سخنی با جناب نعمت‌زاده

محمدصادق جنان‌صفت- محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران است و به همین دلیل و به مناسبت‌های مختلف با پرسش‌های گوناگون رسانه‌ها مواجه می‌شود. این وزیر قدیمی به همین دلیل باید به مناسبت‌های گوناگون پاسخ رسانه‌ها با تمایلات گوناگون را بدهد و از سوی دیگر حواسش به همه امور و آدم‌ها و گروه‌ها و سازمان‌ها باشد بدون اینکه بخواهد تناقض رفتاری و گفتاری قابل عنایتی را نشان می‌دهد. به طور مثال همین چند ماه پیش بود که او در یک نامه سرگشاده و تند از رییس گمرک ایران گلایه کرد چرا در واردات قطعات کالای متعلق به یک شرکت کره‌جنوبی دخالت کرده است. این نامه محل دردسر دولت شد که هنوز ادامه دارد. علاوه بر این معاون وزیر در ایمیدرو نیز همین چند ماه پیش به فرانسه رفت تا کار عقد قرارداد با یک خودروساز فرانسوی را انجام دهد.
در حالی که این دو تولیدکننده کره‌جنوبی و فرانسوی، هر دو با ایران همکاری دارند آیا نکوهش کردن کسانی که کالای آنها را تبلیغ می‌کنند جای تعجب دارد؟ نعمت‌زاده اما در حالی با تندی می‌گوید تبلیغ کالای خارجی «شرم‌آور» است که هم‌اکنون ده‌ها کالای خارجی در ایران عرضه می‌شود و خریداران ایرانی هم به دلیل تفاوت در قیمت و مرغوبیت‌شان که در مقایسه با تولیدات مشابه ایرانی برتری قابل توجه دارند آنها را خریداری می‌کنند. وی در حالی می‌گوید در کشورهای اروپایی کالاهای خارجی تبلیغ نمی‌شود که این اتفاق هر روزه رخ می‌دهد. بعید است که یک شرکت مثلا ژاپنی بخواهد در فرانسه اتومبیل خود را تبلیغ کند اما وزیر صنعت فرانسه برای این کار مانع بگذارد و رسانه‌ها را در محدودیت قرار دهد که این کار را انجام ندهند. وزیر صنعت، معدن و تجارت این حرف کلیشه‌ای که «در حالی تولیدات خارجی تبلیغ می‌شود که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود» را هزار بار زبان آورده و رسانه‌ها را نکوهش کرده است.
واقعیت این است که شهروندان ایرانی به ویژه طبقه متوسط کشور که با رنج و زحمت درآمدی به دست می‌آورند اگر متقاعد شوند دسترنج‌شان برای خرید کالای ایرانی مرغوبیت و رضایت بیشتری به وجود می‌آورد و بابت پولی که می‌دهند کالای بهتری می‌خرند هرگز حاضر نمی‌شوند تولیدات خارجی خریداری کنند. از وزیر محترم باید پرسید اکنون نزدیک به چهار سال از وزارت شما بر صنعت کشور در دولت یازدهم سپری شده است و باید بتوانید بگویید در این مدت کدام کالای ایرانی را به لحاظ تکنولوژی روزآمد و آن را قادر به رقابت با کالای خارجی کرده‌اید؟ آیا مونتاژ اتومبیل‌های خارجی در کارخانه‌هایی که بخشی از سهام آنها دولتی است را می‌توان افزایش ارتقای کیفیت دانست؟ آیا تعطیلی کارخانه قدیمی ارج و آزمایش در صنعت لوازم خانگی در همین سال‌ها اتفاق نیفتاده است؟
به نظر می‌رسد وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت باید در داوری‌های امروز خود توجه داشته باشد که رفتار و گفتار دیروزش چه بوده است؟ کاش ایشان و معاونان و مدیرانش می‌توانستند در پایان چهار سال مدیریت بر وزارت مهم صنعت،‌ یک کالا نشان دهند که توانسته باشند آن را به لحاظ کیفیت، قیمت و مرغوبیت ارتقا و رقابتی کرده باشند.