تبعيض و بي‌عدالتي ‏‏ بي‌‏‏‏اعتمادي عمومي را در پي ‏داشته ‏است

عبدالله نوري در ابتداي سخنان خود و در پاسخ به سوال برخي دانشجويان كه معتقد بودند اصلاح‌طلبان ‏به ‏جاي ‏قرار ‏گرفتن در جايگاه منتقد وضع موجود، تبديل به بخشي از وضع ‏موجود شده‌اند، ‏گفت: «با وجود ‏نقدهايي كه وجود دارد، ‏از تصميماتي كه ‏شوراي عالي ‏با محوريت جناب آقاي خاتمي تاكنون گرفته است، حمايت مي‌كنم. البته ‏ممكن است ‏نقدهايي ‏‏داشته ‏باشم و معتقد هم نيستم كه اصلاح‌طلبان، هيچ
اشتباهي ندارند.»
عبدالله نوري با ستايش روحيه انتقادگر دانشجويان گفت: «خوشبختانه رييس‌جمهور محترم در ‏بياناتش ‏‏از نقد استقبال كرده و به همين دليل همه نقدها ‏به ‏سمت دولت متوجه شده ‏است. البته گاهي اوقات آقاي روحاني منتقدين خود و دولت ‏را با كلمات و عبارات نا‏‏‏مناسب توصيف مي‌كند كه بياني غيرمدني و ناپسند است. ‏امروز مسائل و چالش ‏‏هاي اقتصادي و ‏معيشتي مردم از اهميت ويژه برخوردار است اما ‏اينكه همه ‏نقدهاي ‏‏اجتماعي، فرهنگي و سياسي ‏به انتقاد از وضعيت اقتصادي و ‏‏معيشتي محدود ‏شود، ‏براي كمرنگ كردن ساير نقدها و به ‏حاشيه بردن نقد و نظارت بر ‏عملكرد ساير دستگاه‌ها ‏و ‏نهادهايي است كه عمدتا نزد مردم، غير پاسخگو هستند.»
عبدالله نوري در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر وجود فسادهاي گسترده و علت عدم برخورد جدي و ريشه‌اي با آن و موضع اصلاح‌طلبان در برابر ‏‏‏مفاسد اقتصادي و ‏سياسي، بيان داشت: «بي‌ترديد فساد، تبعيض و بي‌عدالتي به ‏‏ويژه در ‏اشكال اقتصادي و سياسي آن، از بحران‌هاي ‏‏مهمي است ‏كه كشور را تهديد ‏‏مي كند و بي‌‏‏‏اعتمادي عمومي را در پي ‏داشته ‏است. مهار اين بحران‌ها در گروي رسانه‌هاي ‏آزاد و دستگاه قضايي است كه در مرتبه اول خود سالم باشد و ‏‏هيچ‌گونه فسادي در آن رخنه ‏نكرده باشد و در درجه دوم نگراني از برخورد با نهادهاي ‏‏قدرتمند نداشته باشد. ‎‏‏‏بخش عمده ‏ بحران‌هايي كه كشور ما در آن گرفتار است، زاييده ‏‏تفكر و عملكرد جرياني ‏است ‏كه ‏در نقاب ايدئولوژي، ‏ارزش‌هاي ملي و ‏‏ديني ‏را دستاويز اهداف خود ساخته و منافع ‏ملي را در ‏‏پيشگاه مقاصد ‏‏خويش ‏قرباني كرده ‏است.
اين ‏جريان كه با سياست‌هاي نادرست ‏خود، ‏سرمايه‌هاي ‏‏ارزشمند ايران و درآمدهاي ‏صدها ميليارد ‏دلاري را بر باد داد ‏و همراه و هم‌نظر ‏با ‏‏ «معجزه هزاره ‏سوم»، در ‏گسترش فقر و فساد ‏‏سهم ‏اصلي را داشتند، براي گريز از ‏‏پاسخگويي در برابر ملت و ‏‏سرپوش نهادن بر ‏گذشته ‏خويش، به ‏دروغ‌سازي و اتهام‌زني روي آورده‌اند. ‏‎ ‎در حال ‏حاضر چون مردم در پرتو آگاهي از منبع ‏فساد، ‏خواهان پاسخگويي اين ‏‏نهادها و محدود ‏‏كردن ‏دامنه قدرت و دخالت آنها ‏هستند، اين ‏جريان اقتدارگرا براي گل‌آلود ‏‏كردن آب و ‏گريز از دادگاه افكار ‏‏عمومي و لوث ‏كردن اتهاماتي كه ‏متوجه ‏خودشان است و به قيمت ‏فدا كردن و نابودي همه ‏چيز و همه ‏‏كس، مي‌خواهند به ‏دروغ نشان دهند كه اگر در ‏كشور دزد و فاسد و غارتگر بيت‌‏المال ‏هست، در ‏ميان همه اين ‏موضوع ‏هست و همه رانت ‏خوار و فاسد و دزد هستند.