مماشات لندن باشيعه انگليسي

آرمان: عصر روز جمعه به وقت لندن تعدادی اندک از حامیان فرقه‌ای به نام «فرقه شیرازی» به سفارت ایران در کشور انگلستان تعرض کردند که ساعتی بعد دستگیر شدند. دو روز پس از دیدار سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به لندن و دیدار او با ترزا می ‌‌نخست‌وزیر انگلستان و صدور بیانیه مشترک لندن و ریاض علیه ایران، چهار تن از طرفداران فرقه شیرازی به سفارت ایران در لندن تعرض کرده و پرچم ایران را پایین کشیدند و پلیس لندن پس از چند ساعت تاخیر با مهاجمان برخورد و آنها را دستگیر کرد. تعرض به سفارت کشورمان در لندن با واکنش‌هایی مواجه شد و جالب آنجاست که این گروه هنوز مسئولیت حمله را نپذیرفته است.
احضار سفیر انگلیس
وزارت خارجه کشورمان، سفیر انگلیس در تهران را احضار کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: به‌دنبال تعرض تعدادی از افراد وابسته به یک گروه تندروی مذهبی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، امروز سفیر این کشور توسط مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار شد. بهرام قاسمی افزود: در این احضار مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به سفیر انگلیس ابلاغ شد. مدیر کل اروپای وزات امور خارجه خواستار آن شد دولت انگلیس به وظایف خود در حفاظت از دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک عمل نماید و تدابیر حفاظتی را برای اماکن جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد. سفیر انگلیس هم ضمن ابراز تاسف مجدد از وقوع حادثه با تشریح عملکرد پلیس این کشور و دستگیری متعرضان گفت که مراتب را هر چه سریع‌تر به لندن منتقل و پاسخ‌های لازم را ارائه خواهد کرد. در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به حادثه تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تصریح کرد که این کشور وظیفه خود را طبق کنوانسیون ژنو درباره روابط دیپلماتیک بسیار جدی می‌گیرد. این سخنگو که خواست نامش درج نشود، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در لندن تصریح کرد که حفظ امنیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک در انگلیس برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس با انتشار توئیتی در این‌باره تصریح کرد که دولت انگلیس تعهدی بی‌قید و شرط به حفظ و مصونیت سفارت کشورمان دارد. وی افزود: گروه مسئول حمله به سفارت ایران، نماینده یک گروه تندروی شیعه است. آ‌نها با تفسیری فرقه‌گرایانه از شیعه بر اهانت به رهبران بزرگ اهل سنت اصرار دارند. متعاقبا بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با اعلام اینکه متعرضان به بالکن سفارت کشورمان در لندن دستگیر شدند از ختم این غائله نمایشی خبر داد و خواستار محاکمه و مجازات آمران و عاملان این اقدام شد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: بلافاصله پس از وصول این خبر عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به سفیر انگلیس در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های کشورمان در لندن و برخورد فوری پلیس با مهاجمان شد. وی افزود: سفیر انگلیس در تهران عذرخواهی رسمی دولت انگلیس را ابلاغ کرد.
احضار عراقچی به مجلس


کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده تفت و میبد در مجلس با اشاره به تعرض به سفارت ایران در انگلیس توسط عده‌ای قلیل منتسب به گروه شیرازی‌ها، گفت: این گروه در حقیقت نمادی از تشیع انگلیسی است و تلاش دارد با اقدامات خود، اختلافاتی در جهان اسلام ایجاد کند. وی از بررسی تعرض به سفارت ایران در لندن خبر داد و گفت: از سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه دعوت کردیم تا با حضور در جلسه کمیسیون در این‌باره گزارشی ارائه کند. وی اضافه کرد: اهمال پلیس انگلیس نشان داد که گروه شیرازی، دست‌پرورده خود آنها هستند. دهقانی فیروزآبادی افزود: البته وزارت خارجه نسبت به این موضوع با قاطعیت برخورد کرده که جای تشکر دارد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کند و در جلسات این هفته کمیسیون با حضور عراقچی ابعاد این قضیه بررسی خواهد شد.
محکومیت نقش دولت انگلیس
همچنین مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه «دولت انگلیس درباره حمله به سفارت انگلیس باید پاسخگو باشد»، گفت: دولت انگلیس اگر می‌خواست می‌توانست جلوی هجوم چند نفر اوباش را بگیرد. علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در جمع خبرنگاران در مورد حمله به سفارت ایران در انگلیس اظهار کرد: قطعا دولت انگلیس مسئول حفظ امنیت هیات‌های نمایندگی سیاسی در این کشور از جمله سفارت ایران در لندن است و اینها در جلوگیری از هجوم چند نفر از اراذل و اوباشی که تعیین شده بیگانگان هستند کوتاهی کردند. وی افزود: هیچ ‌بعید نیست که اینها در ارتباط با برخی از جریان‌ها در انگلیس باشند؛ لذا دولت و پلیس انگلیس اگر می‌خواست می‌توانست جلوی هجوم چند نفر اوباش را برای حمله به سفارت ایران بگیرد و باید در این زمینه پاسخگو باشد. محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر هم دیدگاهی مشابه ولایتی دارد و در واکنش به تعرض عده‌ای به سفارت ایران در لندن گفت: البته از این دولت و این جزیره در حال افول یک کار عجیب نیست و آنها مسئولیت کامل این کار را باید بپذیرند. وی با بیان اینکه این فرقه محصول سیاست‌های این کشور است، تصریح کرد: تردیدی ندارم که این تهاجم به سفارت با همکاری و هماهنگی کامل پلیس لندن صورت گرفته است، اگرچه گفته شده که پلیس آنجا حضور نداشته است اما حتما پلیس بوده است. دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه دولت انگلیس را مسئول کامل این کار غیرمعقول می‌دانیم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران قدم‌هایش بسیار محکم است و این چیزی نیست که حرکت جمهوری اسلامی ایران را باز بدارد.
واکنش نماینده شیرازی‌ها
نماینده شیرازی‌های بحرین در بیانیه‌ای تعرض عده‌ای به سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس را محکوم کرد. عبدالعظیم المهتدی البحرانی، نماینده شیرازی‌های بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تعرض به سفارت ایران در لندن از سوی افراد نادان گروه یاسرالجیب و بالا رفتن از روی دیوارهای آن را محکوم می‌کنیم. در این بیانیه که کانال سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت آن را منتشر کرده، آمده است که ما تابع مرجعیت آیت‌ا... شیرازی هستیم و با هرگونه خشونتی مخالف هستیم. در این بیانیه آمده است که این گروه تابع مرجعیت آیت‌ا... شیرازی نیستند، بلکه این اقدام از سوی دشمنان این مرجعیت و به منظور بدنام کردن آن صورت گرفته است.
روایت بعیدی‌نژاد از فرقه شیرازی
حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن دییرز درباره «فرقه شیرازی» نوشته است: «هر گروه، فرقه و جریان عقیدتی یا سیاسی هویت خود را به هر حال در مقطعی از فعالیت خود بدون روتوش به نمایش عمومی می‌گذارد و آنجاست که همگان می‌توانند در یک قاب تصویر، برداشتی واضح از اعماق تاریک آن جریان و یا فرقه پیدا کنند. فرقه شیرازی که یک جریان عقیدتی انحرافی بوده است، به یکباره این نمایش را دیروز در لندن جلوی چشم همگان به نمایش گذاشت. آنها اولا با حمله ناگهانی در شهری مثل لندن، به سفارت ایران، به نقض فاحش حقوق بین‌الملل دست زدند، در حالی که می‌توانستند با برگزاری تظاهراتی مسالمت‌آمیز نظر خود را اعلام کنند. دوم آنکه در تمام طول تعرض به سفارت، چهار نفر نماینده فکری این فرقه که عرب زبان بودند ضمن شعارها علیه مقامات عالی کشورمان، با فریادهای مستمر در جلوی دوربین شبکه‌های تلویزیونی شعارهای بسیار توهین‌آمیزی علیه عایشه همسر پیامبر اسلام (ص) و خلفای سه‌گانه اهل سنت دادند. این فرقه بدین‌صورت به‌صورتی فشرده ایدئولوژی انحرافی خود را که سال‌هاست از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای خصوصی اجاره‌ای تعقیب می‌کند، معرفی کرد که مبتنی بر اهانت‌های آشکار علیه همسر پیامبر اسلام و خلفای سه‌گانه و ترغیب شیعیان به قمه‌زنی حتی در اروپا می‌باشد. اعضای این فرقه که دهه‌هاست در خلوت و محافل خود میراث سترگ امام خمینی (ره) در ضرورت وحدت شیعه و سنی را با بدترین وجوه به تمسخر می‌گرفتند، امروز نتوانستند خود را کنترل کنند و عقاید خود را آن هم در اروپا و شهر لندن در جلوی تمام رسانه‌های عمومی دنیا اعلام سراسری کردند. اما سوال اینجاست که آیا در دنیایی که مسلمانان از شیعه و اهل سنت با بزرگ‌ترین تهدیدات و مخاطرات مواجه هستند، این شعارها سازنده و مبین شیعه اصیل ائمه اهل‌بیت(ع) می‌باشد؟