گزارش «ابتکار» از اظهارات روحانی و انتقاد به بخشی از کابینه اش؛ «مدیران ترسو » کی می روند؟

معصومه معظمی
کمتر از یک سال است که دولت دوم روحانی روی کار آمده است و مردم توقع تدبیر و امید بیشتری از کابینه دوازدهم دارند. ولی طبق اظهارات برخی، دولت در سایه یا همان رقبای انتخاباتی روحانی هنوز باور نکرده اند که انتخابات پایان یافته و همچنان در صدد رقابت و سنگ اندازی مقابل فعالیت های دولت مستقر هستند. از طرفی هم برخی بر این عقیده اند که این جریان با رخنه و یارگیری از کابینه فعلی می کوشد زمینه کارشنی برخی مدیران و مسئولان و حتی وزرای دولت دوازدهم را ایجاد کنند تا با شنیدن چند صدایی از دولت، زمینه نارضایتی جامعه فراهم شود.
گفتنی است التهابات و به هم ریختگی بازار ارز در ماه‏های آخر سال 96 و نابسامانی موسسات مالی و اعتباری و زمینه سازی‌های اعتراضات مردمی در مشهد که البته این اعتراضات سازماندهی شده، به سطح وسیع تری از جامعه و نقاط مختلف کشور کشیده شد، زمینه های اعتراضاتی را به وجود آورد که به جای ضربه زدن به دولت وقت، می رفت تا آتشی به خرمن نظام و ثبات و امنیت کشور بزند. البته جدای از تخلفاتی که در زمینه بروز نوسانات ارزی مطرح شده بود، اظهارنظرهای حاشیه ساز برخی مسئولان دولتی، دلیل بروز التهابات بازار ارز شده بود و همین چندصدایی که از کابینه و تیم اقتصادی دولت به گوش می رسید، ابهامات و شایعات زیادی مبنی بر ناهماهنگی بین کابینه دوازدهم با خواست رئیس جمهوری ایجاد کرد. بنابراین پس از تشکیل جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت به ریاست روحانی و اعلام ارز تک نرخی 4200 توسط جهانگیری، روز شنبه در دیدار با مسئولان ارشد دولتی، با کنایه نکاتی را به مسئولان دولتی و وزرای خود گوشزد کرد که تا حدی نشان می دهد شایعات مطرح شده درباره کابینه ناهماهنگ تا حدی صحت دارد. روحانی در این جلسه از عقب نشینی و ترس برخی مسئولان دولتی با اخم یا یک تماس تلفنی انتقاد کرد و گفت: «وقتی کسی از تلفن یا اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند، این صندلی مدیریت بر او حرام می‌شود. بنابراین باید صندلی را رها کند و کنار برود. ما بر صندلی قانون نشسته‌ایم، بالاترین قدرت در کشور قدرت اجرایی و بالاترین بار، بار مسئولیت نیز بر دوش بخش اجرایی است، پس ما باید محکم و قاطع راه خود را طی کنیم.» رئیس جمهوری همچنین با بیان این نکته که «هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در کار اجرایی دخالت کند»، به دخالت برخی دستگاه‏ها در امور اجرایی کشور انتقاد کرد و به مدیران خود گفت که به تهدیدات اعتنا نکنند و اگر می‌ترسند به آن‌ها جواب بدهند، به او بگویند تا جواب آنها را بدهد. نکته جالب و قابل توجه در صحبت های اخیر روحانی، مخاطب قرار دادن کابینه و مسئولان دولتی با کنایه و در عین حال صحبت مستقیم با مردم است. او در این جلسات روی صحبت خود را به مسئولان اجرایی می کند و البته جامعه را مخاطب قرار می دهد و با این روش سعی دارد حرفش را در لفافه به گوش مردم برساند. روحانی در صحبت هایش گلایه هایی را به طور مستقیم و غیر مستقیم بیان کرده است و در حقیقت برای برخی اعضای کابینه خود خط و نشان کشیده که اگر نمی توانند با سیاست های دولت همراهی کنند و به دنبال ریختن آب به آسیاب دیگری هستند و منافع و آینده چند سال آینده خود را درنظر می گیرند، از پست و سمت خود کنار بروند. موضوعی که مورد تایید بسیاری از کارشناسان، سیاسیون و نمایندگان مجلس قرار گرفته است. البته ظاهرا روحانی با شیوه در پیش گرفته خود سعی دارد ابتدا به صورت هشدار و تذکر حرف هایش را به وزرا و مسئولان دولتی بگوید و در صورتی که با این روش نتیجه مطلوب به دست نیامد به طور مستقیم، همانطور که انتصابات از جمله مسئولیت های او است برخی از مسئولان حرف نشنو و کارشکن را از مسئولیتشان عزل کند.
اعضای کابینه اگر توان همراهی با روحانی را ندارند کنار بروند


گفتنی است برخی نمایندگان از جمله سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس با حمایت از اظهارات روحانی، از وزرای کابینه دوازدهم خواست که اگر نمی توانند خودشان را با سیاست های رئیس جمهوری منتخب مردم همسو کنند از این مسئولیت کنار بروند. چرا که نمی شود بر شاخه نشست و بن را برید. او در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار» بر این عقیده است که یک مسئول دولتی که از دولت حقوق می گیرد باید به رئیس جمهوری که با رای مستقیم مردم انتخاب شده است وفادار باشد و از تصمیمات او تمکین کند. در غیر این صورت باید راه را برای سایرین باز کند. ابوالفضل سروش، دیگر نماینده مردم تهران و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید هم با بیان اینکه «مدیران دولتی باید همراه با خواسته‌های مردم و وعده‌های دولت تدبیر و امید باشند»، گفت: «بخشی از کابینه یا مدیران ارشد استانی نیاز به تحرکی شجاعانه‌تر و مجدانه‌تر برای نزدیک شدن به تعهدات، شعارها و وعده‌های دولت تدبیر و امید دارند. مردم هنوز منتظر تغییرات مثبتی هستند که در ایام انتخابات در لابه‌لای وعده‌های انتخاباتی شنیده‌اند و به آنها اعتماد کردند.»
روحانی هم درراستای بیانات خودش عمل کند
البته احمد مازنی، دیگر عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس هم در گفت وگو با «ابتکار» با اشاره به این بخش از صحبت های روحانی که به مدیران خود گفته بود: «...هر کسی که می‌ترسد و از اخم این و آن هراس دارد باید کنار برود. واجب نیست این افراد تا پایان چهار سال بر صندلی خود بنشینند» این صحبت ها را کاملا درست و منطقی دانست. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه تصریح کرد: «آقای روحانی به حق گفتند به جای اینکه مردم از پله ها بالا بروند، باید مسئولان از پله ها پایین بیایند و با مردم ملاقات کنند و مشکلات آنها را حل کنند. ولی توصیه می‌کنم آقای روحانی خودشان هم به این موضوع عمل کنند.» او با انتقاد از برخی عملکردهای خود روحانی در این زمینه به «ابتکار» گفت:‌ «توقع نداریم رئیس جمهوری که یک مدیر ستادی است با 80 میلیون ایرانی ملاقات کند، ولی این انتظار وجود دارد که گاهی سرزده به مجلس بیایند و با نمایندگان مردم از نزدیک و متواضعانه ملاقات کند و اگر نمایندگان مردم از ایشان سوالی دارند استقبال کند و آمادگی خود را برای پاسخگویی اعلام کند.» مازنی همچنین اضافه کرد: «البته این گلایه هم وجود دارد که ایشان تنها رئیس جمهوری هستند که به نمایندگان مردم وقت ملاقات نمی دهند. چه زمانی که آیت الله خامنه ای رئیس جمهوری بودند و چه ریاست جمهوری آقایان هاشمی، خاتمی و حتی احمدی‌نژاد در این جایگاه بودند، به نمایندگان مردم وقت ملاقات می دادند و زمانی برای این کار درنظر می گرفتند.»
کمیته رفع حصر بعد از 6 ماه هنوز نتوانسته از روحانی وقت ملاقات بگیرد
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: «حتی نمایندگان دور اول مجلس می گویند زمانی که رهبری انقلاب، رئیس جمهوری بودند و آقای موسوی نخست وزیر، اگر نماینده ای از آنها وقت ملاقات می خواست همان روز به او وقت داده می شد. این در حالی است که برخلاف شعارهای انتخاباتی آقای روحانی، 6 ماه است که کمیته رفع حصر مجلس از او تقاضای دیدار کرده اند، ولی هنوز هیچ زمانی برای آنها تعیین نشده است.»
برای اصلاح ساختار کشور کمربندها را محکم کنیم
البته جلودارزاده به بی نظمی در بخش هایی از کابینه اشاره کرد و به «ابتکار» گفت که مدیریت کشور ضعیف و نیازمند یک عزم جدی است و همه باید کمربندها را محکم ببندند و از همه سیستم های مدیریتی موجود در کشور شروع کنند. او افزود: «همه وزارت‌خانه‌ها باید تیمی برای ساماندهی خود تعیین کنند تا سیستم کشور تنظیم شود و فشار کمتری به جامعه بیاید.» این عضو فراکسیون امید مجلس با تایید سخنان روحانی درباره نگرانی و ترس برخی وزرا از اخم و تلفن برخی برای حفظ موقعیت خودشان در آینده، که اگر می ترسند کنار بروند، گفت: «این صحبت های رئیس جمهوری کاملا درست است و برخی وزرا متاسفانه انگار که روی دیوار نشسته اند و یک نگاه به آن طرف دیوار و نیم نگاهی هم به این طرف دیوار دارند تا ببینند کدام سمت غالب می شوند تا بر اساس آن حرکت کنند. این دوگانگی باید در خود دولت از بین برود.» جلودارزاده رفتار برخی وزرا و اعضای کابینه در قبال دولت را کارشکنی و خیانت به رئیس جمهوری دانست که کار بسیار قبیح و زشتی است.
البته مازنی در ادامه اظهارات خود و با اشاره به این بخش از صحبت های روحانی که گفته بود «... مدیران دولتی نباید نصیحت‌ کنند و منبر بروند، چرا که برای نصیحت کردن، علما و ائمه جمعه و خیلی‌های دیگر هستند، بلکه مدیر اجرایی کشور، باید برنامه‌ریزی داشته باشد و برای مقابله با کم‌آبی وزرای نیرو، کشاورزی، صنعت و معدن و رئیس سازمان محیط زیست، باید با هم مشورت کرده و برنامه ارائه دهند»، گفت: « ایشان هم باید بدانند که با سخنرانی نباید کشور را اداره کرد.»
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: «آقای روحانی مدیر هستند و 40 سال است که از دوره منبری بودن ایشان گذشته است و نه من و نه ایشان دیگر آن واعظان قبل از انقلاب نیستیم که هرکجا تریبون به دست آوردیم موعظه کنیم. اکنون زمان اداره کشور به شیوه مدیریتی است و کشور با سخنرانی و مصاحبه اداره نمی شود.» البته او همچنین با اشاره به این نکته که چرا بخشی از کابینه همسو با خواست رئیس جمهوری عمل نمی کند، تصریح کرد: « اگر روحانی با نیروهای درون کابینه مشکلی دارد، باید وقت بگذارد و توجیهشان کند و در صورتی که این وزرا همراه و همسو با دولت نیستند عزلشان کند و برای ادامه راه از مجلس کمک بخواهند. تاکنون مجلس از هیچ کمک و همراهی دریغ نکرده است. قرار نبود ما به کابینه آقای روحانی چک سفیدامضا بدهیم، ولی در برخی موارد این اتفاق افتاد و باز هم حمایتش خواهیم کرد.» جلودارزاده هم در پاسخ به این سوال که وقتی بخشی از بدنه دولت با آن همراهی نمی کند خود رئیس جمهوری باید آنها را کناربگذارد، گفت: «رئیس جمهوری نمی تواند مثل مبصر به همه وزارت‌خانه‏ها سر بزند.
ولی خود وزرا باید در درجه اول این تصمیم را بگیرند و هم جهت بودن دولت را به اثبات برسانند تا دولت اقتدار کافی را داشته باشد. وزرا باید از تصمیمات رئیس جمهوری تمکین کنند و اگر این افراد بخواهند مسیری غیر مسیر دولت را طی کنند، باید کنارگذاشته شوند.» سروش هم در این باره خاطرنشان کرد: «رئیس‌جمهوری همیشه می‌تواند در راستای اصلاح کابینه و یا هرگونه تغییر کلان در مدیریت اجرایی کشور بر حمایت و مشورت مجلس برای ترمیم کابینه خود و یا برای تلنگر زدن به مسئولی که منظور سخنش بود، حساب کند.
ما در مجلس نیز نظرات نزدیکی به سخنان ایشان داریم و این سخنان را به فال نیک گرفته و هر چه زودتر منتظر بروز آثار آن هستیم.» مازنی هم بیان کرد: «همانطور که عزل و نصب از اختیارات رئیس جمهوری است، توصیه و تذکرهم از اختیارات ایشان است. به نظر می رسد در صحبت های اخیر خود از توصیه و تذکر استفاده کرده است و در صورتی که این هشدارها تاثیرگذار نباشد، قطعا منجر به عزل و برکناری خواهد شد.»
سایر اخبار این روزنامه
مولاوردی: منشور حقوق شهروندی ترجیع‌بند تمامی برنامه‌های دولت است «ابتکار» جریان نامتعارف بازار ارز در خیابان ها را بررسی کرد زیر پوست بازار ارز با جسد احتمالی رضا شاه پهلوی چه خواهند کرد؟ میت حاشیه ساز روی زمین ماند محمد صادق جنان صفت آقای روحانی راه سوم ارزی نداریم «ابتکار» تبعات مصوبه نظارت رسانه ملی بر فضای مجازی را بررسی می‌کند انحصارطلبی بی پایان صدا و سیما حدود 2 تن مواد مخدر در محدوده 500 متری مدرسه ها در سال 96 ضبط شد سایه مخدر روی دیوار مدارس وقتی ماکرون و مرکل برای مذاکره با ترامپ راهی واشنگتن می‌شوند تکاپوی اروپایی برای حفظ برجام گزارش «ابتکار» از اظهارات روحانی و انتقاد به بخشی از کابینه اش؛ «مدیران ترسو » کی می روند؟ جهانگیری: همه نظام در مورد سیاست جدید ارزی متحد هستند «ابتکار» از حضور اولیور استون در جشنواره جهانی فجر گزارش می دهد کارگردان هالیوودی در «اوج» جهانگیری: همه نظام در مورد سیاست جدید ارزی متحد هستند سخنگوی دولت: استفاده از پیام‌رسان‌ خارجی حق شهروندی است