آغاز تولید انبوه تانک ایرانی پیشرفته «کرار»

نخستین تانک پیشرفته و بومی ایرانی، با نام «کرار» روز گذشته رونمایی و همزمان خط تولید آن در وزارت دفاع افتتاح شد؛ تا به این ترتیب تولید انبوه این تانک ایرانی آغاز شود. سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی این تانک حضور داشت. به گزارش فارس دهقان این تانک را نماد برجسته‌ ای از هوش بالا، خلاقیت مثال زدنی و توانمندی فوق العاده صنعتگران وزارت دفاع دانست و گفت: تانک کرار با توجه به ویژگی‌های خاصی که برای آن پیش‌بینی شده در زمره‌ پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا به شمار می‌رود. به گفته وزیر دفاع این تانک در زمینه های قدرت و دقت آتش، تحرک، حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد، با پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا قابل رقابت می باشد.
قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری؛ از جمله ویژگی های تانک کرار
وزیر دفاع مجهز بودن به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله یاب لیزری، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز را از جمله ویژگی‌های تانک کرار ذکر کرد و افزود: تانک کرار قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق آن  وامکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی را دارا می باشد. به گزارش تسنیم وزیر دفاع در تشریح دیگر ویژگی های تانک کرار افزود: این تانک دارای سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف می‌باشد. همچنین تانک کرار توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب را داشته و مجهز به سامانه ناوبری ونمایش آن برای راننده تانک می باشد.
پیش تر چه تانک هایی در داخل رونمایی شده بود؟
در تابستان گذشته نشریه «نشنال‌اینترست»، گفته بود به‌نظر می‌رسد تانک کرار شباهت‌های زیادی به تانک روسی تی-۹۰ دارد. گفتنی است ایران، در ۲۵ فروردین ماه نیز از تانکی به نام تیام که در مورد آن نیز گفته شده به‌طور کامل ساخت صنایع تسلیحاتی داخل کشور است، رونمایی کرد. تانک دیگری که در ایران نیز رونمایی شده «سبلان» است که در فروردین ماه 93 نمایش داده شد و گفته می‌شود نوع تکامل‌‌یافته ام-۴۷ آمریکا، و مجهز به توپ ۱۰۵ میلیمتری‌است. تانک‌های مبارز، ذوالفقار، سفیر و یا صمصام از دیگر تانک‌هایی هستند که بنا بر برآوردها، از روی مدل‌های خارجی بهینه‌سازی شده‌اند.