پیگیری تخریب خانه ۳ معلول در ارومیه

تصویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان‌دهنده تخریب خانه خانواده‌ای دارای سه معلول بود. این در حالی است که دست‌اندرکاران امر درباره این اتفاق گفتند که اصل ماجرا آن‌طور که در تصاویر منتشر شد، نبود و در کمترین زمان ممکن به وضعیت این خانواده رسیدگی می‌شود. رئیس بهزیستی شهرستان ارومیه نیز در این‌باره گفت: «پیش از این ۶۰‌میلیون تومان به‌عنوان کمک بلاعوض به این خانواده داده شده بود و این خانواده با این پول یک واحد آپارتمان خریداری کرده بودند، اما بعد از مدتی این خانه را به فروش رساندند. پس از فروش آپارتمان، زمینی را خریداری کرده و قصد داشتند در این زمین ساخت‌و‌ساز انجام دهند که روز جمعه 18اسفند ماموران شهرداری مانع از این ساخت‌وساز غیرمجاز شدند.» زمانی که نیرو‌های شهرداری در حال تخریب بنا بودند، این معلولان در محل حضور یافته و این تصاویر پس از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. همچنین علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد که در کمترین زمان ممکن به وضعیت این سه معلول رسیدگی شود.شایان ذکر است سه معلولی که در تصاویر حضور داشتند در خانه زندگی نمی‌کردند، آنها در خانه پسر بزرگ خانواده که معلولیت خفیف ذهنی دارد زندگی می‌کردند. همچنین انوشیران محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی ضمن نکوهش چنین اقدامی، دستور بررسی ابعاد و دلایل موضوع در کمترین زمان و همچنین حل مشکل سرپناه این خانواده را داد و یادآور شد: « از مسئولان قضائی نیز پیگیری حقوقی ماجرا را انجام خواهیم داد.»
تخریب صحت ندارد
همچنین شهردار ارومیه ضمن رد صحت خبر «تخریب منزل خانواده معلول»، گفت: تصویربرداری از معلولان پس از تخریب منزل توسط پیمانکار خلافکار انجام شده و او در نقشه‌ای دور از اخلاق با آوردن معلولان از منزل دیگری که در آن سکونت داشتند به محل و اقدام به تصویربرداری از حالات مختلف آن معلولان اقدام به مظلوم‌نمایی در کانال‌های تلگرامی و تهییج احساسات شهروندان کرده است. هرچند کار ماموران در چارچوب انجام وظایفشان بود، اما می‌توانستند با سعه‌صدر اقدام و خانواده را برای اخذ مجوز به شهرداری مربوطه هدایت کنند. محمد حضرت‌پور افزود: خبر تخریب منزل مسکونی توسط ماموران پیشگیری با وجود سکونت معلولان در آن خانه صحت ندارد و معلولان در منزل دیگری در همسایگی آن خانه تخریبی ساکن هستند. او گفت: صدور مجوز برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد رایگان است و شهرداری در این زمینه به‌صورت رایگان پروانه صادر می‌کند.
بررسی می‌شود


رئیس سازمان بهزیستی دستور بررسی ابعاد و دلایل حادثه تخریب خانه معلولان ارومیه‌ای و حل مشکل سرپناه این خانواده را داد .انوشیروان محسنی‌بندپی، در واکنش به اقدام شهرداری ارومیه در تخریب منزل مادر معلول و دو فرزند معلولش، گفت: اخیرا لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان را در مجلس تصویب کردیم و این قانون در بندهای خود تکالیف فراوانی را برای سازمان‌های مختلف در راستای حمایت از مسکن، اشتغال، مناسب‌سازی اماکن، تحصیل و آتیه معلولان در نظر گرفته که شاید بهترین عیدی برای معلولان کشور باشد. به گزارش ایسنا، او ادامه داد: در این شرایط شنیدن شیوه اقدام شهرداری ارومیه در تخریب منزل مسکونی یک خانواده سه معلولی آن در هم در آستانه سال جدید، با هر توجیهی نهایت بی‌تدبیری و مغایر با اصول شرع و اخلاق اسلامی است. امیدوارم که مسئولان بخش‌های مختلف کشور، محدودیت‌های قشر معلول را درک کرده و با مشکلات آنها با تدبیر و هماهنگی برخورد کنند و دیگر شاهد تکرار چنین وقایعی در کشور نباشیم.
رسیدگی می‌کنیم
همچنین رئیس بهزیستی شهرستان ارومیه اعلام کرد: اصل ماجرا آن‌طور که در تصاویر منتشر شد نبود، اما با این وجود در کمترین زمان ممکن به وضعیت این خانواده رسیدگی شد. او توضیح داد: همچنین روزگذشته مددکاران سازمان بهزیستی در محل زندگی این معلولان حضور پیدا کرده تا وسایل مورد نیاز زندگی نیز برای این خانواده تهیه و در اختیار آنها قرار گیرد. به‌گفته این مقام مسئول پسر بزرگ خانواده سه روز قبل خانه‌ای برای مادر، خواهر و برادر معلول اجاره کرده بود. پس از مطلع‌شدن از وضعیت آنها، پول پیش اجاره این خانه به‌همراه یک‌سال اجاره آن را پرداخت کردیم تا مشکلات این خانواده در گام نخست کاهش یابد.