ادامه رايزني‌های برجامی‌ ايران و اروپا


سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: اقدام تجاوزکارانه سه کشور غربي در حمله به سوريه خلاف موازين بين‌المللي بود و نمي‌تواند موجب تغييري در سياست‌هاي جمهوري اسلامي‌شود.
به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌درباره رايزني امريکا و اروپا درخصوص برجام و توافق امريکا و اروپا درباره مسائل موشکي و منطقه‌اي گفت: برجام موضوع مشترکي ميان ايران و گروه ۱+۵ است که توافق شده و موضوعات آن کاملا مشخص است. من فکر مي‌کنم بسياري از مطالب که در رسانه‌ها مطرح مي‌شود، گمانه‌زني رسانه‌اي است و تا اطلاع رسمي‌تا زماني که از آن موضوعات نداشته باشيم، قضاوت و واکنش نسبت به آن درست نيست.
اين ديپلمات کشورمان درباره عدم واکنش ايران نسبت به حملات اسراييل و کشته شدن تعدادي از نيروهاي ايران در آن گفت: ايران به هنگام در اين باره مواضع لازم را اتخاذ و مطرح کرد. حق مردم و دولت سوريه است که در قبال تجاوزات اسراييل اتخاذ تصميم کرده و عکس‌العمل‌هاي لازم را نشان دهند.
قاسمي‌درباره پيامدهاي حمله سه کشور غربي به سوريه در روند معادلات اين بحران و مذاکرات ايران و اروپا يادآور شد: اروپا با فرانسه و انگليس الزاما در يک مجموعه هستند ولي آنها را نمي‌توان در يک صف قرار دارد زيرا مواضع متفاوتي در ميان کشورهاي اروپايي وجود دارد. مذاکرات ما با کشورهاي اروپايي ادامه خواهد داشت هرچند اختلاف‌نظرهايي ميان ما با اروپا وجود داشته و خواهد داشت. فکر مي‌کنم يکي از دلايل حمله غيرخردمندانه امريکا با دو متحد خود، ايجاد شکاف ميان سه کشورهاي ضامن صلح در روند آستانه بود که خيال خامي‌است.
وي درباره اظهارات وزير خزانه‌داري امريکا مبني بر اينکه احياي تحريم‌ها لزوما به معناي خروج از برجام نيست، گفت: اين مطالب گاها متضاد، به خصوص از سوي ايالات متحده شنيده مي‌شود. به نظر مي‌رسد تصميم واحدي در واشنگتن گرفته نشده بنابراين بايد صبر کرد.
اين ديپلمات ارشد کشورمان درباره تمديد تحريم‌هاي حقوق بشري از سوي اروپا و رايزني‌هاي ايران و اروپا اظهار داشت: درخصوص برخي از مسائل حتما داراي تفاوت ديدگاه‌هاي بسياري با طرف اروپايي هستيم. بخشي از اين مسئله به تفاوت ارزش‌ها ميان طرفين بازمي‌گردد.
قاسمي‌اضافه کرد: مذاکراتي از گذشته وجود داشته و گهگاه توافقات و همکاري‌هايي ميان طرفين وجود داشته است. ما تماس‌هاي خود را با اروپا ادامه خواهيم داد. البته اين گفت‌وگوها بايد دوطرفه و براساس خواست و علاقه طرفين و در محيطي حاکي از حسن نيت و سازنده صورت بگيرد. من فکر مي‌کنم مي‌توانيم به گفت‌وگوهاي خود ادامه بدهيم و احتمالا طي ماه‌هاي آينده هيات‌هاي ميان طرفين تبادل خواهند شد تا درخصوص مسائل مختلف و نه الزاما حقوق‌بشر رايزني صورت بگيرد.
وي درباره حمله رژيم اسرائيل به پايگاه نظامي‌تي۴ و شهادت تعدادي از نيروهاي ايراني در آن تصريح کرد: حضور ايران در سوريه به دعوت دولت اين کشور و به صورت قانوني صورت گرفته است. مقام‌هاي اسرائيل دير يا زود پاسخ‌ها را دريافت مي‌کنند و از کرده خود پيشمان مي‌شوند. آنها نمي‌توانند اقدامي‌کنند و از مجازات معاف باشند. حتما نيروهاي سوريه و مقاومت نسبت به اين مسئله بي‌تفاوت نخواهند بود. وي درباره رايزني‌هاي ايران و اروپا درباره برجام عنوان کرد: ارتباطات و رايزني‌هاي ايران و اروپا پيرامون بحث برجام در حال انجام است. کشورهاي اروپايي به کرات چه مصاحبه‌هايي که داشته‌اند و چه در رايزني‌هايي که با طرف ايراني داشته‌اند، با جديت تمام از مواضع خود نسبت به برجام سخن گفته‌اند و اعتقاد راسخ دارند برجام بدون هيچ کم و کاستي ادامه يابد و با سياست‌هاي ترامپ در اين باره موافق نيستند و تلاش‌هاي خود را در اين جهت انجام مي‌دهند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: آمريکا فشار بسياري به اتحاديه اروپا براي تغيير مواضع وارد مي‌کند ولي با توجه به شناخت اروپا نسبت به ايران و ظرفيت‌هاي کشورمان و تلاش‌هاي ايران براي ايجاد ثبات و امنيت جهاني بر موضع خود پافشار مي‌کند. من فکر مي‌کنم عليرغم کارشکني‌ها بتوانيم در اين مسير همکاري‌هاي خود را در اين باره ادامه بدهيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره رايزني‌هاي ايران با فدريکا موگريني و اتحاديه اروپا نسبت به برجام خاطرنشان کرد: ما با کشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا با توجه به نقش آنها در برجام در تماس هستيم و رايزني‌هاي ما ادامه خواهد داشت. اين مسئله موضوعي مورد علاقه دوطرف است که بسيار مهم است. اين تماس‌ها تا ۲۲ ارديبهشت ادامه مي‌يابد. 
قاسمي‌با بيان اينکه ايران هيج تغييري در مواضع خود نسبت به برجام ندارد و اولين کشوري هم نيست که برجام را نقض کند يا از آن خارج شود، ابراز داشت: تحولات را رصد مي‌کنيم و اجازه نمي‌دهيم ديگران به هزينه جمهوري اسلامي‌خلل و خدشه‌اي به برجام وارد کنند. توافق هسته‌اي هم به همين شکل باقي مي‌ماند و امکان بازنگري هم ندارد. 
وي ادامه داد: برجام همين توافقي است که صورت گرفته و با پشتوانه قطعنامه ۲۲۳۱ اجرايي شده است. کساني که در اجراي اين توافق اخلال کنند بازنده بزرگ خواهند بود و جبران اشتباه آن بسيار بزرگ خواهد بود. 
اين ديپلمات کشورمان درباره خروج ارز از ايران و نقش برخي از کشورها در اين باره بيان کرد: من به عنوان يک شهروند بيان مي‌کنم تلاش براي خروج سرمايه از ايران کار نابجا و نادرستي است و تضيع حقوق ملت ايران است. اينکه سرمايه از ايران خارج شده و به کجا رفته و چقدر بوده و ردپاي کشورهاي ديگر در آن وجود دارد، من نبايد در اين باره اظهارنظر کنم بلکه بايد دستگاه‌هاي مسئول ديگر در اين باره اظهارنظر کنند. 
قاسمي‌درباره اظهارات رئيس‌جمهور در روز ملي فناوري هسته‌اي مبني بر سناريو تداوم اجراي برجام بدون امريکا يادآور شد: در هيات نظارت بر برجام سناريوهاي مختلف از گذشته بررسي شده است. يکي از سناريوها، برجام بدون امريکا است. در مجموع، انواع و اقسام سناريوها مطرح شده و بيان زودهنگام درست نيست. با توجه به تحولات، اقداماتي که بايد صورت بگيرد، بخشي از آن را اعلام مي‌‌شود و ممکن است بخشي از آن هم مطرح نشود.