«ابتکار» تفاوت برخورد با بحران ها در دولت های احمدی نژاد و روحانی را بررسی می‌کند

شفافیت ،حلقه مفقوده رابطه دولت- ملت
زهره احدی
در روزهای گذشته دولت روحانی با بحران جدیدی روبه‌رو شد، هرچند هنوز سرنوشت بازار سکه و ارز به صورت دقیق مشخص نشده و همچنان این بازار به حالت عادی خود بازنگشته است اما تحلیل‌های بسیاری در خصوص نحوه برخورد دولت دوازدهم در مقابله با این بحران‌ها وجود دارد. به زعم بسیاری بخش عمده مشکلات دولت دوازدهم نه در اقدام و عمل بلکه در خصوص اطلاع‌رسانی و شفافیت در مشکلات و موانعی است که این دولت با آن مواجه است و همین امر به بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت مستقر دامن می‌زد. در گذشته بارها مشاهده شده که روحانی و اعضای کابینه‌اش در رابطه با برخی مسائل سکوت اختیار کرده‌اند و همین امر تاثیری منفی بر نگاه جامعه نسبت به دولتمردان دارد.
اگر بخواهیم به حافظه تاریخی جامعه رجوع کنیم بدون شک بسیاری دولت روحانی را با دولت‌های سابق آن یعنی دولت‌های نهم و دهم که به ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد فعالیت داشت، مقایسه می‌کنند چراکه دولت روحانی میراث‌دار چیزی است که احمدی نژاد برایش به جای گذاشته است. لازم به یادآوری است که دولت‌ اسبق بی‌شک یکی از پربحث‌ترین دولت‌هایی است که در جمهوری اسلامی روی کار آمد. دولت‌های نهم و دهم در زمان فعالیت‌های خود همواره صدر اخبار ایران و جهان بود و مسائل متعددی را هم پشت سر گذاشت. بنابرگفته مخالفان احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری وی بود که کشور به سمت مشکلات بی‌شمار اقتصادی هدایت شد و در این میان هم نمی‌توان انکار کرد، هر چه دولت‌های نهم و دهم به سال‌های آخر دوره هشت ساله خویش نزدیک می‌شدند مشکلات اقتصادی رو به فزونی گذاشت. در همین ایام بود که تورم و نرخ بیکاری هم افزایش پیدا کرد، با این وجود رویکردی که رئیس دولت‌های نهم و دهم همواره پیش می‌گرفت رویکرد بیگانه ستیزی بود و عامل اصلی بحران‌ها را با دشمنان داخلی و خارجی دولت مرتبط می‌دانست و هیچ‌گاه مسئولیت سوءمدیریت خود و اطرافیانش را بر عهده نگرفت. این رویکرد تنها در زمینه مسائل اقتصادی نیست و در روابط خارجی نیز چنین روندی مشاهده می‌شود که همان معضل تحریم‌های شدید کشور را در پی داشت و احمدی نژاد آنها را تنها کاغذ پاره‌‌ای می‌دانست و ادبیاتی که وی همواره دنبال می‌کرد همان واژه‌های همیشگی دشمن، توطئه و... را در خود داشت.


میراث احمدی نژاد برای روحانی
در مجموع، میراثی که دولت احمدی نژاد برای روحانی به جا گذاشت یک کشور روبه سوی ورشکستگی بود. زمانی روحانی به عنوان رئیس جمهوری کشورایران فعالیت‌های خود را آغاز کرد به انتقاد از دولت پیشین پرداخت و همین رویکرد وی با انتقاداتی مواجه شد و در ادامه ما این را مشاهده کردیم که دولتمردان در تلاش بودند که کمتربه تبعات سوءمدیریت احمدی نژاد اشاره‌ای داشته باشند. با وجود شرایطی که دولت یازدهم بر سر کار آمد روحانی در تلاش بود تا به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند و کنترل تورم مهم‌ترین د‌ستاورد‌ د‌ولت یازدهم بود که تورم حد‌ود‌ ۴٠ د‌رصد‌ آخر د‌ولت قبل به زیر ١٠ د‌رصد‌ کاهش یافت. در زمینه روابط خارجی هم همانطور که مشاهده شد، روحانی توانست برجام را به یک موفقیت نسبی برساند. در حقیقت، روحانی به وعده‌هایی که داده بود عمل کرد و به پشتوانه همین عملکردی که در دولت یازدهم داشت، مردم بار دیگر به وی اعتماد کردند و برای بار دوم وی را به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب کردند. بنابراین، اگر جانب انصاف را رعایت کنیم متوجه می‌شویم که روحانی و اعضای کابینه اش در صورت مهیا بودن شرایط اهل اقدام و عمل هستند و تا به امروز هم این را ثابت کرده‌اند و اگر در این روزها کاری از پیش نمی‌برند، به زعم بسیاری به این دلیل است که اوضاع به گونه‌ای رقم خورده است که موانع جدیدی پیش روی دولت روحانی وجود دارد. در این شرایط نه روحانی و نه اعضای کابینه اش به صورت واضح و مشخصی در این رابطه سخن نمی‌گویند. همین موضع در اعتماد مردم به روحانی مشکلاتی به وجود
می آورد.
در همین راستا داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص مشکلات اقتصادی روحانی در گفت‌وگو با «ابتکار» عنوان کرد: «به هر حال دولت روحانی از اواخر سال گذشته با مشکل ارز مواجه شد، بخشی از آن هم به اشتباه دولت روحانی بازمی‌گردد که با کاهش نرخ بهره های بانکی به دنبال این بود تا سرمایه مردم وارد بازار شود اما مردم به سمت بازار ارز و سکه سوق داده شدند، با این حساب مشکل ارز هم از همینجا آغاز شد. با توجه به مشکلاتی هم در روابط خارجی داشتیم، نباید چنین سیاستی را پیش می‌گرفتند.» وی با اشاره به مشکلات کنونی نرخ ارز اظهار کرد: « در این میان لازم به یادآوری است که چند نرخی بودن ارز فسادزا است و سیاست تک نرخی شدن ارز باید زودتر عملیاتی می‌شد و ما یک بار تک نرخی شدن ارز را در زمان دولت اصلاحات تجربه کردیم اما دولت آقای احمدی نژاد مجددا سیاست ارز را تغییر دارند و به همان رویکرد چند نرخی بازگشت، خوشبختانه دولت کنونی رو به سیاست تک نرخی آورده است.» وی تصریح کرد: «در مجموع دولت باید بر این تصمیم بماند و به مبارزه با فساد بپردازند. با این اوصاف، کسانی که دلار را احتکار کرده‌اند وقتی ببینند قیمت دلار افزایش نمی‌یابد آن ارزها را هم وارد بازار می‌کنند و همین موضوع مردم را مجددا نسبت به وضعیت بازار امیدوار می‌کند. »
بحران‌های بی‌پایان
گفتنی است در خصوص مشکلاتی که دولت روحانی با آن مواجه است می‌گویند که اگر دولت اصلاحات هر 9 روز با یک بحران روبرو است دولت روحانی هر 9 ساعت چنین مشکلی را دارد. قنبری هم با اشاره به این جمله در ادامه افزود: «بحران‌های دولت دوازدهم تنها در همین موضوع نیست بلکه تورم و رکود همچنان به قوت خود باقی است، ضمن اینکه دولت در سال‌های گذشته در رابطه با مهار تورم به شکل نسبی موفقیت‌هایی داشته و باید این موفقیت را تداوم بخشد. با این وجود، همواره اقدامات دولت با مخالفت‌هایی روبه‌رو می‌شود، دولت باید از طرف دیگر هم به مقابله با چنین مشکلاتی بپردازد و در مجموع دولت ثابت کرده است که در صورت مهیا بودن شرایط توان پرداختن و مهار مشکلات اقتصادی را دارد.»
وی تصریح کرد: « روحانی با توجه به عملکرد مثبتی که در دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی داشته است، ثابت کرده که به خوبی توانایی مقابله با مشکلات این حوزه را دارد اما در شرایط کنونی بحران‌هایی هم در این حوزه به وجود آمده است . درحقیقت، از زمانی که دولت ترامپ روی کار آمده است، در این حوزه رکودی به وجود آمد و در کنار تمام این بحران‌ها باید بحران آفرینی طیف مخالف دولت را هم یادآور شد، به هرحال در دی ماه سال گذشته بحران‌آفرینی این افراد را دیدیم.»
این فعال سیاسی در پایان صحبت‏های خود اظهار کرد: «مشکل کنونی دولت دوازدهم نه در زمینه اقدام و عمل بلکه در حوزه شفافیت است. به هر حال دولت یازدهم در این زمینه از وضعیت بهتری برخوردار بود. روحانی ثابت کرده است که اهل عمل کردن به وعده‌های انتخاباتی خود است اما باید دید چه چیزی مانع از تداوم این رویکرد شده است؟ درست است که روحانی همواره گفته که بر عهد خود پایبند است اما باید بگوید که چه مانعی وجود دارد. هر از گاهی مشاهده می‌شود که دولت در رابطه با برخی مسائل سکوت می‌کند، این امر شاید برای جلوگیری از برخی تنش‌های داخلی باشد اما در کنار این نبود شفافیت ممکن است به تداوم بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت دوازدهم دامن بزند. روحانی باید به یاد داشته باشد که همچنان می‌تواند در برخی مسائل از مردم یاری بخواهد.»
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه قضائیه: حاضریم با پیام رسان های خارجی توافق کنیم «ابتکار» راهکارهای تداوم اثر گذاری سیاست‌های ارزی دولت در آینده اقتصاد را بررسی کرد محمدجواد ظریف پس از دیدار با مقامات برزیل وارد اروگوئه شد دیپلماسی ایرانی در آمریکای لاتین رضا دهکی برهه حساس واقعی! انتخاب عجیب «نه به کتاب نخواندن» به عنوان نمایشگاه کتاب تهران 97 وقتی منفی در منفی مثبت نمی‌شود رعایت اصول بهداشتی در رستوران ها و فست فود ها چقدر در انتخاب آنها از سوی مردم موثر است؟ «ابتکار» تفاوت برخورد با بحران ها در دولت های احمدی نژاد و روحانی را بررسی می‌کند «ابتکار» از جلسه غیرعلنی بهارستان به منظور بررسی بحران کم آبی گزارش می دهد تلاش مشترک مجلس و دولت علیه کم آبی ترامپ پس از تهدید پوتین با «موشک های جدید و هوشمند » لحن خود را در برابر روسیه ملایم تر کرد اولین واکنش روحانی به نرخ ارز گسترش ترمز استقلال را کشید پرسپولیس از شکست برابر پارس جنوبی گریخت سخنگوی قوه قضائیه: حاضریم با پیام رسان های خارجی توافق کنیم مهاجرت؛سقوط ریال، سقوط امید