فراخواندن «آذری‌جهرمی» به صحن علنی مجلس؛

در نشست علنی مجلس که 26 فروردین برگزار شد، سیده‌فاطمه حسینی و سیده‌حمیده زرآبادی نمایندگان تهران و قزوین پرسش‌های مشترکی را در رابطه با دلایل جایگزینی قرارداد نگهداری شبکه ارتباطات زیرساخت که شش ماه زودتر از موعد مقرر به پایان رسید و سرانجام پروژه ارتقا و توسعه انتقال برنامه پنج ساله پنجم ارتباطات که در سال 91-90 قرارداد آن بسته شد از وزیر جوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کردند‌. محمدجواد آذری‌جهرمی نیز برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس حاضر شد‌. البته سیده حمیده زرآبادی تاکید کرد که قصد ندارد از وزیر جوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخواهد که استعفا دهد چراکه از حضور یک جوان در کابینه دولت استقبال می‌کند، آذری‌جهرمی نیز تاکید کرد که سوال طرح شده مربوط به قرارداد آلکاتل در سال ۹۰ و همچنین قرارداد نگهداری شرکت زیرساخت‌ها در سال ۹۴ است اما بر طبق وظیفه به آن پاسخگو خواهد بود‌. به هر روی به نظر می‌رسد پاسخ آذری‌جهرمی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانع‌کننده بوده است‌.
شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک یک دروغ بزرگ است
یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت که با وضعیت موجود شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک محقق نمی‌شود و یک دروغ بزرگ است‌.
به گزارش ایسنا، سیده حمیده زرآبادی در جلسه علنی 26 فروردین ماه مجلس و در جریان طرح سوال مشترک خود و سیده فاطمه حسینی از وزیر ارتباطات درباره دلیل جایگزین شدن قرارداد نگهداری شش ماه زودتر از موعد و حجمی شدن قراردادها، گفت: با توجه به اینکه قراردادهای نگهداری جهت امور نگهداری، رفع خرابی و تست سیستم‌ها در زیرساخت هستند عملا با تغییرات ایجاد شده در قراردادها علاوه بر بیکاری نیروهای متخصص، شرکت زیرساخت میلیاردها تومان در سال هزینه می‌کند و هیچ بهره‌وری وجود ندارد‌. وی افزود: زمانی باید قرارداد حجمی بسته شود که ما اطلاعات کافی در زمینه این موضوع داشته باشیم درحالی که اطلاعات کافی وجود ندارد و در این قراردادها نیروهای متخصص در نظر گرفته نشده است‌. این نماینده مجلس ادامه داد: در شرکت زیرساخت تخصص پرسنل در نظر گرفته نمی‌شود و نیروهای متخصص استان‌ها تعدیل نیرو شده‌اند‌. این مسایل در زمانی بوده که آقای جهرمی عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت زیرساخت بوده و خیلی از موارد در زمان مدیریت وی انجام شده است‌. زرآبادی ادامه داد: قراردادهایی که بوده به این صورت است که از سال ۹۱ تا ۹۴ طی سه سال بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده و در آن موارد قابل تاملی وجود دارد از جمله اینکه خریدها ۱۰ برابر ظرفیت مورد نیاز بوده است‌.


قیمت پروژه‌های صنایع زعیم 5/37 درصد بالاتر از بازار بود
وی اضافه کرد: تمامی قراردادها به صورت ترک تشریفات و با صنایع الکترونیک زعیم بوده که مسلط بر شرکت زیرساخت است و کلیه پروژه‌های زیرساخت را با قیمت بالاتر از بازار در اختیار گرفته است‌. زرآبادی با بیان اینکه قیمت پروژه‌های صنایع زعیم 5/37 درصد بالاتر از بازار بوده، تصریح کرد: به عنوان مثال این شرکت برای یک پروژه با یک کارکرد سه بار تجهیزات خریداری کرده است‌. نماینده مردم قزوین ادامه داد: با وضعیت موجود بحث‌هایی مثل شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک محقق نمی‌شود و یک دروغ بزرگ است‌. زرآبادی در ادامه در طرح سوال دیگر مشترک خود با سیده فاطمه حسینی مبنی بر اینکه سرانجام پروژه ارتقا و توسعه انتقال برنامه پنج ساله پنجم ارتباطات چه شده، اظهار کرد: پروژه ارتقا و توسعه پنج ساله پنجم که قراردادش با شرکت داخلی سدید ارتباطات و با پشتیبانی مالی آستان قدس رضوی و با تجهیزات کمپانی فرانسوی ایتالیایی آلکاتل در سال ۹۰ بسته شده بود، بعد از گذشت پنج سال هیچ پیشرفت و دستاوردی جز از بین رفتن بیت‌المال نداشته و شفاف‌سازی در خصوص سرانجام این پروژه ضروری است‌. این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در مورد قراردادهای بین‌المللی چرایی واگذاری مهم‌ترین بخش حاکمیتی کشور به بخش خصوصی مورد سوال است، گفت: در زمان آقای جهرمی این مشکلات نه تنها حل نشده بلکه گسترده‌تر هم شده و نظارت و ارزیابی کلان هم حذف شده است‌. مساله ما زیرساخت ارتباطات کشور و مدیریت بحران است و باید بدانیم عدم نظارت و ارزیابی و نگهداری چه تاثیری می‌گذارد‌.
وی ادامه داد: برای کیفیت شبکه پارامترهایی وجود دارد‌. من با اطمینان می‌گویم آستانه کیفیت در شبکه دستکاری شده، ما پول سرویس با کیفیت را از مردم می‌گیریم اما به آنها سرویس بی‌کیفیت ارائه می‌کنیم‌.
لیسانسه کودکیاری، مسوول نظارت بر شبکه است
وی خطاب به وزیر ارتباطات، گفت: برای نظارت بر شبکه لیسانس پرستاری و کودک‌یاری استخدام کردید، مگر چنین فردی می‌تواند شبکه زیرساخت را کنترل کند‌. نماینده مردم قزوین در مجلس اضافه کرد: آقای جهرمی خیلی از متخصصانی که ۳۰ سال کار کرده بودند را بازنشسته کرد که کار خوبی بوده اما فردی که فساد اخلاقی و سیستمی داشته به وزارتخانه بازگردانده است‌. او در فعالیت‌های ژورنالیستی و تبلیغاتی فرد مناسبی به شمار می‌رود اما در کار اجرایی عملکرد موفقی نداشته است‌. زرآبادی یادآور شد: من به آقایان کرباسیان و سیف پیشنهاد کردم استعفا بدهند اما آقای جهرمی از بین هزاران شعار رییس‌جمهور، شعاری هستند که محقق شده‌اند و این جوانگرایی است‌. ما فرصت پیدا کرده‌ایم که نشان بدهیم باید به مدیریت جوانان اطمینان داشت اما آقای جهرمی هیچ عزمی برای حل این مشکل ندارد در حالی که این مشکل مربوط به امنیت کشور است و کشورها بر اساس ارتباطات، معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی‌شان تغییر می‌کند‌. زرآبادی در پایان با اشاره به اهمیت وزارتخانه ارتباطات، تصریح کرد: آقای جهرمی وزیر جوانی هستند و من دوست ندارم پیشنهاد آقایان کرباسیان و سیف را به وی بدهم بلکه دوست دارم عملکردها تصحیح شود اما پاسخ‌های آقای جهرمی مرتبط با سوالات من نبود و من از پاسخ‌های ایشان قانع نشدم‌.
از پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیون یورو جلوگیری شد
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در پاسخ به نخستین سوال مبنی‌بر دلیل جایگزین شدن قرارداد نگهداری ۶ ماه زودتر از موعد و حجمی شدن قراردادها گفت: سوال طرح شده مربوط به قرارداد آلکاتل در سال ۹۰ و همچنین قرارداد نگهداری شرکت زیرساخت‌ها در سال ۹۴ است، اما طبق وظیفه به این سوالات پاسخ خواهیم داد‌. وی با بیان اینکه دراین خصوص دو محور اصلی وجود دارد گفت: موضوع وضعیت آلکاتل یکی از آنهاست و بخش دوم مورد نظر نمایندگان این است که چرا قرارداد تحت عنوان تطمیع بسته شده است‌. هدف از قرارداد آلکاتل، نوسازی تجهیزاتی بوده است‌.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آذری‌جهرمی افزود: در برنامه پنجم توسعه مطابق با ماتریس ترافیکی باید ۳۴ ترابیت ظرفیت و بنابر اهداف ماتریس ترافیکی ۸ ترابیت ظرفیت ترانزیتی ایجاد می‌شد‌. قرارداد گذشته مکمل قرارداد آلکاتل بوده است، بر این اساس قرارداد تکمیل در دستورکار قرار گرفته است‌. البته تاخیراتی در حوزه اجرای قرارداد آلکاتل بوده که دلیل آن به بهانه تحریم در سال ۹۰ مربوط می‌شود‌. وی تاکید کرد: بعد از گشایش‌هایی که به واسطه برجام در کشور رخ داده؛ طبیعتا هزینه‌های قرارداد باید اصلاح می‌شد، همچنین پیمانکار به‌دلیل تحریم نتوانسته بود تجهیزات را به کشور منتقل کند‌. سال گذشته از وقتی موضوع آلکاتل در دستور کار قرار گرفت؛ ۳ سال از نهایی‌سازی مشخصات فنی شبکه گذشته بود، همچنین تجهیزات نیز نوسازی شده بود و نیاز بود تجهیزات روزآوری شده تا آخرین نسخه خریداری شود‌.
به گفته وزیر ارتباطات، با توجه به اینکه موضوعات تحریم، این موضوع را تحت تاثیر برجام قرار داده بود، شرایط مهیاتر شد و هزینه‌ها نیز باید منطقی‌تر می‌شد؛ بنابراین اصلاح قرارداد مدنظر قرارگرفت که براساس قرارداد ۵/۲۴۷ میلیون یورو به ۱۴۵ میلیون یورو تغییر یافت، همچنین تجهیزات در قرارداد جدید به روزآوری شد و اکنون نیز در حال نصب و راه‌اندازی هستند‌. آذری‌جهرمی همچنین درباره قرارداد نگهداری اظهار کرد: زمان قرارداد بنا بر اسناد موجود شش ماه زمانی که در سوال مورد اشاره قرار گرفته تعجیلی برای خاتمه مدنظر نبوده است‌. قرارداد قبلی حجمی بود و قرارداد کنونی نیز حجمی است و تغییری در این موضوع رخ نداده است‌. وی در پاسخ به سوال دوم بیان کرد: شرکت مخابرات در سال ۸۸ براساس قوانین، خصوصی‌سازی شد و از سال ۸۹ به‌صورت مداوم قراردادهایی برای واگذاری به بخش خصوصی منعقد شد‌. وی تاکید کرد: قرارداد مورد سوال نمایندگان زودتر از موعد به پایان نرسیده است و همچنین باید یادآور شد تعدیل نیروی انسانی نیز رخ نداده است و طبق قرارداد، پیمانکار حق ندارد فردی را تعدیل کند‌. به‌خاطر صیانت از پرسنل خود دستور دادم که هیچ پیمانکاری حق تعدیل نیرو مگر با مجوز مدیرعامل ندارد‌. البته برخی پرسنل در جای دیگر مشغول شده‌اند‌.