شرط ایران برای مذاکره موشکی

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح موضعی جدید در مورد مسئله موشکی اعلام کرده است؛ «شرط مذاکره درباره موشک‌های ایرانی، نابودی موشک‌های برد بلند آمریکا و اروپاست».
سردار سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری گفته که چنانچه قرار بود ارتقای توان دفاعی کشورمان تحت‌تأثیر برخی مذاکرات و مراودات سیاسی و دیپلماسی واقع شود، امروز در وضعیتی نبودیم که تا این حد آمریکا در برابر ایران در موضع ضعف قرار گیرد. سخنان سردار جزایری در حالی منتشر شده که آمریکا در راستای ایجاد بهانه برای نقض برجام، بحث مذاکره در مورد توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را مطرح کرده ‌است؛ موضوعی که برخی مقامات اروپایی نیز مشابه آن‌ را تکرار می‌کنند. وزیر خارجه فرانسه که قرار است دوشنبه برای ملاقات با همتای ایرانی خود وارد تهران شود، یکی از مدعیان اصلی این بحث است. او گفته که به تهران می‌آید تا در مورد مسئله منطقه‌ای و مسائل موشکی ایران، مذاکره کند، اما مقامات ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که این موضوع، به توان دفاعی ایران مرتبط است و به هیچ کشوری ربط ندارد. تا به اینجای کار موضع جمهوری اسلامی ایران این بوده که در این مورد مذاکره‌ای انجام نمی‌دهد، همان‌گونه که علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری، در این مورد روز گذشته بار دیگر تأکید کرده که «آمادگی دفاعی جزء حقوق اولیه هر ملتی است. هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما یا کشورهای دیگر تعیین‌تکلیف کند. اینکه چه نوع موشکی داشته باشیم، این مسئله در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه صلاح بداند عمل می‌کند». حالا سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به صحبت‌های مقامات آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی، گفته: «آنچه آمریکایی‌ها از سر استیصال درخصوص محدودسازی توان موشکی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، آرزوهای دست‌نیافتنی آمریکایی‌ها ناشی از ناکامی‌ها و شکست‌های منطقه‌ای آنها به حساب می‌آید». به گزارش ایسنا، معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه تأکید کرد: شرط مذاکره درباره موشک‌های ایران، نابودی سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های برد بلند آمریکا و اروپاست. 
موضوع دفاعی ایران ربطی به فرانسه ندارد
ولایتی، مشاور رهبری در امور بین‌الملل، با تأکید بر اینکه موضوع دفاعی ایران ربطی به کشورهای خارجی، از جمله فرانسه ندارد، گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تعیین‌تکلیف کند. فرانسه هم بی‌جهت ادعایی نکند که از عهده آن برنمی‌آید. ولایتی پس از دیدار با معاون وزیر خارجه ژاپن در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران و اینکه مواضع ایران باید چگونه باشد، گفت: مواضع ایران را آقای ظریف و مسئولان اجرائی دولت بیان می‌کنند. تا جایی هم که به نظام جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود و همگی، از جمله آقای روحانی و ظریف هم متفق‌القول هستند، این است که موضوع دفاعی ما ربطی به کشورهای خارجی، از جمله فرانسه ندارد که به ما بگویند چه نوع موشکی داشته باشیم، مگر ما به فرانسه می‌گوییم چگونه از خودش دفاع کند. 


لودریان از موضع‌گیری منفی خودداری کند
ولایتی در ادامه افزود: ایران کشور مستقلی است و هرطور که صلاح بداند از خودش دفاع می‌کند؛ با موشک یا هر وسیله دفاعی دیگر. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در مقابل تسلیح روزافزون کشورهای منطقه و جهان بی‌تفاوت بماند، درحالی‌که ایران مهم‌ترین کشور منطقه با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت و بیش از هشت‌ هزار کیلومتر مرز و همسایگی با ۱۵ کشور است که خوشبختانه با همگی در صلح به‌سر می‌بریم. او تأکید کرد: فرانسه بی‌جهت ادعایی نکند که از عهده آن برنمی‌آید. البته آنها هم برای اینکه خودشان را مؤثر نشان دهند ادعا می‌کنند، اما پاسخ جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اینکه چه نوع وسیله دفاعی‌ای داشته باشد؛ موشک یا غیرموشک یا حوزه سلاح‌های کلاسیک به کسی اجازه نمی‌دهد در این امور دخالت کند و آنها هم بهره‌ای نخواهند برد؛ بنابراین اگر سفر لودریان، وزیر خارجه فرانسه، برای تحکیم روابط است، بهتر است از موضع‌گیری منفی خودداری کند. 
تحلیل اندیشکده انگلیسی از توان موشکی ایران
روز گذشته ایسنا بخشی از گزارش یک اندیشکده انگلیسی را منتشر کرده که به تحلیل توان موشکی ایران پرداخته و توصیه کرده «آمریکا و متحدانش نباید به دنبال هدف ناممکن؛ یعنی حذف همه موشک‌های ایران باشند» در آن آمده است که کشورهایی که این دغدغه را دارند باید تلاش کنند سامانه‌های میان‌برد ایران را محدود کنند. این کشورها باید سامانه‌های موشکی کوتاه‌برد ایران را بپذیرند که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای را ندارند، گرچه مذاکرات باید بر محدودکردن این توانمندی‌های ایران متمرکز باشد.