این بار شهردار با «میثاق‌نامه» علنی

آرمان- مطهره شفیعی: اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار این بار دقیق‌تر از گذشته عمل خواهند کرد. برای شورای شهر و شهرداری زیبنده نیست که شخصیتی به رغم دارا‌بودن تمام ویژگی‌های مدیریتی تنها 7 ماه بر کرسی شهردار بنشیند و سپس استعفا دهد. بنابراین برای تکرار نشدن چنین شرایطی باید مولفه‌هایی از پیش در نظر گرفته شود اما توافق‌ها نباید به‌نحوی باشد که احزاب درباره آن دچار چالش شوند و یکدیگر را متهم به افشای آن توافقات کنند. هرچند احزاب تاثیرگذار در انتخاب شهردار نباید فراموش کنند که وعده شفافیت یکی از دلایلی بود که باعث شد مردم به لیست امید رأی دهند. بنابراین انتظار است توافقات در اتاق شیشه‌ای باشد. البته این شفافیت با تردیدهایی از جمله سوءاستفاده رقیب از آن برای تضعیف گزینه‌های شهرداری مواجه است که نگرانی بجایی است اما باید به جامعه این اطمینان داده شود که تصمیم‌گیری فارغ از وعده‌هایی نیست که به آنها داده شده است. اکنون یک عضو شورای شهر تاکید دارد «فردی که مسئولیت شهرداری تهران را می‌پذیرد، باید براساس میثاق‌نامه‌ای که از پیش با اعضای شورا منعقد می‌کند، فعالیت خود را انجام دهد و من امیدوارم این بار حتما متن میثاق‌نامه منتشر و بر اساس آن هم عمل شود». به‌نظر می‌رسد میثاق‌نامه‌ای که حجت نظری از آن سخن گفته است با هدف عدم تکرار چالش استعفای نجفی باشد و البته این عضو شورای شهر به درستی بر انتشار میثاق‌نامه تاکید دارد که شاید دلیلش تکرار نشدن سرنوشت نجفی برای شهردار بعدی باشد.
باز هم «نه» به زنان؟
از سوی دیگر «نه» پاسخی بود که زنان پس از تلاش برای نشاندن یکی از زنان بر کرسی شهرداری دریافت کردند. البته این پاسخ برای اولین بار نبود که به زنان داده می‌شد، در تمام دوره‌ها که قرار بود شهرداری برای پایتخت انتخاب شود، حضور جدی زنان در جایگاه کاندیداهای مورد بررسی با موانعی روبه‌رو بود. مشخص نیست چه انگیزه و دلیلی در مردان هست که نمی‌توانند اجازه دهند یک زن شهردار تهران شود و به صدور حکم معاونت‌هایی در شهرداری به زنان اکتفا می‌کنند. روز گذشته حجت نظری عضو شورای شهر اظهاراتی داشت که امید را در دل زنان برای انتخاب یک زن در شهرداری تهران تقویت کرد. او از احتمال انتخاب یک زن به‌عنوان شهردار خبر داد و گفت: «محدودیت جنسیتی در این انتخاب وجود ندارد. معیار انتخاب برای اعضای شورا، برنامه‌های نامزد‌ها و توانایی اجرا شدن این برنامه‌ها و سوابق و پیشینه افراد است. بنابراین ممکن است از میان بانوان توانمند فردی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شود». اما برخی از اعضای شورای شهر تهران به «آرمان» گفتند به‌رغم تلاشی که از سوی آنها و دیگر زنان فعال عرصه سیاست صورت گرفت، ظاهرا باز هم قرار نیست شهردار از میان زنان انتخاب شود. در مرداد 96 که بحث انتخاب شهردار مطرح شد، الهه کولایی استاد دانشگاه تهران یکی از گزینه‌های مطرح بود. کولایی در آن برهه سرمایه‌های انسانی را یک ظرفیت برای شهر تهران دانست و اذعان کرد: «نیازمند بازنگری جدی در اداره شهرداری تهران هستیم. رسوبی غیرقابل قبول در شهرداری ایجاد شده و زنان و جوانان شایسته راهی به شهرداری تهران ندارند. باید از ظرفیت زنان و جوانان در مدیریت شهری استفاده شود تا این اقشار نیز بتوانند در امور شهری نقش ایفا کنند». او راهکار حل مشکل فساد در شهرداری را شفاف‌سازی اعلام کرد و گفت: «فراهم شدن دسترسی به اطلاعات و قرار گرفتن در یک اتاق شیشه‌ای سبب کاهش فساد در شهرداری تهران خواهد شد». آنچه کولایی بیان کرد همان برنامه‌هایی بود که نجفی هم ارائه داد؛ بنابراین تفاوتی در برنامه نبود و شاید کولایی به‌خاطر زن‌بودن از بهشت دور شد.
روال انتخاب شهردار


حجت نظری درباره نحوه انتخاب شهردار بعدی تهران توضیح داد: درباره فرآیند انتخاب شهردار بعدی تهران اعضای شورای شهر باید به اجماع و اتفاق نظر رسیده و در ‌‌نهایت پس از بررسی گزینه‌های موجود و برنامه‌های آنان شهردار تهران انتخاب خواهد شد. محدودیتی در انتخاب نامزدهای اولیه تصدی پست شهرداری تهران وجود نخواهد داشت و افرادی که توانایی شهردار شدن و تمایل به پذیرش این سمت را دارند می‌توانند آمادگی خود را به اعضای شورای شهر تهران اعلام کنند. نظری اضافه کرد: تعدادی دیگر از گزینه‌ها هم افرادی هستند که ممکن است اعضای شورای شهر از آنان دعوت کرده باشند که این افراد نیز پس از اطمینان از تمایلشان برای شهردارشدن می‌توانند برنامه‌های خود برای اداره شهر را اعلام کنند.
محدودیتی نیست
حجت نظری درباره اینکه آیا شهردار بعدی تهران اصلاح‌طلب خواهد بود یا خیر، گفت: قطعا شهردار بعدی تهران اصلاح‌طلب خواهد بود، چراکه رأی مردم تهران به اصلاح‌طلبان در شورای پنجم حاکی از آن است که باید فردی از همین تفکر و سلیقه نیز در رأس شهرداری تهران قرار بگیرد. البته شخصا معتقدم که شهردار بعدی بهتر است در عین اصلاح‌طلب‌بودن وجهه اجتماعی و اجرایی‌ پررنگ‌تری نسبت به وجهه سیاسی‌ داشته باشد. نظری درباره اینکه آیا ممکن است از میان گزینه‌های قبلی شورای شهر پنجم برای شهرداری تهران دوباره فردی شهردار شود، خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفتم هیچ‌ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، در میان افرادی که قبلا در کنار دکتر نجفی نامشان مطرح شده بود هم افرادی هستند که ممکن است توانایی و تمایل به شهردار شدن داشته باشند، بنابراین محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.