با رد درخواست استعفا در شورای شهر ؛ نجفی شهردار ماند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در نخستین جلسه علنی سال 97 شورا ضمن بررسی درخواست استعفای محمدعلی نجفی، استعفا را نپذیرفته و رد کردند.
نمایندگان مردم تهران پس از شنیدن دلایل استعفای شهردار و همچنین بیان نظرات موافقین و مخالفین آن، با 16 رای مخالف در برابر 4 رای موافق(20 عضو حاضر)، درخواست استعفای شهردار پایتخت را نپذیرفتند.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رد استعفای محمدعلی نجفی، از وی خواستند با ماندن در مسئولیت شهرداری، مراحل درمان بیماری خود را آغاز و پیگیری کند.
نجفی با روحیه جدیدی فعالیتش را ادامه دهد


بعد از برگزاری مراسم رای‌گیری به استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران و رای منفی شورای شهر تهران به طرح استعفا، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امیدوارم آقای نجفی روحیه جدیدی را پیدا کرده باشند که بتوانند به فعالیت‌هایشان در شهردای تهران ادامه بدهند.
وی گفت: امیدوارم آقای نجفی روحیه جدیدی را پیدا کرده باشند که بتوانند به فعالیت‌هایشان در شهردای تهران ادامه بدهند.
مهندس هاشمی در پاسخ به این پرسش که درصورت بستری شدن نجفی شهردار تهران چه کسی شهر را اداره خواهد کرد، گفت: هنوز فرض ما بر این است که آقای نجفی شهردارما هستند و پاسخ دادن به این سئوال‌ها بی‌معناست.
وی درباره اینکه اگر شهرداری تهران دوباره استعفا بکند چه پیش می‌آید؟ گفت: هنوز که این بحث اصلا مطرح نشده است. بگذارید ببینیم چه می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در جمع خبرنگاران از ابلاغ تصمیم شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر عدم پذیرش استعفای شهردار تهران به شهردار تهران خبر داد و در ادامه در توضیح بیشتر مراحل استعفای نجفی گفت: نخستین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در سال 1397 با موضوع حساس استعفای شهردار تهران برگزار شد و این استعفا در اواخر سال گذشته به هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ارائه شده بود.
وی افزود: در این جلسه شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران نظرات خود را در خصوص استعفا مطرح کردند و نهایتا رای گیری با برگه رای انجام شد و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این رای گیری با 16 رای مخالف نجفی را به عنوان شهردار تهران بار دیگر ابقا کردند و به این ترتیب نجفی به عنوان شهردار تهران باقی ماند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که در صورت عدم پذیرش این تصمیم توسط شهردار تهران چگونه تعیین تکلیف خواهد شد؟ گفت: ما نمی‌توانیم در خصوص احتمالات تصمیم‌گیری کنیم. همانطور که در متن استعفای شهردار تهران علت اصلی این استعفا یعنی بیماری به صورت گویا مطرح شده بود اعضای شورای شهر تهران نیز تاکید کردند شهردار تهران مراحل درمانی خود را طی کند. قطعا این تصمیم اعضای شورا تا دو ساعت دیگر یعنی ساعت 16 امروز به شهردار تهران ابلاغ خواهد شد.
وی ضمن تکذیب اخباری مبنی بر عدم حمایت شورای اسلامی شهر تهران از شهردار گفت: همانطور که همه شاهد بودند حمایت حداکثری از شهردار تهران با رای گیری انجام شد.
هاشمی در خصوص تعیین سرپرست در صورت عدم پذیرش اعضای شورا توسط نجفی را فرضیات خواند و افزود: باید منتظر بمانیم و ببینیم که شهردار تهران چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.
احضارسریع شهردار تهران به دادگاه بی‌سابقه بود
همچنین عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در مدتی که در خدمت مردم بودم هیچگاه ندیدم به سرعت بالاترین مقام شهرداری را به دادگاه احضار کنند.
احمد مسجدجامعی روز یکشنبه در پنجاه و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران 97 که به بررسی موضوع استعفای شهردار تهران اختصاص دارد، افزود: نجفی را هیچگاه مضطرب ندیدم و همیشه وی تواضعی دارد که فضا را اخلاقی می‌کند.
وی با بیان اینکه رفتار نجفی بدور از بزرگنمایی بود، اظهار کرد: بزرگنمایی در مدیریت کشور ما همیشه بوده اما ایشان همیشه بدورازاین مساله بودند
وی با اشاره به فعالیت شهردار تهران در ماه‌های اخیر گفت: در بحث نوروزگاه، هیچگاه نوروز فضای بیرونی نداشت؛ که دیدیم نوروزگاه‌ها بدون حاشیه برگزار شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در مدتی که در خدمت مردم بودم هیچگاه ندیدم به سرعت بالاترین مقام شهرداری را به دادگاه احضار کنند؛ البته ایشان همیشه می‌گفتند امیرالمومنین را هم دادگاه خواست و ایشان در دادگاه حاضر شد.
وی گفت: ادب رفتاری آقای نجفی در پذیرفتن نظر مردم حتی در نام‌گذاری یک کتابخانه را شاهد بودیم.
مسجدجامعی افزود: درهفت ماه گذشته در شهرداری نظریه شهری، مشارکت محور و مبتنی بر نظر مردم را شاهد بودیم، بحث احترام به حقوق شهروندان را داشتیم و در بحث زنان شاهد توجه به زنان نام آور بودیم.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تاکید کرد: با توجه به عملکرد نجفی، استعفای وی از موضع تواضع است و انتخاب ما در مورد ایشان انتخاب درستی بوده است.
مسجدجامعی گفت: ایشان با منافع برخی گروه‌های بزرگ که کاری هم به چپ و راست ندارند، درگیر شده و همه چیز به ساختاری که نجفی ایجاد کرده بر می‌گردد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه من از ایشان می‌خواهم بمانند، افزود: اولویت ما ایشان است، اما اگر نشد از ایشان می‌خواهیم که خود راهنما باشند.
صدراعظم نوری:به استعفا شهردار نه قاطع می‌دهیم
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از اقدامات شهردار تهران حمایت می‌کنیم تاکید کرد: به استعفای شهردار تهران نه قاطع می‌دهیم.
زهرا صدراعظم نوری دراین جلسه در مخالفت با استعفای شهردار تهران افزود: این نوع بیماری، بیماری رجال سیاسی کشوراست و رده‌های بالا این بیماری را داشته و درمان کرده‌اند.
وی اظهار کرد: اعتقاد دارم به عنوان شهردار تهران و تیم جدید شهرداری به کار خود ادامه دهند زیرا تداوم این رویه به صلاح شهر و شهروندان است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: زمانی که نجفی مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفت شعار امید، مشارکت و شکوفایی دادند و با حمایت شورا در برابر تمام شایعات و فشارهای روانی محکم ایستادند.
وی گفت: شهرداری با حاکمیت قانون از اعمال سلیقه‌های فردی جلوگیری کرد و بر شایسته سالاری و اصلاح فرآیندها تاکید کرد.
صدراعظم نوری با بیان اینکه شفاف سازی، مسئولیت پذیری و حاکم کردن عدالت یاداور شد و اظهارداشت: این اقدامات موجب جلوگیری از رانت خواری و فراهم کردن دسترسی آزاد به اطلاعات شد.
وی افزود: استعفای شهردار تهران نیز نشان از مسئولیت پذیری وی است و ما را مصر می‌کند که خواهان ادامه این خدمات باشیم.
نجفی: شورای شهر 7 ماه پیش بهترین تصمیم را گرفت
محمدعلی نجفی، شهردار تهران صبح دیروز در جلسه بررسی استعفای خود در شورای شهر حاضر شد و با بیان اینکه از حمایت و الطاف شورا تشکر ویژه دارد، ‌گفت: شورای شهر برخاسته از مردم است و هفت ماه پیش بهترین و مناسب‌ترین تصمیم را گرفت و تیمی را انتخاب کرد که دارای حداکثر تخصص و تجربه بود.
نجفی همچنین پیش از تشریح دلایل استعفایش با اشاره به جمعیت موجود در سالن شورا و حضور همه معاونان گفت:‌ در ابتدای ورود ما برخی دوستان گفتند که چه لشکرکشی‌ای شده است و اصولا این لشکرکشی‌ها زمانی صورت می‌گیرد که اعضای شورا می‌خواهند با استعفا موافقت کنند اما می‌بینیم که شرایط برعکس است.
وی در ادامه با اشاره به اظهارات محسن هاشمی در رابطه با سال حمایت از تولید ملی و اقدامات شهرداری در این رابطه گفت: یک دستورالعمل 32ماده‌ای در رابطه با مدیریت هزینه در سال 96 صادر کردیم که در این دستورالعمل استفاده از کالاها و تولیدات ایرانی مرتب تکرار شده است و بعد از اظهارات مقام معظم رهبری روی این بندها تاکید شد.
نجفی با بیان اینکه شهرداری جزو دستگاه‌های پیشگام تولید ملی محسوب می‌شود گفت: کارگروهی را با همکاری شورا در این راستا تعیین کردیم که شهرداری چه حمایتی می‌تواند از تولیدات ملی ارائه دهیم.
وی ادامه داد: تیم مدیریت جدید شهرداری در سال‌های اخیر جزو بهترین‌ها محسوب می‌شد و معاونان برنامه‌ریزی و منابع انسانی صاحب نظر هستند.
شهردار تهران ادامه داد: من تاکید می‌کنم هر کاری که انجام شده میان شورا و شهرداری مشترک بوده البته بی‌شک ضعف‌ها و قدرت‌هایی داشته که جای خود مورد بحث قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: البته برخی تمام سعی خود را برای تخریب انجام دادند و اخیرا تیتر مهم خبر صداوسیما این بود که 12 میلیون تومان برای هفت‌سین در شورا هزینه شده آن هم برای چیزی که هنوز پرداخت نشده است. این مهم‌ترین خبر روز می‌شود آن هم در برابر خبری مثل 52 هزار میلیارد تومان بدهی در شهرداری. به نظر می‌رسد عدد و رقم برای آنها خیلی مهم نیست.
وی ادامه داد: آن‌قدر زدند که بالاخره یکی به نتیجه رسید و به عنوان شهردار از این فحاشی‌ها نصیب بیشتری به بنده رسید. ما سعی کردیم مقاومت کرده و انجام خدمت را در اولویت قرار دهیم و به نظرم در این مورد موفق بودیم.
نجفی افزود: ما در شهرداری توانستیم سکوهایی برای پرش ایجاد کنیم البته نتایج ملموس بخشی از این فعالیت‌ها دیده شده و به چشم شهروندان می‌آید و خیلی از شهروندان این اقدامات را لمس کردند اما بخشی از این اقدامات همچون دانه‌ای است که سر در خاک داشته و هنوز بیرون نیامده است.
شهردار تهران با اشاره به تشکیل شورای راهبردی شهر هوشمند در شهرداری ادامه داد: امیدوار هستیم در آینده آثار ساماندهی تبدیل تهران به شهر هوشمند به چشم بیاید. ما تردیدی در ادامه این راه نداریم و اراده ما تداوم راهی است که با اعضای شورا آن را آغاز کردیم و از مسوولیت شانه خالی نخواهیم کرد اما آنچه موجب مطرح شدن بحث استعفا شده است مساله‌ای خارج از اراده من و مبنی بر تقدیر الهی است متاسفانه یک ماه قبل بر اساس اعلام دکتر معالجم مبتلا به بیماری جدیدی شدم بیماری که مرحله درمان و پس از درمان بسیار سخت و دشوار است در نتیجه مجبور به مطرح شدن موضوع استعفا شده‌ام. البته کسانی که رفتن من را پس از شش ماه به علت بیماری پیشگویی می‌کردند خوشحال نباشند پیشگویی پیغمبرگونه آنها آنطور که می‌گفتند اجرا نشد. من در هفت ماه پیش بیمار نبودم و مسائلی که در هفت ماه پیش آنها مطرح می‌کردند در این دوره هیچ مشکلی برای من ایجاد نکرد.
شهردار با بیان اینکه درمان او برای بیماری انرژی‌اش را در چند ماه آینده خواهد گرفت، افزود: با توجه به شرایط فکر می‌کنم اقتضائات جسمی من ایجاب می‌کند که مسوولیت را به دیگری واگذار کنم البته در حدی که وسعم برسد در کنار شهرداری باقی خواهم ماند.
وی ماندن را خیانت به امانت مردم دانست و افزود: از دوستان شورا تقاضا می‌کنم که این مساله را به مسائل سیاسی ارتباط ندهند و اصلی‌ترین موضوع بیماری است. پیشنهادهایی که در رابطه با مرخصی مطرح می‌شود از نظر من مناسب نیست چراکه به شهرداری خسارت‌هایی وارد خواهد کرد خوشبختانه در بین افرادی که از نظر رویکرد مورد تایید شورای شهر هستند مدیران برجسته‌ای وجود دارد همچنین از بین معاونان شهرداری هستند افرادی که بتوانند یا بهتر از من امور را انجام دهند. نباید هزینه اضافی به شهر تحمیل کنیم چراکه اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در وهله اول به شهر و مدیریت شهری لطمه خواهد خورد.
نجفی با بیان اینکه در سیستم مدیریت کشور متاسفانه همه چیز به نفر اول برمی‌گردد، ‌افزود: اگر نفر اول دچار مسئله‌ای شود قطعا دچار مشکل خواهیم شد این بدنی که نحیف بوده و به زمین افتاده بود را تلاش کردیم در این هفت ماهه بلند کنیم. شهرداری اکنون آماده پرش و حرکت است و حیف است که آن را رها کنیم. ادامه این وضعیت به شورا لطمه خواهد خورد چراکه اگر ادامه دهم کارنامه ضعیفی در آینده از من به جا خواهد ماند. واقعا احترام خاصی برای تک تک اعضای شورا قائل هستیم و در این شرایط خاص خواهش می‌کنم که مرا در معذوریت اخلاقی برای نپذیرفتن نظر شورا قرار ندهید. خواهش می‌کنم یک فرد از شورا و شهرداری خارج شود. به نظرم می‌آید بعد از 40 سال خدمت در سطوح مختلف مدیریت شهری آن هم از سال 58 تا به امروز یعنی 39 سال در پست‌های مدیریتی آنچه در توانم بوده است انجام داده‌ام امیدوار هستم دوستان این حق را به من بدهند که برای مدتی به خود بپردازم.
وی افزود: قرار است از اول اردیبهشت ماه بستری شوم و از دوستان می‌خواهم تا آن موقع تکلیفم مشخص شود.
برای انتخاب نجفی 3 ماه وقت گذاشتیم
بهاره آروین، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در مخالفت با استعفای نجفی گفت: نجفی با شعار امید به میدان آمد و خود شاهد بود که مردم با چه امیدی در صف رای ایستادند دلایل زیادی برای عدم پذیرش استعفای او وجود دارد.
آروین در ادامه با بیان اینکه عملکرد نجفی در این هفت ماهه قابل دفاع و قابل قبول بوده است خطاب به او گفت: این عملکرد یکی از دلایل عدم پذیرش استعفای شماست و چه کسی می‌تواند قبول کند که با این عملکرد با استعفای شما موافقت کند.
آروین با تاکید بر اینکه نتیجه بسیاری از اقدامات نجفی و شورا در این هفت ماهه در آینده مشخص می‌شوند افزود: شما در شرایط تاریکی شهرداری را تحویل گرفتید و نه تنها آ‌ن را اداره کردید بلکه در شهرداری ریل‌گذاری درستی صورت دادید که خود بسیار ارزشمند است.
وی در ادامه خطاب به نجفی تصریح کرد: ما شما را یک شبه انتخاب نکردیم بلکه برای انتخاب شما سه ماه زمان گذاشتیم انتخاب دوباره فردی به عنوان شهردار عملا به معنای توقف فعالیت‌ها است.
آروین افزود: انتخاب ما همیشه بین بد و بدتر بوده اما روزی که شما قرار بود انتخاب شوید از امید حرف زدید و بعدها شنیدم که به شما گفته بودند اگر کار سخت می‌خواهید چرا در عوض شهرداری به وزارتخانه نرفتید و شما گفته بودید که دیده‌اید مردم با چه امیدی در صف رای ایستاده و به شورا رای داده‌اند!
آروین در انتها با اشاره به امید مردم در انتخاب شورای پنجم افزود: بزرگترین آفت ناامیدی است و از دست دادن امید و پاشیده شدن گرد ناامیدی به معنای به خطر افتادن سرمایه‌های اجتماعی است. شما روی امید سرمایه‌گذاری کردید و ما پای حرف‌های خود ایستاده‌ایم.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر کار: نحوه اداره صندوق‌های بازنشستگی اصلاح می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت با رد درخواست استعفا در شورای شهر ؛ نجفی شهردار ماند سید حسن نصرالله: لبنان باید مجلسی داشته باشد که بتواند با خطرها مقابله کند قاسمی: ایران برای حفظ وحدت گروه‌های لبنانی از هیچ تلاشی دریغ نکرده است دکتر ظریف در گفتگو با "بی‌بی‌سی عربی": توافق هسته‌ای درحال اجراست در مراکز درمانی دریافت خارج از تعرفه از بیماران غیرقانونی است مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت شهرسازی: افزایش وام مسکن در راه است هاآرتص: سعودی‌ها در جنگ با ایران بی‌شک بازنده‌اند اوج وقاحت سران مرتجع عرب ایران و ونزوئلا تفاهم‌نامه دارویی امضا کردند وزیر امور خارجه به سنگال رفت قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران: ادعای کاربرد سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد تظاهرات در لندن در اعتراض به جنایات صهیونیستها علیه فلسطینیان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح: به رغم تمام توطئه‌ها قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت