آمادگی مجلس برای تقویت تراز جهانی هلال احمر

شهروند| نشست فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی صبح روز گذشته با حضور علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر و اعضای این فراکسیون برگزار شد. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در تشریح این نشست با بیان این‌که کشور ما از نظر فراوانی، وسعت و تنوع حوادث و سوانح یکی از حادثه‌خیزترین کشورها بوده است، به خانه ملت گفت: هم‌اکنون شاهدیم که طیف وسیعی از حوادث و سوانح از سیل و زلزله، برف و کولاک و رانش زمین تا تصادفات وسایل نقلیه هوایی و زمینی هر ساله در کشور رخ می‌دهد. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران طبق قانون مدیریت بحران، قانون اساسنامه جمعیت هلال‌احمر و قانون برنامه ششم توسعه، وظایف و تکالیفی در امر امدادرسانی و حوادث و سوانح برعهده دارد. وی با یادآوری این‌که در ‌سال گذشته شاهد وقوع حوادث غم‌انگیزی در کشور بودیم تصریح کرد: متاسفانه در‌سال 96 شاهد وقوع زلزله، سیل و سوانح هواپیما و... بودیم که کام جامعه را تلخ کرد. جمعیت هلال‌احمر در چنین شرایطی به خوبی ورود کرد و در بدترین شرایط توانست وظایف خود را انجام دهد.
نمره قابل ‌قبول جمعیت هلال‌احمر طی سالیان گذشته
جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با تأکید بر این‌که امدادرسانی به حوادث و سوانح، امری هزینه‌بر بوده و ضرورت دارد که جمعیت تحت‌تأثیر حتما به شرایط عادی برگردانده شود، یادآور شد: جمعیت هلال‌احمر طی سالیان گذشته در موضوعاتی که برای کشور حادث شده، حضور به موقع، جدی و تأثیرگذار داشته و توانسته است در این زمینه نمره قابل قبولی را کسب کند. همچنین این مسأله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم در سال‌های اخیر این نهاد از نظر بودجه و امکانات از وضع چندان مناسبی برخوردار نبوده، چرا که عمده بودجه‌هایی که برای آن مصوب شده بدان تخصیص پیدا نکرده است. این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: اگر از یک دستگاه توقع داشته باشیم که به موقع و به‌طور مناسب اقدام کند، لازم است از نظر امکانات، تجهیزات و بودجه نیز توجه خاصی بدان داشته باشیم، بنابراین در این شرایط ضروری است که جمعیت هلال‌احمر از نظر تجهیز انبارها و امکانات به روز و دست پر باشد. وی تأکید کرد: یکی از مواردی که باید بدان توجه ویژه داشته باشیم این است که در‌ سال گذشته همزمان با وقوع حوادث، بسیاری از توان عملیاتی و لجستیکی جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی هزینه شده و در شرایط کنونی ضروری است که به سرعت امکانات مصرف شده جایگزین شود. نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به آمادگی مجلس برای همکاری با جمعیت هلال‌احمر کشور در جهت ارتقای وضع منابع آن بیان کرد: هم‌اکنون مجلس توجه ویژه‌ای به موضوع مدیریت بحران در کشور داشته و روند آن را از نزدیک رصد می‌کند، همچنین در این راستا در سال‌های اخیر توجه خاصی به جمعیت هلال‌احمر داشته، ضمن این‌که در شرایط کنونی از این آمادگی برخوردار است تا در جهت حفظ و تقویت تراز جهانی این نهاد مساعدت لازم را انجام دهد.
در ادامه جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در بیان مواردی که علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر در این نشست بدان اشاره کرده افزود: کاهش زمان حضور در صحنه حوادث و افزایش سرعت امدادرسانی در سوانح مختلف، کاهش آسیب‌های جانی از حوادث ترافیکی در محورهای برون شهری، بالا بردن سطح آگاهی و ارتقای نشاط و سلامت هموطنان در حین سفرهای نوروزی، افزایش توانمندی مسافران نوروزی در مواجهه با سوانح مختلف از طریق توصیه‌های ایمنی و کوشش در جهت برقراری ارتباط موثر، بهینه و پویا با دستگاه‌های مربوطه همچون پلیس راهور، اورژانس کشور و ستاد هماهنگی خدمات سفر به منظور کاهش زمان پاسخگویی در حوادث مختلف از مهمترین اهداف جمعیت هلال‌احمر بوده که در طرح نوروزی‌ سال 97 دنبال شد.


افزایش 10درصدی توان عملیاتی همزمان با بازگشت مسافران نوروزی و روز طبیعت
 جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با یادآوری افزایش 10‌درصدی توان عملیاتی همزمان با بازگشت مسافران نوروزی و روز طبیعت تصریح کرد: جمعیت هلال‌احمر در طرح امدادونجات نوروزی‌ سال 97، یک‌هزار و 378 پایگاه ایجاد کرده که از این تعداد 557 پایگاه ثابت و 821پایگاه موقت و سیار بوده است، همچنین در این ایام تعداد 5‌هزار و 442 نفر به صورت روزانه با این نهاد همکاری کرده‌اند.
انجام 41‌هزار ماموریت از سوی هلال‌احمر
در ‌سال گذشته
این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: در‌ سال 96 جمعیت هلال‌احمر 41‌هزار ماموریت امدادونجات انجام داده که از این تعداد 2هزار عملیات هوایی و بالغ بر 20‌هزار عملیات امدادرسانی در حوادث ترافیکی بوده است. 500 عملیات امدادونجات در حادثه سیل و آبگرفتگی، نجات بیش از 111‌هزار نفر در راه مانده در زمان وقوع برف و کولاک و انجام 3.5‌درصد ماموریت‌ها در مناطق کوهستانی و ارتفاعات ازجمله اقدامات جمعیت هلال‌احمر بوده است. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با تأکید بر این‌که اسکان اضطراری مسافران در طرح نوروزی‌ سال 97 توسط جمعیت هلال‌احمر 7‌درصد رشد داشته است، اظهار کرد: بیشترین ماموریت امدادونجات در استان‌های مازندران (524مورد)، فارس (346مورد)، خوزستان (345مورد) و اصفهان (316مورد) بوده است. همچنین عملیات‌های ترافیکی 9.6‌درصد رشد داشته که بیشترین آنها در استان‌های مازندران (198مورد)، اصفهان (131مورد)، فارس (130مورد) و خراسان‌شمالی (111مورد) بوده است. از سوی دیگر، در زمینه عملیات نجات فنی در ماموریت‌های ترافیکی محورهای بین‌شهری با رشد یک‌درصدی همراه بوده که بیشترین آنها در استان‌های کرمان (52 مورد)، فارس (40مورد)، قزوین (33مورد) و خراسان‌رضوی (25مورد) بوده است. وی افزود: بیشترین رشد ماموریت‌های ترافیکی نیز به ترتیب در استان‌های چهارمحال‌وبختیاری با 81درصد، آذربایجان‌غربی با 78درصد، قم با 77‌درصد و آذربایجان‌شرقی با 50‌درصد رشد همراه بوده است. همچنین در زمینه انجام ماموریت‌های کوهستانی شاهد 15.5‌درصد رشد بوده‌ایم که بیشترین آنها در استان‌های فارس (13مورد)، کرمانشاه (12مورد)، تهران (11مورد) و اصفهان (11 مورد) بوده است که بیشترین علل انجام این نوع عملیات نیز به 44‌درصد مربوط به مفقودی، 31‌درصد برای سقوط از ارتفاع، 8‌درصد در رابطه با ارتفاع‌زدگی و 14‌درصد نیز برای سایر حوادث انجام شده است.
رشد 10‌درصدی انتقال مصدوم به مراکزدرمانی توسط نیروهای هلال‌احمر
جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با بیان این‌که در انجام عملیات جمعیت هلال‌احمر 10‌درصد رشد در انتقال مصدوم به مراکزدرمانی وجود داشته است، گفت: بیشترین مصدومان اعزامی مربوط به استان‌های مازندران (254نفر)، اصفهان (216نفر) و خراسان‌رضوی (185نفر) گزارش شده است. همچنین در پوشش امدادی کاروان‌های راهیان نور نیز 31 پایگاه هلال‌احمر فعالیت داشته که تعداد 28‌هزار و 704 نفر به این مراکز مراجعه کرده که از این تعداد 12‌هزار و 695 نفر به صورت سرپایی درمان شده، 11نفر به مراکزدرمانی منتقل شده،‌ هزار و 691 نفر اسکان داده شده و 14‌هزار و 306نفر نیز از خدمات پزشکی بهره‌مند شده‌اند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که جمعیت هلال‌احمر کشور برای افزایش پایگاه‌های امدادرسانی خود به اجرای طرح آمایش سرزمین با نوع نگاه صعب‌العبوربودن و جمعیت در 3 حوزه هوایی، دریایی و زمینی پرداخته است، اظهار کرد: این نهاد بر ضرورت آموزش در زمینه امدادونجات چه برای داوطلبان فعالیت در جمعیت هلال‌احمر و چه عموم مردم برای مقابله با حوادثی همچون زلزله تأکید داشته و بشدت در پی جذب داوطلبان علاقه‌مند برای فعالیت در این نهاد است. عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با یادآوری این‌که جمعیت هلال‌احمر با محدودیت اعتبارات مواجه است، افزود: هم‌اکنون تنها 35 تا 40‌درصد انبارهای این نهاد دارای امکانات لازم برای انجام عملیات‌های امدادونجات است که 20‌درصد از آن نیز، برای ماموریت جمعیت هلال‌احمر بعد از وقوع زلزله کرمانشاه استفاده شده است که هم‌اکنون جایگزین‌کردن این میزان اعتبارات امری ضروری است. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در پایان از افزایش 24 فروند بالگرد امدادونجات در جمعیت هلال‌احمر کشور برای انتقال سریع مصدومان به مراکزدرمانی در انجام ماموریت‌های این نهاد خبر داد.
آمار کشته‌شدگان تصادفات نوروزی 9‌درصد افزایش یافته است
سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی نیز مباحث مطرح‌شده در جلسه صبح روز گذشته این فراکسیون را تشریح کرد. مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در این جلسه علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر حضور یافت و وی از نمایندگان بابت افزایش 11‌درصدی بودجه هلال‌احمر در ‌سال 97 تشکر کرد. وی با بیان این‌که نمایندگان هم در این جلسه مباحث استانی و ملی مرتبط با هلال‌احمر را مطرح کردند، تصریح کرد: به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، این سازمان درحال‌ حاضر 24 دستگاه بالگرد دارد و پول 3 دستگاه بالگرد دیگر را هم واریز و خریداری کرده‌اند. لاهوتی با اشاره به این‌که در این جلسه درباره حوادث اخیر به‌ویژه تصادفات نوروزی هم مباحثی مطرح شد، اظهار کرد: متاسفانه تعداد کشته‌شدگان تصادفات نوروزی امسال 9‌درصد افزایش یافته است، باید گفت که تنها هلال‌احمر نمی‌تواند به این مشکل به‌ خوبی پاسخ دهد و لازم است ارگان‌های دیگر چون پلیس و راهداری هم علت وقوع این حوادث دلخراش را ریشه‌یابی کنند. سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی افزود: متاسفانه طبق این آمار، هر 45دقیقه یک کشته در تصادفات نوروزی داشتیم و براین اساس لازم است طی یک جلسه علنی یا غیرعلنی به این موضوع بپردازیم، چراکه وقوع چنین حوادثی قابل‌ بررسی است. رئیس جمعیت هلال‌احمر: حمایت روحی و روانی از زلزله‌زدگان کرمانشاه ادامه دارد شهروند| رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که اسکان و تغذیه اضطراری هموطنان زلزله‌زده در کرمانشاه پایان یافته است، بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر تا هر زمان که لازم باشد از زلزله‌زدگان کرمانشاه حمایت روحی و روانی خواهد کرد. دکتر علی‌اصغر پیوندی با اشاره به این‌که بعد از وقوع زلزله در کرمانشاه، در لحظات نخست امدادگران هلال‌احمر برای کمک‌رسانی به هموطنان زلزله‌زده در منطقه حاضر شدند، گفت: بر اساس دستورالعمل سازمانی، جمعیت هلال‌احمر 45 تا 60روز پس از وقوع زلزله باید در منطقه حضور داشته باشد. وی ادامه داد: امدادگران جمعیت هلال‌احمر در این مدت وظیفه امداد، نجات، اسکان اضطراری و تأمین تغذیه اضطراری هموطنان زلزله‌زده را عهده‌دار هستند. رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که پس از امدادونجات و همچنین اسکان و تغذیه اضطراری هموطنان زلزله‌زده در کرمانشاه، امدادگران هلال‌احمر منطقه را ترک نکردند، عنوان کرد: برای پاسخگویی به نیازهای روحی و روانی زلزله‌زدگان در منطقه، هلال‌احمر تا این لحظه منطقه را ترک نکرده است و توانستیم به نیازهای روانی هموطنان در مناطق زلزله‌زده پاسخ مثبت بدهیم. به‌ گفته وی، تیم‌های سحر هلال‌احمر از استان‌های مختلف برای حمایت روانی هموطنان زلزله‌زده در کنار مردم بودند و تا زمانی که نیاز باشد این تیم‌ها در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.
دکتر پیوندی به زلزله 5.3 ریشتری در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از وقوع زمین‌لرزه، تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر به منطقه اعزام شدند. وی با بیان این‌که انبارهای امدادی جمعیت هلال‌احمر در وضع قابل ‌قبولی قرار دارد تا در صورت بروز حادثه در کمترین زمان ممکن با حضور در میان مردم، نسبت به امدادرسانی کمک کنیم، درباره وقوع زلزله تهران و آمادگی دستگاه‌های امدادی تأکید کرد: کلانشهر تهران دارای وضع پیچیده‌ای است و هلال‌احمر به‌عنوان جزیی از مدیریت بحران کشور وظیفه خود می‌داند در زمان وقوع زلزله در کنار مردم باشد. دکتر پیوندی خاطرنشان کرد: زلزله در ملارد زنگ هشدار جدی برای وقوع زلزله در تهران بود، بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به کلانشهر تهران داشته باشیم.