مولاوردی: منشور حقوق شهروندی ترجیع‌بند تمامی برنامه‌های دولت است

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با تاکید بر اهمیت توجه به حقوق شهروندی گفت: منشور حقوق شهروندی ترجیع بند تمامی برنامه‌های دولت خواهد بود.
به گزارش ایسنا، شهین‌دخت مولاوردی در همایش حقوق شهروندی در نظام اداری در تبریز اظهار کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی پیش از سفرهای استانی از جمله برنامه‌های دولت است که نتایج آن به رئیس جمهور ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در راستای تحقق شعار سال بیان کرد: مولفه‌های تحقق این شعار نیز در سخنان مقام معظم رهبری مورد تاکید واقع شده که باید مورد توجه قرار داده و ببینیم که چه مقدماتی باید فراهم شود تا یک کالای رقابت‌پذیر در جهان تولید کنیم.
وی تدوین شاخص‌های کمی و کیفی در سازو کار اجرایی حقوق شهروندی را از جمله موارد مهم دانست و افزود: در حال بررسی این شاخص‌ها هستیم تا مبنای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها قرار گیرد و در نتیجه‌ی آن بتوانیم عملکرد استان‌ها را مقایسه کرده و استان برتر یا ضعف‌های موجود را شناسایی کنیم.


مولاوردی گفت: تلاش ما در راستای احصای چالش‌های استان‌ها در حوزه‌ حقوق شهروندی است تا برنامه‌ها بر اساس این چالش‌ها اعمال شده و به دور از واقعیت‌های جامعه نباشد.
دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی با بیان اینکه تدوین لایحه تاسیس نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی در کمیسیون لوایح دولت در دست بررسی است، افزود: تلاش می‌کنیم تا به شکل‌گیری نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی کمک کنیم.
وی به حضور خود در مجامع و کمیسیون‌های مختلف اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم برای جریان سازی حقوق شهروندی عضویت و حضور را در اینگونه مجامع داشته باشیم تا پیوست حقوق شهروندی برای تمامی امور همانند پیوست فرهنگی و زیست محیطی برقرار شود. وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی سازمان‌های مردم نهاد در حال تکمیل است تا اطلاعات کاملی از سمن‌های فعال در حوزه حقوق شهروندی داشته باشیم، تاکید کرد: بانک اطلاعاتی مربیان و اساتید حقوق شهروندی نیز در حال آماده شدن است.
وی به دریافت ایده‌های بسیار جالب در راستای تحقق حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا بانک اطلاعاتی این ایده‌ها را تدوین کرده و مورد استفاده قرار دهیم.
مولاوردی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا بعد از جابه‌جایی دولت‌ها، منشور حقوق شهروندی دستخوش بی‌مهری نشود، افزود: در کنار تلاش‌ها در جهت نهادسازی، به امر نهادینه‌سازی حقوق شهروندی نیز اهتمام می‌کنیم تا بتوانیم آموزش آن را از سنین پایه آغاز کنیم و در تبدیل آن به گفتمان غالب جامعه قدم‌هایی برداریم.
وی با بیان اینکه در تلاشیم تا حقوق شهروندی به ملکه‌ ذهن ما تبدیل شود، البته یک الی دو نسل طول می‌کشد تا به وضعیت مطلوبی در این راستا برسیم، بیان کرد: باید نقش کلیدی سیستم آموزش و پرورش را در این زمینه نادیده نگیریم.
مولاوردی با تاکید بر اینکه برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر سعی کردیم تا این رویکرد را در داوری فیلم‌ها داشته باشیم، گفت: اکثریت قریب به اتفاق مفاد منشور حقوق شهروندی برگرفته از قانون اساسی است. دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی ادامه داد: حتی در احکام قضات نیز به مفاد منشور حقوق شهروندی استناد می‌شود، این موضوع نشان می‌دهد که منشور حقوق شهروندی برای خود جا باز می‌کند.
وی با اشاره به این‌که تعامل با سایر قوا نیز یکی از ماموریت‌های مهم ماست، تشریح کرد: بدون همیاری و همکاری سایر قوا، دولت نمی‌تواند این مسئولیت سنگین را به مقصد برساند.
مولاوردی با تاکید بر این‌که شاخص امید اجتماعی در جامعه‌ی ما در وضعیت مناسبی نبوده و همه پیمایش‌های ملی و ... این موضوع را اثبات کرده است، افزود: باید از ظرفیت حقوق شهروندی در راستای امیدزایی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه گسل‌های اجتماعی از جمله بین نسلی، جنسیتی، قومیتی و ... مهمتر از گسل‌های طبیعی است، گفت: در تلاشیم تا بتوانیم شرایط سیاسی ارتقای امید اجتماعی را ارتقا بخشیم و امکان مشارکت شهروندان را در حوزه‌های مختلف بسط دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
مولاوردی: منشور حقوق شهروندی ترجیع‌بند تمامی برنامه‌های دولت است «ابتکار» جریان نامتعارف بازار ارز در خیابان ها را بررسی کرد زیر پوست بازار ارز با جسد احتمالی رضا شاه پهلوی چه خواهند کرد؟ میت حاشیه ساز روی زمین ماند محمد صادق جنان صفت آقای روحانی راه سوم ارزی نداریم «ابتکار» تبعات مصوبه نظارت رسانه ملی بر فضای مجازی را بررسی می‌کند انحصارطلبی بی پایان صدا و سیما حدود 2 تن مواد مخدر در محدوده 500 متری مدرسه ها در سال 96 ضبط شد سایه مخدر روی دیوار مدارس وقتی ماکرون و مرکل برای مذاکره با ترامپ راهی واشنگتن می‌شوند تکاپوی اروپایی برای حفظ برجام گزارش «ابتکار» از اظهارات روحانی و انتقاد به بخشی از کابینه اش؛ «مدیران ترسو » کی می روند؟ جهانگیری: همه نظام در مورد سیاست جدید ارزی متحد هستند «ابتکار» از حضور اولیور استون در جشنواره جهانی فجر گزارش می دهد کارگردان هالیوودی در «اوج» جهانگیری: همه نظام در مورد سیاست جدید ارزی متحد هستند سخنگوی دولت: استفاده از پیام‌رسان‌ خارجی حق شهروندی است