ناكامي تخريب‌كنندگان

آرمان: رأی اکثریت اعضای شورای شهر تهران، بقای نجفی در شهرداری بود؛ دیروز بهشت تصمیم مهمی گرفت و به استعفای نجفی رأی نداد؛ تصمیمی که نشان داد رأی مردم در 29 اردیبهشت به لیست امید محترم شمرده می‌شود و قرار نیست تصمیمی از سوی 21 منتخب مردم تهران اتخاذ شود که اعتماد جامعه به جریان اصلاحات کاهش یابد. دیروز اصلاحات از آزمون استعفای نجفی سربلند بیرون آمد و برخلاف تصور مخالفان این جریان، «نه» به استعفای نجفی یک «آری» محکم به اعتماد و رأی مردم بود که از سال 92 این اعتماد هر روز پررنگ‌تر می‌شود. علی شکوری‌راد هم پس از مشخص شدن بقای نجفی در شهرداری نوشت‌: «مخالفت قاطع شوراى شهر تهران با استعفاى شهردار نجفى مورد تقدیر و موجب تشكر است. آنها که مخالفت نکردند هم قدرشناس خدمات شایسته شهردار بودند. شورا به انتظار من پاسخ درخور داد. امیدوارم این همگرایی و همدلی همچنان منشأ خیر و آبادانی شهر تهران و رفاه و رضایتمندی شهروندان شود». جلسه دیروز شورای شهر تنها یک غایب داشت که محمدحسن خلیل‌آبادی بود و 20 عضو دیگر، نجفی و معاونانش صبح دیروز بر صندلی‌های شورای شهر تکیه زدند. اعضای شورای شهر در روزهای قبل بارها مخالفت خود را با ترک اتاق شهردار از سوی نجفی که منتخب خودشان بود اعلام کرده بودند چرا که تمایلی نداشتند به اعتماد مردم لطمه‌ای وارد شود و از سوی دیگر عملکرد 7‌ماهه نجفی در شهرداری رضایت همگان را جلب کرده بود. دیروز نجفی بار دیگر تاکید کرد که بیمار است و اعضای شورا به او دلگرمی دادند که در مسیر بهبود با او همکاری خواهند کرد. از 20 عضو حاضر در جلسه 16 رأی منفی به استعفای شهردار داده شد و 4 عضو موافق تصمیم او برای ترک شهرداری بودند. برخی سایت‌های خبری چنین گمانه‌زنی کردند که مجید فراهانی، الهام فخاری، محمد علیخانی و محمدجواد حق‌شناس رأی مثبت به استعفا و رفتن نجفی داده‌اند. عصر دیروز هم یکی از اعضای شورای شهر گفت: آقای نجفی کار خود را در شهرداری ادامه می‌دهد، البته من این خبر را به‌صورت غیررسمی گرفتم و هنوز خودم تماسی نداشتم. سیدمحمود میرلوحی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نجفی در آینده دوباره استعفا دهد، اظهار کرد: چرا باید استعفا دهد؟ ‌
شورای شهر در رأس امور است
در ابتدای جلسه دیروز رئیس شورای شهر گفت: به‌کاربردن بن‌بست برای مدیریت شهری در این استعفا مطرح است اما این تصور نادرستی است که استعفا به‌عنوان بن‌بست در مدیریت شهری مطرح شود. شورای اسلامی در شهر تهران در رأس امور است و به وظایف خود به خوبی عمل خواهد کرد. به‌عنوان کسانی که از رأی مردم استفاده کردیم باید مراقب باشیم که نظراتمان با مردم همگن باشد. محسن هاشمی افزود: این ذهنیت که استعفای نجفی ناشی از عدم حمایت یا همراهی‌نکردن شورای پنجم است غیرمنصفانه و دور از واقعیت است. وی تصریح کرد: مجموعه بزرگ مدیریت شهری تهران وابسته به شخص نیست و با ماندن یا رفتن یک فرد دچار تزلزل، بن‌بست و شکست نمی‌شود. چه شورای پنجم استعفای شهردار تهران را بپذیرد و چه نپذیرد، باید توجه داشته باشیم که جایگاه آن به‌عنوان تبلور رأی و نمایندگی مردم باید محفوظ بماند.
سعی تمام برای تخریب!


محمدعلی نجفی، شهردار تهران هم گفت: برخی تمام سعی خود را برای تخریب انجام دادند و اخیرا تیتر مهم خبر صداوسیما این بود که 12‌میلیون تومان برای هفت‌سین در شورا هزینه شده آن هم برای چیزی که هنوز پرداخت نشده است! این مهم‌ترین خبر روز می‌شود آن هم در برابر خبری مثل 52‌ هزار‌میلیارد تومان بدهی در شهرداری. عدد و رقم برای آنها خیلی مهم نیست. به نوشته ایلنا؛ وی ادامه داد: آن‌قدر زدند که بالاخره یکی به نتیجه رسید و به‌عنوان شهردار از این فحاشی‌ها نصیب بیشتری به بنده رسید. ما سعی کردیم مقاومت کرده و انجام خدمت را در اولویت قرار دهیم و در این مورد موفق بودیم. شهردار تهران با اشاره به اخبار منتشر شده درباره هزینه در شورا با وجود بدهی‌های بازمانده از دوره قبل شهرداری تهران گفت: منشأ این بدهی‌ها نیز جای سوال است و در این میان مرا بیشتر مورد عنایت قرار می‌دادند و «از هر کرانه تیر جفا کردند روانه» که نهایتا یکی به هدف خورد. وی با اشاره به تشکیل شورای راهبردی شهر هوشمند در شهرداری ادامه داد: امیدوار هستیم در آینده آثار ساماندهی تبدیل تهران به شهر هوشمند به چشم بیاید. آنچه موجب مطرح شدن بحث استعفا شده است مساله‌ای خارج از اراده من و مبنی بر تقدیر الهی است. متاسفانه یک ماه قبل بر اساس اعلام دکتر معالجم مبتلا به بیماری جدیدی شدم. بیماری‌ای که مرحله درمان و پس از درمان آن بسیار سخت و دشوار است. در نتیجه مجبور به مطرح شدن موضوع استعفا شده‌ام. البته کسانی که رفتن من را پس از شش ماه به‌علت بیماری پیشگویی می‌کردند خوشحال نباشند؛ پیشگویی پیغمبرگونه آنها آن‌طور که می‌گفتند اجرا نشد. من در هفت ماه پیش بیمار نبودم و مسائلی که در هفت ماه پیش آنها مطرح می‌کردند در این دوره هیچ‌ مشکلی برای من ایجاد نکرد. وی ماندن را خیانت به امانت مردم دانست و افزود: از دوستان شورا تقاضا می‌کنم که این مساله را به مسائل سیاسی ارتباط ندهند و اصلی‌ترین موضوع بیماری است. پیشنهادهایی که در رابطه با مرخصی مطرح می‌شود از نظر من مناسب نیست چراکه به شهرداری خسارت‌هایی وارد خواهد کرد. قرار است از اول اردیبهشت‌ماه بستری شوم و از دوستان می‌خواهم تا آن موقع تکلیفم مشخص شود.
نظر اعضای شورا
اعضای شورا در مخالفت با رفتن نجفی سخن گفتند چنان که زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بیماری شهردار تهران بیماری رجل سیاسی است و بسیاری از رجل سیاسی با وجود این بیماری به مسئولیت خود ادامه داده‌اند، گفت: «‌این بیماری را دلیل کافی برای استعفای شهردار تهران نمی‌دانم.» حسن رسولی، عضو شورای شهر در مخالفت با استعفای نجفی با بیان اینکه کاش نجفی به جای پیگیری سند تحویل و تحول و استعفا از سرنوشت ۱۲ گزارشی می‌گفت که به دستگاه قضائی داده، اظهار کرد: «در نیمه‌های سال ۹۶ سخنگوی قوه قضائیه رسما اعلام کرد که مدیر دوم شهر در دوره قبل به جرم مسائل مالی در بازداشت است و هنوز نمی‌دانیم سرنوشت آن چه شده است.»
ادامه صفحه6