احضار و بازپرسی از شهردار

محمدعلی نجفی، شهردار تهران، روز گذشته به دادسرا احضار و بازجویی شده است؛ دلیل آن برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا(س) در برج میلاد است که با رقص چند کودک همراه شد و همین مسئله حواشی‌ای را برای شهردار به‌همراه داشت. دادستان تهران، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، احضار نجفی را اعلام کرده و گفته از او تحقیقات به عمل آمده است. او همچنین از شورای شهر تهران خواسته بر عملکرد شهرداری نظارت کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عباس جعفری‌دولت‌آبادی در سی‌امین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران، در توضیح خبر خود گفت: عده‌ای درصدد توجیه برآمده و از جمله گفته‌اند که رقص توسط چند کودک به عمل آمده است یا اینکه شادی در اسلام حرام نشده است و لذا فاقد اشکال است؛ این توجیهات بی‌اساس است، چراکه اسلام با شادی مخالف نیست، اما حتما با ابتذال مخالفت دارد. جعفری‌دولت‌آبادی درخصوص اقدامات دادسرا، از تشکیل پرونده در دادسرای تهران برای شهردار و دیگر عوامل حادثه خبر داد و گفت: پس از نامه دادستان کل کشور و گزارش سرپرست دادسرای ارشاد، در این زمینه شهردار و دیگر عوامل این مراسم احضار شدند و حسب گزارش واصله، در روز جاری (روز شنبه) از شهردار تهران تحقیق به عمل آمده است. دادستان تهران از مسئولان دستگاه‌های دولتی خواست قوانین مملکتی و موازین شرعی را در اجرای برنامه‌ها رعایت کنند و در این راستا افزود: دستگاه‌های دولتی باید سردمدار رعایت نظم و مقررات و قواعد شرعی باشند و نباید با ارتکاب چنین اقدامات خلاف قانونی، درصدد توجیه اقدامات خلاف قانون و شرع برآیند.
شهردار از محتوای برنامه اطلاع داشته است
جعفری‌دولت‌آبادی توجیهات به‌عمل‌آمده از سوی شهردار تهران را مبنی‌بر اینکه از برگزاری چنین مراسمی اطلاع قبلی نداشته است نیز مردود دانست و گفت: اولا؛ حسب تحقیقات به‌عمل‌آمده، شهردار تهران از مراسم مذکور اطلاع قبلی داشته است؛ ثانیا؛ بر فرض عدم اطلاع نیز مکلف بوده مانع از ادامه مراسم به نحو فوق شود یا به نشانه اعتراض از جلسه خارج شود و ثالثا؛ چنین ساختارشکنی‌هایی به نحوی که گزارش شده، ابتذال محسوب می‌شود، به‌ویژه آنکه در مراسم رسمی یک ارگان عمومی و با بودجه شهرداری باشد. دادستان تهران به شورای شهر تهران مؤکدا توصیه کرد که بر وضعیت شهرداری و عملکرد شهردار نظارت بیشتری کند و گفت: توجه شورای شهر تهران را به وضعیت شهرداری جلب می‌کنم. ظاهرا شهردار تهران گرفتار امورات دیگری است، به‌گونه‌ای که زمان لازم برای پرداختن به مسائل اصلی شهرداری را ندارد و با عنایت به اینکه در آستانه سال نو هستیم و شهر تهران به‌عنوان یک کلان‌شهر را نمی‌توان رها کرد، بنابراین نظارت شود تا شهردار از امور فرعی و فردی فارغ شود و به وظایفش درخصوص مسائل شهر بپردازد. دادستان تهران با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها مکلف به تمکین از قانون هستند، افزود: وقتی می‌توان انتظار رعایت نظم و قوانین مملکتی را از مردم داشت که در مرتبه اول مسئولان مطیع قانون باشند. همچنین مسئولان دولتی باید منزه باشند تا حرف و اظهارات و اقدامات آنان در دیگران مؤثر افتد.
ماجرا چه بود
سخنان دادستانی ناظر به برنامه‌ای است که شهرداری تهران به مناسبت روز زن در برج میلاد برگزار کرده بود. در بخشی از این برنامه چند کودک به‌همراه گروه موسیقی به رقص می‌پردازند. این فیلم به طور گسترده‌ای در فضای مجازی منتشر شد و واکنش‌های مختلفی را به‌همراه داشت. بخشی از کاربران فضای مجازی که از طیف اصولگرا بودند، به این برنامه ایراد وارد کردند و درمقابل بخش دیگری از کاربران این ایرادات را برنتافتند. محمدعلی نجفی، خود دراین‌باره گفته بود: «انتقاداتی که وارد شده در حدی درست بوده و بهتر بود که آن بخش از برنامه که از دختربچه‌ها استفاده کرده بودند، برگزار نمی‌شد... البته کسانی که برنامه‌ریزی کرده بودند برای این مراسم اعلام کرده‌اند که آن بخش از برنامه که در آن از دختربچه‌ها استفاده شده بود سنشان همه زیر هشت سال است. به‌این‌ترتیب از نظر شرعی اشکالی وجود نداشته، البته بهتر بود که این قسمت از برنامه اجرا نمی‌شد. من خودم این موضوع را قبول دارم... مقرر بود که من پس از برنامه هنری به سالن برسم، اما با توجه به تأخیر در آغاز برنامه به‌جای ساعت 9 ساعت 10:15 برنامه آغاز شد لذا در زمان اجرای برنامه هنری من در سالن بودم...». فاطمه راکعی، مشاور امور بانوان شهردار تهران، هم در این رابطه گفته بود: «بداخلاقان بهانه‌جو هر روز با ترفندی به دنبال ایجاد حاشیه برای شهرداری تهران هستند که تازه‌ترین آن، انتشار فیلم گل‌افشانی چند دختر زیر ۹ سال است... این حرکات نه رقص است و نه توسط دختران بالغ انجام شده و گل‌افشانی و انجام حرکات هنری چند دختربچه نه جرم است و نه گناه است». بااین‌حال برخی ائمه جمعه مثل احمد علم‌الهدی نسبت به آنچه در این برنامه رخ داده، اعتراض کردند. او گفته بود: «... این تصادفی نبود که برنامه‌ریزها از شهردار دعوت کنند و دقیقا این برنامه را اجرا کردند. این برنامه دهن‌کجی به حضرت زهرا (س) بود. این برنامه را برگزار کردند و با رقص یک عده نوجوان و دختر جوان نشان دادند که الگوی جامعه حضرت زهرا (س) نیست؛ بلکه سوفیا لورن است».