میزان دستمزد سال 96چقدر است؟

شمارش معکوس برای تعیین دستمزد 96 در حالی آغاز شده که برخی پیش‌بینی می‌کنند افزایش دستمزد سال آینده حدود 13 درصد است و برخی دیگر تاکید دارند که دستمزد سال آینده براساس نرخ تورم و خط فقر تعیین خواهد شد. برخی دیگر نیز تاکید دارند که پیش‌بینی‎ها نشان می‎دهد میزان افزایش دستمزد رقمی در حدود 9 تا نهایتا 11 درصد باشد. برخی دیگر اما معتقدند که حداقل دستمزد سال آینده کارگران به یک میلیون تومان هم نخواهد رسید.
جمال رازقی‌جهرمی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز پیش از این اعلام کرده بود که حداقل دستمزد باید با خط فقر برابر باشد.
ولی‌الله صالحی نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اما پیش‌بینی در این باره ارائه نمی‌کند و تنها به این موضوع بسنده می‌کند که تا زمان قطعی شدن اعداد و ارقام نمی‌توان رقمی را برای دستمزد سال آینده اعلام کرد.
اما این پیش‌بینی‌ها در حالی مطرح می‌شود که قرار است امروز نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت درباره اعداد و ارقام نهایی دستمزد بحث کنند. همچنین در جلسه‌‌های پیشین نیز قرار بر این شد تا نمایندگان کارفرمایی رقم پیشنهادی خود را برای حداقل دستمزد در جلسه امروز اعلام کنند. علاوه‌براین اعضای کارگری این شورا نیز باید حداقل دستمزد مورد انتظار خود را در جلسه امروز ارائه دهند تا درنهایت، یک توافق واحد برای تعیین حداقل دستمزد ۹۶ با رعایت اصل سه جانبه‌گرایی تصویب شود. با این وجود، برخی منابع نیز تاکید دارند که در این جلسه حداقل دستمزد ۹۶ تعیین خواهد شد. با این حال، کارگران چشم‌انتظار هستند تا ببینند چه رقمی برای دستمزد سال 96 تعیین می‌شود؟



 تعیین دستمزد براساس نرخ تورم
در هفته‌های گذشته، شورای عالی کار، نمایندگان گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت جلساتی مقدماتی برای تعیین دستمزد سال آینده داشتند اما درباره اعداد و ارقام آن عددی پیشنهاد نشد. با این حال، ولی‌الله صالحی نماینده کارگران در شورای عالی کار به «فرهیختگان» می‌گوید در جلساتی که در هفته‌های گذشته برای تعیین دستمزد آغاز شد، به اعداد و ارقامی نرسیدیم و تنها بر سر مباحث مقدماتی و تهیه سبد معیشتی بحث شد.
او با تاکید بر اینکه برای تعیین دستمزد، سبد معیشتی تهیه شده که کنار نرخ تورم قرار می‌گیرد، اضافه کرد: «بنابراین تا جمع‌بندی نهایی نمی‌توان رقمی را برای مزد 96 پیش‌بینی‌کرد.»
صالحی توضیح می‌دهد که برای تعیین دستمزد لازم است با توجه به رشد قیمت‌ها، نرخی معقول و مدیریت شده تعیین شود.
البته او این را هم می‌گوید که قطعا با میزان دستمزد تعیین شده قدرت خرید کارگران اضافه نخواهد شد، بنابراین فکر اساسی این است که روند رشد قیمت‌ها مدیریت و تثبیت شود تا کمک بزرگی به جامعه کارگری شود.
صالحی در میان این اظهارات تاکید می‌کند که دستمزد براساس ماده 41 قانون کار، نرخ تورمی که از طریق نهادهای آماری از جمله مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اعلام می‌شود و سبد معیشتی تعیین خواهد شد.
به گفته او، در این سبد معیشتی رشد کالاهای اساسی نسبت به سنوات گذشته بررسی می‌شود و باید انحراف آن با نرخ تورم اعلامی نزدیک باشد اما آمارها حاکی است که نرخ تورم اعلامی با سبد معیشتی همخوانی ندارد و فاصله آن فاحش است.
صالحی اضافه می‌کند که پارسال دستمزد حدود 15 درصد اضافه شد و امسال نیز حداقل دستمزد سال 96 ازطریق شورای عالی کار و طبق روال سال‌های گذشته اعلام می‌شود.

 13 درصد منطقی است
 هر چند صالحی اعداد و ارقامی را برای دستمزد سال آینده کارگران اعلام نکرد، اما پیش‌بینی‌ها حاکی است که دستمزد سال آینده حدود 13 درصد افزایش می‌یابد. به گفته حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار، پارسال 14 درصد به دستمزد کارگران اضافه شد و به‌نظر می‌رسد مزد 96 حدود 13درصد تعیین شود. او درباره منطقی‌بودن این میزان نیز به «فرهیختگان» گفت که با توجه به اینکه نرخ تورم به زیر 10 درصد رسیده است، افزایش 13 درصدی دستمزد کارگران منطقی خواهد بود.
حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد براساس نرخ تورم تعیین می‌شود، اضافه کرد که البته این میزان دستمزد هرچند منطقی است اما وضع کارگران را بهبود نمی‌بخشد اما با توجه به آنچه در شورای عالی کار تعیین می‌شود، دستمزد بیش از 13 درصد نیز امکان‌پذیر نیست.
با این تفاسیر باید دید در جلسه امروز میزان دستمزد چقدر تعیین می‌شود و آیا این نرخ می‌تواند وضعیت کارگران را تاحدودی بهبود بخشد؟ آیا این عدد می‌تواند شکاف ایجاد شده بین تورم تا دستمزد طی سال‌های گذشته را جبران کند؟
سایر اخبار این روزنامه
با حضور و حمایت دکتر ولایتی پژوهش در دانشگاه توسعه خواهد یافت پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با انجام پژوهش کاربردی هدفمند و مساله‌محور ۴۰شهید در حمله انتحاری به حرم حضرت سکینه(س) تعامل خوبی با دانشگاه آزاد اسلامی برقرار کردیم زباله پاداش زمین نیست رقیب روحانی افزایش سقف برداشت از خودپردازها در ایام عید رونمایـــــــی از کـــــــتاب میراث ماندگار با مقـــــــــــــــــدمه آیت‌الله هاشــــــمی(ره) نیمکت قوی‌برگ برنده بانک سرمایه لزوم آمادگی برای بچه‌دار شدن تولید «کلاه قرمزی» برای تعطیلات عید متوقف شد میزان دستمزد سال 96چقدر است؟ با دل خونین لب خندان بیاور همچو جام دیپلماسی عمومی از ضروری‌ترین حوزه‌های دیپلماسی است جهان در آستانه فاجعه انسانی بلند اما مرکب از کوتاه‌مدتی آیین دف شهید شده است دومین قهرمانی ایران در آسیا اما و اگرهای بازگشت سرویس ادارات دومین «ایرباس» پسابرجامی به تهران رسید شوینده‌ها بلای دست‌های شما