جهان در نوروز 97 چگونه گذشت؟

جهان در تعطیلات نوروزی سال 97 حوادث وتحولات بسیاری را به چشم خود دید که در این جا نگاهی هر چند گذرا به آن چه در دوهفته گذشته اتفاق افتاد، می اندازیم:

دوشیدن دوباره سعودی توسط آمریکا
تصویر بالا مربوط به بررسی قراردادهای سرمایه گذاری و فروش سلاح آمریکا به عربستان در دیدار دونالد ترامپ و محمد بن سلمان در کاخ سفید است. بن سلمان در سفر اخیرش به آمریکا که دوهفته نیز طول کشید،بیش از 6 هزار و 600 موشک ضد تانک تاو به ارزش 670 میلیون دلار و همچنین قطعات یدکی و پشتیبانی های لجستیکی به مبلغ 300 میلیون دلارخریداری کرد. ترامپ  نیز در این دیدار به بن سلمان گفت: این پول‌ها برای شما رقمی نیست. آن ها را افزایش دهید!.
 
دیدار تاریخی سران چین و کره شمالی
 دیدار رسمی و تاریخی رئیس جمهور چین با رهبر کره شمالی در حالی انجام شد که پیونگ یانگ متعهد شد به خلع سلاح اتمی بپردازد و با مقام‌های آمریکایی دیداری داشته باشد. این نخستین سفر خارجی کیم جونگ اون به چین از زمان روی کار آمدنش در سال 2011 محسوب می شد. اون در دیدارش با شی جینگ پینگ بر عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح اتمی و خلع سلاح هسته ای تاکید کرده اما آن را وابسته به اقدامات آمریکا و کره جنوبی دانسته است.



حمام خون در «روز زمین»
 وزارت بهداشت فلسطین از افزایش تعداد شهدا و زخمی‌های تظاهرات "روز زمین" خبر داد که در روز جمعه برگزار شد، به طوری که تعداد شهدا به ۱۶ تن و تعداد زخمی‌ها و مصدومان به هزار و 416 تن رسید. راهپیمایی فلسطینیان در سالگرد روز زمین یادآور تصمیم رژیم صهیونیستی در زمینه مصادره 21 هزار کیلومتر مربع از اراضی فلسطین در 30 مارس سال 1976 است و هر سال انجام می‌شود. گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس اعلام کرده پنج تن از این شهدا از اعضای آن بوده‌اند.

آزادسازی ۹۵درصد از غوطه شرقی
 ارتش سوریه از پایان عملیات تخلیه در جنوب غوطه شرقی دمشق و ادامه نبرد برای بازپس‌گیری کنترل شهر دوما، آخرین منطقه تحت سیطره گروه‌های معارض خبر داد.بعد از خروج بیش از 45 هزار تن از عناصر مسلح و غیرنظامی از جنوب غوطه شرقی طی هشت روز اخیر، نیروهای دولتی سوریه کنترل بیش از 95 درصد از مساحت غوطه شرقی را به‌دست گرفته‌اند.بزرگ‌ترین شکست گروه‌های شورشی بعد از شکست در شهر حلب در اواخر سال 2016، شکست در غوطه شرقی در حومه پایتخت محسوب می‌شود .

رای آوردن دوباره کودتاچی
 عبدالفتاح السیسی با کسب حدود 97 درصد آرا، برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور مصر برگزیده شد و در این صوررت باید از ادامه قدرت نظامیان در مصر سخن به میان آورد. از آن جایی که رقیبی جدی برای السیسی در این انتخابات وجود نداشت، موضوع میزان مشارکت در این انتخابات زیر ذره بین قرار دارد. خبرگزاری رویترز می‌نویسد: منتقدان انتخاباتِ اخیر در مصر را یادآور رای گیری‌های رهبران اقتدارگرا ارزیابی کردند که برای دهه‌ها در قدرت باقی می‌مانند.

جزئیات رسوایی جنسی ترامپ
 استورمی دانیلز با بیان جزئیاتی دقیق به برنامه "۶۰ دقیقه" سی‎ بی ‏اس گفت که با ترامپ رابطه جنسی داشته است. وی افزود: به خاطر نگرانی از به خطر افتادن امنیت خود و دخترش، ۱۱ روز پیش از برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۶ در قبال دریافت ۱۳۰ هزار دلار از وکیل آقای ترامپ خیلی سریع تصمیم گرفت که با امضای یک قرارداد، از صحبت کردن با رسانه ها درباره رابطه ادعایی خودداری کند.استورمی دانیلز گفت که در سال ۲۰۱۱ میلادی می خواست در برابر دریافت ۱۵ هزار دلار جزئیات روایت خود را به یک نشریه بفروشد اما مایکل کوهن، وکیل ترامپ، نشریه را تهدید کرد که به دادگاه شکایت خواهد کرد و مانع از انتشار مقاله شد. به گفته او یک مرد ناشناس در شهر لاس وگاس نوادا به او و دختر نوزادش نزدیک شده و گفته است: "ترامپ را رها کن. داستان را فراموش کن."وکیل رئیس جمهور آمریکا از وی  شکایت کرده و خواهان دریافت یک غرامت ۲۰ میلیون دلاری شده  اما استورمی دانیلز می گوید که توافق یاد شده به این دلیل که شخص دونالد ترامپ آن را امضا نکرده "بی‌ارزش" است.

تکمیل شدن حلقه ضد ایرانی در کاخ سفید
 رئیس‌جمهور آمریکا هربرت ریموند مک‌مستر را از سمتش به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برکنار و «جان بولتون»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل را به عنوان جانشین او منصوب کرد.ترامپ در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: این حکم از تاریخ ۹ آوریل سال ۲۰۱۸ (۲۰ فروردین‌ماه) نافذ خواهد بود. «بولتون» یکی از ضدایرانی‌های نئوکان‌ها در آمریکاست که از صریح‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به شمار می‌رود. او بارها در مصاحبه‌ها و نوشته‌های مختلف از این که راهبرد ترامپ درباره برجام تحت تأثیر مواضع تیلرسون و مک‌مستر قرار گرفته گلایه کرده بود و همین چند روز پیش هم در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز تأکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران مشکلات با این کشور را حل نمی‌کند و بایستی از آن خارج شد.بولتون مانند بسیاری از سیاستمداران نومحافظه‌کار در سال ۲۰۰۳ طرفدار سرسخت حمله به عراق بود، اما شاید بتوان او را جزو معدود کسانی دانست که کماکان می‌توانند به صورت علنی از این موضع دفاع کنند.
 
افتضاح سامانه دفاع موشکی عربستان
 روز ششم فروردین بود که سه موشک یمنی به سوی سه فرودگاه در شهرهای ریاض، جیزان و عسیر شلیک شد که بنا بر شواهد موجود حداقل یکی از آن ها از سامانه دفاع موشکی گران قیمت سعودی ها عبور و به اهداف اصابت کرده است. این به معنای آن است که نیروی موشکی یمن به درستی پی برده راه رسیدن به اهداف حساس در پایتخت عربستان سعودی، شلیک همزمان تعداد زیادی موشک به سوی هدف است. سوالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا پدافند هوایی ارتش سعودی در صورت شلیک همزمان 10 یا 20 موشک بدون باله برکان توسط نیروی موشکی یمن، قادر به دفع حمله خواهد بود یا خیر؟نیروهای انصار ا... یمن اعلام کردند شلیک این موشک ها در پی وعده رهبر انصار ا... انجام شده است. گفتنی است عربستان هزینه بسیار زیادی برای تهیه سامانه ضد موشکی خود به آمریکا پرداخت کرده اما شلیک های  اخیرنشان داد شاید عربستان نتواند به این سامانه متکی باشد.
 
دومینوی اخراج دیپلمات‌های روس
 در پی تنش های اخیر میان انگلیس و روسیه که در رابطه با مسمومیت یک جاسوس دوجانبه در انگلستان رخ داد و در ادامه موج اخراج دیپلمات های روس از کشورهای غربی، آمریکا و 14 کشور اروپایی نیز اعلام کردند تعدادی از دیپلمات های روسیه باید خاک این کشورها را ترک کنند. پیش از این دولت انگلیس 23 دیپلمات روس را بعد از اتفاقی که برای سرگئی اسکریپال در این کشور رخ داد اخراج کرده بود. اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسی اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.دولت انگلیس مدعی شده اسکریپال و دخترش در معرض یک عامل اعصاب جنگی قرار گرفته‌اند که در روسیه تولید می‌شود. آن ها اکنون در بیمارستان بستری هستند و حالشان  همچنان وخیم است.
 
وعده ترامپ برای خروج از سوریه
 رئیس جمهور آمریکا وعده داد که این کشور "خیلی زود" از سوریه خارج خواهد شد.درادامه به مهم ترین بخش های سخنرانی ترامپ اشاره می کنیم:*خیلی زود، خیلی زود از آن جا خارج می‌شویم. ما صددرصد آن چه خلافت خوانده می‌شود، اراضی آن‌ها را خیلی سریع پس خواهیم گرفت و خیلی زود خارج می‌شویم و به خانه، به جایی که به آن تعلق داریم، باز می‌گردیم.*ما تا همین سه ماه پیش، هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم. نه میلیارد یا میلیون، بلکه هفت تریلیون دلار، هیچ‌کس قبلا کلمه تریلیون را نشنیده بود.*ما مدام در آن جا مدرسه ساختیم و آن‌ها منفجرش کردند، باز مدرسه ساختیم و باز منفجرش کردند و باز مدرسه ساخته‌ایم، هنوز منفجر نشده، ولی باز هم منفجر می‌شود.*اما اگر بخواهیم در اوهایو یک مدرسه بسازیم، یا یک پنجره را تعمیر کنیم، یا در سان‌فرانسیسکو یا آیوا یک مدرسه بسازیم، نمی‌توانید پول بگیرید. ما هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کردیم. *هفت تریلیون دلار خرج کردیم و نفت‌شان را هم نگرفتیم. داعش نفت آن‌ها را گرفت و خرج کرد، اما ما نفت را نگرفتیم.