به جای فحاشی به آرشیو مراجعه فرمایید

بعد از سخنان حسن روحانی رئیس جمهور در اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، کیهان در گزارشی تحت عنوان «هر وقت حاشیه‌سازی تمام شد بفرمایید برای مردم چه کرده‌اید؟!» به نقد سخنان رئیس جمهور پرداخت. رئیس جمهور در سخنان خود گفته بود: «برخی از تقسیم‌بندی‌هایی که پس از انقلاب در جامعه رخ داده، چندان دقیق نیست. قطعاً علم اسلامی و غیراسلامی شبیه همدیگر است و تفاوتی میان آنها وجود ندارد، بلکه اهداف فرق دارد. ما نمی‌توانیم بگوییم فلان خودرو اسلامی است و آن یکی نیست. اینکه شما یک قرآن در داشبورد خودرو بگذارید که خودروی اسلامی نمی‌شود. اما اینکه چگونه از این خودرو به نحو احسن استفاده کنیم، می‌تواند در این تقسیم‌بندی موثر بوده و تاثیر بگذارد. این نحوه استفاده نشان‌دهنده فردی است که دارای آرمان‌های بلند است.»
کیهان روز بعد - دوشنبه ۷ اسفند- در بخشی از گزارش خود نوشت: «ضمن آنکه طرح مثال ماشینی که از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد به غایت عجیب و غیرمنتظره بود! مگر کسی مدعی شده که با گذاشتن قرآن، ماشین اسلامی می‌شود؟ یا مگر کسی مقوله تولید ماشین اسلامی را مطرح کرده است؟ عدم تمایز میان علوم انسانی و دیگر علوم خود بزرگترین محل ایجاد شائبه در سخنرانی رئیس‌جمهور بود که همان بسترهای حاشیه آفرین هستند. چنانکه تمام مثال‌های روحانی از علوم ریاضی و علوم طبیعی بود و حتی یک مورد از علوم انسانی گفته نشد.»
به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته حسام الدین آشنا به این گزارش کیهان واکنش نشان داد و در کانال تلگرامی خود این طور نوشت: کیهان در سال ۱۳۸۶ ایده‌هایی بلند پروازانه در مورد تولید خودرو اسلامی با همکاری ایران، مالزی، اندونزی و ترکیه مطرح شد و وزیر صنایع و مدیر وقت ایران خودرو به عنوان پیشگامان این طرح بزرگ امکان سنجی، زمانبندی و بودجه‌بندی آن را هم اعلام کردند. طرف‎های مالزیایی این خبر را به شرح زیر رسانه ای کردند:
«خودرویی با قبله نما و جایگاه قرآن و روسریسرمایه گذاری ایران در مالزی برای ساخت خودرو اسلامیزینال عابدین مدیر عامل شرکت ملی خودرو‌سازی مالزی به شبکه ملی برناما مالزی اعلام کرده که این کار که به پیشنهاد ایران انجام می شود شامل نصب تجهیزاتی در خودروها مانند قطب نماست که به وسیله آن بتوان جهت قبله را پیدا کرد و همچنین جایگاه‌های ویژه ای برای قرار دادن قرآن و روسری می‌باشد.»
مشاور رئیس جمهور در ادامه نوشت: البته این طرح هم به سرنوشت برخی از دیگر طرح‌های دولت محمود مبتلا شد ولی متاسفانه کیهان فرصت نقد و بررسی آن را نداشت. آشنا افزود: نقد روحانی معطوف به نوعی از اسلامی سازی است که به ظاهری ترین و شکلی ترین وجوه خارجی و نمایشی یک پدیده می‌پردازد و با تغییر ظاهر، ادعای اسلامی شدن آن را می‌نماید. ای کاش به جای هجمه به روحانی رویکرد ظاهرسازی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. یکی از تجربیات راهبردی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ضرورت فراتر رفتن از ظاهرسازی از طریق اضافه کردن پسوند اسلامی به امور ذاتا سکولار برای اقناع متشرعین است. این رویکرد در قانون بانکداری اسلامی و برخی دیگر از قوانین نیز مشاهده می‌شود.