نامه روحانی برای ورود زنان به ورزشگاه

شرق: پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس، از دستور قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور برای مجوز ورود بانوان به ورزشگاه‌‎ها خبر داده است. این در‌ حالی است که از بازی دو تیم پرسپولیس-الوصل مسئله حضور حداقل خبرنگاران زن برای دیدن این بازی حل شده بود. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که عدم‌توافق میان خبرنگاران و فعالان حوزه زنان بر سر اینکه چه کسی می‌تواند شاهد این بازی شود، این حضور را کمی به تأخیر انداخته است. 
ماجرای ممنوعیت یا آزادی حضور زنان در ورزشگاه دیگر قصه‌اي تکراری است. از اصرار و انکار ورزش‌دوستان و فعالان حوزه زنان که می‌گویند بدیهی‌ترین حق یک انسان، دیدن یک مسابقه ورزشی است و این حق ابتدایی را به ما بازگردانید تا آنهايي که توپ را به زمین دولت روحانی می‌اندازند و می‌گویند نیروی انتظامی و وزارت ورزش دست دولت تدبیر و امید است و خودش درهای ورزشگاه را باز نمی‌کند اما تا زمزمه‌های بازگشت زنان به استادیوم شنیده می‌شود، مخالفت و ممانعت خود را با چاشنی استدلال‌های مذهبی بيان مي‌كنند.  این مسئله اما ضلع سومی هم دارد. ضلعی که می‌گوید در میان این همه مشکل و مصائب در دنیای زنان، مسئله ورزشگاه‌‌رفتن فقط‌و‌فقط بهانه برج‌‌عاج‌نشین‌هایی است که چیزی از معنای دغدغه نمی‌دانند و مطالبات زنان را به یک موضوع بی‌ارزش از نظر آنها تقلیل داده‌اند. با این وجود مسئله ورزشگاه‌ها به باور عده قابل‌توجهی از فعالان حوزه زنان یکی از حقوق نادیده‌ گرفته‌شده‌ای است که بخشی از فعالان روی آن تمرکز می‌کنند. همین اهمیت ویژه است که فراکسیون زنان را در سال‌های اخیر برای پیگیری حق زنان و بازگشتشان به ورزشگاه پیگیر کرده است و حالا کسی خبر می‌دهد که شنیده‌ها می‌گویند ریاست‌جمهوری به زودی درهای استادیوم را به روی زنان باز می‌کند که خودش جدای از نماینده‌مجلس‌بودن از علاقه‌مندان به ورزش است و با وجودی که از او در بازی‌های پیشین دعوت شد تا به استادیوم برود، اما اعلام کرد تا زمانی که در استادیوم و ورزشگاه‌ها به روی همه زنان باز نشود، به ورزشگاه نخواهد رفت. 
پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفته است درحال‌حاضر مسئله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یک مسئله داخلی نیست بلکه ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است و در بازدید جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا نیز بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز تأکید شد؛ بنابراین نباید اجازه داد که فوتبال ایران به چنین دلیلی تهدید و تعلیق شود. 
سلحشوری در ‌حالی این خبر را می‌دهد که به گفته او رئیس فیفا در نخستین اظهارنظرش پس از حضور در ایران در رسانه‌های بین‌المللی عنوان کرد که چنانچه فوتبال ایران مسئله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را جدی نگیرد، از ابزارهای نظارتی مانند تعلیق استفاده خواهیم کرد؛ بنابراين باید این مسئله جدی گرفته شود. سلحشوری تأکید می‌کند: ریاست فیفا نیز باید در برابر مجامع بین‌المللی پاسخ‌گو باشد و مذاکره با فیفا در این زمینه راه به جایی نخواهد برد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه امروز فوتبال تبدیل به یک صنعت شده است که بسیاری از افراد از قبل آن کسب درآمد می‌کنند، افزود: درحال‌حاضر شرایط برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم است و نباید به یک دلیل حاشیه‌ای جزئی خودمان شرایط تعلیق فوتبال را فراهم کنیم. رئیس فراکسیون زنان مجلس افزود: البته شنیده‌ها حاکی از این است که رئیس‌جمهور در زمینه ورود بانوان به ورزشگاه‌ها دستوری صادر کرده تا به وزارت ورزش ابلاغ کند که امیدواریم با اجرائی‌شدن این تصمیم، من هم طبق قولی که به بانوان داده‌‎ بودم، بتوانم در کنار آنها و همه با هم در ورزشگاه‌ حاضر شویم. 


حالا شنیده‌های «شرق» حاکی از آن است که در بازی برگشت العین-استقلال که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، زنان خبرنگار نیز حضور خواهند داشت و برای بازی‌های کم‌بیننده‌تر پیش‌رو که بازدیدکننده‌های قلیلی به استادیوم آزادی سر‌ می‌زنند، ممکن است درهای ورزشگاه آزادی به روی زنان باز شود تا همان قولی که جیانی اینفانتینو، دبیر کل فیفا از جانب مسئولان ایرانی داده بود اجرا شود. 
درست یک هفته پیش و در بازی استقلال و پرسپولیس دختران که پیش از این و پس‌ از مدت‌ها درهای ورزشگاه‌ها برای دیدن بازی بسکتبال به رویشان باز شده بود و در خبرها خوانده بودند که اخبار خوبی درباره ورزش زنان به گوش می‌رسد، روانه استادیوم آزادی می‌شوند تا شاید اتفاق خوبی که قولش را داده‌اند در مهم‌ترین بازی پایتخت اتفاق بیفتد، اما این رفتن به استادیوم چیزی جز بازداشت چند‌ساعته برای آنها در پی نداشته است. اما حالا می‌گویند که همه چیز در ‌حال تغییر است و می‌شود آرام‌آرام زنان را نیز در ورزشگاه‌ها دید.