بازار سکه گل‌فروشان

بازار گل با نزدیک‌شدن به روزهای آخر سال و فرارسیدن نوروز مانند دیگر بازارها جنب و جوش خاصی می‌گیرد و حتی افرادی که تمایل به گل و گیاه ندارند، ترغیب می‌شوند چند شاخه گل هم که شده از گل‌فروشان خیابانی بخرند. به همین دلیل شرایط تولید و عرضه گل و گیاه برای ایام عید باید به گونه‌ای باشد که مردم توان و قدرت خرید داشته باشند و بتوانند گل بخرند و با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای بازار عید انجام می‌شود مشکلی بابت افزایش قیمت در این ایام وجود نداشته باشد. در این بین گل‌های بنفشه، لاله، پامچال، سنبل و... از جمله گل‌هایی هستند که در روزهای آخر سال بازار پررونق‌تری دارند. رئیس اتحادیه گل و گیاه با نزدیک‌شدن به ایام عید نوروز در پاسخ به این سوال که آیا در بازار گل و گیاه افزایش قیمت خواهیم داشت یا خیر، گفته است: در طول سال بازار گل و گیاه رکود داشته و فقط در ایام عید است که این بازار رونق می‌گیرد. به گزارش برنا، جلال عجایبی افزود: بازار گل و گیاه راکد بوده و در حالت کلی این بازار تعریف خوبی نداشته و بسیار خراب است. او با بیان اینکه در ماه‌های محرم، صفر و رمضان، بازار گل و گیاه راکد می‌شود، تصریح کرد: گل قیمت مصوب ندارد و به عرضه و تقاضا وابسته است. چنانچه تقاضا در بازار بالا رود، قیمت نیز بالا می‌رود. رئیس اتحادیه گل و گیاه عنوان کرد: بالارفتن قیمت گل و گیاه به معنای گران‌شدن نیست، زیرا طی سال شاهد رکود بازار هستیم در برخی از ایام با فروش خوب، به قیمت خرید می‌رسیم.
چشم طمع قاچاقچیان گل به بازار نوروز
حجم عمده‌ای از گل‌های نوروزی به‌صورت قاچاق تامین می‌شود و با وجود اینکه این مساله بارها به اطلاع مسئولان رسیده است، همچنان شاهد ورود غیرقانونی گل به بازار هستیم. در همین رابطه مدیرعامل اتحادیه گل ایران گفته است: هم‌اکنون کانتینرهای زیادی شامل گل‌های قاچاق از بنادری در کنگان و مبادی دیگر در حال حرکت به سوی بازارهای امام رضا(ع) و گل تهران هستند، این سوءاستفاده‌کنندگان پس از گرفتن بازار ولنتاین اکنون چشم طمع به بازار نوروز دارند. مهدی شریفی قاچاق را معضل اصلی گل کشور عنوان کرد و افزود: گمرکات کشور و ستاد مبارزه با ارز و کالا نیز باید به کمک تولید‌کنندگان گل بیایند تا ضمن قطع ید قاچاقچیان قیمت‌های تولید واقعی شود. قاچاق، روزبه‌روز به تولیدکنندگان صدمه می‌زند و هنوز نتوانتسته‌ایم جلو این معضل را بگیریم و ما به‌عنوان اتحادیه نباید انرژی خود را برای مبارزه با قاچاق صرف کنیم. او تصریح کرد: امسال در مازندران جهت رقابت با دلالان و قاچاقچیان قیمت آزالیا را کاهش داده و قیمت آن را به بازار جهانی نزدیک کردیم که با این حرکت توانستیم بیش از 80‌درصد تولید خود را به فروش برسانیم. مدیرعامل اتحادیه گل ایران در اردیبهشت سال جاری نیز گفته بود: در ایام عید عرضه گل و گیاه قاچاق افزایش داشت و ما شاهد حضور برخی محصولاتی بودیم که مشابه داخلی آنها با بالاترین کیفیت در داخل کشور تولید می‌‌شود. شریفی عنوان کرده بود: ما از طریق انجمن گل و گیاه برای کاهش قاچاق اقداماتی را انجام داده‌ایم، اما واکنش‌های نامتعارفی با اقدامات انجام‌شده از سوی مسئولان دیده شد؛ از جمله اینکه در ایام عید در پاسخ به اعتراض ما درباره افزایش محصولات قاچاق گفته شد، نمی‌شود جلو کاسبی فروشندگان را گرفت.
عرضه 7/2‌میلیون گلدان گل‌بهاری محلات


محلات به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید انواع گل و گیاهان زینتی دارای ظرفیت‌های متعددی است که می‌تواند نقش مهمی در بازار شب عید این محصول داشته باشد. مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان گفته است: دو‌میلیون و 700‌هزار گلدان انواع گل‌های پرفروش بهاری که در گلخانه‌های این شهرستان تولید شده برای عرضه روانه بازار نوروزی کشور شد. عبدا... محمودی افزود: یک‌میلیون گلدان همیشه‌بهار، 600‌هزار گلدان از گونه مشتری‌پسند گل سینره، 600‌هزار گلدان پامچال، 200‌هزار گلدان سنبل و 100‌هزار گلدان لاله و 200‌هزار شب‌بو امسال برای تزیین سفره‌های هفت سین در گلخانه‌های محلات تولید و به بازار نوروزی کشور عرضه شد. او بیان کرد: سنبل و سینره به‌عنوان گل‌های سفره هفت‌سین پرفروش است و در سال‌های اخیر گل لاله و پامچال نیز به‌عنوان گونه‌ای پرمصرف در بازار نوروزی در محلات تولید می‌شود. مدیرجهاد کشاورزی محلات با اشاره به کشت انواع گل سینره، لاله و سنبل به‌صورت پراکنده در گلخانه‌های این شهرستان گفت: گل‌های بهاره امسال در سطح حدود 10هکتار فضای گلخانه‌ای محلات تولید شده است. محمودی افزود: این شهرستان به‌واسطه امتیاز ویژه در تولید و پرورش انواع گل و گیاه زینتی این روزها در حال ارسال گل به سراسر کشور است.
گل‌فروشان اینترنتی مجوز ندارند
رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه با اشاره به خوب‌بودن هوا در روزهای پایانی سال و فراوانی گل در مورد بازار این محصول در شب عید به «آرمان» می‌گوید: با توجه به اینکه تولید افزایش می‌یابد و قیمت گل ممکن است نسبت به پارسال افزایشی نداشته و حتی ارزا‌نتر باشد و چون صادرات هم نداریم و تولیدات ما باید تنها در داخل کشور مصرف شود، قیمت گل برای نوروز کاهش خواهد یافت. اکبر شاهرخی در پاسخ به این سوال که نرخ مصوبی برای گل‌های تزیینی شب عید وجود دارد یا خیر، می‌افزاید: گل بازار عرضه و تقاضاست و ما نمی‌توانیم قیمتی برای آن تعیین کنیم. او با بیان اینکه گل بازار سیاهی ندارد، تصریح می‌کند: چون مدت نگهداری گل کوتاه‌مدت است نمی‌توان آن را انبار و احتکار کرد و دلالان نمی‌توانند در افزایش قیمت آن اثرگذار باشند، چراکه هرروز که از عمر گل می‌گذرد از کیفیت و قیمت آن کاسته می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در مورد فعالیت گل‌فروشان اینترنتی توضیح می‌دهد: آنها به هیچ‌ عنوان مجوز فعالیت ندارند و مشکلات عدیده‌ای را برای ما ایجاد کرده‌اند. همچنین عکس‌هایی را به مشتریان خود نشان می‌دهند که با آنچه سفارش داده می‌شود، هیچ‌ تطابقی ندارد. آنها پول این گل‌ها را از قبل دریافت می‌کنند و حتی ممکن است هیچ ‌گلی را ارسال نکنند. شاهرخی می‌افزاید: مشتریان این گل‌فروشان مجازی به اتحادیه ما شکایت می‌کنند و ما چون امکان شناسایی آنها را نداریم، نمی‌توانیم اقدامی در جهت شکایات آنها انجام دهیم. او با اشاره به شکایتی که به‌تازگی در این زمینه صورت گرفته، اظهار می‌کند: گل‌فروشان مجازی باید فعالیت خود را زیر نظر اتحادیه و با مجوز انجام دهند و مکان مشخصی داشته باشد تا در صورت شکایت امکان شناسایی آنها وجود داشته باشد. ما از وزارت بازرگانی، صنعت و معدن هم درخواست رسیدگی به این موضوع را داشتیم، ولی هنوز ترتیب اثر داده نشده است.