اوضاع یمن وخیم است!

شهروند| «من پیشگو نیستم، جام جهان‌نما هم به همراه ندارم، امیدوارم شاهد پایان جنگ در یمن باشیم؛ اوضاع اصلا خوب نیست. اگر این روند ادامه پیدا کند، اوضاع وخیم‌تر هم می‌شود.» این‌ توصیف رئیس ‌پیشین ‌نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن از شرایط و اوضاع بحرانی این کشور است. الکساندر فیت که به‌تازگی ماموریتش به‌عنوان رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن را به پایان رسانده است، درحال گفت‌وگو و مذاکره با مسئولان کشورهای مختلف برای یافتن راهکاری بشردوستانه در مورد مسأله یمن است. فیت که در شهرهای مختلف ازجمله پاریس، نیویورک، واشنگتن و برلین حاضر شده، در یک نشست در تهران به بیان اطلاعات و آماری در مورد فعالیت کمیته صلیب‌سرخ در یمن پرداخت.
مرگ کارمند صلیب‌سرخ در یک عملیات پیچیده
رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن صحبت‌های ‌خود را با خبر کشته شدن یک کارمند لبنانی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن آغاز کرد. الکساندر فیت گفت: «ابتدا باید در مورد مرگ همکارم در یمن صحبت کنم، مرگ او نشان داد که کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ چه عملیات مشکل و پیچیده‌ای را در یمن دنبال می‌کند.» به گزارش «شهروند» چند روز پیش یکی از کارمندان لبنانی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن زمانی که در راه بازدید از یکی از زندان‌های تعز یمن بود، با اصابت گلوله از سوی فردی ناشناس کشته شد.
یمن در شرایط بحرانی است


رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن در ادامه با بیان این‌که امروز شرایط در یمن بحرانی است، گفت: «میلیون‌ها نفر در این کشور نیاز مبرم به کمک‌های بشردوستانه دارند و به دلیل همین نیاز است که صلیب‌سرخ در آن‌جا حضور دارد.»
در ‌سال گذشته در یمن یک‌میلیون نفر به وبا مبتلا شدند
الکساندر فیت با بیان این‌که همکاران ما برای برآورده‌کردن نیاز مردم یمن در این کشور حضور دارند، ادامه داد: «امروز در یمن شاهد آثار عملیات نظامی هستیم که موجب مرگ عده‌ای از مردم یمن شده است. در این شرایط آثار غیرمستقیم جنگ بیشترین مشکلات را به وجود آورده است. امروز در یمن شاهد مشکل دسترسی به درمان، آب پاک و غذا هستیم و شرایط برای شهروندان عادی سخت و پیچیده است.» رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن ادامه داد: « از۲۰‌میلیون نفر جمعیت کشور یمن حدود ۱۸‌میلیون نفر مشکل دسترسی به غذا دارند و هفت‌میلیون نفر از این تعداد نیز دچار مشکلات جدی و خاص غذایی هستند.» او ادامه داد: « همچنین‌ سال گذشته حدود یک‌میلیون نفر به وبا مبتلا شدند که بیش از دو‌هزاروسیصد نفر از آنها فوت کردند. این مواردی که اشاره کردم، نشان می‌دهد که شرایط چقدر سخت و پیچیده است.»
با ادامه جنگ شرایط پیچیده‌تر می‌شود
در کشورهای مختلف و شهرهای آنها ازجمله پاریس، نیویورک، واشنگتن، برلین و حالا در تهران حضور پیدا کردم و هدفم انتقال این پیام است که نشان دهم، آثار مستقیم و غیرمستقیم جنگ و درگیری در یمن چیست. سه‌سال است که از درگیری‌ها می‌گذرد و تمام زیرساخت‌های کشور یمن دچار معضل اساسی شده و ادامه آن می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر و سخت‌تر کند.
افزایش سه‌برابری بودجه کمیته در یمن
فیت با اشاره به توجه ویژه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به وضع یمن، از افزایش بودجه این جمعیت در یمن خبر می‌دهد: «این کمیته بودجه‌اش را سه‌برابر کرده و از ۴۰‌میلیون فرانک به ۱۲۰‌میلیون فرانک رسانده است.»
درمان و غذا؛ مشکل اصلی
بنا به گفته الکساندر فیت، عملیات یمن چهارمین عملیات بزرگ کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در دنیاست. رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن با اشاره به اولویت‌های این کمیته گفت: «درمان و آب از اولویت‌های کمیته است. ‌سال گذشته دبیرکل سازمان ملل عنوان کرد زنگ خطر در یمن به صدا درآمده و قحطی در راه است. اما به نظر کمیته، درحال حاضر وضع از قحطی هم حادتر است.» او با بیان این‌که یکی از مشکلات غذاست، ادامه می‌دهد: «مشکل اساسی درمان و آب است که بیشتر تمرکزمان روی اینهاست. همچنین کار دیگری که سازمان انجام می‌دهد بازدید از زندان‌ها و توزیع غذاست.»
نقض حقوق بشردوستانه در جنگ
فیت با اشاره به این‌که در هر درگیری مسلحانه همیشه حداقل یکی از طرفین، حقوق بشردوستانه و قوانین جنگ را نقض می‌کند، ادامه داد: «البته معمولا هر دو طرف مرتکب این مسأله می‌شوند و هر زمانی که نقض این قوانین صورت بگیرد، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با طرف نقض‌کننده به‌صورت محرمانه وارد مذاکره می‌شود و مسائل را گوشزد می‌کند و این درگیری‌ها نیز چندباری به‌صورت محدود پیش آمده که نقض شده است.» وی با اشاره به حضور خود در پایتخت‌ کشورهای مختلف گفت: به هر کجا که سفر کردم، مذاکرات محرمانه‌ای با مقامات دولتی انجام دادم و جدا از آن، کنفرانس‌های خبری هم داشتیم و در این کنفرانس‌ها سعی کردم دغدغه‌ها و مشکلاتی که وجود دارد را بیان کنم. فیت در پاسخ به این سوال که آیا این مذاکرات با مقامات کشورها در وضع موجود تأثیر داشته است یا خیر؟ گفت: «باید در آینده دید که این فعالیت‌ها اثر داشته است یا خیر. به‌هرحال ما هم مذاکرات دوجانبه و هم کنفرانس‌های خبری را برگزار کردیم که امیدواریم اثر داشته باشد.»
تلاش برای رفع موانع در ارسال کمک بشردوستانه به یمن
رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن در پاسخ به سوال «شهروند» در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه ایران به یمن و موانعی که در این راه به وجود می‌آید، گفت: «امروز در جمعیت هلال‌احمر ایران جلسه‌ای نسبتا طولانی‌ داشتیم و صحبت‌هایی انجام دادیم. ضمن این‌که پیش از این موفق شدیم محموله‌هایی از هلال‌احمر ایران به یمن منتقل کنیم. به‌هرحال مشکلاتی وجود دارد، اما باید به موفقیت‌ها نگاه کنیم. یک‌بار در‌ سال ۲۰۱۵ و یک‌بار در ‌سال ۲۰۱۸ این محموله‌ها به یمن انتقال داده شد.» او ادامه داد: «دفتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در تهران آماده پیگیری این مشکلات است تا در انتقال محموله‌های بعدی با آن‌ مواجه نشویم.» به گزارش «شهروند» کمک‌های اهدایی جمعیت هلال‌احمر ایران به کشور یمن شامل ارسال محموله تجهیزات پزشکی و امدادی به میزان 5.350 کیلوگرم، تجهیزات دارویی و امدادی به میزان 8.273کیلوگرم، اقلام غیرغذایی و امدادی شامل چادر، پتو و ظروف آلومینیومی به میزان 24‌هزار کیلوگرم، اقلام غیرغذایی و تجهیزات پزشکی به میزان 57.150کیلوگرم، تجهیزات پزشکی و اقلام غذایی شامل آرد، برنج، چادر، پتو به میزان 2.500.000کیلوگرم، کنسرو و موادغذایی به میزان 20.160کیلوگرم، تجهیزات پزشکی به میزان 104.320کیلوگرم، تجهیزات پزشکی و دارویی به میزان 13.150کیلوگرم و اهدای 50‌هزار فرانک سوییس بوده است.
پزشک هست، ولی دارو نیست!
فیت در پاسخ به پرسش دوم- «شهروند» که آیا از حضور پزشکان ایرانی در یمن استفاده می‌شود، گفت: هر اتفاقی که در یمن می‌افتد، حتما باید با هماهنگی جمعیت هلال‌احمر این کشور باشد. درحال‌ حاضر نیز هدف و ایده اصلی ارسال محموله‌های درمانی و دارو است و در مورد این‌که تیم‌های درمانی بروند، بحثی نشده است. آن‌جا پزشکان یمنی هستند ولی دارو نیست. رئیس پیشین نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن در ادامه عنوان کرد: درحال حاضر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ سه تیم جراحی در یمن مستقر دارد که به آثار مستقیم جنگ رسیدگی می‌کنند و در صعده، حدیده و عدن مستقر هستند. درحال حاضر آثار مستقیم درگیری در یمن تحت‌الشعاع آثار غیرمستقیم آن است و کاری که کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ می‌تواند انجام دهد، این است که به‌موقع تجهیزاتی مانند انسولین و تجهیزات دیالیز را برساند و درحال حاضر تمرکز کمیته روی این موضوع است.
او در ادامه در پاسخ به سوال دیگر «شهروند» که آیا صلیب‌سرخ درباره مسائل مربوط به زیرساخت‌های از بین‌رفته یمن نیز کاری انجام می‌دهد، گفت: با توجه به این‌که تمرکز ما روی مواردی که اشاره کردم، است در زمینه ساختار و زیرساخت‌ها فعالیت‌هایی انجام می‌دهیم. به‌عنوان مثال، سوخت بیمارستان‌ها را تأمین می‌کنیم. فیت در پاسخ مبنی بر این‌که ممکن است برخی طرفین در درگیری‌ها مسائلی را در میان افکار عمومی مبنی بر این‌که از محموله‌های صلیب‌سرخ سوءاستفاده شود و سلاح و تجهیزات یا هرچیز دیگری از این طریق به یکی از طرفین هم برسد، مطرح می‌شود و این‌که صلیب‌سرخ چه پاسخی در مورد این ادعاها دارد، گفت: جواب بسیار ساده است. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ کاملا شفاف عمل می‌کند و مقامات دسترسی دارند و می‌توانند از نزدیک نظارت داشته باشند. من هم‌چنین شایعاتی را شنیده‌ام و در پاسخ به آنها باید گفت، سلاح ما شفافیت است و با توجه به این‌که نظارت متعددی وجود دارد، واقعا چنین‌ کاری غیرممکن است. در محموله‌های ارسالی ما، هم گروه‌های ائتلاف و هم انصارالله نظارت دارند و امکان سوءاستفاده وجود ندارد. این شایعات گاهی می‌توانند خطرناک باشند و می‌خواهم این پیام را به مردم منتقل کنید که، به چه مقدار کنترل‌ها شدید است تا افکار عمومی خیالش راحت شود. وی با ابراز امیدواری‌ نسبت به این‌که راه‌حل سیاسی برای حل بحران‌ها پیدا شود، به موانع مختلفی که در راه انتقال کمک‌های بشردوستانه وجود دارد، اشاره کرد و گفت: این موانع ترکیبی از عوامل مختلف است و به‌عنوان مثال یکی از آنها این است که شرکت‌های کشتیرانی مایل نیستند تا کشتی‌های خود را به بندر حدیده بفرستند. با این‌حال ما با جلسات مختلفی که برگزار می‌کنیم، امیدواریم که به گوش دولت‌ها برسد و این موانع برطرف شود. او در پایان گفت: «من پیشگو نیستم، جام جهان‌نما هم به همراه ندارم، امیدوارم شاهد پایان جنگ در یمن باشیم؛ اوضاع اصلا خوب نیست، اگر این روند ادامه پیدا کند، اوضاع وخیم‌تر هم می‌شود، شرایط در یمن بسیار حاد است و اگر این‌گونه ادامه یابد، می‌تواند بدتر هم بشود. یمن؛ غرق در ناامنی تهمینه انصاری| جنگ ناامنی می‌آورد. رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن این را گفت. با وجود تمام اخبار اسفناکی که از کشور جنگ‌زده یمن به گوش می‌رسد، طی دو روز گذشته خبری از یمن در میان همه رسانه‌های اجتماعی که در حوزه چالش‌های بشردوستانه فعالیت می‌کنند، پیچید و در صدر پربازدید‌ترین اخبار قرار گرفت، حتی تصاویری از زمان حادثه نیز دست به دست شد و هیزمی بر آتش دل جنگ، جنگ‌زده و یاری‌رساننده این جنگ شد. یمن از درگیری و کشتار رنج می‌برد. کودکان و زنانش اصلی‌ترین قشر آسیب‌دیده آن شده‌اند. آب برای نوشیدن و غذا برای خوردن در آن‌جا به ندرت می‌توان یافت و خبر دردناک و درعین حال پربازدید دیگر این بود که برای چندصدمین‌بار کارکنان حوزه بشردوستانه در غم از دست‌دادن یکی از همکاران خود داغدار شدند. روز گذشته به همین بهانه ‌نشستی با محوریت فجایع تاسف‌بار یمن و تشریح فعالیت‌های بشردوستانه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در این کشور و همکاری هرچه بیشتر با هلال‌احمر ایران با حضور معاون بهداشت، درمان و توانبخشی، روسای دفاتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در یمن و تهران، جمعی از نمایندگان سازمان امدادونجات و معاونت امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه در محل مرکز کنترل هماهنگی و عملیات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در این نشست الکساندر فیت، رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب‌ در یمن ضمن گرامیداشت روح حنا لحود که در حادثه تیراندازی در تعز کشته شده بود، گفت: ما با خانواده حنا همدردی می‌کنیم اما همچنان برای ما باورکردنی نیست و هنوز هم علت این حادثه را نمی‌دانیم که چرا باید یکی از اعضای بشردوستانه خود را که سال‌ها در صلیب‌سرخ لبنان و در سایر مسئولیت‌های این نهضت فعالیت می‌کرد، از دست بدهیم. وی در ادامه گفت: من برای دو‌سال در یمن زندگی می‌کردم و به تازگی ماموریتم در یمن به اتمام رسیده است و سه هفته از برگشت من می‌گذرد. در این دو‌سال همکاری خوبی را در نهضت از نزدیک می‌دیدم و چگونگی بهبود این همکاری با فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را شاهد بودم. شرایط اسفناک در یمن به هیچ‌وجه قابل ‌درک نیست و بر عموم مردم غالب است. عملیات ما در یمن چهارمین عملیات سختی است که در طول تاریخ با آن مواجه شده‌ایم. رئیس دفتر کمیته در یمن درخصوص امکانات بهداشتی و درمانی و شرایط سلامت مردم گفت: 45‌درصد از مراکز یمن به درستی فعالیت می‌کنند. از هر 10 کودک یمنی، 6 کودک از مراقبت‌های درمانی ازجمله واکسن و تغذیه محروم هستند. از آوریل 2017 ،1.083.225 نفر مشکوک به وبا شناسایی شده‌اند که 92هزار نفر توسط کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ شناسایی و درمان شده‌اند. کمبود وسایل و سوخت، بسیاری از تجهیزات پزشکی را بدون کاربرد گذاشته است. فیت بیان کرد: مسئولین و مقامات این کشور برای مدت بسیار طولانی حقوقی دریافت نکرده‌اند و نزدیک به 52.723 نفر از پرسنل حوزه بهداشت و درمان هم شغل خود را رها کرده‌اند. با این وجود، آمار بیانگر این است که روزانه 20نفر از زن، مرد و کودک از عدم‌ دسترسی به درمان بیماری‌های خود که معالجه آنها نیز ممکن است، کشته می‌شوند. تبعات این جنگ برای غیرنظامیان 13.920نفر، شامل 6.947نفر جراحت و 8.761نفر کشته بوده است. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ‌سال گذشته میزان کمک‌های خود را به 120.351 فرانک سوییس افزایش داد. رئیس دفتر کمیته در یمن همچنین درخصوص همکاری کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر یمن اظهار داشت: همکاری ما واقعا خوب است. نهضت در این اقدام به استثنای بعضی از شرکا که در این زمینه همکاری نمی‌کنند، بسیار متحد است. در ادامه این نشست، وی در پاسخ به چگونگی ارسال کمک به کشور یمن گفت: کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ تنها سازمان بشردوستانه مستقر و پیشرو در یمن است. بهترین راه برای کمک به مردم از طریق ارسال دارو، اهدای کمک‌های نقدی است. کمک‌های نقدی که در ادامه با خرید دارو و با نام اهداکننده به مردم تحویل خواهد شد و از این بابت جای نگرانی نیست.