ماکرون در منگنه

با توجه به کاهش محبوبیت ماکرون و افزایش نارضایتی‌ها از وی، اعتراضات گسترده در فرانسه می‌تواند زمینه را جهت شکست او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۲ فراهم کند‌.
اصلاحات اقتصادی رییس‌جمهور فرانسه، مولد نارضایتی‌های عمده‌ای در داخل این کشور اروپایی بوده است‌. اعتصاب گسترده کارگران، پرستاران و معلمان در اعتراض به اصلاحات اقتصادی ماکرون نشان می‌دهد که وی هنوز نتوانسته افکار عمومی کشورش را در این خصوص به خود جلب کند‌. مشابه این اتفاق، در دوران ریاست‌جمهوری اولاند و سارکوزی نیز رخ داد‌. طرح‌های رییس‌جمهور فرانسه، اصلاح بیمه بیکاری، تغییرات اساسی در خصوص شرکت راه‌آهن (به دلیل قرض بالا) و‌.‌.‌. را شامل می‌شود‌.
آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه نشان می‌دهد که محبوبیت امانوئل ماکرون به حدود ۴۰ درصد رسیده، این در حالی است که تا قبل از اجرای اصلاحات اقتصادی، محبوبیت ماکرون به بالای ۵۰ درصد رسیده بود، اما او هم‌اکنون با مخالفت اکثر شهروندان فرانسوی نسبت به حضور خود در قدرت روبه‌رو است‌. بدون شک، اعتراضات و اعتصابات کارگران، معلمان، پرستاران و مستمری‌بگیران منجر به استمرار روند کاهشی محبوبیت رییس‌جمهور جوان فرانسه خواهد شد‌.
از سوی دیگر، وقوع اعتراضات گسترده در فرانسه، می‌تواند زمینه را جهت شکست ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۲ فراهم آورد‌. اگر ماکرون طرفداران خود از جمله کارگران و معلمان را از دست دهد، عملا دیگر قدرت بقا در راس معادلات سیاسی و اجرایی کشورش را نخواهد داشت‌.


اعتراضات کارگران راه‌آهن علیه برنامه اصلاحات اقتصادی رییس‌جمهور فرانسه، توقف حمل‌ونقل فلج‌کننده دیگری را در پی داشته و برخی از اتحادیه‌ها نیز در خصوص افزایش اقدامات خود علیه این اصلاحات هشدار دادند‌. اعتصاب کارکنان ایرفرانس نیز موجب لغو بسیاری از پروازها شده است‌. کارکنان راه‌آهن فرانسه، هفته گذشته اعتراض خود را نسبت به اصلاحات اساسی‌ای که از جانب دولت برای شرکت راه‌آهن دولتی SNCF برنامه‌ریزی شده، ابراز کردند‌. این بزرگ‌ترین چالش اقدامات امانوئل ماکرون برای مدرن‌سازی اقتصاد فرانسه است‌.
شرکت SNCF اظهار کرد، به نظر می‌رسد حدود یک سوم کارگرانی که برای ادامه فعالیت شبکه راه‌آهن نیاز بودند، در این اعتصاب شرکت کردند که در مقایسه با اعتصاب‌های ۴۸ ساعته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، با کاهش شرکت‌کنندگان روبه‌رو بوده است‌.
اما برخی از اتحادیه‌ها همزمان با مذاکره با وزرا درخصوص این اصلاحات، موضع شدیدتر خود را ابراز کرده‌اند‌. مقامات مرکز ملی سندیکایی کنفدراسیون کل کارگران اظهار کردند، در صورتی که هیچ تغییری در این برنامه‌های اصلاحاتی صورت نگیرد، اعتصاب‌های آنان تا بیش از ماه ژوئن به طول خواهد انجامید‌.
اتحادیه‌های فرانسه با برگزاری اعتصاب‌های دوروزه در هر پنج روز، نارضایتی خود را از برنامه اصلاحات ماکرون ابراز کرده‌اند و قرار است این کار را تا پایان ماه ژوئن ادامه دهند‌. این اصلاحات شامل برداشته شدن ضمانت اشتغال در یک شغل برای تمام عمر کاری و بازنشستگی زودهنگام برای کارگران راه‌آهن را شامل می‌شود و دولت فرانسه معتقد است این اقدام به تبدیل این شرکت که بدهی‌های سنگینی دارد به یک سرویس عمومی سودمند کمک می‌کند‌. دولت ماکرون تصریح کرده که بر موضع خود در خصوص نکات اصلی این اصلاحات تغییر نمی‌دهد‌.
ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه در مصاحبه‌ای که دیروز در روزنامه لو پاریزین منتشر شد، اظهار کرد: وضع موجود دوامی نخواهد داشت‌. در شرایط اورژانسی قرار داریم، باید این وضعیت را بهبود بخشیم و همه باید بدانند که ما به ادامه اجرای این طرح تا پایان آن مصمم هستیم‌.
بر اساس نتیجه نظرسنجی شرکت تحقیقاتی و نظرسنجی Ifop که دیروز در ژورنال دو دیمانش منتشر شد، اصلاحات شرکت SNCF تا به حال حمایت مردم را در پی داشته‌. نزدیک به دو سوم مردم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی علاقه داشتند که دولت اعتصاب‌ها علیه این اصلاحات را شکست دهد و ۵۶ درصد نیز بر این باور بودند که توقف فعالیت راه‌آهن توجیه‌نشدنی است‌.
با این وجود نارضایتی در سایر بخش‌ها نیز وجود دارد‌. دانشجویان در چندین دانشگاه سراسر فرانسه در اعتراض به شیوه گزینش جدیدی که برای تحصیلات عالی در نظر گرفته شده، دست به اعتراض زده‌اند‌. رفتگران و سایر کارگران شهری نیز علیه اقدامات صورت گرفته از جانب دولت، دست به اعتصاب زده‌اند‌.
اعتصاب بخش هوایی
شرکت هواپیمایی ایرفرانس نیز اظهار کرد که در پی اعتصاب پنج‌روزه خلبانان، خدمه پرواز و سایر کارکنان فرودگاه که با هدف حفظ حقوق بالاتر صورت گرفته، صدها مورد از پروازهای این شرکت لغو شده است‌.
این اعتصاب‌ها، سفرهای بین‌المللی و داخلی را تحت تاثیر قرار داده و یک چهارم پروازهای طولانی نیز لغو شده‌اند‌. در حدود یک سوم پروازهای میان‌مدت با مبدا و یا مقصد فرودگاه شارل دو گل پاریس انجام نشده‌اند‌. ۳۰درصد از پروازهای کوتاه با مبدا و یا مقصد فرودگاه اورلی و مناطق دیگر فرانسه نیز لغو شده‌اند‌.
این اعتصاب از زمان فراخوان اتحادیه‌ها برای توقف فعالیت کارکنان در ماه فوریه در دفاع از افزایش شش درصدی حقوق، بیشترین میزان لغو پروازها را در پی داشته است‌. درخواست افزایش یک درصدی حقوق که سال‌جاری از جانب مدیریت ایر فرانس مطرح شد، مورد پذیرش قرار نگرفت‌.
به دنبال این اقدام، مدیریت این شرکت اعتصاب ۳۴ درصد از خلبانان، ۲۶ درصد از خدمه پرواز و ۱۹ درصد از خدمه زمینی را پیش‌بینی کرد‌. اتحادیه‌ها در خصوص اعتصاب‌های بیشتر در سه‌شنبه و چهارشنبه هفته‌های آینده هشدار داده‌اند‌.
ایرفرانس هشدار داده است که این اعتراضات برای این شرکت روزانه ۲۵ میلیون یورو هزینه دربر دارد و این پولی است که باید برای سرمایه‌گذاری در خرید هواپیما و ایجاد شغل صرف شود‌. این اعتراضات که از جانب کارکنان بخش‌های مختلف فرانسه صورت گرفته، فضایی از نارضایتی اجتماعی را ایجاد کرده که در پی طرح اصلاحات امانوئل ماکرون ایجاد شده است‌.
این در حالی است که رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که اعتراضات اتحادیه‌های کارگری و اعتصاب آنها مشروع است اما هیچ تغییری در سیاست‌های دولت ایجاد نمی‌کند‌.
امانوئل ماکرون در جریان سفرش به منطقه‌ای واقع در شمال غرب این کشور گفت:‌ امروز مسائلی مطرح شده است که باعث شده تا دولت به آنها واکنش نشان دهد و اعلام کند که این تظاهرات کاملا مشروع هستند‌. این جنبش محلی نباید کاری کند که جلوی حکمرانی و زمامداری کشور و تداوم تصمیم‌گیری گرفته شود‌.
دوشنبه گذشته، اتحادیه‌های کارگری در سراسر فرانسه یکسری تظاهرات و اعتصاب‌های سراسری را در خط آهن سراسری به راه انداختند‌. آنها اقدامی 36 روزه را در بازه زمانی آوریل تا ژوئن در نظر دارند که ممکن است باعث به خطر افتادن صنعت گردشگری فرانسه شود‌. آنها به دنبال اعمال فشار بر دولت ماکرون هستند تا تصمیمش را برای ایجاد تغییرات در بخش خط آهن شهری مورد بازبینی قرار دهد‌.
گفتنی است وقوع اعتراضات مردمی در فرانسه می‌تواند جایگاه این کشور در اتحادیه اروپا را تضعیف کند‌. ماکرون در ابتدای حضور خود در قدرت وعده داده بود که نقش فعال و پررنگی در مواجهه با بحران اقتصادی اروپا ایفا کند اما وقوع نارضایتی‌های اقتصادی اخیر در داخل فرانسه، نسبت به نقش رییس‌جمهور این کشور در مواجهه با بحران اقتصادی اروپا تشکیک ایجاد خواهد کرد‌.