پاکسازی 40 درصد غوطه‌شرقی ارتش سوریه به دروازه‌های «دوما» رسید

سرویس خارجی-عملیات علیه تروریست‌ها در «غوطه‌شرقی» دمشق، علی‌رغم جوسازی‌های کم‌سابقه محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب، همچنان ادامه دارد و نیروهای مقاومت و ارتش سوریه دیروز در نهمین روز عملیات و پیشروی‌های خود، با آزادسازی شهرک «المحمدیه»، وسعت مناطق آزاد شده در غوطه‌شرقی را به 40 درصد رسانده‌اند.
به گزارش فارس، تروریست‌ها در مناطق باقی مانده، وضعیت آشفته‌ای دارند و در مقابل نیروهای دولتی، کاملا شکننده شده‌اند.
در شهر «حرستا»، که آن هم در غوطه‌شرقی قرار دارد، ارتش کنترل چند منطقه را در جنوب‌شرقی بیمارستان «البیرونی» در دست گرفت.
براساس گزارش فوق، در صورتی که یگان‌های ارتش و مقاومت از بخش‌های شرقی و غربی غوطه با هم تلاقی کنند، تروریست‌ها در محاصره کامل قرار می‌گیرند.


نگرانی توام با جنگ روانی غرب
اما، بی‌قراری و نگرانی غربی‌ها در قبال تحولات جاری در «غوطه‌شرقی»، به تنهایی اهمیت این اتفاق را آشکار می‌کند؛ در عرصه بین‌الملل، نمایندگان آمریکا و اروپا در سازمان ملل، اتهام‌های جور واجوری را متوجه ایران و روسیه می‌کنند و حتی اعزام وزیرخارجه فرانسه به تهران و ابراز نگرانی وی درباره موشک‌های ایرانی، بی‌ارتباط با آنچه اکنون در سوریه و غوطه‌شرقی می‌گذرد، نیست.
علاوه بر این تلاش‌ها، کشورهای غربی به سناریوی حمله شیمیایی هم دامن می‌زنند.
در ادامه همین سیاست ، دیروز بازرسان جرائم جنگی سازمان ملل در نشست ژنو طی گزارشی انگشت اتهام خود را به سمت ارتش سوریه گرفته و مدعی شدند ارتش طی ماه‌های ژوئیه و نوامبر ۲۰۱۷ (تیر و آذر گذشته) در غوطه شرقی از سلاح شیمیایی کرده است.
دمشق در آخرین واکنش خود به این ادعاهای غرب، اعلام کرد که «این ادعای نمایشی، فروپاشی گروه‌های تروریستی را برملا می‌کند.» غربی‌ها جوسازی‌های خود را به اشکال دیگری هم انجام می‌دهند؛ مثلا به تبعیت از تروریست‌های حاضر در غوطه، از «زمین سوخته» در غوطه‌شرقی حرف می‌زنند و می‌گویند نگران ساکنان این منطقه هستند! این در حالی است که آنها چشم خود را در برابر جنایات روزمره تروریست‌ها و گلوله‌باران مناطق مسکونی توسط آنها، بسته‌اند. تروریست‌ها حتی تک تیرانداز‌هایی را در گذرگاه‌های امن اعلامی دولت سوریه مستقر کرده‌اند و مأموریت این تک‌تیراندازها، کشتن غیرنظامیان فراری از غوطه‌شرقی است.
آمریکا
آمریکا که بیش از سایر کشورها، نگران پاکسازی غوطه‌شرقی از تروریست‌هاست عملا به جنگ ظاهری خود با داعش در شرق سوریه پایان داده است؛  دیروز رویترز به نقل از وزارت دفاع آمریکا گزارش داد، عملیات زمینی علیه داعش متوقف شده است.
به گزارش تسنیم، «رابرت مانینگ» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، حمله ترکیه به «عفرین» در شمال سوریه باعث شد که «نیروهای دموکراتیک سوریه»  (کردهای مسلح تحت حمایت آمریکا)، عملیات خود را علیه داعش متوقف کنند و برای جنگ، به عفرین بروند. البته، نبرد آمریکا با داعش، کاملا ظاهری بوده و این کشور در پشت پرده از تکفیری‌های داعش تاکنون حمایت می‌کرده است.
انتقال کمک‌های انسانی به غوطه‌شرقی
خبر دیگر اینکه ارتش سوریه به کاروان سازمان ملل متشکل از 46 کامیون (حامل مواد غذایی و پزشکی) اجازه داد وارد منطقه غوطه‌شرقی شود. به گفته «ولادیمیر زولو توخین» نماینده مرکز آشتی روسیه، حین عبور کامیون‌ها، تلاش‌هایی از سوی افراد مسلح برای تیراندازی به سوی این کاروان صورت گرفت، اما اوضاع به خوبی پیش رفت.
«زولو توخین» این را هم گفت که برخی از فرماندهان افراد مسلح برای خروج خود و خانواده‌شان از غوطه‌شرقی ابراز تمایل کرده‌اند.
در هر صورت، از آنجا که شکست تروریست‌ها در غوطه‌شرقی، یک اتفاق دارای پیامدهای بسیار خواهد بود، ممکن است که غرب طی روزهای آتی برای اینکه پیشروی ارتش سوریه و مقاومت را متوقف کند، سناریوهایی را در سوریه و یا در سازمان ملل و شورای امنیت، به اجرا درآورد.