چون کارهای مهمی انجام می‌دهیم دشمن داریم

آفتاب یزد- گروه شبکه: در یک سال اخیر به‌مدد فضای مجازی، پدیده‌ای جدید از مناسبات اقتصادی -اجتماعی در کشور ما فرصت بروز و ظهور یافته است. روابط کارگر، کارفرمایی در ایران به دلیل تغییرات اقتصادی گسترده و زیرپوستی دستخوش تغییر شده است. زمانی که رئیس کارخانه چسب هل با روزنامه آفتاب یزد مصاحبه نمود، متوجه نبود که تا چه میزان احساس مالکیتش نسبت به کارگر و نیروی کار ناخوشایند است. انواع فشار عصبی وارد شده به جامعه کارگری از سوی جامعه کارفرمایی به دلیل همدلی و همزاد پنداری مردم، معمولاً با همدردی مواجه می‌شود. صاحب یک فروشگاه ساعت فروشی که کارگرانش را مجبور کرده بود تا به اصطلاح یک لنگه پا در وسط خیابان بایستند نیز با واکنش شدید در فضای مجازی رو به رو شد تا آنجا که این فروشگاه محل کسب خود را تغییر داد. درآخرین ژانر از این دست، یک پست تلگرامی منسوب به کانال کارتابل داخلی یک شرکت خصوصی در فضای مجازی یک موج ایجاد کرده است. بر اساس برآوردها و در نهایت تعجب، این پست میلیون‌ها بازدیدکننده داشته و در سطح چند خبر اول مطرح ایران درفضای مجازی قرار گرفته است. ماجرا ظاهراً از یک پست توئیتری آغاز شده بود که یک اکانت ناشناس ادعا کرده بود که این متن تلگرامی را رئیس وی در گروه قرار داده است. این اکانت ادعا کرده بود که حقوق پرسنل شرکت، چند ماه عقب افتاده و رئیس شرکت در حالی که در سفر دوبی بوده در پاسخ به اعتراضات در کانال تلگرامی شرکت نوشته است: « متوجه شدم تعدادی از افراد به کارخودشون متمرکز بودن، تعدادی هم به کارهایی که بهشون ربطی نداشته. موضوع اینه که این موسسه صاحب داره، بزرگتر هم داره پس جای هفت تیر کشیدن قورباغه نیست. میام و گزارشاتون رو می‌گیرم. ممکنه یه گروه رو با کشیده و لگد بیرون کنم، یه گروه رو با توهین و یه گروه رو مشکلشون رو حل کنم. می‌تونید واسه هر کدوم از این گروه‌ها کاندیدا بشید، ولی تصمیمش با منه.
یه صحبت هم با اون آشغال بی شخصیتی که گفته نداشتن، واسه چی استخدام کردن دارم. آدم بیشعور، ندار تویی و هفت پشتت. ما تا الان 1000 تا گنده‌تر از تو رو به نون و نوا رسوندیم. صاحب خونه و زندگی و شرکتشون کردیم، ....... زیادی نخور. هر مشکلی توی موسسه هست به خاطر اشتباه منه مدیره که وقتی اشتباهات کوچک و بزرگ کارکنان جدید و قدیم درموسسه تکرار می‌شد چشمم رو می‌بستم. حالا همه اونها جمع شدن و شده این وضعیت، که البته برای من هیچی نیست جمع کردنش و درست میشه. رسیدم گزارش می‌خوام، هر کی هم نمیتونه گزارش بده خفه شه حرف اضافه هم نزنه. اونهایی که درست کار کردن و برای روزهاشون برنامه داشتن نگران نباشن» این پیام که به صورت میلیونی در تلگرام و توییتر دست به دست می‌چرخد، احساسات بسیاری را بر انگیخت. برخی با مقایسه این مدیر با مدیر عامل کارخانه چسب هل و برخی دیگر نیز با بازگویی تجارب خود از روابط کارگر و کارفرما، به ابرازنظر پرداختند. پیش از همراه شدن با موج رسانه‌ای و با توجه به بازتاب شگفت انگیز این پست ساده در فضای مجازی و با توجه به مطرح شدن نام مدیر عامل و شرکت مزبور برای پرهیز از پیش داوری با فریبرز قاسمی، مدیرعامل شرکت
ره‌آوران آفاق درباره این پست مذکور و صحت و سقم آن به گفت‌وگو نشستیم. وی در اینباره در پاسخ به سوالی در مورد درستی این موضوع به آفتاب یزد گفت:
«بنده صد درصد این مسئله را تکذیب می‌کنم، ما از طریق پلیس فتا در حال پیگیری هستیم و به نقاطی هم رسیدیم، این یک دشمنی بوده است، من دو بار به عنوان کار آفرین برتر در کشور انتخاب شدم، کارهای بسیار بزرگی در کشور انجام داده‌ام و در حوزه آموزش و حوزه ایمنی کارهای بزرگی انجام داده‌ام. به‌هرحال آدمی که کارهای مهم و بزرگی انجام می‌دهد دشمنی هم با او انجام می‌گیرد. شما می‌توانید بیایید به شرکت و با پرسنل ما مصاحبه نمایید تا به واقعیت‌ها برسید.» وی در پاسخ به سوالی در مورد پخش کننده فایل که آیا این شخص از پرسنل شرکت بوده است، گفت« این موضوع و تشخیص آن در حیطه تخصص پلیس فتا است.» قاسمی در ادامه افزود: «همچنین کانال‌هایی که این موضوع را پخش کرده‌اند، مسئولیت پخش آن را بر عهده دارند.البته باید بگویم که بنده خودم 5 سال خبرنگار بوده‌ام، می‌توانید بیایید داخل موسسه و پرسنل و کارهای ما را ببینید و به صورت عینی و میدانی کار خبری واقعی انجام دهید.» وی همچنین گفت:« اصلاً این شکلی نیست که ما نخواهیم حقوق کسی را بدهیم، ممکن است همین روزنامه شما کارهای انجام دهد و از گروهی جلو بزند یا آنکه یک نفر خرابی به بار بیاورد و ممکن است آن شخص مورد توبیخ قرار بگیرد و بعد بیایید و مدعی شود که روزنامه آفتاب‌یزد کلاً خراب است آن هم با این همه کارهایی که در روزنامه انجام شده است. چون آن شخص


مورد توبیخ قرار گرفته است و البته اینها از خواص فضای مجازی است. اینقدر فیلم و عکس
مستند داریم، این‌ مستند خبری محسوب می‌شود و نه یک کار فتوشاپی. البته ما خودمان در حال تهیه یک جوابیه هستیم با مستندات خود پرسنل که به صورت کلیپ عرضه خواهیم کرد. بخشی از این کلیپ مراسم تولد من است که به اصرار پرسنل در طول 16 سال یکی دو بار برگزار شد. چون ما قوانینی داریم که خودمان برای پرسنل تولد می‌گیریم. در عکس هم دقت کنید، خیلی چهره‌ها نشان نمی‌دهد که این دوستان به صورت زوری تولد گرفته باشند. من خودم بودجه می‌دهم برای بچه‌ها تولد بگیرید ».

مدیر عامل برای بچه‌ها ناهار درست می‌کنه
زیبا صمدی، قائم مقام مدیر عامل و مدیر آموزش موسسه ره آوران آفاق صنعت نیز در اینباره به آفتاب یزد گفت: «ایشان خودشان برای بچه‌ها تولد می‌گیرند که در عکس‌هایی که می‌بینید مشهود است، این هم آخرین تولدی هست که موسسه برای همکاران گرفته است، کمتر از یک ماه پیش تولد برامون گرفته بودند، با هزینه خودشون. البته به هرکسی که تولدشه از همه بیشتر کادو میده، متاسفیم برای رسانه‌هایی که با کار آفرین برتر کشورمان که خارجی‌ها هم به کارهای او احترام می‌گذارند این برخورد رو کردند. احتمالاً منشا این شیطنت در همین عکس هم باشه، به هر حال به زودی مشخص میشه. بعضی وقت‌ها مدیر عامل برای بچه‌ها ناهار درست میکنه مثل آش رشته سنتی.» وی در ادامه افزود:«ما برای مذاکره با شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بزرگ و برای انعقاد تفاهمنامه فعالیت‌های آموزشی کاربردی و تخصصی که برای کشور عزیزمان ایران قرار است انجام دهیم، به دوبی رفتیم که گویا برای تعدادی مسئله‌ساز شده است.»