نوروز پرکار رئیس‌جمهور و معاون اول

 حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در ۱۴ روز تعطیلات نوروز ۹۷ روزهای پرکاری را تجربه کردند. در این ایام رئیس‌جمهور علاوه بر سفر به استان زلزله‌زده کرمانشاه به دو کشور حاشیه خزر رفت. 
روحانی در کنار زلزله‌زدگان سال را تحویل کرد
به گزارش ایسنا رئیس‌جمهوری صبح سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۹۶ به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده و بهره‌برداری از پروژه‌ راه‌آهن غرب کشور، به استان کرمانشاه سفر کرد. روحانی در این سفر ضمن بازدید از دو روستای زلزله‌زده «فتاح بگ» و «میرمیرو»، از نزدیک در جریان روند بازسازی منازل و جبران خسارت‌های مردم قرار گرفت. او با حضور در کانکس‌ها و منازل روستاییان این مناطق از نیازها و مشکلات آنها مطلع شد و دستورات لازم را برای رفع کاستی‌ها و مشکلات آنان به مسئولان ذی‌ربط صادر کرد. 
روحانی همچنین با حضور در ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه، ضمن بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن فیروزان- کرمانشاه، دستور حرکت اولین قطار مسافربری از کرمانشاه به مقصد مشهد مقدس را صادر کرد. این پروژه که به طول ۱۱۰ کیلومتر است، شهر کرمانشاه را به شبکه ریلی کشور متصل کرد. رئیس‌جمهوری لحظه تحویل سال نو را در کنار مردم زلزله‌زده کرمانشاه و کودکانی که خانواده خود را در این زلزله از دست داده‌‌اند، گذراند. 


روحانی پس از آغاز سال نو، در پیام‌های جداگانه‌ای فرارسیدن سال ۱۳۹۷ هجری شمسی و عید سعید باستانی نوروز را به سران کشورهای افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، جمهوري‌ آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه، قزاقستان و ازبکستان تبریک گفت. او همچنین در گفت‌‌وگویی تلفنی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرا رسیدن سال نو را به ایشان تبریک گفت. 
رئیس‌جمهور در نخستین روز سال ۹۷ با حضور سرزده در ایستگاه سلامت مرکز اورژانس تهران واقع در عوارضی قدیم بزرگراه تهران-کرج و پایگاه امداد و نجات جاده‌ای چیتگر، در جریان میزان آمادگی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای امدادرسانی به مردم و مسافران نوروزی قرار گرفت. روحانی در این بازدید موافقت خود را با کمپین ملی «نه به تصادفات» اعلام و میثاق‌نامه آن را امضا کرد. رئیس‌‌جمهوری در ادامه روز به مجموعه داروسازی تهران‌شیمی رفت و خط تولید جامدات و آزمایشگاه مرجع این شرکت را افتتاح کرد. 
پنجم فروردین، نخستین روز کاری سال ۹۷ جمعی از وزرا، مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرائی به دیدار نوروزی با رئیس‌‌جمهوری رفتند. عصر این روز نیز نخستین جلسه هیئت وزیران در سال جدید به ریاست حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین حسن روحانی برگزار شد. در این جلسه، هیئت وزیران خرید کالاهای خارجی دارای تولید داخل را برای تمامی دستگاه‌های دولتی براساس فهرستی که از این کالاها تهیه و به تأیید دولت رسیده است، ممنوع اعلام کرد. ممنوعیت خرید این اقلام شامل کلیه دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی و کلیه طرف‌های معامله آنها اعم از پیمانکاران، فروشندگان داخلی و خارجی می‌شود. رئیس‌جمهوری در ششمین روز از سال نو میزبان سران قوا بود و به‌این‌ترتیب اولین نشست سران سه قوه را برگزار کرد. 
سفر به حاشیه خزر
 امضای ۲۱ سند و تفاهم‌نامه همکاری
روحانی صبح سه‌شنبه هفت فروردین در رأس هیئتی بلندپایه با حضور رئیس‌دفتر و معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و وزرای نفت، راه‌وشهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و نیرو در پاسخ به دعوت رسمی همتایان خود در ترکمنستان و جمهوري ‌آذربایجان عازم سفری سه‌روزه به حاشیه خزر شد. او پس از ورود به عشق‌‌آباد، در کاخ ریاست‌جمهوری ترکمنستان در مراسمی مورد استقبال رسمی قربان قلی بردی محمد‌اف، همتای ترکمنستانی خود قرار گرفت. رؤسای جمهور پس از مذاکرات دوجانبه در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان حضور یافتند و سخنرانی کردند. در حاشیه این نشست نیز هیئت‌های دو کشور ۱۲ سند همکاری و یادداشت تفاهم را به امضا رساندند. همچنین در نتیجه رایزنی‌ها و توافقات صورت‌گرفته و نهایی‌شدن این توافق‌ها به مناسبت سفر رئیس‌جمهوری به کشور ترکمنستان، ٢٨٣ نفر از اتباع کشورمان که در زندان‌های آن کشور نگهداری می‌شدند، برای گذراندن ادامه دوران محکومیت خود به ایران منتقل شدند. در این مبادله چهار زندانی کشور ترکمنستان در ایران نیز تحویل عوامل آن کشور شدند. 
روحانی همچنین صبح چهارشنبه، هشت فروردین، در جریان دومین روز سفر خود به کشورهای حاشیه خزر، به شهر تاریخی مرو سفر و پس از سیاحت، ظهر همان روز برای دیدار با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، مرو را به مقصد باکو ترک کرد. رئیس‌جمهوری پس از حضور در مراسم استقبال رسمی در «زاگولبا»، کاخ ریاست‌جمهوری آذربایجان، در جلسه‌‌ای با همتای آذربایجانی خود گفت‌‌وگو کرد و سپس در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور حضور یافت و سخنرانی کرد. در حاشیه این نشست، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک امضا کردند. 
صبح پنجشنبه، ۹ فروردین، نیز روحانی همراه با علی‌اف در حاشیه همایش اقتصاد و تجارت ایران و جمهوری آذربایجان، کارخانه خودروسازی خزر - کارخانه تولید مشترک خودروی ایران و جمهوری آذربایجان - و همچنین از طریق ویدئوکنفرانس خط‌آهن آستارا - آستارا را افتتاح کردند. روحانی امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین، نیز به دعوت رسمی همتای ترکیه‌ای خود و برای حضور در دور دوم مذاکرات سه‌جانبه ایران- روسیه- ترکیه، به آنکارا پایتخت ترکیه سفر مي‌كند. 
جهانگیری:
حل مسائل ایران  در گرو حل مسائل سیاسی است
اسحاق جهانگیری، معاون ‌اول رئیس‌جمهوری، نیز تعطیلات نوروز خود را با سفر آغاز کرد و به کرمان زادگاه خود رفت. او صبح یکم فروردین با حضور در روستای گورک از مناطق زلزله‌زده بخش کوهساران راور بازدید و اظهار امیدواری کرد با توجه به روند بازسازی واحدهای مسکونی، تا پایان تیرماه ساخت این واحدها به اتمام برسد. معاون ‌اول رئیس‌جمهوری در جمع مردم روستای گورک همچنین از اختصاص ۲۰۰‌میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمان و کرمانشاه خبر داد. 
جهانگیری در دومین روز سال نو با حضور در یکی از پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر کرمان از نزدیک در جریان خدمات و اقدامات این جمعیت قرار گرفت. او مانند رئیس‌جمهور به کمپین «نه به تصادفات» پیوست. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با حضور در گلزار شهدای سیرجان، به مقام شامخ شهدا ادای احترام و در سخنانی به نام‌گذاری امسال از سوی رهبری اشاره کرد و گفت: «هیچ دستگاه دولتی‌ای حق ندارد از محل بودجه دولتی کالاهای مشابه خارجی را استفاده کند». جهانگیری همچنین با تأکید بر اینکه حل مسائل ایران در گرو حل مسائل سیاسی است نه تکنیکی و فنی، افزود: «باید از چندگانگی و تفرقه پرهیز کنیم و سال ۹۷ را به سال وحدت و همدلی تبدیل کنیم و در سایه چنین وحدت و انسجامی، می‌توان به نحو مطلوب مسائل کشور را حل کرد».
معاون اول رئیس‌جمهوری صبح چهارم فروردین با حضور در ارگ تاریخی بم از روند بازسازی این ارگ که به دلیل زلزله پنج دی ۱۳۸۲ تخریب شده بود، بازدید کرد. بازدید از مجتمع توان‌بخشی و مراقبتی شبانه‌روزی بنیاد خیریه سپهر بم از دیگر برنامه‌های این روز جهانگیری بود. او در جریان این بازدید، کارگاه دسته سیم خودرو تیبا در این مجتمع را نیز افتتاح کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین از خط تولید مودم شرکت ارگ جدید بم نیز بازدید کرد. او در ادامه بازدیدهای خود، در شرکت خودروسازی کرمان‌موتور حضور یافت و ضمن رونمایی از محصول جدید این شرکت با نام خودروی هیوندای اکسنت جدید، از خطوط تولید این شرکت بازدید کرد. 
معاون اول رئیس‌جمهوری بعدازظهر شش فروردین به شهرستان پردیس استان تهران سفر و در آن از پارک فناوری پردیس بازدید کرد و از نزدیک در جریان دستاوردهای تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت. او همچنین در نشستی با حضور کارآفرینان، منتخبان استارت‌آپ‌ها و واحدهای دانش‌بنیان، اقتصاد دانش‌بنیان را تنها جایگزین اقتصاد نفتی عنوان کرد و گفت: «تنها جایگزین اقتصاد نفتی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهره‌گیری از جوانان تحصیل‌کرده به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه فعلی کشور است». 
جهانگیری هفتم فروردین نیز در جریان سفر یک‌روزه به شهرستان شهریار استان تهران، تعدادی از پروژه‌های کشاورزی و عمرانی این شهرستان را افتتاح کرد. او در آیین بهره‌برداری از این پروژه‌ها، به جهت‌گیری‌های دولت در سال ۹۷ اشاره و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت جدی دولت از این بخش و توجه به روستاها به‌عنوان کانون‌های اصلی تولید امنیت غذایی در کشور را ازجمله این جهت‌گیری‌ها اعلام کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با تأکید بر لزوم توجه به مسئله آب در روستاها گفت: «ما از تهدیدات بیرونی هیچ نگرانی‌ای برای آینده کشور نداریم، بلکه نگرانی ما از وضعیت مسائلی مانند آب و خاک است». معاون اول رئیس‌جمهوری صبح چهارشنبه هشت فروردین، نیز به‌عنوان رئیس جلسه در دومین جلسه هیئت دولت حضور یافت. 
جهانگیری عصر جمعه، ۱۰ فروردین، برای بازدید از دریاچه ارومیه و حضور در جلسه بررسی مشکلات و موانع اصلی توسعه استان آذربایجان شرقی به تبریز سفر کرد. معاون ‌اول رئیس‌جمهور در جلسه‌‌ای با حضور استاندار، معاونان استاندار و مدیران اجرائی استان آذربایجان شرقی مشکلات و موانع اصلی توسعه استان را مورد بررسی قرار داد. او در این جلسه با تأکید بر اینکه معنای «حمایت از کالای ایرانی» این نیست که هر محصولی با هر کیفیتی به خورد مردم داده شود، گفت: «باید محصولات از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار بوده و رقابت در بازار نیز وجود داشته باشد». 
اسحاق جهانگیری صبح یکشنبه، ۱۲ فروردین به همراه استانداران آذربایجان شرقی و غربی با قایق از بخش‌های مختلف دریاچه بازدید میدانی هم انجام داد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت این دریاچه قرار گرفت. او پس از این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: «تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه با مسئولیت معاون اول رئیس‌جمهور جزء اولین مصوبات دولت یازدهم بود که بعد از تشکیل این ستاد تصمیمات مهمی در آن اتخاذ شد». جهانگیری عصر روز یکشنبه ۱۲ فروردین به تهران بازگشت. همراهی اعضای خانواده جهانگیری در دو سفر کرمان و آذربایجان شرقی در ایام نوروز، باعث شد او برای بازگشت به تهران از پرواز عادی استفاده کند و در کنار مسافران نوروزی بنشیند. 
گزیده‌ای از  پیام نوروزی حسن روحانی در جمع مردم زلزله‌زده کرمانشاه خطاب به ملت ایران  سال گذشته، سال پیروزی و موفقیت ملت ایران بود، در صحنه انتخابات آن پیروزی شکوهمند، آن حضور تکان‌دهنده، آن رقابت بی‌نظیر، آن حضور توأم با امنیت درحالی‌که بدخواهان چیز دیگری را می‌خواستند؛ نزاع و دودستگی و پیروزی گروهی را بر گروهی می‌خواستند. اما انتخابات یک پیروز بیشتر نداشت و آن ملت بزرگ ایران بود.  مردم ما وقتی دیدند در خیابان اغتشاشاتی وجود دارد و ممکن است امنیت جامعه‌شان به خطر بیفتد به صحنه آمدند و با صدای رسا اعلام کردند که انتقاد و اعتراض حق مردم است اما ملت فهیم ایران، بی‌قانونی و خشونت را تحمل نخواهد کرد.  دو هدف بلند را در کنار ملت‌مان در سال گذشته دنبال کردیم و در سال نو به کمک شما ملت بزرگ ادامه خواهیم داد. موضوع اول ایجاد اشتغال و مبارزه با غول بی‌کاری بود.‌گرچه هنوز مشکلات فراوانی باقی مانده، ‌گرچه هنوز جبران گذشته نیاز به زمان دارد، اما اشتغال سال گذشته ما در تاریخ کشور یا بی‌نظیر و یا کم‌نظیر بوده و در سال نو باید اشتغال بالاتری را بیافرینیم و این کار را به حول و قوه الهی با کمک شما مردم انجام خواهیم داد.  موضوع دوم مبارزه با فقر بود. دولت دوازدهم مبارزه با فقر را ادامه خواهد داد. مستمری مددجویان و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی در سال ۹۶ بیش از سه برابر شد. این گام اول و مهم در زمینه مبارزه با فقر بود. برای تمام مشاغل، کارمندان و کارگران در حداقل حقوق اقدامی کردیم تا حقوق‌ها متعادل شود و این برنامه را ادامه خواهیم داد. گام بزرگ دیگری در سال جدید و تا پایان دولت دوازدهم برای مبارزه با فقر برخواهیم داشت.  دو درخواست و خواهش از ملت بزرگ ایران دارم؛ خواهش اول در سال جدید از همه کارآفرینان، کارگران، سرمایه‌گذاران و ایرانیان داخل و خارج است. سال نو، سال سرمایه‌گذاری و تولید است. همه باید با همه توان به رونق تولید بپردازیم. قدرت ملی ما در کنار تولید ما خواهد بود و این کارآفرینان هستند که می‌توانند قدم‌های مهمی را در سال جدید بردارند.  خواهش دوم من از جوانان عزیز است؛ جوانانی که کشور و آینده آن، به آنها تعلق دارد و باید راه سربلندی کشور را ادامه دهند. آنچه برای همه ما مهم است، عزت اسلام، سربلندی ایران، آسایش و رفاه ملت ایران است. برای این سه هدف بلند همه ما باید تلاش کنیم و امید ما به جوانان عزیز است.  به آنچه که به جوانان و زنان از آغاز دولت دوازدهم وعده کردم و قول دادم و دولت ما متعهد شده است، عمل کرده و آن را ادامه خواهیم داد. می‌دانیم نسل جوان ما خواست بالاتری دارد. می‌دانیم با دنیای دیگری می‌خواهد شرایط جدیدی را برای کشور ببیند. نشاط بیشتر را می‌خواهد. دولت متعهد به اشتغال جوانان، نشاط جوانان، آزادی جوانان و ادامه دسترسی آنان به اطلاعات است.  ما فضای مجازی امن، آسان و ارزان، توأم با اخلاق و معنویت می‌خواهیم. در سایه این فضاست که مبارزه با فساد و شفافیت را ادامه می‌دهیم و مردم ما شاهد شفافیت بیشتر در سال جدید خواهند بود.