کارگر، مصدق می‌شود

آرمان- یاسمین طالقانی: ‌سال به پایان رسید و هنوز پرونده نامگذاری خیابان یا معبری به نام «مصدق» بر روی میز شورای شهر گشوده مانده است. امید بود در آستانه 29 اسفند روز ملی ‌شدن صنعت نفت نامگذاری خیابان مصدق صورت گرفته باشد که هنوز چنین نشده است. جالب آنجاست که در هر دوره شورای شهر پرونده نامگذاری خیابانی به نام مصدق به روی میز می‌آید اما هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسد و اصلاح‌طلب و اصولگرا نقشی در بررسی این پرونده داشته‌اند. چنان‌که نخستین بار طرح نامگذاری معبر یا خیابانی به نام مصدق در شورای شهر اول مطرح شد. طوفانی که در شورای شهر اول درگرفت، این نامگذاری را از اولویت خارج کرد. شورای شهر دوم هم تمایلی برای پیگیری آن نشان نداد. تعدادی از نمایندگان شورای شهر سوم بودند که بار دیگر این پرونده را از بایگانی خارج کردند اما در آن شورا تمام اعضا برای این نامگذاری اتفاق نظر نداشتند و همین امر سبب بی‌نتیجه ماندن کار شد. شورای شهر چهارم هم پرونده را بر روی میز نگه داشت و توپ نامگذاری خیابانی به نام محمد مصدق را در حالی در زمین وزارت نفت انداخت که به‌گفته شاکری، «طی نامه‌ای از سوی کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران به زنگنه وزیر نفت پیشنهاد شده بود از آنجایی که مصدق در حوزه نفت زحمات زیادی کشیده، ساختمان مرکزی وزارت نفت در خیابان طالقانی را به نام مصدق نامگذاری کنند اما مسئولان وزارت نفت با این نامگذاری موافقت نکردند.» در آخرین جلسه شورای شهر چهارم در سال 95 گزینه‌های جدیدی در این‌باره مطرح شد و غلامرضا انصاری عضو اصلاح‌طلب شورا در جلسه علنی 24 اسفند در این‌باره گفت: «بارها خواستار شدم که خیابان یا میدانی به نام دکتر مصدق شود. این فرد خدمات ارزنده‌ای در راستای ملی شدن صنعت نفت داشته و بر همین اساس پیشنهاد می‌شود خیابان «کوشک مصری» در مجموعه وزارت امور خارجه به نام مصدق تغییر نام دهد.» هرچند این پیشنهاد هم در همان جلسه تغییر کرد و گزینه جدیدی جای «کوشک مصری» را گرفت و به‌گفته انصاری «با پیشنهاد چمران رئیس وقت شورای تهران، تغییر نام خیابان نفت به نام قهرمان ملی ایران دکتر مصدق با 15 امضا تقدیم هیات رئیسه شد.» که عمر این شورای شهر برای نامگذاری کوتاه بود و پرونده به دست اعضای شورای شهر پنجم رسید.
کارگر، مصدق می‌شود؟
کمیته نامگذاری شورای شهر پنجم تلاش زیادی برای انجام این نامگذاری دارد و جلسات زیادی در همین رابطه برگزار کرده است. پیشنهاداتی برای نامگذاری ارائه شد به‌عنوان نمونه در دی‌ماه بود که حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران از نامگذاری تونل آرش-اسفندیار به نام مصدق خبر داد و گفت: این نامگذاری در نوبت بررسی در صحن علنی شورای شهر است. این پیشنهاد به نتیجه نرسید. برخی هم پیشنهاد نامگذاری خیابان ولیعصر به مصدق را داشتند که این پیشنهاد هم نتوانست تایید شود. در نهایت نامگذاری خیابات کارگر به نام مصدق طرفداران بیشتری پیدا کرد چنان‌که دیروز حجت نظری با اشاره به نامگذاری خیابان کارگر شمالی به نام مصدق به ایسنا گفت: چندی پیش با توجه به واکنش‌هایی که در فضاهای مجازی مختلف نسبت به نامگذاری تونل آرش-اسفندیار به نام مصدق صورت گرفت بررسی خیابانی به نام مرحوم مصدق در دستور کار قرار گرفت و سرانجام بر اساس پیشنهاداتی که در فضای مجازی و در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا توسط اعضا مطرح شد، در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که خیابان کارگر شمالی به نام مرحوم مصدق نامگذاری شود. وی با بیان اینکه معبر حد فاصل بین خیابان انقلاب تا بزرگراه آیت‌ا... حکیم را که در حال حاضر به نام کارگر شمالی معروف است پیشنهاد داده‌ایم، گفت: پیشنهاد کمیسیون این است که این خیابان به نام مصدق نامگذاری شود و در ادامه خیابان کارگر جنوبی نیز با حذف پسوند جنوبی به نام کارگر شناخته شود. نظری افزود: این تغییر نام مصوبه کمیسیون نامگذاری را دارد و به هیات رئیسه اعلام وصول شده است و منتظر هستیم تا هیات رئیسه این تغییر نام را در دستور کار صحن قرار دهد تا توسط اعضای شورای شهر به تصویب نهایی برسد.
سخنگوی شورا چه گفت؟


پس از انتشار اظهارات نظری بود که سخنگوی شورای شهر تهران گفت: کمیسیون نامگذاری یکی از کمیسیون‌های فرعی شوراست که متشکل از اعضای شورا، شهرداری و... است و به‌عنوان پیشنهاد‌دهنده این معبر را برای نامگذاری به نام مصدق پیشنهاد داده است، اما مرجع اصلی نیست و باید طی شدن فرآیند تصویب این موضوع در صحن به تصویب برسد و تا زمانی که این اتفاق نیفتاده عملا نامگذاری رخ نداده است. علی اعطا افزود: برای طرح این پیشنهاد به جز نظرسنجی، پیشنهادات مختلفی در کمیسیون بررسی شده همچنین گروه‌های اجتماعی زیادی نظرات خود را به کمیسیون نامگذاری ارائه کرده‌اند اما تا آنجا که من اطلاع دارم نظرات دیگری در شورا در این رابطه وجود دارد و تا زمانی که این پیشنهاد در صحن مطرح نشود و تمام اعضا نظرات خود را بیان نکنند نمی‌توان در خصوص نامگذاری معبری به نام مرحوم مصدق نظر قطعی داد.
کارگران را فراموش نکنیم
درباره نامگذاری خیابان مصدق و حذف نام خیابان کارگر انتقاداتی مطرح است چنان‌که کارگران از اقشار زحمت‌کش جامعه هستند که نامگذاری یک خیابان به نام آنها قدرشناسی کوچکی از زحماتشان است. بنیانگذار انقلاب اسلامی بر لزوم تکریم و احترام به این قشر تاکیدات زیادی داشتند، چنان‌که فرمودند: ‌«نباید یک کارگر را دلسرد بکنیم که دستش وقتی می‌خواهد به کار برود بلرزد» یا بار دیگر در پیامی به مناسبت روز کارگر آوردند: «کارگران از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه‏ هستند. چرخ عظیم جوامع بشرى با دست تواناى کارگران در حرکت و چرخش است. حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است» بنابراین تغییر نام خیابان کارگر به مصدق نمی‌تواند وجهه خوبی داشته باشد.