ايران هيچ‌گونه سلاحي در يمن ندارد

ژان ايو لودريان، وزير امورخارجه فرانسه، روز سه‌شنبه در کميته روابط خارجي پارلمان فرانسه در پاسخ به اين سؤال که چرا پاريس با توجه به جنگ يمن به فروش تسليحات به عربستان سعودي و امارات متحده عربي پايان نمي‌دهد، از جواب‌دادن طفره رفت و گفت: ايران نيز تسليحات زيادي در يمن دارد.
به گزارش ايسنا، به نقل از رويترز، لودریان با تکرار ادعايش مبني بر وجود سلاح‌هاي ايراني در يمن گفت: اين يک جنگ بيهوده است. اين واقعيت دارد که تسليحات سعودي در اين کشور هستند اما آيا باور مي‌کنيد که تسليحات ايراني نيز در آنجا وجود داشته باشد؟ بله، به ميزان زيادي است. لودريان با بيان اينکه اولويت، يافتن راه‌حلي سياسي براي بحران يمن است، گفت: من به معناي واقعي نگران وضعيت يمن هستم.
سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در واکنش به اين موضع‌گيري وزير خارجه فرانسه که روز دوشنبه گذشته نيز ميهمان تهران بود،‌ گفت: ايران هيچ‌گونه سلاحي در يمن ندارد. بهرام قاسمي در گفت‌وگو با ايسنا با تأکيد بر اينکه ايران هيچ نقشي در بحران يمن ندارد، گفت: اين بحران با تجاوز سعودي‌ها آغاز شد و همچنان به کمک تسليحات فرانسوي و برخي ديگر از کشورهاي فرامنطقه‌اي ادامه دارد و اين امر باعث کشته، مجروح‌ و آواره‌شدن صدها هزار يمني شده است. از ديگر سو در پي اين تجاوز تمامي ساختارهاي اوليه در يمن ويران شده و مردم اين منطقه با مشکلات عديده‌اي روبه‌رو هستند. بهرام قاسمي افزود: مقامات برخي از کشورها هنگامي که نمي‌توانند پاسخ‌گوي افکار عمومي و نخبگان جامعه خود در چرايي صدور انبوهي از تسليحات مدرن به کشورهاي متجاوز در منطقه باشند، به فرافکني پرداخته و ديگران را در ايجاد بحران‌ها در منطقه متهم مي‌کنند. آنها به جاي پاسخ‌گويي و شفاف سخن‌گفتن، پيرامون چرايي صدور تسليحات و ارائه ديگر کمک‌ها به متجاوزان از جمله عربستان از شيوه فرار به جلو استفاده مي‌کنند و ديگران را در اين زمينه متهم مي‌کنند. او ادامه داد: ايران بارها مواضع خود را پيرامون کشور يمن و بحراني که متجاوزان در آن به وجود آورده‌اند، اعلام کرده است. ايران هيچ‌گونه سلاحي در يمن ندارد و همگان مي‌دانند که يمن در محاصره کامل متجاوزان قرار دارد.
موضوعات گفت‌وگوي لودريان در تهران


دو روز بعد از سفر وزير خارجه فرانسه به تهران،‌ دستگاه ديپلماسي اين کشور در بيانيه‌اي اعلام کرد که او در ديدارهايش با مقامات ايراني سه موضوع توافق هسته‌اي، برنامه موشکي و سياست منطقه‌اي ايران را مورد بحث و رايزني قرار داده است. در بيانيه‌ وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: لودريان در اين ديدارها سه موضوع را مورد بحث و رايزني قرار داد. 
توافق هسته‌اي: فرانسه مصمم به ادامه اين توافق قوي است و از تمام طرف‌ها مي‌خواهد تا به تعهداتشان عمل کنند.
برنامه موشکي بالستيک ايران: همان‌طور که فرانسه بارها تکرار کرده است، موشک‌هاي بالستيک ايران موجب نگراني فرانسه و شرکايش است. اين برنامه مطابق با قطع‌نامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل نيست و عاملي بي‌ثبات‌کننده در منطقه به شمار مي‌آيد. به همين دليل ما خواهان انجام مذاکرات شفاف و صريح با ايران بر سر اين مسئله هستيم.
فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران: ما از ايران مي‌خواهيم تا همکاري مثبت براي حل بحران‌ها در خاورميانه در راستاي تماميت ارضي کشورها داشته باشد. در همين زمينه بحران سوريه و وضعيت انساني کنوني در اين کشور به صورت ‌ويژه مورد بررسي قرار گرفت و درباره موضوعات ديگری مانند يمن، لبنان و عراق نيز رايزني شد.