احتمال لغو طرح ترافیک جدید

گروه اجتماعی: با وجود اصرار شهرداری تهران مبنی بر اجرای غیرکارشناسی طرح ترافیک، عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران گفته است: «باید شورای حل اختلاف درباره طرح جدید ترافیک نظر دهد و اجرای آن در سال آینده با شرایط فعلی امکان ندارد».
3 ماه بیشتر از عمر مدیریت جدید شهری نگذشته بود که خبر رسید شهرداری قرار است طرح جدید ترافیک را اجرا کند؛ طرحی که از همان ابتدا کارشناسان انتقادات جدی به آن داشته و آن را خام و ناپخته عنوان کردند. با توجه به اینکه حدود 40 سال از اجرای طرح ترافیک تهران گذشته است، ارائه طرح جدید یکی از ملزومات شهر تهران به حساب می‌آید، چراکه پایتخت نسبت به گذشته توسعه و افزایش جمعیت داشته است. حال مدیریت جدید شهر تهران در نخستین ‌اقدام خود طرح جدید ترافیک را با ابهامات و مشکلات زیادی مطرح کرد. در بررسی‌های اولیه طرح جدید ترافیک تهران، اعضای شورای شهر اطلاعات کافی و دقیقی دراین‌باره نداشتند و در این باره برداشت‌های خود را اعلام ‌کردند که باعث سرگردانی مردم در طرح جدید ترافیک ‌شد و یکی از تذکرهای آنها به مدیریت شهری این بود که چرا اطلاعات طرح در اختیار اعضای شورا
 قرار نگرفته است.
ناهماهنگی شهرداری و شورا


به گزارش فارس، در همین باره محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران اعلام کرد: بازنگری طرح ترافیک شهر تهران در کمیسیون عمران شهر تهران در حال انجام است اما هنوز پیشنهادی از سوی شهرداری تهران مبنی بر مطرح‌شدن آن در صحن علنی شورا ارائه نشده است، این در حالی است که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران باید قبل ارائه لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد خود را مبنی بر تعیین وضعیت و سرنوشت طرح ترافیک سال آینده به شورای شهر ارائه کند. علیخانی تأکید دارد هرگونه تغییری در محدوده طرح ترافیک باید در گام نخست به تصویب شورای ترافیک برسد تا قابل ‌ارائه در صحن علنی شورای شهر باشد و در نهایت منجر به تصویب آن شود.
شائبه درآمدزایی از طرح جدید
پس از ارائه طرح پیشنهادی، شائبه درآمدزایی در این طرح برای شهرداری بالا گرفت و کارشناسان معتقد بودند تنها هدف شهرداری کسب پول از این طرح است. پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران دراین ‌باره گفته بود: با این فرمول جدید شهروندان آزادی بیشتری در ورود به محدوده طرح ترافیک دارند به همین دلیل به ‌احتمال‌ زیاد موضوع ثبت‌نام و فروش سالانه آرم ترافیک برای همیشه در تهران منتفی خواهد شد. وی معتقد است شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیک تهران به دنبال درآمدزایی بیشتر نیست و با این اقدام شاهد کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهیم بود و طرح ترافیک نیز عادلانه‌تر بین شهروندان توزیع می‌شود.
مخالفان و موافقان طرح پیشنهادی
اما شهرداری تهران به‌رغم ایرادهای کارشناسان به این طرح، طرح جدید ترافیک را برای تصویب به شورای ترافیک تهران ارسال کرد. پلیس راهور که یکی از اعضای شورا ترافیک است از همان ابتدا جزو مخالفان سرسخت این طرح بود و اعتقاد داشت تجهیزات و امکانات لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد. سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت هم دراین‌باره اظهار داشته بود: «این طرح خام است و پلیس با آن مخالف است.» اما در نهایت در شورای ترافیک، پلیس هم با طرح جدید ترافیک موافقت کرد و این طرح برای تعیین نرخ عوارض به شورای شهر تهران ارسال شد. مدیران شهرداری تهران معتقدند این طرح بار ترافیکی را کاهش می‌دهد.
مخالفت فرمانداری
این در حالی است که طرح ترافیک یک خان دیگر را هم باید طی کند و فرمانداری تهران باید مهر تایید به اجرای این طرح بزند اما در زمان بررسی این طرح در کمیته انطباق فرمانداری تهران مباحثی مطرح شد و از 9 بند طرح ترافیک به 6 بند آن ایراد قانونی گرفته ‌شد. در این ‌باره محمد قانبیلی، عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران خاطرنشان کرد: باید شورای حل اختلاف درباره طرح جدید ترافیک نظر دهد و اجرای آن در سال آینده با شرایط فعلی امکان ندارد و حتی امکان اجرای طرح فعلی هم در سال آینده وجود ندارد. به باور قانبیلی، برخی موارد که در این طرح آمده است با قانون مغایرت دارد و اجحاف در حق مردم است و باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد. گفتنی است سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران نیز در مخالفت با اجرای طرح جدید ترافیک گفت: تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت‌های طرح ترافیک جدید مانند دوربین‌های خروجی را نصب نکند، این طرح قابل‌ اجرا نیست و کارت‌های طرح ترافیک سال 96 در سال 97 هم اعتبار خواهد داشت.