محمد صادق جنان صفت با کدام کشورها متحد اقتصادی شویم

جسم وکالبد اقتصاد ایران زیرشلاق انواع خشکسالی ها بدریخت و نحیف می شود و اگر جلوی گسترش خشکسالی ها را نگیریم کویری شدن کسب و کار ایرانیان دور نیست . این داستان شوخی بردار نیست و برای تهدید یا بزرگنمایی برقلم جاری نشده است.
نشانه های کویری شدن در بالاترین سطح را می توان منفی شدن نرخ رشد سرمایه گذار ی در ایران دید . نرخ رشد سرمایه گذاری درایران 5سال پی در پی با رشد منفی دست و پنجه نرم می کند و تازه پس از 20 فصل در نیمه نخست امسال با رشد صفردرصدی همراه شده است که باید دید تاچه اندازه این وضع پایداری نشان می دهد. روند ناامید کننده جذب سرمایه مستقیم خارجی و بسته شدن راه ورود اعتباردهی سرمایه گذاران خارجی به ایران نیز به رغم امیدهای فراوان پس از برجام نیز قابل اعتناست وبه چشم می آید. سکوت نسبی مدیران ارشد دولت دراین باره نشان می دهد بازار سرمایه ایران نیز بالاو پایین های غیرعادی دارد. این خشکسالی ها از کجا سرچشمه می گیرند؟ تردید نکنیم این روزگاران سخت بیش از هرچیز نشانه‏های ناامیدی را باخود دارند. اگرجلوی این سیل ویرانگر ناامیدی سدبند نگذاریم دیری نمی گذرد که بنیان‏های کسب وکارایرانیان را به ضعیف ترین حلقه از عناصر قوام دهنده جامعه تبدیل می کند. بحث اینجاست که نقطه عزیمت برای جلوگیری از غرق شدن اقتصاد از کجا باید شروع کنیم و نقطه عزیمت کدام مقوله است. تردیدی نیست که این مقوله ازجنس فرهنگ نیست چون این مقوله برای میوه دادن نیاز به زمان بلندی دارد. این مقوله ازجنس خود اقتصاد هم برای کوتاه مدت نخواهد بود چون دست و پا زدن در بیهودگی است. باید از سرچشمه شروع کرد که به نظر می رسد تعامل با جهان ازجنس دیگر است. ایران دست کم سه دهه است با غرب و پرچمداران آن سر ناسازگاری دارد و البته آنها نیز هرگز راضی به توسعه ایران نبوده اند و هرچه می توانستند برسر راه کسب و کار ایرانیان مانع گذاشتند. دوستی ایران با کشورهایی که دراقتصاد امروزجهان وزن ونقشی ندارند و تنها کالایی که تولید می کنند کالاهای نظامی است یا امید بستن به کشوری مثل چین که برای رسیدن به پله اول اقتصاد جهان کشورهایی مثل ایران را مثل آب خوردن قربانی می کند تا امروز برای اقتصاد ایران منفعت نداشته است و ایران در اندازه های کوچک رشد کرده است و این رشدها دردی از دردهای خشکسالی های گوناگون را درمان نمی کند . برای اینکه از کویری شدن اقتصاد ایران جلوگیری کنیم بهتر است به جای دوستی بی حاصل با کشورهایی که اقتصادشان رونق ندارد و اتفاقا رقیب قدرتمند ایران به حساب می آیند مسیررا دگرگون کرده و به سوی دوستی با کشورهایی با اقتصادنیرومندپیش برویم. به طور مثال آیا دوستی اقتصادی با آلمان برای ایران مناسب است یا دوستی اقتصادی با روسیه. ایران در حال حاضر با چالش اقتصادی مواجه است تا چالش نظامی و امنیتی و این مساله قابل اعتنامورد توجه همه جناح‏های سیاسی نیز است. بنابراین می‏توان دردنیای واقعی با دوستان تازه ای راه رفت و دادو ستد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» درباره روند بهره‌برداری از پردیس تئاتر تهران گزارش می‌دهد رویای ناتمام شهرداری در خاوران « ابتکار» سفر جنجالی ولیعهد عربستان به انگلیس را بررسی می‌کند فرش قرمز «ملکه » برای «شاهزاده» رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: مردسالاری و زن ستیزی را قبول نداریم محمد صادق جنان صفت با کدام کشورها متحد اقتصادی شویم در آستانه روز زن چگونگی رسیدن به فصل مشترکی از دیدگاه سنت و مدرنیته به جامعه زنان بررسی شد «ابتکار» در آستانه روز زن گزارش می دهد زنان به روایت بهارستان «ابتکار» سکوت ها و افشاگری های مصلحتی سیاست مداران را بررسی می کند گفتن یا نگفتن، مسئله این است! انتقاد امانی از ولخرجی‌ها در شهرداری فاکتور دومیلیارد تومانی آش نذری به اسم کار فرهنگی «ابتکار» نظام مالیات ستانی در اقتصاد کشور را بررسی کرد سرگردانی عدالت مالیاتی میان هدف یا وسیله بودن مطهری: جلسات هفته آینده به استیضاح وزارت کار و رفاه خواهد گذشت در بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه توانمندی‌های عشایر و روستاییان چه می‌گذرد؟ آذر منصوری: برخوردهای قهری با مساله حجاب دختران جوابگو نخواهد بود جوابیه درخواست هیات نمایندگی آمریکا در آژانس برای رسیدگی به کاستی‌های برجام کاستی های توافق هسته ای رفع شود اعدام کودکان و نقض گسترده حقوق کودک وزارت خارجه فرانسه: پاریس خواهان ادامه گفت‌وگوی شفاف و قوی با ایران است