در انتظار راز گشايي جعبه سياه

روز گذشته بعد از گذشت نزدیک به 14 روز عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به پیداشدن جعبه سیاه هواپیمای تهران - یاسوج گفت که جعبه سیاه تحویل دادستانی می‌شود و نماینده کمیسیون اصل ۹۰ هم بر مراحل بازخوانی آن نظارت می‌کند. همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جعبه سیاه هواپیمای پرواز تهران - یاسوج پیدا شد. عزیزی فیلی پیدا شدن جعبه سیاه را تایید کرد و افزود: جعبه سیاه هواپیمای ۷۲ ATR پرواز تهران- یاسوج که ۲۹ بهمن در ارتفاعات کوه دنا سقوط کرده بود با تلاش و جست‌وجوی کوهنوردان و نیروهای امدادگر پیدا شد. شایان ذکر است، پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۰ مسافر و شش خدمه پروازی ساعت هشت صبح روز یکشنبه، ۲۹ بهمن تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان از رادار خارج شد و سقوط کرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، پیش از این پیکر 45 نفر از مسافران این هواپیما در محل سقوط هواپیما کشف شده است. عملیات برای یافتن اجساد سایر جانباختگان این حادثه در ارتفاع 5/4‌هزار متری همچنان ادامه دارد. ارتفاع برف در مناطق به بیش دو متر می‌رسد که عملیات کشف اجساد را با مشکل مواجه کرده است. گرچه لاشه هواپیما ۴۸ ساعت پس از سقوط، پیدا شد، اما به‌دلیل شرایط نامناسب جوی، عملیات جست و‌جو و انتقال پیکر جانباختگان همچنان ناتمام مانده است.
جعبه سیاه تحویل دادستانی می‌شود
عضو هیات رئیسه اصل 90 اظهار کرد: در تماسی که با فیلی، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و مدیر بحران این استان داشتم او اعلام کرد که دو دستگاه CVR و FDR که همان جعبه سیاه هواپیما است، در صحت و سلامت کامل یافت شده است. بهرام پارسایی افزود: نگرانی ما ضربه دیدن به این دستگاه‌ها بود که کاملا سالم هستند و تحویل دادستانی می‌شوند. به گزارش ایسنا، او گفت: کارشناس و در صورت نیاز یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ در بازخوانی این دستگاه‌ها حضور و نظارت کامل دارند.
جعبه سیاه مورد بررسی قرار گیرد


مدیرکل نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی ایران درباره پیدا شدن جعبه سیاه گفت: برخی تجهیزات هواپیمای ATR در ارتفاعات دنا توسط کوهنوردان و تکاوران ارتش پیدا شد. محمد سعید شرفی افزود: جعبه سیاه این هواپیما باید به رویت نماینده سازمان هواپیمایی کشوری برسد تا پس از آن در این زمینه اطلاع‌رسانی قطعی شود.
پیگیری عملیات جست‌وجو
نماینده سازمان امداد و نجات هلال احمر در منطقه عملیاتی مربوطه گفت: کار جست‌وجوی پیکرها با کمک نیروهای امدادی همچنان ادامه دارد. حسین درخشان افزود: در این عملیات دو تیم امدادی با استفاده از بالگرد در منطقه سقوط هواپیمای ای. تی. آر 72 هلی برن می‌شوند. فرمانده تیپ تکاوران 65 نیروهای ویژه هوابرد ارتش هم گفت: روز شنبه 12 اسفند دو تیم چهار‌نفره از اورست نوردان برای ادامه عملیات جست‌وجو به ارتفاعات محل سقوط هواپیما اعزام شدند. سیروس امان اللهی افزود: به‌دلیل خطر ریزش بهمن تصمیم گرفته شد نیروهای بیشتر به این منطقه اعزام نشود. او ادامه داد: به‌دلیل شرایط مناسب جوی انتظار می‌رود، در روزهای اخیر عملیات موفقیت آمیزتر باشد.
مدیرعامل آسمان باید پاسخگو باشد
در روزهای اخیر هم مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه اظهار نظر درباره علت سقوط هواپیمای تهران- یاسوج تا پیش از بررسی جعبه سیاه و اعلام نتیجه زود است، تصریح کرد: مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان نیز باید در این رابطه پاسخگو باشد؛ بر اساس شاخص و قوانین بین‌المللی مراحل بررسی این سانحه باید طی شود؛ انتظار می‌رود با پیدا شدن و بررسی جعبه سیاه مقصران اصلی این حادثه غم‌ بار شناسایی شود و نباید در این رابطه عجولانه تصمیم گرفت.
کدگذاری و نمونه‌برداری از اجساد
همچنین مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تیم تخصصی پزشکی قانونی کار خود را روی چهارمین محموله بقایای جانباختگان سانحه هوایی تهران - یاسوج آغاز کرد. کامروز امینی افزود: چهارمین محموله از بقایای جانباختگان سانحه هواپیمایی مسیر تهران- یاسوج روز جمعه یازدهم اسفند به پزشکی قانونی تحویل داده شد و تیم تخصصی پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از پزشکان قانونی، کارشناسان آزمایشگاه و پروسکتورها کار خود را برای کدگذاری و نمونه برداری آغاز کردند.