ارز درچهارراه «نیما»

سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) عصر دیروز با هدف تجمیع منابع و مصارف ارزی کشور و تخصیص به موقع ارز به متقاضیان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و مدیران عامل بانک ها در بانک مرکزی رونمایی شد.تا به این ترتیب سامانه نیما به مثابه چهارراهی که 4 رکن بازار ارز را در درون خود جای می دهد جایگزین خیابان استانبول به عنوان قطب ریالی ارز شود.  دیروز همچنین معاون اول رئیس جمهور، در شیوه نامه ای 12 بندی، شیوه فروش ارز حاصل از صادرات را ابلاغ کرد که بدین ترتیب برای 95 درصد ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان، تعیین تکلیف شد.
به گزارش ایرنا، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) دیروز و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رونمایی و عملیاتی شد. این سامانه با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز متقاضیان از 28 بهمن 96 فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرد و از امروز فعالیت آن به طور رسمی ادامه می یابد.
سامانه نیما چه نقشی در بازار ارز کشور خواهد داشت؟
به گفته ولی ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی، در سامانه نیما، چهار بازیگر اصلی شامل واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات به عنوان عرضه کننده ارز، واسطه گران شامل بانک ها و صرافی ها که منابع را از سمت عرضه کنندگان به متقاضیان هدایت می کنند و در نهایت سیاست گذار ارزی حضور دارد که براساس پیش بینی منابع و مصارف، نرخ،‌ دامنه آزادی نرخ ها، اولویت ها و سقف مصارف را از طریق سامانه تحت کنترل قرار می دهد.راه اندازی سامانه یادشده، این امکان را به بانک مرکزی می دهد که به صورت لحظه ای بازار ارز را رصد کند، در نتیجه امکان سیاست گذاری فوری و مداخلات موثر برای حاکمیت فراهم می شود. ضمن این که نظام تجارت خارجی کشور از ثبت سفارش تا ترخیص کالا یکپارچه می شود.


جهانگیری: دولت از سیاست ارزی عقب نشینی نخواهد کرد
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، درآیین رونمایی از سامانه الکترونیکی نیما اظهار کرد: هدف اصلی که دولت از این سیاست داشته این بود که بتواند با سیاست جدید ارزی، واردات کالا و خدمات کشور را به کانال های رسمی هدایت کند چرا که واقعاً نمی دانستیم ارزی که در بازار فروخته می شود و عده ای آن را می خرند، چه هدفی دارند آیا آن ها می خواهند ارز را در منزل نگه دارند یا با آن، کالای قاچاق و مواد مخدر وارد کنند. از سوی دیگر نیز ما باید اطمینان حاصل می‌کردیم که منابع ارزی کشور متناسب با نیازهای کشور هزینه شود.جهانگیری با اشاره به توجه رئیس جمهور به سیاست های اخیر تصریح کرد: رئیس جمهور به صورت تمام وقت روی اجرای این سیاست وقت گذاشته است و حتی اعلام کرده که اگر جلسه دیگری لازم است درباره سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز برگزار شود، حضور یابم و این درباره تمامی اعضای کابینه نیز صادق است.
همه نظام از جمله رهبری  پشتیبان سیاست ارزی جدید هستند
وی افزود: دولت از سیاست جدید ارزی عقب‌نشینی نمی‌کند و هر کس فکر می‌کند دولت از آن عقب‌نشینی می‌کند، ما و دولت را نشناخته است. خوشبختانه قوه قضاییه، مجلس و نیروهای امنیتی پای کار هستند که این سیاست به نتیجه برسد و همه نظام از جمله شخص مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور دراین سیاست متحد هستند.معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا، اظهار کرد: ترامپ سعی کرده است با برخی اقدامات فضای اقتصادی ایران را به هم بزند. آمریکا تلاش وسیع داشته که فضای اقتصادی ایران را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ناامن نشان دهد. متاسفانه حرف‌های ناصحیح او هم ملاک قرار می‌گیرد. او به مردم دنیا می‌گوید، 150 میلیارد دلار بعد از برجام در اختیار ایران قرار گرفته است که در منطقه چنین و چنان می‌کند، این 150 میلیارد دلار کجاست؟ مبلغی که مسدود شده بود و پس از برجام در اختیار ایران قرار گرفته است  بسیار کمتر از این عدد بود. این فضاسازی در ماه‌های اخیر تشدید شده است چرا که ترامپ نشان داد ،می‌خواهد در چند ماه آینده دست به اقدام دیگری بزند.جهانگیری اعلام کرد: فقط 65 هزار نفر سکه پیش خرید کرده اند و این گونه نیست که همه ملت دنبال خرید سکه باشند و صف بکشند. برخی از این افراد به تنهایی حدود 26 هزار قطعه سکه خریدند.  همچنین در این مراسم رئیس کل بانک مرکزی به ادعای برخی فعالان اقتصادی درباره تخصیص نیافتن ارز 4200 تومانی پاسخ گفت. به گزارش ایرنا سیف با انتقاد از این که گفته می شود دلار با نرخ مرجع تاکنون تخصیص نیافته است، اظهار کرد: 9 هزار و 210 فقره گواهی ثبت آماری به مبلغ دو میلیارد و 362 میلیون دلار با نرخ دلار 4200 تومانی تخصیص ارز صورت گرفته است.
جهانگیری شیوه فروش ارز صادراتی را ابلاغ کرد
دیروز همچنین معاون اول رئیس جمهور در شیوه نامه ای ۱۲ بندی، شیوه فروش ارز حاصل از صادرات را ابلاغ و برای ۹۵ درصد ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان تعیین تکلیف کرد. به گزارش خبرنگار مهر، در این شیوه نامه صادرکنندگان مکلف شده اند ظرف شش ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی، ۹۵ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به یکی از این اشکال یا ترکیبی از آن ها، استفاده کنند: واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی خود، فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز، سپرده گذاری نزد بانک ها. همچنین ۵ درصد باقی مانده به منظور تامین هزینه هایی از قبیل بازاریابی، تبلیغات، دفاتر خارج از کشور در اختیار صادرکننده خواهد بود. براساس این ابلاغیه، مصادیق بازگشت ارز حاصل از صادرات بیش از شش ماه توسط وزارت صنعت تعیین خواهد شد. همچنین در بند 2 این ابلاغیه آمده است: ارز حاصل از صادرات که نزد بانک سپرده گذاری می شود در هر زمان صرفا می تواند برای این امور صرف شود: واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی، فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز. براساس ابلاغیه جهانگیری، فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز توسط صادرکنندگان کالا باید از زمان راه اندازی سامانه «نظام یکپارچه مدیریت ارز(نیما)» از طریق این سامانه انجام شود.