رفع‌حصر قطعي؛ اوايل ٩٧

آرمان: جامعه انتظار داشت که در برخی موضوعات تلاش‌ها زودتر به نتیجه برسد و موضوع حصر یکی از آنها بوده است. هفته نامه 9دی متعلق به حمید رسایی نوشت: «حسن روحانی خودش از جمله افرادی بود که در بهمن سال 89 به‌عنوان یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی به حصر سران فتنه رأی داده است. در حال حاضر نیز وی رئیس شورای عالی امنیت ملی است». در شهریور 96، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اظهار داشت: ‌«مواضع رئیس‌جمهور در این‌باره صریح و شفاف است و قاطعانه در شورای امنیت ملی از دبیر شورا تقاضا کرد که در این مساله اطلاع‌رسانی کند.» در سال 96 و در گرماگرم تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بار دیگر موضوع مطرح شد. در آن برهه حسن روحانی در واکنش به سوال‌ها و درخواست‌های هواداران خود اظهار کرد: «من در خرداد ۹۲ به مردم قول دادم و گفتم که گره پرونده هسته‌ای را باز و دیوار تحریم‌های آن را خراب و روابط و تعامل با جهان را بهتر خواهم کرد. من گفتم گام‌هایی در اقتصاد، ‌کشاورزی و بهداشت و درمان برخواهم داشت و شرایط بهتری ایجاد خواهم کرد، اما بازوی من قدرت بعضی چیزها را نداشت. بعضی کارها وجود دارد که با رأی ۵۱‌درصد انجام نمی‌شود،‌ اما رأی بالاتر کارساز خواهد بود». چنان‌که ایسنا نوشت؛ نوبخت در ادامه اظهار کرد: «این موضوع که تصمیم شورای عالی امنیت ملی در دوره پیش از دولت آقای روحانی است باید حل شود اما اجازه بدهید با روش منطقی این موضوع دنبال شود. همه می‌دانید ما چه موضعی درباره این مباحث داریم اما بگذارید حل این مساله از مسیر خود پیش برود. جایگاه رفیع رهبری برای ما محترم و امنیت کشور برای ما مهم است. ما باید بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم که این مشکل حل شود. توصیه من هم این است که اطلاع‌رسانی در این موضوع را به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی واگذار کنیم.» تلاش‌های روحانی از نگاه اصلاح‌طلبان پنهان نماند چنان‌که محمدرضا خاتمی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: ‌«آقای روحانی با صداقت منویات خودشان را بیان کردند و این ایده‌ها در حقیقت نظر جامعه را نسبت به ایشان مشخص کرد، روحانی در دوران قبل تلاش بسیاری کرد و حتما در دور دوم تلاش خود را برای این مساله بیشتر خواهد کرد.» روحانی به تاکید گفته است که «هیچ جناح و تفکری قابل حصر نیست».
طلب پزشکیان؛ وعده جهانگیری
نایب‌رئیس مجلس در این‌باره اظهارنظر کرده است. پزشکیان یادآور شد: اگر مسئولان قول دادند، باید به قولشان عمل کنند. نماینده تبریز با اشاره به وعده مسئولان برای حل موضوع تا آخر سال، گفت: خبر ندارم که قرار است تا آخر سال که یک روز به پایان آن باقی است، اتفاق بیفتد اما اگر قول داده‌اند باید به قولشان عمل کنند. ایسنا نوشت؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور درباره حل موضوع اظهار کرد: «در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اقدامات خوبی صورت گرفته است برخی این تصور را داشتند که پایان سال٩٦ تصمیم نهایی شود، ولی اتفاقی رخ نداد اما ان‌شاءا... برای سال آینده این اتفاق مهم هم رخ می‌دهد».
نقش صداوسیما در شاد کردن


معاون اول رئیس‌جمهور همچنین درباره ایجاد امید در جامعه گفت: صداوسیما و سایر دستگاه‌ها می‌توانند در شاد کردن مردم اقدامات مهمی را انجام دهند. جهانگیری با بیان این که اشتغال و معیشت مردم مهم‌ترین چالش دولت در سال آینده خواهد بود، گفت: باید در سال آینده برای این موضوع برنامه‌های جدی تدوین کنیم که مهم‌ترین آنها افزایش سرمایه‌گذاری است. ما نیازمند این هستیم که بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی منابع خود را به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها بیاورند و پس از آن به‌دنبال سرمایه‌گذاری خارجی باشیم. وی با اشاره به اینکه درآمد مردم در سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است، گفت: ما نیازمند سیاست‌های اصلاحی هستیم تا طبقات ضعیف و قشر حقوق‌بگیر، که قدرت خریدشان کاهش یافته، درآمدشان افزایش پیدا کند.
فشار سیاسی به دولت دوازدهم
جهانگیری با یادآوری این مطلب که دولت دوازدهم از ابتدای کار خود تحت فشار سیاسی قرار داشت، گفت: تمایل دارم دولت در فضای آرامی کار را ادامه دهد. اگر شرایط اقتضا کند در میدانی که فراهم شود، مسائل را بیان خواهم کرد اما فعلا ترجیح می‌دهم در آرامش ادامه دهیم. کشور با چالش‌های بزرگی روبه‌روست برخی از مشکلات کشور به ابرچالش تبدیل شده است. وی افزود: مساله آب امروز به مساله‌ای سیاسی، اجتماعی و امنیتی تبدیل شده است. راهکار مسائل مختلف کشور، راهکار سیاسی است و امروز راهکار فنی و تکنیکی چندان کارایی ندارد. معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده‌اند در مساله قوای نظامی با کسی مدارا نخواهیم کرد نظر شما در این‌باره چیست، گفت: بر سر آنچه که بر اساس دکترین دفاعی کشور تنظیم شده است، مذاکره نخواهیم کرد. تجربه به ما ثابت کرده است که در شرایط سخت تنها می‌مانیم. قدرت دفاعی ما برای دفاع از ملت و منطقه است و بر سر آن مذاکره نخواهیم کرد. وی ادامه داد: ما هشت سال جنگ داشتیم و زیر موشک و بمباران بودیم، برای تهیه موشک به همه متوسل شدیم اما امروز جوانان خودمان به این قدرت دست پیدا کردند، دولت و ملت ایران با هیچ ‌کشوری مذاکره نکرده و نمی‌کند. معاون اول رئیس‌جمهور درباره بازداشتی‌های اخیر کشور گفت: از بازداشت هیچ‌کس خوشحال نمی‌شوم ولی بدانید اقدامات بموقع انجام ندادن آسیب‌های زیادی دارد و حکمی که دادگاه منتشر کرده است برای مدت‌ها قبل بوده است اما آنقدر تعلل شده که به مساله روز سیاسی کشور تبدیل شده است. باید در هر موضوعی در موقع آن تصمیم‌گیری شود. وی در خصوص خروج آمریکا از برجام عنوان کرد: دولت از مدت‌ها قبل برای همه حالت‌هایی که برای برجام ممکن است به وجود آید، سناریوهایی را پیش‌بینی کرده است اما امیدواریم غربی‌ها و آمریکایی‌ها اشتباه نکنند و از فضای به وجود آمده برای تعامل با ایران استفاده کنند.