انتقادحق شهروندان ایرانی است

روز چهاشنبه 16اسفند1396 غلامحسین کرباسچی؛شهردار اسبق تهران به یک‌سال حبس ازسوی شعبه15 دادگاه انقلاب محکوم شد.علت این‌حکم اظهارات او در چندسخنرانی در سال94 است. او ضمن انتقاد از سخنان احمد جنتی؛ امام جمعه موقت تهران، انتقاداتی نیز نسبت به‌فضای سیاسی کشور وارد کرده بود. همچنین انتشار تصویر رییس‌دولت اصلاحات در صفحه شخصی اینستاگرام کرباسچی، یکی از موارددیگر مجرمانه از سوی دادگاه قلمداد شده است.برای بازخوانی ابعاد دیگر این‌‌پرونده،باغلامحسین کرباسچی به گفت‌وگونشستیم.
شمادر روز چهارشنبه 16اسفند96 براساس حکم صادرشده از شعبه15 دادگاه انقلاب با شکایت اطلاعات سپاه، به‌تحمل یک‌سال حبس محکوم شده‌اید. قدری در خصوص علل صدور چنین حکمی توضیح بدهید؟
روند این‌پرونده بسیار طولانی است.حدود دوسال پیش اطلاعات سپاه پاسدارن برای پاره‌ای توضیحات من را فراخواندند.و افراد حاضر در آن جلسه گفتند که در یک سخنرانی سخنانی مجرمانه را ابراز کرده‌ای. به آن‌ها گفتم دقیقا از چه‌مواردی سخن می‌گویید که یک‌جزوه 50صفحه‌ای به من دادند. ایشان از بخشی از سخنان من مفهوم مخالف برداشته کرده بودند. به‌طور مثال باور داشتند که سخنان من در شهر شیراز در ایام انتخابات سال94، مجرمانه بوده است. من در آن سخنرانی گفته بودم که امام(س) هنگامی که به‌ایران آمد با وجود اینکه می‌توانست به‌عنوان یک‌مرجع تقلید در انتصاب یک‌فرد حکم بدهد اما گفتند که چون مردم من را انتخاب کرده‌‌اند، بازرگان را تعیین می‌کنم. سخن من ناظر به اهمیت رای مردم بوده است زیرا همیشه انتخابات در این کشور نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است. دوستانی که من را فراخوانده بودند، اعتقاد داشتند که مفهوم سخنان من این است که اکنون به رای مردم اهمیت داده نمی‌شود. به آن‌ها گفتم چنین تفسیری غلط است و محلی از اِعراب ندارد. دیگر آنکه می‌گفتند در اساس‌نامه حزب‌تان ترکیب لیبرال‌دموکرات آمده است و در شرایطی که در کشور ایران لیبرالیسم حاکم نیست، مرتکب تبلیغ علیه نظام شده‌ای. بازهم در پاسخ به‌آن‌ها اظهار کردم که لیبرال مصرح در اساس‌نامه به‌معنای فلسفی آن نیست، بلکه باید مفهوم سیاسی آن؛ یعنی آزادی درنظر گرفته شود. دموکرات نیز یعنی در کشور، دیکتاتوری حاکم نباشد و مردم تعیین‌کننده باشند. در رد سخن من، آن‌ها گفتند که مفهوم مخالف این‌حرف این است که در حال حاضر آزادی وجود ندارد. سخن آن‌ها حقیقتا عجیب است. مانند این می‌ماند که کسی بگوید می‌خواهم در کشور قواعد اسلامی برقرار شود و به او بگوییم معنای حرف تو نبود اسلام در کشور است. در عموم موارد یک بخش از صحبت من را بازگو می‌کردند و براساس معنای مخالف و تفسیرهای خودخواسته نتیجه می‌گرفتند. با چنین رویکردی پرونده را به دادسرای اوین فرستاند. به‌دلیل آنکه من سابقه روحانیت دارم، پرونده به‌دادسرای ویژه روحانیت ارجاع شد. حدود یک‌سال‌ونیم از جلسه بازپرسی ‌گذشت تا آنکه حدود 20روز پیش از شعبه15 دادگاه انقلاب احضاریه‌ای به دست من رسید. در جلسه رسیدگی نیز آقای قاضی صلواتی و نماینده دادستانی همین موارد را ذکر کردند و گفتند از پس چنین مواردی تبلیغ علیه نظام کرده‌ای ما نیز در پاسخ به این اتهام دفاعیه‌ای ارائه دادیم تا آنکه روز چهارشنبه حکم دادگاه بدوی به دستم رسید.
یکی دیگر از موارد اتهامی شما انتقاد به سخنان آقای جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران است. مشخصا نقد شما به ایشان چه بوده است؟


موضوع خاصی نبود. من یک انتقاد ساده نسبت به سخنان آقای جنتی در نماز جمعه ایراد کردم اما گویا ایشان تحمل این انتقاد را نداشته‌اند. در شرایطی که شخص رهبر انقلاب فرموده‌اند اگر کسی از من انتقاد نکند، ناراحت می‌شوم، طبیعی است که انتقاد به سخنان آقای جنتی ایرادی نداشته باشد. دادگاه انقلاب انتقاد به ایشان را نیز تبلیغ علیه نظام دانسته است. بی‌تردید اگر انتقاد متضمن توهین و افترا نباشد،حق هر شهروند ایرانی است و نباید آستانه تحمل مسئولان به این میزان پایین باشد. دیگر آنکه می‌گویند چرا به نخست‌وزیر دوران امام(س) گفته‌ای «سید مظلوم» و باور داشتند که این سخن من یعنی آنکه بر آن‌فرد ظلمی وارد شده است. من در رد این سخن گفتم که استفاده از سید مظلوم، ناظر به‌این است که او خود راضی است که در حصر باشد و شما بروید و با یکدیگر بر سر سرنوشت او گفت‌وگو کنید. این سخن را به آقای روحانی گفته بودم که شعبه15 دادگاه انقلاب می‌گفت به‌نفع «سران فتنه» تبلیغ کرده‌ای.
موضوع جالب توجه دیگر این است که می‌گویند شما در صفحه شخصی اینستاگرام خود تصویر رییس دولت اصلاحات را منتشر کرده‌اید. آیا صفحه شخصی مشمول دستور شورای عالی امنیت ملی یا دادستانی می‌شود؟
در وهله نخست تصور می‌کنم که آن‌تصویر زمانی منتشر شد که هنوز دادستانی دستور ممنوع‌التصوری رییس دولت اصلاحات را صادر نکرده بود. در وهله دوم آن دستور به مطبوعات و رسانه‌های جمعی ابلاغ شده است و باور دارم که مشمول صفحات شخصی افراد در فضای مجازی نمی‌شود. دیگر آنکه آن تصویر تبلیغ برای ایشان نبود بلکه یکی از افراد عکسی از ما در جلسه روضه‌ای گرفت و برایم ارسال کرد. هنگامی که دیدیم عکس جالبی است، آن را در صفحه شخصی خودم منتشر کردم.
شما در سخنان خود از اخذ تلفن‌های همراه در جلسات سیاسی انتقاد کرده بودید و چنین رویکردی را مصداق نگاه امنیتی دانسته بودید، بر اساس این سخن با استناد به سیاه‌نمایی محکوم شده‌اید. آیا این اتهام سیاه‌نمایی را قبول دارید؟
من می‌خواستم بگویم که اکنون فضای امنیتی برطرف شده است. به‌یاد داریم که پس از اتفاق‌های سال88 فضایی امنیتی بر کشور حاکم شد. به‌طور کلی احزاب در شرایط امنیتی نمی‌توانند فعالیت موثری داشته باشند زیرا همه می‌ترسند که از سخنان‌شان تعابیر فرامتنی شود. در آن سخنرانی گفته بودم که اکنون در عین حال که فضای سیاسی بازتر شده است، برخی از افراد ذهنیت امنیتی دارند. وقتی اجازه ورود تلفن‌همراه به جلسات سیاسی داده نمی‌شود واهمه جاسوسی خارجیان وجود دارد در شرایط عادی این روزها نباید از جاسوسی بیگانگان در جلسات داخلی سیاسی ترسی داشت.در حقیقت من می‌خواستم سفیدنمایی کنم که در کمال تعجب به سیاه‌نمایی محکوم شده‌ام.
برای اعتراض به این‌حکم در مرحله تجدیدنظر اقدامی خواهید کرد؟
حکم بدوی که صبح چهارشنبه به من ابلاغ شد. فعلا ذیل نامه‌ای اعتراض خود را اعلام کرده‌ام و در روزهای آتی لایحه دفاعیه نیز تقدیم خواهم کرد تا براساس روال قانونی روند پرونده طی شود. اما به‌هرحال اگر درمرحله تجدیدنظر نیز آقایان باور به تبلیغ علیه نظام داشته باشند، کاری از دستم برنمی‌آید و حکم را می‌پذیرم.
این حکم در حالی است که شما هیچ وقت و حتی در ایام رخدادهای انتخابات سال88 موضع تندی نداشتید. به‌عنوان بحث پایانی قدری در این خصوص توضیح دهید.
همین‌طور است. نه‌تنها در رخدادهای سال88 که پیش از آن نیز مواضع اینجانب تند نبوده است تا جایی که متهم به سازشگری می‌شوم. به هرحال به قول حافظ «چو پرده‌دار به شمشیر می‌زند همه را/ کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند».