نکردم؛ گفتم ایشان با چه عنوان و مدرکی سباستین را آورده است؟
 تشکر کریمی از استقلالی‌ها
کریمی: جا دارد از هواداران استقلال تشکر کنم. طرفداران استقلال نشان دادند اگر پای حق وسط باشد، رنگ‌ها جذابیتی ندارد و به امید روزی که افرادی در این فوتبال باشند که دنبال حق باشند.

نکته
کنکاش در پیام نیمه شبی کی‌روش؛ از رهاکننده تا بزدل

در پیامی که کارلوس کی‌روش دوشنبه شب برای عادل فردوسی‌پور فرستاد و طی آن علی کریمی متهم به بزدل بودن شد، نکاتی وجود دارد. کی‌روش ازواژه Quiter استفاده کرده که ظاهراً از اشتباه او در تایپ نشأت گرفته زیرا این واژه‌ای بالنسبه مهجور و دارای معنای اضطراب یا مضطرب است حال آن که سرمربی تیم ملی قصد استفاده از Quitter را داشته که به افرادی گفته می‌شود که کار را در وسط آن رها می‌کنند و آنها
را واگذارنده هم می‌نامند. یک معنای مستتر در این واژه، ترسو بودن است و در غیر این صورت فرد رهاکننده کار، به کارش ادامه می‌داد. جملات قبل و بعد از این واژه در پیام کی‌روش هم بسیار تند است و وی کریمی را متهم به بیان کلمات نامحترمانه، دروغگویی و اتهامات بزدلانه کرده است و در نهایت گفته است که او
به شکلی آشکار به کمک سایرین نیاز دارد و با پا و سرش بهتر کار می‌کرده تا با زبان و مغزش!