سناریوی شیمیایی

سناریوی شکست‌خورده آمریکا برای حمله نظامی به سوریه بار دیگر از سر گرفته شده است. از بامداد یکشنبه رسانه‌های غربی و عربی به‌طور گسترده یک جریان خبری را علیه ارتش سوریه آغاز کرده‌اند مبنی بر اینکه ارتش سوریه در دوما، آخرین منطقه تحت اشغال گروه تروریستی «جیش‌الاسلام» در غوطه شرقی از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است. سناریوی ساختگی استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی یکی از پاپوش‌هایی آمریکا برای حمله به سوریه است، آن هم پس از موفقیت‌های نیروهای مقاومت در عرصه نبرد با تروریسم. سال گذشته هم پس از پیروزی‌های ارتش سوریه در حلب، گروه‌های تروریستی مدعی حمله شیمیایی ارتش سوریه به خان‌شیخون در ادلب شدند که به همین بهانه آمریکا پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را هدف ده‌ها فروند موشک کروز قرار داد.  طبق این گزارش، گروه تروریستی جیش‌الاسلام که از حمایت سعودی‌‌ها برخوردار است و سرکرده‌های آن در ریاض به‌سر می‌برند، بامداد دیروز مدعی شد نیروهای دولتی سوریه دست به انجام حملات شیمیایی به غیرنظامیان در دوما زده‌اند که در پی آن 35 نفر جان خود را از دست داده‌اند. رسانه‌های غربی نیز با متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی، تصاویری جعلی از این حادثه را منتشر کرده‌اند. همزمان گروهی به‌نام «جامعه پزشکی سوری- آمریکایی»- یک گروه امدادرسانی و پزشکی که در آمریکا مستقر است- اعلام کرد حملات شیمیایی در دوما جان دست‌کم 35 نفر را گرفته است. رئیس این مرکز گفته است، در پی حمله‌ای با گاز کلر به یک بیمارستان در دوما 6 نفر کشته شدند. شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز نیز به نقل از گروه موسوم به «دید‌بان حقوق‌بشر سوریه»- وابسته به معارضان- مدعی شده است که در پی حملات ارتش سوریه با گازهای سمی به دوما 150 نفر جان خود را از دست داده‌اند و حدود هزار نفر دیگر دچار حالت خفگی شده‌اند. گروه موسوم به «کلاه‌سفیدها»- که از اعضای گروه‌های معارض هستند و در مناطق تحت اشغال فعالیت می‌کنند- با انتشار تصاویری جعلی از اجساد بی‌جان روی زمین، مدعی شده‌اند ارتش سوریه دست به بمباران شیمیایی در دوما زده است.
دمشق: سناریو ساختگی‌ است
این در حالی ا‌ست که خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) تأکید کرده که گروه تروریستی «جیش‌‌الاسلام» که کنترل دوما را در دست دارد، «دست به انتشار خبرهای جعلی درباره حملات شیمیایی می‌زند» تا پیشروی نیروهای دولتی در منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد. سانا به نقل از یک منبع رسمی گزارش داد، حالتی از فروپاشی در صفوف گروه تروریستی «جیش‌الاسلام»در شهر دوما در نتیجه پیشروی گسترده و حملات ارتش سوریه حاکم شده است. در این میان، رسانه‌های وابسته به این گروه تروریستی، ادعای جعلی درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی به‌منظور جلوگیری از پیشروی ارتش را منتشر می‌کنند. این منبع متذکر شد، نمایشنامه‌های استفاده از سلاح شیمیایی و نسبت دادن آن به ارتش سوریه در حالی اجرا می‌شود که این مسأله در دیگر شهرهای غوطه شرقی برای تروریست‌ها و اربابان آنها کارگر نیفتاد و نخواهد افتاد و سوری‌ها مصمم به پایان دادن به تروریسم در هر گوشه از سرزمین خود هستند. وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای ادعاها درباره استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در دوما را رد کرد. این وزارتخانه 2 روز پیش هشدار داده بود گروه‌های تروریستی «جیش‌الاسلام» و ارتش آزاد قصد دارند با استفاده از گاز شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی دمشق حمله کنند. وری یفچنکو، رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه نیز روز گذشته گفت، روسیه پس از آزادسازی دوما از شورشیان، آمادگی خود را برای اعزام کارشناسان امنیت اشعه‌ای، شیمیایی و بیولوژی با هدف جمع‌آوری اطلاعات به این شهر اعلام می‌کند، اطلاعاتی که بر ساختگی بودن این ادعاها صحه خواهد گذاشت. آمریکا که خود طراح سناریوی حملات شیمیایی در سوریه و متهم کردن نظام به این حملات و متعاقب آن حمله به این کشور است، به این گزارش‌ها واکنش نشان داده است. براین‌اساس، وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده مشغول بررسی گزارش‌ها در این رابطه است و همزمان روسیه را که از دولت سوریه پشتیبانی نظامی می‌کند مسؤول هرگونه جنایت و حمله شیمیایی ادعایی دانسته است.
پشت‌پرده اتهام‌زنی‌ها
دولت واشنگتن در حالی رویکرد نخ‌‌نما مبنی بر استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی را دنبال می‌کند که دونالد ترامپ هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند و عربستان و رژیم صهیونیستی شدیدا با این اقدام مخالف بودند. محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و برخی مقام‌های صهیونیستی در واکنش به اعلام تصمیم ترامپ درباره خروج از سوریه، گفته‌اند آمریکا باید حضور خود در سوریه را به منظور جلوگیری از نفوذ ایران حفظ کند. از این‌رو این سناریوسازی را می‌توان طرحی سعودی- صهیونیستی برای مجاب کردن ترامپ به نگه داشتن نیروهای آمریکایی در سوریه دانست.