قطار انصراف نامزدها سرعت گرفت

آرمان: امروز 7 گزینه شهرداری معرفی می‌شوند؛ 7 گزینه‌ای که از میان 28 گزینه معرفی شده در روز یکشنبه حائز بیشترین رأی شده‌اند. با بررسی سوابق و رزومه این گزینه‌ها نام چند نفر بیش از دیگران به جلوس بر کرسی شهرداری نزدیک است. محسن هاشمی، محمدعلی افشانی و حبیب‌ا...‌ بیطرف از جمله این گزینه‌ها هستند. بیطرف در 22 فروردین سال جاری در واکنش به برخی خبرها که از وی به‌عنوان شهردار احتمالی تهران نام برده‌اند، عنوان کرد: «با توجه به مسئولیت‎هایم در وزارت نفت، علاقه و آمادگی پذیرش مسئولیت شهرداری تهران را ندارم.» البته برخی اعضای شورا شهر با وجود این تاکید با بیطرف دیدار داشته‌اند. در روزهای اخیر محسن هاشمی هم به رأی اعضای شورا که خواهان حضور او در این نهاد بودند تمکین کرده و البته به این موضوع نیز اشاره داشته که اگر گزینه مطلوبی برای شهرداری نبود و از او درخواست شود، این سمت را پذیرا خواهد شد.
خداحافظی با بازنشسته‌ها؟
در این بین موضوعی مطرح شد که بر اساس آن نام تعدادی از گزینه‌های شهرداری از لیست حذف خواهد شد. این قانون چنین است: «با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان در هفته گذشته به‌کارگیری بازنشسته به‌عنوان معاون وزیر، استاندار، سفیر، شهردار و پست‌های همطراز ممنوع شد. بنابراین انتصاب یک بازنشسته به‌عنوان شهردار پایتخت غیرقانونی می‌باشد.» بنابراین با استناد به این قانون انصاری‌لاری، مقیمی، بیطرف، عارف، حناچی و... بازنشسته هستند و طبق قانون نمی‌توانند مسئولیت شهرداری تهران را برعهده‌ گیرند. البته هرچند بیطرف بازنشسته محسوب می‌شود اما وی به‌دلیل سابقه ایثارگری مشمول این ماده نمی‌شود.
گزینه‌های احزاب


احزاب سیاسی که خود را دارای سهم زیادی در ترغیب جامعه به حضور در پای صندوق‌های رأی در انتخابات شورای شهر می‌دانند هم نیروهای منتسب به خود را در میان اعضای شورای شهر دارند و بر همین اساس برای انتخاب شهردار نیز از گزینه‌ای حمایت می‌کنند که علاوه بر نزدیک‌بودن گرایشات فکری با آن حزب، از توانمندی برخوردار باشد. حزب اعتماد ملی نخستین حزبی بود که گزینه خود را برای کرسی شهرداری معرفی کرد. این گزینه محمدعلی افشانی است. گزینه حزب کارگزاران هم محسن هاشمی بود که اعضای شورای شهر رأی به بقای او بر کرسی ریاست این نهاد دادند. هرچند مرعشی نیز از حمایت حزب کارگزران برخوردار است. اما این گزینه مطرح نیز روز گذشته در نامه‌ای به رئیس شورای شهر ضمن تشکر از اعضای شورای شهر خواست نامش از بین کاندیدا‌های شورا حذف شود. گزینه‌هایی مانند حناچی، بیطرف و سلیمی هم به‌نظر می‌رسد گزینه‌های حزب اتحاد باشند. برخی در روزهای اخیر سخن از ائتلاف احزاب برای افزایش تعداد رأی کاندیداهای خود می‌زنند. به‌عنوان نمونه چنین مطرح می‌کنند که با کنار رفتن محسن هاشمی از لیست کارگزاران، اعضای این حزب در شورای شهر با اعضای حزب اتحاد ائتلاف کنند تا هر دو جریان از یک کاندیدا حمایت کنند یا هر یک از این دو حزب با اعتماد ملی که پیروزی گزینه آنها یعنی افشانی بیش از سایر گزینه‌هاست ائتلاف کنند تا افشانی با رأی حداکثری وارد بهشت شود. در هر صورت به‌نظر می‌رسد ائتلاف اتحاد، کارگزاران و اعتماد ملی با توجه به میزان تاثیرگذاری آنها برای انتخاب شهردار تهران امری ضروری است.
عارف‌ کاندیدای شورا نیست
حسن رسولی در گفت‌وگو با «آرمان» در مورد علت وجود نام محمدرضا عارف در میان نام27 کاندیدای شورای شهر گفت: رئیس شورای عالی اصلاحات بعد از مطرح شدن نام ایشان به‌عنوان کاندیدای شهرداری به بنده اعلام‌کردند که تمایلی به حضور در سمت شهرداری تهران ندارند. دکتر عارف تاکید کردند که نام ایشان به‌عنوان نامزد شورای شهر مطرح نشود. اما با این وجود برخی از اعضای شورا نام ایشان را در میان لیست 27 نفره مطرح کردند. وی تاکید کرد اگر قرار بر این بود که ایشان شهردار تهران شود، به‌طور یقین مکانیزم انتخاب شهردار مکانیزم فعلی نبود. آقای عارف در سه انتخابات اخیر در جایگاه ریاست شورای عالی اصلاحات بر تصمیم‌گیری‌های کلی در روند انتخابات که به پیروزی جریان اصلاحات تبدیل شده، نقش محوری داشته‌اند. رسولی در مورد عدم استفاده از نیروهای بازنشسته در شهرداری تهران نیز گفت: این مورد موضوع تازه‌ای نیست و با وجود نیروهای باسابقه و حقوقدانان باتجربه‌ از جمله دکتر امینی، این موضوع در انتخاب شهردار لحاظ خواهد شد.
بانک و خامسی
بعد از مطرح شدن نام مرتضی بانک در میان لیست 27 نفره شورای شهر، روز گذشته وی طی بیانیه‌ای انصراف خود را از این سمت اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: با نهایت احترام و کمال تواضع از حسن اعتماد و نظر برخی نمایندگان شورای شهر مبنی بر پیشنهاد اینجانب به‌عنوان یکی از گزینه‌های مورد نظر جهت مسئولیت خطیر شهرداری تهران تشکر و قدردانی می‌نمایم. اگرچه فرصت مغتنم خدمت‌رسانی به مردم شریف پایتخت در صورت اعتماد و پذیرش اعضای فهیم و متخصص شورای مردمی شهر تهران مایه فخر و مباهات است؛ اما از آنجا که به‌دلیل قبول مسئولیتی دیگر در حال انجام وظیفه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌باشم، ضمن عرض تشکر؛ از پیشنهاد‌دهندگان تقاضا می‌کنم که با تمرکز بیشتر بر سایر افراد مورد نظر همچون همیشه با انتخاب فردی صالح، متخصص و متدین بهشت تهران را به بهشت بانی کارآمد واگذار نمایند. توفیق روزافزون همگان را جهت پیشرفت کشور عزیزمان از درگاه خداوند خواستارم. از سوی دیگر یکی از اعضای شورای شهر مشهد نیز اعلام کرد قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد به کار خود در این شهر ادامه خواهد داد.
معاون شهردار
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا در شهرداری تهران در واکنش به مطرح شدن نامش در میان کاندیدهای شهرداری تهران گفت: تمایلی برای کاندیداتوری شهرداری ندارم. حجت‌ا... میرزایی افزود: اولویت اول من در شهرداری تدوین برنامه سوم است، هر اتفاقی که به این فرایند مهم آسیب بزند از جمله کاندیداتوری من به‌عنوان شهردار از آن پرهیز می‌کنم. میرزایی با بیان اینکه بر اساس ماموریت که شورا به شهرداری واگذار کرده است، عمل می‌کنیم، ادامه داد: تدوین برنامه علمی منطبق بر واقعیت امکانپذیر و قابل قبول اولویت ما در شهرداری است. معاون شهردار در واکنش به این سوال که آیا اعضای شورای شهر موضوع را با او مطرح کرده بودند و آیا می‌دانسته اسمش به‌عنوان کاندید مطرح خواهد شد یا خیر، گفت: با من در میان نگذاشته بودند و مطرح شدن اسم من نظر لطف اعضای شورا بوده است.
مهرعلیزاده و حجتی
محسن مهرعلیزاده؛ مدیر توانمندی که قبل از نجفی تمایل زیادی به شهرداری تهران داشت نیز از سوی اعضای شورای شهر برای شهرداری تهران انتخاب شده است. او این روزها استانداری اصفهان را برعهده داد. براساس برخی شنیده‌ها او نیز تمایل چندانی برای پذیرش این سمت ندارد و اکنون سرگرم پروژه‌های ویژه‌ای در اصفهان است. از سوی دیگر هر چند محمود حجتی از جایگاه خوبی برای شهرداری آینده برخوردار است اما او پیش از این اعلام کرده در دولت خواهد ماند.
سایر گزینه‌ها
علی‌اوسط هاشمی، انصاری لاری، ترک نژاد، سیدمحمود حسینی، مناف هاشمی در میان بقیه گزینه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و این احتمال وجود دارد که یکی دو نفر از این افراد نیز به لیست 7 نفره راه پیدا کنند. سایر گزینه‌ها البته از شانس کمتری برای رسیدن به شهرداری تهران برخوردارند. به‌نظر می‌رسد رقابت اصلی بین سلیمی، حناچی، بیطرف، افشانی، اوسط هاشمی و حجتی باشد. هرچند حجتی چندبار اعلام کرده در دولت باقی خواهد ماند.