زبان فارسي بخشي از تمدن اسلام


رئيس جمهور زبان فارسي را پاره‌اي از وجود و پيوست تاريخي ايران و بخشي از فرهنگ و تمدن جهان اسلام دانست و تاکيد کرد: زبان فارسي و انديشه ايراني و اسلامي‌سرشار از منابع و عناصر علمي‌و فرهنگي زنده و زايايي است که نه تنها بر ميراث گذشته ما پرتو مي‌افکنند، بلکه براي اکنون و آينده ما نيز چراغ روشن مي‌کنند و راه مي‌نمايانند.
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني در پيامي‌به همايش بين‌المللي زبان فارسي و انديشه ايراني اسلامي‌درباره عطار نيشابوري که توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌قرائت شد، اعلام کرد:زبان فارسي و انديشه ايراني و اسلامي‌سرشار از منابع و عناصر علمي‌و فرهنگي زنده و زايايي است که نه تنها بر ميراث گذشته ما پرتو مي‌افکنند، بلکه براي اکنون و آينده ما نيز چراغ روشن مي‌کنند و راه مي‌نمايانند.
وي در ادامه افزود: زبان فارسي هم پاره‌اي از وجود و پيوست تاريخي ايران و هم بخشي از فرهنگ و تمدن جهان اسلام است. فارسي زبان دانش و دين و هنر و ادب در گستره بزرگي از جهان انديشه بوده و هست، چنانکه تأمل در منظومه عرفاني و زباني عطار بزرگ گواه اين مدعاست. نظم و نثر عطار زبان گفت و گوست و به اين اعتبار درياي نوعي معرفت، ‌اخلاق، سلوک و زيبايي شناسي است که ايرانيان، مسلمانان و حتي همه انسان‌هاي جوياي زندگي اخلاقي به آن نيازمندند.
روحاني در بخش ديگري اعلام کرد: چيرگي بر گسست‌ها و شکاف‌هايي که ميان ديروز و امروز ما فاصله انداخته است، با تدبير و تلاش همه متفکران در همه جاي جهان و استمرار بخشيدن و نهادمند کردن تلاش‌هاي عميق فرهنگي ميسر است و انتظار دارم، ‌نام حيات‌بخش عطار و شهر نيشابور زمينه و بهانه‌اي براي انجام اين مهم باشد. از خداوند بزرگ توفيق همگان را مسألت دارم.