مقابله با بیکاری با اجرای «سرباز کارفرما»

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور بحران بیکاری است و از علل مهم آن می‌توان به خروج منابع مالی و افراد کارآفرین از بخش مولد اقتصاد نام برد. در چنین شرایطی می‌بایست از تمام ظرفیت‌های کشور جهت جلوگیری از این جریان استفاده نمود. خدمت سربازی یکی از این ظرفیت‌هاست. طرح «سرباز کارفرما» قصد دارد با استفاده از پتانسیل خدمت سربازی ابتدا سرعت این جریان را کند کرده، سپس موجب ورود منابع مالی جدید و کارآفرینان جوان به بخش مولد اقتصاد گردد. در صورت ورود جوانان کارآفرین و تحصیلکرده به همراه سرمایه‌های سرگردان پدران و مادران آنها می‌توان تحولی شگرف را در وضعیت اشتغال کشور ایجاد نمود. براساس طرح «سرباز کارفرما» فارغ‌التحصیلان دانشگاهی (از مقطع کاردانی تا دکترا) اگر هنگام مشمول شدن کارفرما باشند، می‌توانند خدمت سربازی خود را با تعهد به اشتغال‌زایی در بنگاه اقتصادی خود به پایان رسانده و کارت معافیت دریافت نمایند. نکات کلی‌ای که باید در این طرح رعایت شود، همراه با اعداد و ارقام پیشنهادی نویسنده طرح تیتروار بیان می‌گردد.
۱- حداقل مدت خدمت ۲۰ماه و حداکثر ۶۰ماه می‌باشد.
۲- کارفرما می‌بایست از زمان شروع تعهد به خدمت تا زمان معافیت (بین ۲۰ تا ۶۰ماه) معادل ۵۰۰نفر-ماه لیست بیمه تامین اجتماعی ارسال و پرداخت کرده باشد. برای مثال اگر کارفرما به‌صورت میانگین ۲۰نفر پرسنل داشته باشد، بعد از ۲۵ماه می‌تواند معاف شود. یا اگر ۲۵نفر به بالا پرسنل داشته باشد، بعد از ۲۰ماه معاف می‌شود.
۳- جهت اخذ معافیت، تسویه حساب با سازمان‌ها و اشخاص زیر الزامی است :الف) بیمه تامین اجتماعی


ب) اداره امور اقتصاد و دارایی
ج) کارگرانی که از کارفرما به اداره کار شکایت کرده‌اند.
۴- در صورتی که بنگاه اقتصادی شرکت ثبت شده باشد، فرد مشمول فارغ از سمتی که در شرکت دارد، می‌تواند به اندازه سهم‌الشراکه خود از لیست بیمه منتفع شود.
۵- در صورتی که به هر دلیلی بنگاه اقتصادی نتواند به کار خود ادامه دهد، به نسبت لیست بیمه پرداخت‌شده از خدمت فرد مشمول کاسته شده و وی به خدمت اعزام می‌گردد. در این زمینه ذکر این نکته نیز لازم است که فعالیت بنگاه اقتصادی می‌تواند در بخش‌های مختلف اقتصاد شامل تولید، کشاورزی، خدمات و یا حتی بازرگانی باشد. برای استفاده بیشتر از پتانسیل خدمت سربازی جهت اشتغال‌زایی، طرح دیگری را که به نظر نویسنده مکمل طرح «سرباز کارفرما» می‌باشد، به اختصار توضیح می‌دهیم. به گفته بسیاری از کارشناسان هم‌اکنون کشور در حال جنگ اقتصادی است. رزمندگان خط مقدم این جنگ، کارآفرینانی هستند که جان و مال و آبروی خود را جهت پیروزی در این جنگ به خطر انداخته‌اند. لذا به نظر نویسنده کارآفرینان امروز کشور را می‌توان رزمنده نامید. براساس طرح مکمل «سرباز کارفرما» فرزندان کارآفرینان می‌توانند به واسطه کارآفرین بودن پدر یا مادرشان از خدمت سربازی معاف شوند. شروط معافیت به شرح ذیل است :
۱-کارآفرین هنگام مشمول شدن فرزند خود باید سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی به اندازه ۱۵۰۰نفر-ماه را در ۵سال منتهی به آن زمان داشته باشد. در صورت سابقه کمتر از ۱۵۰۰نفر-ماه به نسبت بیمه پرداخت‌شده از خدمت فرزند کارآفرین کاسته خواهد شد.
۲- کارآفرین می‌بایست با سازمان‌های زیر تسویه حساب نماید :
الف) بیمه تامین اجتماعی
ب) اداره امور اقتصاد و دارایی
۳- در صورتی که بنگاه اقتصادی شرکت ثبت شده باشد، کارآفرین فارغ از اینکه چه سمتی در شرکت دارد، می‌تواند به اندازه سهم‌الشراکه جهت معافیت فرزند خود از لیست بیمه منتفع شود.
* کارآفرین در بخش صنعت