تاوان «نجفی» برای افشای فساد

آرمان-یاسمین طالقانی: شورای شهر پنجم درصدد ایجاد تحولاتی در فضای شهری و انجام وظایفی است که جامعه بر اساس آن به اعضای فعلی شورا رأی داده است. تحولاتی که البته در تعیین بودجه و تصویب نوسازی شهری خلاصه نمی‌شود. محمدعلی نجفی در گذشته‌ای نه چندان دور عضو حزب کارگزاران سازندگی بود و اکنون نیز البته تعلقاتی به این حزب دارد. این دومین بار است که مدیریت پایتخت به یک کارگزارانی سپرده شده‌ است. این روزها دلواپسان شایعاتی را مطرح می‌کنند و قصد دارند از این شایعات بهره‌برداری سیاسی خود را ببرند. یکی از شایعاتی که اخیرا مطرح شده و در رسانه‌ها و کانال‌های دلواپسان دست به دست می‌شود، شایعه پیشنهاد کناره‌گیری به محمدعلی نجفی شهردار تهران است. این در حالی است که چنین موضوعی صحت نداشته است. آنها می‌کوشند که حتی بگویند اصلاح‌طلبان از شهردار تهران رضایت ندارند و با این هدف بین شورا و شهرداری شکاف ایجاد کنند. دلیل اصلی این شایعات این است که اخیرا شهردار تهران با هدف مبارزه با فساد در مدیریت قبلی پایتخت مواردی را افشا نمود و اخیرا نیز خبری منتشرشد مبنی بر اینکه شهردار تهران مستندات تخلفات مدیریت شهری گذشته را به دادستان تهران و معاونش ارائه کرده و با ارسال نامه‌ای خواستار پیگیری قضائی تخلفات شده است. به هر حال محمدعلی نجفی برای اعلام این تخلفات و مبارزه با فساد در مدیریت شهری گذشته باید تاوان بدهد و این شایعات تاوانی است که او باید در این مسیر پرداخت کند. هرچند اعضای شورای شهر درباره این شایعات واکنش نشان داده و تاکید کرده‌اند که از پشت پرده این شایعات مطلع‌اند و حسن رسولی به عنوان خزانه‌دار شورا گفته است «چون از پشت پرده شایعات مطلع هستم، خدا را شکر می‌کنیم که مشخص شد یکی از گلوگاه‌های فساد را بسته‌ایم». در همین حال زهرا صدراعظم نوری دیگر عضو شورای شهر اظهار داشت: «همه این جوسازی‌ها نشان می‌دهد اقداماتی که شهردار تهران با حمایت شورای شهر انجام داده موثر بوده است و در راستای مبارزه با رانت گسترده و جلوگیری از هر اقدامی که به جای منافع عمومی به منافع فردی و گروهی می‌انجامد، عمل کرده است». تردیدی نیست که مطالبه مردم و به تبع آن اعضای شورای شهر و همه دلسوزان این است که کسانی به هر حال و با هر حاشیه‌ای بیشتر از یک دهه بر کرسی مدیریت شهری تکیه زده بودند و در دوره مدیریت آنها تخلفات متعددی صورت گرفت که تنها بخش کوچکی از آن تخلفات در گزارش شهردار تهران انعکاس یافت و به اطلاع دستگاه قضایی هم رسید. اکنون زمان آن است که دستگاه قضایی به موضوع ورود کند و همان‌طور که در زمانی نه چندان دور به خاطر پاره‌ای مسائل، غلامحسن کرباسچی شهردار اسبق تهران را به محاکمه کشید، امروز هم اقتدار خود را بیشتر از قبل نشان داده و به این مطالبه برحق عموم شهروندان پاسخ مثبت داده و جوانب پرونده را به سرعت مورد رسیدگی قرار دهد که بی‌تردید قوه قضائیه در رسیدگی به چنین مواردی هم نقش بازدارندگی خود را به بهترین نحو انجام خواهد داد و هم موجب اقتدار آن خواهد شد.
یک تیر و دو نشان، اما سوخته!
دلواپسان این روزها سرمست از شایعه اختلاف در میان اصلاح‌طلبان در موضوع شهردار هستند و تصور می‌کنند اگر نجفی نباشد یک دلواپس به بهشت می‌رود و یا اینکه می‌توانند داستان خودساخته اختلاف در اردوگاه اصلاح‌طلبی را در بوق و کرنا کنند. به‌نظر می‌رسد بیشترین دلیل طرح چنین مباحث بلاموضوع فرار از پاسخگویی آنها در قبال عملکرد محمدباقر قالیباف در شهرداری است که چندی پیش از سوی نجفی قرائت شد.
پشت پرده شایعات و دفاع شورا


دیروز اما برخی اعضای شورای شهر تاکید کردند که نجفی در شورای شهر باقی خواهد ماند چنان‌که علی اعطا سخنگوی شورای شهر در واکنش به برخی از خبرهای منتشر شده در مورد برخی دیدارهای اعضای شورای شهر در توئیتر خود نوشت: «دکتر نجفی شهردار منتخب هر ۲۱ عضو و مورد حمایت شوراست. به‌عنوان سخنگوى شورا، اخبار منتشره در رابطه با دیدار و گفت‌وگوی اعضای شورا با شخصیت‌های اجرایی و سیاسی با موضوع گزینه جایگزین و هر اقدامی از این دست را از اساس تکذیب می‌کنم.» زهرا صدراعظم نوری عضو دیگر شورای شهر تهران هم معتقد است: «شهردار تهران منتخب شوراست، بنابراین به‌عنوان یک مدیر راهبردی که تجارب فراوانی دارد، شجاعانه و در عین حال ‏مدبرانه رفتار می‌کند و تاکنون اقدامات موثر و قابل دفاعی داشته است. در نتیجه شورای شهر از عملکرد شهردار تهران حمایت ‏می‌کند.»
دفاع اعضا‌ی شورای شهر
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران شایعات مبنی بر عبور از شهردار را سازماندهی شده دانست و گفت: شهردار تهران به عنوان یک فرد اصلاح‌طلب اقدامات موثر و قابل دفاعی انجام داده و شورا او را حمایت می‌کند. زهرا صدراعظم نوری گفت: شورای پنجم شفاف سازی و مبارزه با رانت نهادینه‌ای که در شهرداری تهران وجود دارد و در مدیریت شهری گذشته توسعه يافته را رویکرد خود قرار داده و با این رویکرد، طبیعی است با اقداماتی که شورای شهر در راستای مبارزه با این رویه‌ها انجام داده و با رويكرد راهبردی شهردار تهران به عنوان فردی که نماینده تفکر مبارزه با رانت است، مخالفت‌ها و مقاومت‌هايی صورت گيرد و واکنش‌هایی از سوی کسانی که منافعشان به خطر افتاده و طی سال‌ها با کدر بودن موضوعات شهری به منافعی دست پیدا کرده‌اند، صورت گيرد. صدراعظم نوری ادامه داد: افرادی که در عدم شفافیت توانستند به جایگاهی برسند و با روی کار آمدن مديريت جديد شهر تهران و شورای شهر پنجم، دچار محدودیت شدیدی شده‌اند، یقینا تلاش می‌کنند اقدامات موثر و مثبت این جریان را کمرنگ جلوه دهند و شايعه ناکارآمدی شهردار تهران را بهانه‌ای برای اختلاف میان شورا و شهرداری و ياس مردم بیان کنند. رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همه این جوسازی‌ها نشان می‌دهد اقداماتی که شهردار تهران با حمایت شورای شهر انجام داده اقدامات موثری بوده است و در راستای اهداف شورا كه مبارزه با رانت گسترده، شفاف سازی، اجتناب از شهر فروشی و جلوگیری از هر اقدامی که به جای منافع عمومی به منافع فردی و گروهی بینجامد، عمل کرده است‌.
منافع برخی؛ درخطر!
حسن رسولی خزانه‌دار و عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: دلیل توزیع این شایعات این است که نجفی مدیر پاکدست، روی گلوگاه‌هایی که در گذشته به مرکز انواع فساد مدیریتی و اداری تبدیل شده بود، دست گذاشته و منافع برخی‌ها را به خطر انداخته است. رسولی با تأکید بر اینکه بنا است این مسیر شفافیت، انضباط بخشی و اطلاع رسانی به مردم از آنچه در اداره امور شهر می‌گذرد و متعلق به آنان است، ادامه یابد، گفت: فکر می‌کنم به صورت سازمان یافته تولید و انتشار این شایعات صورت می‌گیرد. من شخصا چون از برخی پشت پرده‌های این شایعات مطلع هستم، هر زمان شایعات بیشتر می‌شود، خدا را شکر می‌کنم چون در همان مقطع شدت یافتن شایعات یکی از گلوگاه‌های فساد را بسته‌ایم. بنابراین قویا این شایعات را تکذیب می‌کنم و به طرفداران میلیونی لیست امید که امید به پاکدستی شهردار و سلامت و صداقت شورا بسته‌اند، اطمینان می‌دهم از بروز این شایعات نگران نیستیم. وی با بیان اینکه شهردار طی نزدیک به چهار دهه از مدیریت قبلی خویش حتی یک مورد بی‌انضباطی مالی در پرونده خود و دوستانش نداشته، گفت: به مردم عزیز تهران اطمینان می‌دهم آگاهانه پا در این مسیر دشوار گذاشتیم. ما دستگاهی را تحویل گرفتیم که 50 درصد معاملاتش با تشریفات صورت گرفته است و بیش از سه برابر بودجه سالانه‌اش بدهی دارد. وی همچنین گفت: ما به قول شهردار تهران اطمینان داریم و در سال 97 تمامی معاملات بالای یک میلیارد تومان را روی سایت رسمی به نمایش می‌گذاریم و مردم را مطلع می‌کنیم. این را می‌دانیم که کسانی که در گذشته از منافع استفاده بی‌حد کردند، ساکت نمی‌نشینند و باز هم این شایعات را ادامه می‌دهند.