عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید در بوته نقد و دفاع پاسخ آماری به ادعاهای کیلویی

همدلی| گروه اقتصاد- با نزدیک شدن به پایان سال محاسبه عملکرد اقتصادی دولت یازدهم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. از سویی نزدیک شدن به انتخابات سال آینده
ریاست جمهوری این توجه را صد چندان کرده است. عده‌ای حوزه اقتصاد را پله‌ای برای تاختن هر چه بیشتر دولت دیده‌اند و برخی با یادآوری آمار و ارقام شاخص‌های مختلف اقتصادی از نگاه مراجع داخلی و بین‌المللی از عملکرد اقتصادی دولت دفاع می‌کنند.
احتمالا اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها را می توان مهمترین دستاورد سیاسی- اقتصادی ایران در همه سال‌های اخیر دانست. در حالی که قیمت هر بشکه نفت به زیر 30 دلار رسید بود، اما با توافق میان ایران و کشورهای 1+5 در گفت‌وگوهای هسته ای و در نهایت اجرای برجام، درهای بازارهای جهانی از جمله بازارهای انرژی به روی ایران باز شد و اقتصاد کشور در مسیری تازه قرار گرفت. خرید 118 فروند هواپیما از شرکت بزرگ هواپیماساز «ایرباس» به ارزش 5/ 10 میلیارد دلار، انعقاد قرارداد با شرکت «توتال» برای خرید نفت از ایران، انعقاد قرارداد با شرکت خودروساز «پژو» و از همه مهمتر برقراری ارتباط بانک های ایرانی با سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) از مهم ترین دستاوردهای اقتصادی برجام بوده است. از سویی به گواه آمارهای مراجع ذی‌صلاح بین المللی و داخلی شاخص های های حوزه های مختلف اقتصادی روندی رو به بهبود داشته است. با این همه اقتصاد کشور با بحران‌های درون زا و برون زای بسیاری مواجه است. فساد سیستماتیک، رانت و نبود شفافیت مالی از این جمله اند. همچنین شبکه بانکی کشور همچنان از مشکلات ساختاری رنج می‌برد. حجم بالای مطالبات غیر جاری، بدهی 100 هزار میلیارد تومانی دولت به نظام بانکی و فریز شدن منابع پایه ای بانکی از جمله مشکلات ناشی از مصائب ساختاری هستند. با این حال دغدغه بسیاری از اقتصاددانان وضعیت اقتصاد در سال آینده است.در همین رابطه محمدباقر نوبخت در آخرین نشست خبری سال 95 بدون آنکه از اتفاقات مثبت اقتصادی به شکلی مستقیم سخن بگوید از برنامه‌های دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی گفت.
منتقدان با رقم و عدد نقد کنند


وی اظهار داشت: منتقدان نباید کلی و کیلویی ارقام اعلامی از سوی دولت را رد کنند بلکه انتظار می رود به طور جزئی سوال کنند تا جواب بگیرند. نمونه‌اش رقم اعلامی رشد اقتصادی بود. درست نیست که درباره هر رقمی که اینجا گفته شود منتقدان یک نه کلی بگویند بلکه هر آمار جزئی را که بخواهند بگویند وجود دارد و می توانیم اعلام کنیم. امروز مد شده از سوی منتقدان که بدون پژوهش به کارهای انجام شده «نه» بگویند.
16هزار میلیارد به بخش خصوصی تسهیلات داده شده است
وی با اشاره به برنامه دولت درباره به گردش انداختن سرمایه‌ها گفت: قرار است 16 هزار میلیارد تومان به 7500 واحد
نیمه فعال، کم فعال یا تعطیل منتظر گرفتن سرمایه در گردش برای آغاز دوباره فعالیت تسهیلات پرداخت شود و 37 هزار میلیارد تومان نیز به طرح‌های نیمه تمام اختصاص یابد تا به پایان برسد. وی افزود: براساس گزارش23 اسفند به تعداد 22 هزار و 805 واحد صنعتی که 11 هزار و 294 واحد مستقیم به بانک‌ها مراجعه کردند و 12 هزار و 839 واحد نیز از طریق استانداری‌ها معرفی شدند توانستند 16 هزار و 747 میلیارد تومان توانستند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. یعنی اندکی بیش از
16 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که باید در اختیار بخش خصوصی قرار می گرفت این مقدار پرداخت شده است.وی ادامه داد: علت اینکه از 7500 واحد صنعتی بیشتر شد این بود که مقرر شد به واحد های کوچک تسهلات داده شد.
23 هزار و 675میلیلارد تومان به طرح های عمرانی پرداخت شده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: 37 هزار و 500 میلیارد تومان باید به طرح‌های عمرانی پرداخت شود. تا
21 اسفند آنچه برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده 23 هزار و 675 میلیارد تومان بوده است و 8500 میلیارد تومان برای طرح‌هایی که تا پایان امسال یا تا پایان اردیبشت ماه تکمیل می‌شوند اعتبار درنظر گرفته شده است. همچنین
2500 میلیارد تومان برای کمک به طرح های شهرداری ها، 300 میلیارد تومان بنیاد مسکن و 400 میلیارد تومان طرح‌های دانشگاه ها درنظر گرفته شد.وی افزود: مثلا راه فیروزکوه به قائم شهر که در منطقه سوادکوه تونل هایی دارد و راه دیگر هراز است راه دیگر 31 کیلومتر از کرج تا چالوس حدود 60 کیلومتر راه را کوتاه می کند امیدواریم تا پایان دولت به پایان برسد تا 26 اسفند تونل های منجیل را افتتاح خواهیم کرد تا مسافران نوروزی در ترافیک منجیل معطل نشوند.
در دولت یازدهم کسانی که شغل پیدا کردند دو برابر بیکار هستند
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره مسئله اشتغال و بیکاری گفت: همه کسانی که در سن کار هستند صرفا متقاضی کار نیستند. جمعیت 10 سال بیشتر 63 میلیون و 437 هزار و 128 نفر بودند در پاییز امسال به 65 میلیون و 472 هزار و 302 نفر رسید یعنی 2 میلیون و 35 هزار و 100 نفر از آغاز دولت تا امروز جمعیت شان اضافه شد. نرخ مشارکت نشان
می دهد چند درصد جویای کار هستند. از پاییز 92 تا پاییز
95 ، 2.2 درصد نرخ مشارکت بالا رفت. از پاییز 92 تا پاییز
95 ، 2 میلیون و 232 هزار و 346 نفر جمعیت فعال اضافه شد.نوبخت افزود: تعداد شاغلین در پاییز 92، 20 میلیون و 867 هزار و 603 نفر بودند در پاییز 95 ، 22 میلیون، 373 و 416 نفر شدند پس جمعیت شاغل در این مدت 1 میلون و 505 هزار و 813 نفر جمعیت شاغل اضافه شد. یعنی 726 هزار نفر شغل پیدا نکردند. یعنی تعداد کسانی که شغل پیدا کردند نسبت به بیکارها تقریبا دو برابر است.وی افزود: افزایش رشد اقتصادی لزوما نباید به افزایش نیروی کار منجر شود. وقتی یک بنگاهی با حداقل ظرفیت کار می‌کند و از نیروهای موجود خود استفاده می‌کند، وقتی رشد اقتصادی رخ می دهد، ظرفیت تولید آن بنگاه بالا می رود. معاون رئیس جمهور اظهار کرد: باید با فراکسیون اشتغال مجلس‌رایزنی کنیم، تا یک ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه تسهیلات به اشتغال اختصاص یابد؛ تا مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ صورت نگیرد.
برنامه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان
وی همچنین درباره پرداخت حقوق اسفند بازنشستگان افزود: اعلام کردیم حقوق ها را از 15 تا 20 اسفند پرداخت می‌کنیم و این اتفاق از 17 تا 20 اسفند اتفاق افتاد و کارکنان اکثریت دستگاه‌ها حقوق خودشان را گرفتند. البته حقوق چند دستگاه پرداخت نشد. یکی ازاین دستگاه‌ها صندوق‌های بازنشستگی است. وی با اشاره به اینکه دولت 3 هزار و 400 میلیارد تومان را به رفع نابرابری های دریافت بازنشستگان اختصاص داده، افزود: از فروردین تلاش می کنیم حقوق مستمری کمیته امداد و بهزیستی افزایش پیدا کند تا شاهدرفع نابرابری های اجتماعی باشیم.
اصلاح نظام بانکی هدف دولت است
سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در باره وضعیت نظام بانکی گفت: یکی از اهداف ما در سیاست‌های کلی، کاهش سود بانکی است. از این رو با دستورالعمل بانک مرکزی در ماه‌های گذشته سود بانکی کاهش یافت. تلاش دولت در سال آینده اصلاح نظام بانکی است.
سهام عدالت شائبه انتخاباتی دارد
سخنگوی دولت درباره اینکه گفته می شود پرداخت سود سهام عدالت شائبه های انتخاباتی دارد، گفت: بر اساس گزارش علمی سازمان خصوصی‌سازی اکنون بهترین زمان قانونی برای توزیع سود سهام عدالت است و فکر نمی‌کنم این اقدام، غیر مترقبه باشد، وی همچنین در مورد مصوبه مجلس در برداشتن سقف حقوق مدیران خاطر نشان کرد: قبل از قانون شدن این موضوع، شورای حقوق و دستمزد سقف 10 میلیون را تعیین کرده و ما این سقف را باید رعایت کنیم. بعضی از مدیران می توانند از جاهای دیگر هم حقوق بگیرند اما با وجود همه حقوق هایی که می گیرند نباید دریافتی شان در ماه بیشتر از 10 میلیون
باشد.