وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است

بخش خبری: وزیر امور خارجه فرانسه که به دعوت دکتر ظریف همتای ایرانی خود به تهران آمده است در دیدارهایی که با مسئولان کشورمان داشت ضمن تاکید بر پایبندی کشورش به برجام از مواضع آمریکا در قبال این توافق انتقاد و اعلام کرد با این رفتارها مخالف است.
ژان ایو لودریان در سفر به تهران با دکتر روحانی رئیس جمهور، دکتر ظریف وزیر خارجه کشورمان و شمخانی دبیر شورای عالی امنیت دیدار و گفتگو کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر دیروز در دیدار «ژان ایو لودریان» وزیر امورخارجه فرانسه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها با فرانسه قائل نیست.
رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط تاریخی، دوستانه و همکاری‌های متقابل تهران - پاریس در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، حمل و نقل و انرژی، گفت: اراده دو دولت ایران و فرانسه، برقراری و توسعه روابط همه جانبه، مستحکم و دوستانه میان دو کشور است.


رئیس جمهور، برجام را آزمایش و امتحانی برای تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده دانست و افزود: پابرجا ماندن برجام به دنیا ثابت می‌کند که مذاکره و دیپلماسی بهترین گزینه برای حل مشکلات بوده و برهم خوردن آن به معنای این است که مذاکرات سیاسی اتلاف وقت است.
دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت پایبندی همه طرف‌های مذاکره‌کننده نسبت به تعهداتشان در برجام، گفت: ایران هرگز آغازگر نقض برجام نخواهد بود و این توافق را در راستای افزایش اعتماد، آرامش، همکاری و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی موثر می‌داند.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت حفظ برجام در راستای توسعه امنیت، ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای، خاطر نشان کرد: بر هم خوردن توافق هسته‌ای نقطه پشیمانی همگان خواهد بود و البته ما برای هرگونه شرایطی که مد نظرمان نباشد، آماده خواهیم بود.
دکتر روحانی با بیان اینکه ایران و فرانسه در رابطه با برجام و ضرورت ادامه آن دیدگاه مشترک دارند، گفت: خوشبختانه امروز بواسطه برجام فضای مناسبی برای توسعه روابط و همکاری‌های فیما بین بوجود آمده که باید در راستای دستیابی به اهداف مهم و مشترک و منافع دو ملت در این مسیر حرکت کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به ضرورت همکاری ایران و فرانسه در زمینه تداوم ثبات و امنیت منطقه، اظهار داشت: فرانسه و جمهوری اسلامی ایران در حل مشکلات اخیر لبنان نقش آفرینی مثبتی داشته‌اند و باید در راستای تقویت آرامش در این کشور و فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای برگزاری انتخاباتی که موجب نشاط و استحکام سیاسی در این کشور شود، همکاری کنیم.
دکتر روحانی امنیت خلیج فارس را موضوعی حائز اهمیت در منطقه دانست و با اشاره به بحران یمن خاطر نشان کرد: این وظیفه‌ای بین‌المللی و انسانی است که در راستای آتش بس، پایان یافتن جنگ و کشتار مردم در یمن و ارسال کمک‌های بشر دوستانه به مردم این کشور که دچار بمباران، بیماری‌ها و گرفتاری فراوان هستند، تلاش کنیم.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به مسائل مربوط به سوریه و مشکلاتی که مردم این کشور با آن مواجه هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به خواست دولت سوریه و برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور داشته و این درحالی است که هنوز تروریسم در منطقه به طور کامل ریشه کن نشده و خطرات آن دیگر کشورها را نیز تهدید می‌کند.
دکتر روحانی مبارزه تا محو کامل تروریسم و کمک به مردم سوریه را از اولویت‌های مهم همکاری ایران و فرانسه در منطقه برشمرد و گفت: هیچ راهی جز تقویت دولت مرکزی در دمشق برای حل بحران سوریه وجود ندارد.
لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با تاکید بر علاقمندی و احترام فرانسه به حفظ و پایبندی برجام، گفت: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان دهنده پایبندی کامل ایران به تعهدات خود است و فرانسه تمام تلاش خود را در راستای پابرجا ماندن برجام انجام خواهد داد.
وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به اینکه روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری تهران - پاریس به واسطه فضای بوجود آمده پس از برجام در دو سال اخیر، افزایش قابل توجهی یافته است، گفت: علاقمند به توسعه و تحکیم همه جانبه روابط و مناسبات با جمهوری اسلامی ایران هستیم که برای این مقصود فرانسه تسهیلاتی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی فیما بین اتخاذ کرده تا پویایی تجاری ایجاد شده میان دو کشور تقویت شود.
لودریان با بیان اینکه اروپا توافق هسته‌ای با ایران را سندی اساسی بویژه در راستای توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای قلمداد می‌کند، افزود: ایران و فرانسه می‌توانند در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای بویژه جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در کشورهای منطقه و حل بحران‌های منطقه‌ای همکاری‌های خوبی با هم داشته باشند.
وزیر امور خارجه فرانسه گفت: علاقمندیم با ایران به عنوان کشوری دوست در زمینه تمامی موضوعات مورد علاقه رایزنی و همکاری داشته باشیم.
دیدار وزیر امورخارجه فرانسه با ظریف و شمخانی
آقایان ظریف و شمخانی نیز در دیدارهای جداگانه با وزیر خارجه فرانسه با بیان این که اروپا می‌تواند نقش سازنده‌تری در حفظ برجام ایفا کند، گفتند: اروپا، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد به‌رغم بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیر منطقی و غیر حقوقی نیز مطرح کند.
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار، ژان ایو لودریان با بیان اینکه اروپا می‌تواند نقش سازنده‌تری در حفظ برجام ایفا کند، گفت: اروپا، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد به‌رغم بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیر منطقی و غیر حقوقی نیز مطرح کند.
دکتر ظریف در این دیدار ضمن اشاره به موضع اصولی فرانسه و اروپا در خصوص برجام، از برخی رفتارها و اظهارات مقامات اروپایی در اجرای برجام و نیز تاثیر پذیری از فشار آمریکایی‌ها انتقاد کرد.
وی افزود: برجام به عنوان یک توافق چند جانبه که اروپا هم در به ثمر رسیدن آن سهیم بود و به گواهی 10 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران کاملا به آن پایبند بود، درحال حاضر دستخوش بازی‌های غیر منطقی و سیاسی کاری‌های آمریکایی‌ها شده است که اروپا می‌تواند نقش سازنده‌تری در حفظ این دستاورد بین‌المللی ایفا کند و قبل از هر چیز ضمن اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا علیرغم بدعهدی‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیر منطقی و غیر حقوقی نیز مطرح کند.
وی افزود: حفظ این دستاورد دیپلماتیک بین‌المللی باید برای همه ما به یک اندازه مهم باشد و حمایت در گفتار کافی نیست. اگر قرار است جامعه بین‌المللی تلاش کند یک طرف را راضی به ماندن در توافق هسته‌ای کنند، این ایران است که باید راضی شود و نه آمریکا. آمریکا نه تنها در اجرای تعهدات خود بدعهدی نهادینه داشته است، بلکه حتی مانع اجرای تعهدات اروپا هم شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص تحولات منطقه، به تلاش‌ها و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی طرف‌ها اراده‌ای برای حل و فصل سیاسی بحران‌های منطقه ندارند. ما فکر می‌کنیم که اروپا می‌تواند دوستان منطقه‌ای خود را متقاعد به در پیش گرفتن راه حل‌های سیاسی در این مشکلات و بحران‌ها کند.
ظریف افزود: اگر اروپا واقعا به دنبال پایان دادن به فاجعه‌های انسانی در منطقه است می‌تواند در این زمینه از تبادل نظر با ایران استفاده کند ولی اگر هدف، تبلیغات و یا راضی کردن آمریکاست ما در این بازی وارد نمی‌شویم.
ظریف در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه فرانسه در خصوص توان موشکی ایران، ضمن تشریح مذاکرات برجام و تبیین مستدل این واقعیت که موضوع موشکی ایران خارج از برجام و حتی قطعنامه 2231 است، تاکید کرد: آمریکا و دیگر کشورهایی که منطقه ما را با فروش سلاح به انبار باروت تبدیل کرده‌اند باید این اقدامات را متوقف کنند.
وی اظهار داشت: توان نظامی ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی است و ایران با توجه به تجربه تلخ جنگ تحمیلی آموخته است که برای دفاع از شهروندان خود به توان بازدارندگی خود متکی باشد.
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با یادآوری تصمیم کشورش در احترام به برجام و حفظ و اجرای آن گفت: فرانسه اعتقاد راسخی برای اجرای برجام دارد و اقدام عملی متعدد و گسترده‌ای برای اجرای آن داشته است که از آن جمله سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و انرژی ایران و ایجاد اعتبار ویژه برای همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک در ایران است.
لودریان با اشاره به اراده فرانسه برای تداوم‌ روابط محکم و دوستانه با ایران اظهار داشت: اروپا به ویژه فرانسه متعهد و علاقه‌مند به اجرای برجام با وجود فشارهای آمریکاست.
وی خاطر نشان کرد: ما در خصوص همکاری‌های بانکی اقدامات خوبی را شروع کردیم و سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران پس از برجام رشد چشم گیری داشته است که ضمانت‌های صادراتی و گشایش خطوط اعتباری از جمله نشانه‌های این همکاری است.
وزیران امور خارجه ایران و فرانسه همچنین در این دیدار در خصوص مهمترین مسائل و تحولات منطقه‌ای به ویژه سوریه و یمن گفت وگو کردند. طرفین همچنین بر ادامه رایزنی‌ها و گفت وگوهای سیاسی خود در سطوح مختلف تاکید کردند. در این دیدار، طرفین در خصوص طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه از جمله روابط دو جانبه، اجرای برجام و بد عهدی‌های آمریکا، مسائل منطقه‌ای به ویژه سوریه و یمن گفت وگو و تبادل نظر کردند.
*شمخانی: امتیازدهی اروپا به آمریکا در برجام تسلیم شدن است
دبیر شورای عالی امنیت ملی هم گفت: سیاست اروپا در امتیازدهی به آمریکا برای باقی نگه داشتن این کشور در برجام نادرست و به معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است.
علی شمخانی در دیدار ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه با استقبال از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور برضرورت تسریع در رفع موانع باقیمانده در مسیر مبادلات بانکی در فضای پسابرجام تاکید کرد.
وی اظهار داشت: منطق هر نوع توافق بین‌المللی صیانت همه طرف‌ها و جامعه جامعه جهانی از آن بوده و درخواست پایبندی از یک طرف و بی‌تفاوتی نسبت به نقض تعهدات طرف دیگر قابل قبول نیست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای کامل تعهدات طرف‌های اروپایی در برجام افزود: موفق نشدن توافق برجام منجر به شکست اعتبار توافقات بین‌المللی و منطق گفتگو برای حل مسائل جهانی می‌شود.
شمخانی به تلاش‌های صورت گرفته ازسوی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه واقعی با تروریسم در عراق و سوریه اشاره و تاکید کرد: مقابله نکردن پُرهزینه جمهوری اسلامی ایران با تروریسم می‌توانست تصاعد غیر قابل کنترل این بحران و توسعه ناامنی‌ و بی‌ثباتی به اروپا از جمله فرانسه را رقم بزند.
وی با یادآوری حضور و فعالیت آزادانه گروه‌های تروریستی معارض جمهوری اسلامی ایران در فرانسه اظهار داشت: مقابله نکردن پاریس با گروه‌های تروریستی حاضر در این کشور که در ترور هزاران نفر از مردم بی‌گناه ایران دست داشته‌اند با مسئولیت بین‌المللی فرانسه در مقابله با تروریسم مغایرت داشته و به طور قطع مقوم روند رو به توسعه روابط دو کشور نخواهد بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، تقویت توانمندی دفاعی ایران بویژه قدرت موشکی کشور را ضرورتی اجتناب ناپذیر در مسیر اجرای سیاست بازدارندگی عنوان کرد و افزود: توان دفاعی ایران تهدید‌کننده هیچ کشوری نبوده و توسعه آن بدون تاثیر پذیری از مولفه‌های سیاسی،تابعی از نیازمندی‌های امنیتی و تهدیدات بالقوه کشور است.
شمخانی قطعنامه اخیر پیشنهادی برخی کشورهای اروپایی در مورد یمن را ناامید‌کننده و علامت بی‌تفاوتی کشورهای غربی به نسل کشی و نقض حقوق بشر در یمن و فجایع انسانی در این کشور دانست و اظهار داشت:چشم پوشیدن از محاصره شدید مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن و بی‌تفاوتی نسبت به شیوع گسترده قحطی و بیماری در این کشور شائبه ترجیح منافع اقتصادی حاصل از پشتیبانی از عربستان سعودی و امارات را ایجاد کردهه ه و بیانگر استاندارد دوگانه و قابل معامله بودن جان انسان‌ها در نظر مقامات برخی کشورهای اروپایی و آمریکا است.
وی دستاوردهای سیاسی و میدانی اخیر در سوریه را حاصل استقرار و فعالیت دولت قانونی در این کشور ذکر کرد و افزود: در صورت توقف رویکرد حمایتی از معارضان و تروریست‌های مسلح و پیگیری مسیر گفت‌و‌گوهای سوری- سوری، ثبات و آرامش به این کشور بازخواهد گشت.
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در تهران و دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: با تاریخ، قدرت و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران به خوبی آشنا هستیم و معتقدیم که در فضای پسابرجام چشم انداز روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و فرانسه بسیار روشن است.
وی با قدردانی ازبرخورد فعال جمهوری اسلامی ایران با توافق برجام و اجرای کامل تعهدات گفت: دولت فرانسه ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی طرف‌های امضاء‌کننده برجام به تعهدات خود، مواضع آمریکا راموجب شکنندگی این توافقنامه بین‌المللی می‌داند و با آن مخالف است.
وزیر خارجه فرانسه به اقداماتی که ازسوی این کشور و سایر کشورهای اروپایی به منظور تسهیل مراودات بانکی با ایران در جریان است، اشاره کرد و اظهار داشت: به‌زودی راهکارهای جدیدی به منظور ایجاد گشایش‌های جدی در روابط پولی و بانکی میان ایران و فرانسه اعلام خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد برداشت 100 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای دو واکسن جدید وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است آمریکا؛ استقبال از حاکمیت خانوادگی؟ آمانو: شکست برجام، زیانی بزرگ برای راستی آزمایی و چندجانبه گرایی است معاون وزیر نیرو: احیای آب‌های زیرزمینی 20 سال زمان می‌برد مدیراداره صادرات بانک مرکزی: هر گونه اعلام نرخ خرید و فروش ارز جز از طریق صرافی‌های مجاز، ممنوع است فارن پالیسی: ریاض در صدد تولید سلاح اتمی است رئیس سازمان جنگل ها: یک هزار هکتار اراضی جنگلی آزادراه تهران – شمال آزاد شد عضو هیات رئیسه مجلس: سوال از رئیس جمهوری درمورد موسسات مالی از دستورکارمجلس خارج شد سخنگوی وزارت خارجه: معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای سایت یا تجهیزات نظارتی فعال در ایران ندارد وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است وزیر خارجه فرانسه در دیدار با مقامات ایران: دولت فرانسه با مواضع آمریکا درباره برجام مخالف است