روسیه مانع بزرگ صلح در سوریه

کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ خواستارخروج هر چه سریع‌تر سربازان آمریکایی از سوریه شده است. پیشتر رییس‌جمهور فرانسه گفته بود که ترامپ را قانع کرده که نیروهای آمریکایی را سریعا از سوریه خارج نکند. سخنگوی کاخ سفید گفت: طرح خروج نیروهای آمریکایی تغییری نکرده و ترامپ خواستار اجرای طرح خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شده است. سخنگوی کاخ سفید ضمن بیان اینکه‌ ماموریت آمریکا در سوریه تغییری نکرده تاکید کرد ترامپ خواستار بازگشت سریع نیروهای آمریکایی است.
سندرز در ادامه افزود: ما به ماموریت برای نابودی کامل داعش و ایجاد زمینه‌هایی که جلوی احیای این گروه را بگیرد، پایبند هستیم. همچنین‌ انتظار داریم که متحدان و شرکای منطقه‌ای ما مسوولیت بیشتری را چه از نظر نظامی و چه از منظر اقتصادی، برای ایجاد امنیت در منطقه، برعهده گیرند.
ترامپ پیشتر در جریان یک سخنرانی در ایالت اوهایو، با اشاره به از بین رفتن گروه موسوم به حکومت اسلامی، داعش،‌ در سوریه و عراق گفت: ما به زودی از سوریه خارج خواهیم شد. دونالد ترامپ افزوده بود: اجازه دهیم دیگران ادامه کار را به دست گیرند. خیلی زود،‌ خیلی زود از سوریه خارج می‌شویم. کمتر از یک هفته پس از آن سخنرانی رییس‌جمهور ایالات متحده بار دیگر تاکید کرد: تا جایی که مساله سوریه مطرح است، ماموریت اصلی ما، از میان بردن گروه داعش بود. ما این ماموریت را انجام داده‌ایم و در هماهنگی با طرف‌های دیگر در منطقه، خیلی زود تصمیم‌گیری خواهیم کرد. سخنان ترامپ در مورد خروج هرچه سریع‌تر نیروهای آمریکایی از سوریه در حالی بیان شد که مقام‌های دولت او، پیشتر، بر ماندن در سوریه تا زمانی که پشتیبانی از شبه‌نظامیان مورد حمایت آنها ضروری باشد، تاکید کرده بودند.
این گفته‌ها واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت‌ از جمله در خود منطقه خاورمیانه که کشورهایی مانند عربستان سعودی خواستار تداوم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه شدند. ژنرال کنت مک‌کنزی، یک مقام وزارت دفاع آمریکا، هم اندکی پس از گفته‌های ترامپ تاکید کرد سیاست نظامی آمریکا در جنگ علیه گروه حکومت اسلامی در سوریه تغییر نکرده و جدول زمانی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه تعیین نشده است. چند ساعت پیش از این اظهارات سخنگوی کاخ سفید، امانوئل ماکرون گفته بود که او ترامپ را قانع کرده است که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج نکند.


ماکرون: ترامپ را برای ماندن در سوریه متقاعد کردم
رییس‌جمهور فرانسه در مصاحبه جنجالی با دو روزنامه‌نگار حرفه‌ای از اصلاحات اقتصادی نامحبوب خود دفاع کرد. در دومین مصاحبه تلویزیونی ظرف یک هفته اخیر که با هدف جلب حمایت‌های اجتماعی از اصلاحات اقتصادی مد نظر دولت انجام می‌شود، نه ماکرون و نه مصاحبه‌کنندگان نتوانستند طرف مقابل را مقهور کنند. به رسم مصاحبه با روسای جمهور فرانسه، دو روزنامه‌نگار معروف سعی کردند مصاحبه‌ای چالشی به مناسبت نخستین سالگرد حضور ماکرون در قدرت با او برگزار کنند.
امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه یکشنبه شب گذشته گفت که وی دونالد ترامپ را برای ماندن در سوریه متقاعد کرده است. رییس‌جمهور فرانسه این سخنان را در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه‌های «بی.اف.ام.تی.وی» و «آر.ام.سی» و با مشارکت وب‌سایت مشهور مدیاپارت، عنوان کرد. امانوئل ماکرون در پاسخ به این سوال که شما در حمله به سوریه مشارکت کردید آیا شواهدی دارید که این حملات موثر بوده است، گفت: عملیات به شکل عالی‌‌ انجام شده است. سه مرکز شیمیایی هدف قرار گرفت. عملیات کاملا موفقیت‌آمیز بود و این سه مرکز کاملا تخریب و نابود شد و هیچ قربانی‌ای‌ برجا نگذاشت. فرانسه این تصمیم را بر اساس اصولی گرفت که نخستین شواهد استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی به دست آمد. از ماه می گذشته سرویس‌های مخفی ما مشخص کردند که سلاح شیمیایی استفاده شده است و ما شواهدی به دست آوردیم که این سلاح‌های شیمیایی به رژیم اسد تعلق دارد. سوال دیگر از رییس‌جمهور فرانسه این بود که شما بر چه اساسی خارج از منشور ملل متحد به سوریه حمله کردید و آیا این حمله باعث بی‌نظمی در جامعه بین‌الملل‌ نمی‌شود؟ ماکرون در پاسخ گفت: ما بر مبنای دقیقی به سوریه حمله کردیم: 1- در چارچوب مشروعیت بین‌المللی 2-‌ بدون اعلام جنگ به رژیم بشار اسد- 3- بدون ایجاد هیچ گونه خسارتی به مواضع نیروهای روسیه.
ماکرون گفت: ما سه عضو شورای امنیت سازمان ملل هستیم، اما این روسیه است که مانع توافق جمعی شده است. او گفت: ما در کادر ائتلاف بین‌المللی علیه داعش با هم کار و تلاش دیپلماتیک کردیم تا قوانین بین‌المللی و بشردوستانه محترم شمرده شود، اما نمی‌توانیم اجازه دهیم که آنها در سوریه هر کاری بکنند.
ماکرون گفت که روسیه تمام راه‌های قانونی برای تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت را بلوکه کرد تا جامعه بین‌الملل‌ نتواند کاری انجام دهد. او گفت که روسیه همدست رژیم سوریه است و آنها به صورت روشمند باعث ناتوانی دیپلماسی بین‌المللی شده‌اند. رییس‌جمهور فرانسه همچنین گفت که روسیه به آتش‌بس بشردوستانه چند ماه گذشته که نتیجه قطعنامه‌ای بود که خود به آن رای داده بود‌، احترام نگذاشت.
ماکرون در پاسخ به این سوال که چطور با جنگ می‌توانیم صلح ایجاد کنیم، گفت: فرانسه به بشار اسد اعلام جنگ نکرده است، ما حمله کردیم که حقوق بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل تبدیل به جسد نشود. او گفت: ما می‌دانستیم مراکز مورد حمله، مراکز مرتبط با سلاح شیمایی هستند وگرنه حمله نمی‌کردیم.
ماکرون گفت که این حملات برای ایجاد صلح کافی نیست و اینکه فرانسه دنبال راه حل سیاسی است که یک دوره انتقالی در سوریه ایجاد شود. او همچنین گفت: برای راه حل پایدار در سوریه باید با روسیه، ایران و ترکیه گفت‌وگو کنیم. ماکرون روسیه را متهم کرد که وعده‌هایش را انجام نمی‌دهد چرا‌که پوتین در دیدار از پاریس گفته است که اگر رژیم اسد از سلاح شیمیایی استفاده کند جامعه بین‌الملل‌ باید مداخله کند.
رییس‌جمهور فرانسه گفت که فرانسه دنباله‌رو‌ آمریکا نیست و موضع مستقل خود‌ را دارد. وی همچنین گفت که با حملات شنبه گذشته، روسیه فهمیده است که جامعه بین‌الملل‌ کنار نمی‌نشیند که فقط نظاره‌گر باشد. ماکرون همچنین گفت که حمله ما به مراکز مرتبط با سلاح شیمیایی سوریه باعث شد که ترکیه راهش را از روسیه جدا کند.
رییس‌جمهور فرانسه همچنین گفت که یکی از اهدافش، گرد آوردن اسلام شیعی و سنی دور یک میز است. او گفت که نقش فرانسه در جامعه بین‌الملل‌ این بود که با تمام طرف‌ها گفت‌وگو کند. ماکرون افزود: فرانسه با ایالات متحده آمریکا درباره ایران توافق نظر ندارد. هدف من این است که حداقل روسیه و ترکیه را متقاعد کنم که درباره سوریه با هم دور میز مذاکره بنشینیم.
دفاع ماکرون از سیاست‌های اقتصادی جنجالی خود
ماکرون در پاسخ به یکی از خبرنگاران که در خصوص تظاهرات اخیر این کشور سوال کرد، او را به جانبداری متهم کرد و این کار باعث شد تا خبرنگار به وی پاسخ دهد: نه شما معلم ما هستید و نه ما دانش‌آموز شما. ماکرون به دفعات به دلیل سیاست اقتصادی طرفدار کسب‌و‌کار خود که باعث شده است در بین مخالفان به رییس‌جمهور ثروتمندان معروف شود، مورد حمله قرار گرفت.
ماکرون که در مصاحبه با ادوی پلنل‌ از پایگاه مدیاپارت‌ و پژان ژاک بوردین‌ از رادیو آر ام سی صحبت می‌کرد گفت: واضح است که در خصوص اقدامات دولت در زمینه مالیات بر ثروت عذرخواهی نمی‌کنم زیرا این پول مجددا در اقتصاد سرمایه‌گذاری خواهد شد. با این حال با بالا گرفتن بحث پس از سوالات در خصوص سیاست‌های مالیاتی، یکی از روزنامه‌نگاران به ماکرون گفت: شما به این دلیل سخنان مرا قطع می‌کنید که برایتان آزاردهنده است. ماکرون نیز در پاسخ به سوالات جنجالی گفت: مزخرف گویی را تمام کنید! یا اینکه‌ شماها قاضی نیستید.
تحریم‌های تازه آمریکا علیه روسیه
از سوی دیگر سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد از اعلام تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر داد. به گفته نماینده آمریکا در سازمان ملل تحریم‌های جدید به دلیل پشتیبانی روسیه از رژیم بشار اسد است.
ایالات متحده بنا دارد تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه وضع کند. سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید تحریم‌ها شرکت‌های مرتبط با بشار اسد و جنگ‌افزار شیمیایی را هدف قرار خواهد داد. روسیه می‌گوید این اقدام در هیچ واقعیتی ریشه ندارد.
نیکی هیلی یکشنبه گذشته اعلام کرد استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آن کشور، تحریم‌های تازه را ‌ روز دوشنبه اعلام خواهد کرد. هیلی می‌گوید این تحریم‌ها مستقیما هرگونه شرکتی را که با تجهیزات بشار اسد و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ارتباط است، هدف قرار می‌دهد.
سفیر ایالات متحده در سازمان ملل افزوده است فکر می‌کنم در این موقعیت هرکسی آن را احساس خواهد کرد. فکر می‌کنم همه می‌دانند ما با این اقدام در حال فرستادن پیامی قوی هستیم و امیدواریم که آنها، این پیام را بشنوند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما در واکنش گفته است وضع این تحریم‌ها ریشه در هیچ واقعیتی ندارد.
زاخارووا گفته است می‌توانیم تایید کنیم که قرار است تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه وضع شود که بر مبنای هیچ دلیل واقعی صورت نمی‌گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید قبلا می‌گفتند ما را به خاطر اوکراین است که تحریم می‌کنند. حالا جمله‌بندی‌ها به‌شکل قابل ملاحظه‌ای عوض شده و دیگر می‌گویند ما را به خاطر حضورمان در عرصه جهانی‌ است که تحریم می‌کنند. از طرفی معاون وزیر خارجه روسیه دیروز به آمریکا هشدار داد، کشورش در وضع قوانینی برای پاسخ دادن به تحریم‌های جدید آمریکا تاخیر نخواهد کرد.
این در حالی است که چند نفر از نمایندگان ارشد پارلمان روسیه گفته‌اند در حال بررسی وضع قوانینی هستند که به موجب آنها کرملین برای ممنوع یا محدود کردن فهرستی از اقلام وارداتی آمریکایی اختیاراتی پیدا می‌کنند. ریابکوف تصریح کرد، مسکو در حال بحث بر سر سوءاستفاده واشنگتن از وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی است. این اظهارات ریابکوف در حالی مطرح شد که روابط میان مسکو و واشنگتن اخیرا به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در تاریخ ششم آوریل سال جاری میلادی وزارت خرانه‌داری آمریکا در واکنش به فعالیت‌های بدخواهانه روسیه 38 مقام ارشد، کارآفرین و کمپانی روس را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.