مریض‌تر!

گروه اجتماعی: نجفی با بیماری در بهشت می‌ماند! روز گذشته در جلسه بررسی استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران، اعضای شورای شهر در اقدامی عجیب با وجود اصرار‌ها و تاکید‌‌های چند باره نجفی بر بیماری‌اش، با 16 رای مخالف و 4 رای موافق، مخالفت خود را با این استعفا اعلام کردند.
نجفی که پیش از این دلیل استعفایش را بیماری جدید عنوان کرده بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، روز گذشته نیز در اظهاراتی در صحن شورا دوباره به مساعد نبودن اوضاع و احوالش برای اداره شهر  اشاره کرد و ادامه مدیریتش با چنین شرایطی را خیانت در امانت دانست و با بیان طولانی بودن دوره درمان و استراحتش، به نبود شرایط مدیریت شهر تاکید کرد. جالب اینجاست که با این اوصاف اعضای شورای شهر که از قضا در جریان تمام موضوعات و عملکرد آقای شهردار و همچنین مشکلات کلانشهر تهران هستند و از شرایط جسمانی نجفی آگاهند، بر ماندن وی پافشاری کردند و بیماریش را دلیل موجهی بر استعفا ندانستند! مخالفتی که با هیچ منطق مدیریتی همخوانی ندارد. با این اوصاف این روزها این پرسش مهم برای کارشناسان حوزه شهری، اعضای سابق شورای شهر و بسیاری از شهروندان ایجاد می‌شود که چرا با وجود اعلام نجفی مبنی بر بیمار بودنش و نداشتن توانایی جسمانی برای مدیریت شهر، اعضای شورا بر ماندن وی تاکید کردند؟ و پرسش مهم‌تر اینکه، وضعیت پایتخت با وجود شرایط بلاتکلیفی به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ گفتنی  است شهردار کنونی تهران در زمان مدیریتش در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم به دلیل بیماری از سمتش استعفا کرده بود.
اصرار نجفی بر رفتن از شهرداری
در همین باره شهردار تهران با اصرار و پافشاری بر رفتن خود از شهرداری گفته است: «با توجه به بیماری جدیدی که دارم از اعضا می‌خواهم با استعفای بنده موافقت کنند ضمن اینکه از اول اردیبهشت‌ماه بنده باید بستری شوم.» محمدعلی نجفی در پنجاه‌وچهارمین جلسه شورای شهر تهران  گفت: آنچه منجر به طرح موضوع استعفا شد خارج از اراده من و تقدیر الهی است و موضوع بیماری بنده بوده که براساس نظرات پزشکان بنده مبتلا به یک بیماری شده‌ام که هم درمانش سخت بوده و هم مرحله بعد از درمان طولانی است و بر همین اساس بنده استعفای خود را مطرح کردم. وی افزود: این بیماری، بیماری جدیدی است و حدود یک ماه و نیم پیش از آن مطلع شده‌ام. شهردار تهران گفت: با توجه به بیماری و درمان آن بنده تصمیم به استعفا گرفتم و با توجه به اقتضای جسمی، تصمیم گرفتم مسؤولیت را به برادر یا خواهر دیگری دهم و به‌طور قطع من نیز کنار وی خواهم بود. نجفی خاطرنشان کرد: بنده با توجه به بیماری‌ای که دارم و به‌ خاطر آن حضورم در شهرداری خیانت است، از اعضای شورای شهر تهران تقاضا دارم این موضوع را به سیاست ارتباط ندهند و اصلی‌ترین دلیل، بیماری من است و معالجه در 3 ماه آینده با توجه به زمان بردن آن می‌طلبد که بنده استعفا کنم. شهردار تهران گفت: بین معاونان و مدیران شهرداری تهران افرادی هستند که می‌توانند بهتر از من عهده‌دار این مسؤولیت شوند اما نباید هزینه اضافی به شورای شهر وارد کنند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در وهله اول لطمه به شهر و مدیریت شهری خواهد خورد. نجفی افزود: حضور بنده با توجه به بیماری‌ام به شورا لطمه خواهد زد و این در حالی است که شورا توانایی انتخاب فرد جدید را برای حضور در جایگاه شهردار تهران دارد. شهردار تهران تصریح کرد: با ادامه حضور بنده با توجه به شرایط بیماری‌ام عملکرد ضعیفی در شهرداری خواهیم دید و بنده با توجه به احترامی که به تک‌تک اعضا دارم اما در این باره خاص خواهش می‌کنم شرایطی فراهم نشود که بنده را در معذوریت قرار دهد و به هر حال فکر می‌کنم به هر طریقی که هست در چند روز آینده یک حرف از شورا و شهرداری خارج شود.


چرا بیماری را انکار می‌کنند؟
در همین باره، مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر در واکنش به این موضوع در اظهاراتی گفته است: چگونه برخی از هر مشکلی می‌توانند یا می‌خواهند به نفع خود و مقاصد سیاسی‌شان بهره‌برداری کنند در حالی که استعفای آقای نجفی به‌زعم و تأکید خودش تنها به دلیل بیماری است. چگونه می‌توان بیماری و نداشتن سلامت جسمی را که به قول آقای نجفی 3 پزشک از وی کار نکردن و کناره‌گیری از کار را خواسته‌اند، به موضوعی نسبت داد که به هیچ‌وجه با استعفای شهردار تهران ارتباطی ندارد! چرا شورای شهر بیماری نجفی را  انکار می‌کند؟
وی با طرح این پرسش که آیا استعفای آقای نجفی از سازمان میراث فرهنگی هم تحمیل نظام بود؟ در پاسخ به این شبهه‌افکنی گفت: چندین بار بیماری وی عنوان شد به نحوی که برخی رفتن نجفی را از شهرداری تا پایان سال به کرات تکرار کردند. اینکه افرادی فشار درون‌گروهی برای ماندن وی دارند یا از جناح خودشان مایل به ماندن آقای نجفی در شهرداری نیستند، موضوعات و فشارهای درون‌گروهی خودشان است که به بیرون هیچ ارتباطی ندارد، بنابراین نباید مشکل جسمی به گردن نظام انداخته شود. شورای شهر به جای شفاف‌سازی، فرافکنی می‌کند؛ آیا استعفای آقای نجفی از سازمان میراث فرهنگی هم بر اثر فشار حاکمیت و نظام بود یا آنجا هم بیماری ایشان موضوع اصلی بود؟ وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان شهر را در بلاتکلیفی نگاه داشت، اظهار داشت: تهران بیش از 6 ماه است از فقدان ثبات مدیریتی و مدیریت مطلوب رنج می‌برد؛ بیش از 6 ماه از بی‌تحرکی شهر گذشته، بنابراین نمی‌توان شهر را در تعارف ماندن یا رفتن آقای نجفی نگاه داشت. نمی‌توان شهر را با فضاسازی‌های سیاسی اداره کرد. هرچند نمایندگان شورای شهر ادعا می‌کنند تصمیم‌گیری‌های‌شان به صورت علنی است اما نشان داده‌اند به قول خودشان همفکری می‌کنند تا برگزاری جلسه علنی!
دلیل پافشاری، سیاسی است
از سوی دیگر داوود محمدی، نماینده مردم تهران در مجلس یکی از دلایل پافشاری شورای شهر بر ماندن نجفی را موضوعات سیاسی دانست و گفت: تفاهم میان شورای شهر و شهردار برای استعفا باید هرچه سریع‌‌‌‌‌‌تر ایجاد شده و 2 طرف برای این استعفا متقاعد شوند. وی درباره مخالفت شورای شهر با استعفای شهردار پایتخت، گفت: شورای شهر مدعی است به دلایل متقن برای پذیرش استعفای شهردار دست نیافته است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یکی از دلایل پافشاری شورای شهر بر ماندن نجفی را موضوع سیاسی دانست و گفت: شهردار از گذشته با بیماری قلبی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، هر چند مشکلات قلبی وی برطرف شد اما به نظر می‌رسد درگیر بیماری جدیدی شده است، البته یکی از دلایل این استعفا موضوع سیاسی مطرح می‌شود. نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شورای شهر باید موضوع استعفای نجفی را با دقت بررسی کند، تصریح کرد: شورای شهر باید در این رابطه به وظیفه قانونی خود عمل کند و جوابگو باشد.