گزینه جدی ایران درصورت خروج آمریکا از برجام

ظریف: برجام تنها گزینه مورد تایید است
گزینه جدی ایران درصورت خروج آمریکا از برجام
عراقچی: چرا باید در قراردادی بمانیم که سودی برای ما ندارد؟
علیرضا رحیمی: بر سر برجام معامله نمی‌کنیم


آرمان: در گزارشی که روز گذشته (3 فروردین) در تارنمای نشریه آمریکایی نیویورکر منتشر شد، با اشاره به راه‌های پیش‌روی دولت آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 آمده است: ترامپ می‌تواند یا توافق هسته‌ای را با عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود از کار انداخته و به‌عنوان مثال تحریم‌ها را تعلیق نکند یا اینکه با وجود حضور پنج طرف دیگر در توافق، کاملا از آن خارج شود. به‌نظر می‌رسد که بر اساس محاسبات دولت ترامپ، واشنگتن هر اقدامی انجام دهد، ایران به شروط توافق عمل خواهد کرد. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نظر دیگری دارد. وی به نیویورکر گفت: تکبر بسیار خطرناک است. وی گفت که ترامپ 15 ماه تلاش کرده تا در مراودات عادی تجاری با ایران اختلال کرده و در توافق کارشکنی کند. برای ایران مهم است که از مزایای توافق بهره‌مند شود.
گزینه‌های روی میز تهران
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در پیرامون گزینه‌های احتمالی خروج آمریکا از برجام گفت: در صورت خروج ترامپ از توافق، سه گزینه در اختیار تهران است. گزینه نخست آن است که ایران از توافق خارج شده، پایبندی به آن را خاتمه داده و غنی سازی اورانیوم را از سر گرفته و حتی افزایش دهد. ظریف تاکید کرد: آمریکا هرگز نباید واهمه‌ای از ساخت بمب هسته‌ای به وسیله ایران داشته باشد. با وجود این، به‌شدت غنی‌سازی هسته‌ای را دنبال خواهیم کرد. در گزینه دوم، ایران می‌تواند از ظرفیت‌های برجام برای حل‌و‌فصل مناقشات استفاده نماید. ظریف گفت که ایران در سه جلسه، 11 شکایت از تخلفات آمریکا را به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک تحویل داده است. طبق این روند 45 روز فرصت برای دستیابی به راه‌حل وجود دارد. وزیر امور خارجه تاکید کرد: هدف این روند پایبند کردن آمریکا به توافق است. نیویورکر با اشاره به تلاش‌های بی‌سر و صدای انگلیس، آلمان و فرانسه برای حفظ برجام و در عین حال لحاظ کردن مخالفت‌های دولت ترامپ با توافق هسته‌ای، خبر داد که تلاش‌های کشورهای اروپایی به مراحل نهایی رسیده و به جز بند غروب، دولت‌های اروپایی در بیشتر مسائل با آمریکا به توافق رسیده‌اند.
واکنش سوم؛ خروج
به‌گفته ظریف هر مصالحه‌ای که شرایط و تفاسیر جدیدی بر توافق هسته‌ای بیفزاید، شدنی نیست. وی گفت: ما به چنین مصالحه‌ای متعهد نبوده و باور نداریم که مفید یا ثمربخش بوده یا منجر به اجرای بهتر توافق شود. آنها هم می‌دانند که موضع ما این است. تنها سناریویی که می‌توانیم مدنظر قرار دهیم آن است که اروپایی‌ها با دولت ترامپ مذاکره کنند تا یکبار و برای همیشه پایبندی به توافق را آغاز نماید. نیویورکر نوشت که سومین و شدیدترین گزینه ایران خروج از پیمان عدم اشاعه هسته‌ای است که 191 کشور آن را امضا کرده و هدف آن توقف گسترش تسلیحات هسته‌ای و حمایت از استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. در تهران بحث بر سر انتخاب یکی از این سه گزینه به‌شدت ادامه دارد. ظریف با ذکر اینکه «ایران یک جامعه تک‌صدایی نیست»، افزود: حس و حال عمومی ظرف یک سال گذشته تغییر کرده و بی‌اعتمادی بیشتر شده است. وی گفت: ایالات متحده نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکرده بلکه تعهدات بیشتری نیز (از ایران) مطالبه می‌کند. این پیامی خطرناک برای مردم ایران و جهان است که هرگز نباید با ایالات متحده توافق کرد چرا که در آخر، اصلی که ایالات متحده به آن عمل می‌کند این است: آنچه که مال من است، مال من و آنچه که مال تو است، قابل مذاکره است.
برسر برجام معامله نمی‌کنیم
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادعای مطرح شده از سوی یکی از رسانه‌های عربی مبنی بر تعیین شروطی جهت پایبندی آمریکا به برجام را رد و تاکید کرد که ایران برای هر وضعیتی بعد از برجام آمادگی دارد و در این شرایط معامله بر سر برجام بی‌معنی است. علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به ادعای روزنامه الشرق الاوسط مبنی بر طرح پیشنهادی از سوی ایران برای آزادی زندانیان آمریکا مشروط به تغییر موضع ترامپ نسبت به برجام، تاکید کرد: چنین چیزی صحت ندارد؛ زیرا بارها مسئولان ایرانی اعلام کردند که اگر آمریکا به تعهداتش پایبند نباشد و از برجام خارج شود برای بعد از آن آمادگی دارند. وی گفت: وقتی ایران برای هر وضعیتی بعد از برجام آمادگی دارد قطعا طرح هرگونه پیشنهادی برای معامله بر سر برجام بی‌معنی است و این بازی رسانه‌های عربی است.
حمایت کرملین از برجام
سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با بیان اینکه جایگزینی برای برجام وجود ندارد، تاکید کرد رئیس‌جمهور این کشور فعلا برنامه‌ای برای تماس با آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران ندارد. پسکوف طی نشست خبری در کرملین تاکید کرد: توافق هسته‌ای ایران را نمی‌توان جایگزین کرد و باید تمام طرف‌ها بر آن نظارت کنند. رئیس‌جمهور پوتین نیز برنامه‌ای برای دیدار با آمریکا در خصوص برجام ندارد. به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» وی با بیان اینکه پوتین و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه تماس تلفنی داشته‌اند، گفت آن دو بر لزوم تداوم اجرای برجام به‌عنوان یک عامل مهم برای امنیت جهانی تاکید کردند.
پاداش اروپایی‌ها به ترامپ
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه نروژی «آفتن پوستن» گفت: ایران آماده است تا برنامه هسته‌ای خود را دوباره از سر بگیرد. وی در بخشی از این مصاحبه که در جریان سفیر اخیرش به نروژ صورت گرفته است، در مورد برجام اظهار داشت: این توافق بر دو پایه استوار است یکی اینکه ایران باید تعهدات خود در قبال برنامه هسته‌ای را انجام دهد و دیگر اینکه تحریم‌های ایران باید برداشته شوند. اگر آمریکا از برجام خارج شود، یکی از این ستون‌ها از بین می‌رود و سپس کل توافق نابود خواهد شد. عراقچی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای طی ده گزارش به این نتیجه رسیده که ایران بخش مربوط به خود در توافقنامه هسته‌ای را کاملا اجرا کرده است. این درحالی است ترامپ که تهدید کرده این قرارداد را نقض می‌کند، از سوی اروپایی‌ها پاداش می‌گیرد. اکنون ما داریم مجازات می‌شویم. این منطقی نیست و عملی نخواهد نشد. عراقچی خاطرنشان کرد: اگر این توافق نابود شود، مقامات ایران آماده هستند تا هرآنچه را که طبق توافق هسته‌ای منع شده، انجام دهند. ما آماده تحریم‌های جدید، پایان توافق و شروع مجدد برنامه هسته‌ای هستیم. درحقیقت حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد که در این توافقنامه باقی بماند، ایران می‌تواند خودش را از آن خارج کند. وی تاکید کرد: برجام قابل مذاکره مجدد نیست. برای اینکه این توافق کارایی داشته باشد، باید پایدار و قابل پیش‌بینی باشد. این موضوع برای نروژی‌ها و سایر شرکت‌های خارجی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، ضروری است.